کد خبر 1177972
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
۷ محور ضروری اصلاح لایحه بودجه ۱۴۰۰ توسط دولت

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن تشکر از رویکرد همکارانه دولت در انجام خواسته مجلس برای اصلاح لایحه بودجه گفت: هزینه‌های جاری در لایحه نسبت به قانون بودجه ۱۳۹۹ باید به میزان حداکثر ۳۰ درصد رشد کند.

به گزارش مشرق، کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی رد شد. لایحه ای که ماه ها مجلس و کمیسیون تلفیق را برای ایجاد اصلاحات ساختاری براساس واقعیات اقتصاد و جامعه و تحقق فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی به خود مشغول کرد. از مهم ترین دلایل رد کلیات این لایحه موهوم بودن اعداد و ارقام پیش بینی شده منابع و درآمدهایی بود که کمیسیون تلفیق سعی بر متناسب سازی آن ها داشت. اما نظر مجلس شورای اسلامی این بود که لایحه بودجه سال آتی به قدری ایرادات اساسی و بنیادی دارد که قابل اصلاح نیست. بنابراین اگر دولت مجددا این لایحه را بدون تغییر قابل توجهی به مجلس ارسال کند، وکلای ملت دوباره آن را رد خواهند کرد. درنتیجه منظور کردن نظرات کارشناسی شده مجلس شورای اسلامی درمورد اصلاحات مورد نیاز درلایحه بودجه ضروری است.

احسان خاندوزی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن اشاره به لزوم اصلاح لایحه بودجه ۱۴۰۰ و نامه اخیر به رئیس جمهور درباره موارد اصلاحی موردنیاز گفت: با توجه به مباحث مطرح شده در بررسی کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در جلسه علنی مجلس مجلس روز ۱۴ بهمن ماه، جمع بندی مجلس بر اصلاح لایحه توسط دولت است.

وی افزود: درهمین راستا ضمن تشکر از رویکرد همکارانه دولت در انجام خواسته مجلس برای اصلاح لایحه بودجه لازم است با توجه به مباحث مطرح شده در جلسات کمیسیون تلفیق و همچنین جلسه صحن علنی، با رویکرد کاهش کسری تراز عملیاتی و شفافیت بودجه برخی محورها در اصلاح این لایحه مدنظر قرار گیرد.

بیشتر بخوانید

تحلیل اعضای کمیسیون اقتصادی از لایحه بودجه ‌۱۴۰۰

خاندوزی با اشاره به محورهای ضروری برای اصلاح لایحه بودجه از سوی دولت اضافه کرد: هزینه‌های جاری در لایحه نسبت به قانون بودجه ۱۳۹۹ باید به میزان حداکثر ۳۰ درصد رشد کند و متناسب‌سازی رشد اعتبارات دستگاه ها نیز مدنظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: محور دوم این است که منابع حاصل از صادرات نفت (در نظر گرفتن میزان صادرات فعلی نفت برای سال آینده به منظور اطمینان بخشی از ثبات بودجه ای دولت در سال آینده و استفاده از منابع ناشی از فروش احتمالی بیشتر برای هزینه های غیرضروری) باید واقعی سازی شود.

این نماینده مجلس در تشریح محور سوم اظهار داشت: باید سهم درآمدهای مالیاتی از منابع عمومی به میزان مشخص شده در قانون برنامه ششم توسعه (۴۹ درصد) افزایش یابد و احکام قانونی مورد نیاز در تبصره های لایحه از طریق ایجاد پایه های جدید مالیاتی، جلوگیری از فرار مالیاتی و اخذ مالیات از اقشار ثروتمند و فعالیت های غیرمولد ارائه شوند.

وی تاکید کرد: در محور چهارم اصلاحات لایحه بودجه باید رانت های ناشی از چند نرخی بودن ارزهای محاسباتی بودجه حذف شوند و مابه التفاوت آن بصورت مستقیم در انتهای زنجیره تولید، توزیع و مصرف به مصرف کننده و در واقع به خود مردم برسد.

خاندوزی خاطرنشان کرد: در بخش پنجم نیز باید در هزینه های جاری دولت به منظور ایجاد منابع برای تولید، اشتغال و محرومیت زدایی در مناطق محروم صرفه جویی صورت گیرد.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن اشاره به محور ششم این نامه تصریح کرد: در افزایش حقوق و مستمری کارکنان و بازنشستگان با در نظر گرفتن افزایش های یکسال اخیر باید رعایت عدالت انجام شود.

وی درانتها یادآورشد که محور پایانی و هفتم نیز به کنترل میزان انتشار اوراق و واگذاری دارایی و سهام به منظور عدم آسیب رسانی به بازار سرمایه است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس