کد خبر 1177875
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۰
بازی برجامی بایدن بدون لغو تحریم‌های کلیدی

یک نگرش ثابت در میان سران کاخ سفید وجود داشته و دارد و آن اینکه به‌کارگیری «تحریم»‌های هوشمند و هدفمند می‌تواند ایران را وادار به مذاکرات در هر سطح و زمینه‌ای کند و رفتار ایران را در سطوح مختلف

به گزارش مشرق، روزنامه جوان نوشت: باراک اوباما معتقد بود که تحریم‌های گسترده علیه جمهوری اسلامی ایران آن‌ها را به پای میز مذاکره کشانده است؛ دونالد ترامپ اصرار داشت که با خروج از برجام و اعمال تحریم‌های ضدایرانی می‌تواند تابستان داغ را رقم زده و ایران را وادار به امتیازدهی مجدد در عرصه موشکی و منطقه‌ای کند. اندیشه و تفکر جوبایدن و کاخ سفیدنشینان امروز امریکا نیز بر همان چیزی استوار است که اوباما و ترامپ بر پایه آن سال‌ها انبوهی از آرزوهای ضدایرانی را قریب‌الوقوع می‌دانستند.

این روزها کاخ آرزو طیف غربزده برای کاهش نمادین تحریم‌ها توسط جوبایدن جهت بهره‌برداری انتخاباتی از آن در حال فروریختن است؛ چراکه علاوه بر مواضع صریح دولتمردان بایدن برخی از منابع معتبر خبری از اصرار دولت کنونی امریکا به روش اوباما- ترامپ سخن به میان می‌آورند. بایدن اصل و اساس تحریم‌ها را به‌دلیل نقش محوری آن‌ها برای وادارسازی طرف ایرانی برای مذاکرات موشکی و منطقه‌ای حفظ خواهد کرد و تنها به اقدامات نمایشی و ویترینی دراین‌باره بسنده می‌کند.

بازی بایدن با ایران بدون لغو تحریم

پایگاه تحلیلی «بلومبرگ» به نقل از چهار منبع آگاه گزارش کرد دولت بایدن به‌عنوان بخشی از تلاش برای بازگشت به برجام به دنبال راه‌هایی برای کاهش فشار اقتصادی ایران بدون لغو تحریم‌های کلیدی است. طبق این گزارش، چهار منبع آگاه اعلام کردند که مقام‌های امریکایی در حال بحث و گفتگو درباره موضوعاتی، چون حمایت از صندوق بین‌المللی پول برای اعطای وام به تهران برای مقابله با ویروس کرونا و همچنین تسهیل تحریم‌هایی هستند که در مسیر کمک‌های جامعه جهانی به ایران برای مقابله با کرونا مانع ایجاد کرده است.

طبق گفته این منابع آگاه، جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا احتمالاً با امضای یک فرمان اجرایی، تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق امریکا را برای خروج از برجام لغو کند. با این حال، منابع آگاه اعلام کردند که صدور معافیت‌های تحریمی که اجازه فروش نفت ایران را در بازارهای بین‌المللی بدهد، در حال حاضر تحت‌بررسی‌های جدی قرار ندارد.

مقام‌های دولت بایدن در حالی برای بازگشت مجدد به برجام ابراز تمایل کرده‌اند که در مناسبات مختلف برای این بازگشت شرط گذاشتند و اخیراً نیز آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا تأکید کرد که هنوز راه طولانی برای بازگشت کامل به برجام وجود دارد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا تصریح کرد که ایالات متحده قبل از آنکه مجوز هرگونه کمک یا کاهش تحریم‌های مرتبط با کرونا را برای ایران صادر کند، خواستار رایزنی با شرکای اروپایی عضو برجام است.

پرایس در این خصوص توضیح داد: «قبل از اعلام هرگونه تغییر در سیاست در این راستا، ما می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که چنین رایزنی‌هایی را انجام داده‌ایم و ما در حال حاضر در حال انجام چنین کارهایی هستیم.»

اهمیت تحریم از نگاه هیلی

در همین باره نیکی هیلی، نماینده سابق امریکا در سازمان ملل متحد نیز روز گذشته درباره اهمیت غیرقابل انکار تحریم می‌گوید و تأکید می‌کند که بایدن نباید به‌راحتی تحریم‌ها را کاهش دهد.

او در گفتگو با شبکه امریکایی فاکس‌نیوز می‌گوید: «برگشتن به توافق با ایران واقعاً خطرناک است. این یعنی اینکه باید تمام تحریم‌ها برداشته شود. تحریم‌هایی که ما علیه ایران وضع کرده بودیم تا اقتصاد ایران را ضعیف کند و مردم را به خیابان‌ها بکشاند.»

علاقه زائدالوصف امریکایی‌ها به تحریم

باراک اوباما در همان مقطع زمانی و در بخشی از مصاحبه اختصاصی خود با کانال دو تلویزیون اسرائیل در پاسخ به سؤالی درباره گفتگوها با ایران گفت: «ما مؤثرترین تحریم‌ها را در پنج سال گذشته علیه ایران اعمال کرده‌ایم و همین کار سبب شده است ایران شاید معادل یک دهه رشد اقتصادی خودش را از دست بدهد. در زمان اعمال تحریم‌ها، عده‌ای بدبین بودند و می‌گفتند تحریم‌ها نتیجه‌ای نخواهد داشت، اما ما توانستیم به علت مؤثر بودن تحریم‌ها، ایران را وادار کنیم سر میز مذاکرات حاضر شود.»

او همچنین در گفتگو با سردبیر سایت اینترنتی یهودی فوروارد مدعی شد: «مهم است این مسئله را مدنظر داشته باشیم، دلیل اینکه ایران سر میز مذاکره آمد تا درباره تعهد تلاش نکردن برای دستیابی به سلاح هسته‌ای مذاکره کند، تحریم‌های بی‌سابقه‌ای بود که توانستیم برضد ایران اعمال کنیم. تحریم‌های کنگره سال‌ها بود که برقرار بود. این تحریم‌ها در تغییر رفتار ایران مؤثر نبود. آنچه مؤثر بود این بود که زمانی که من فعالیت خود را به‌عنوان رئیس‌جمهور امریکا آغاز کردم، توانستیم یک حمایت چندجانبه قوی برای تحریم‌ها و اجرای قوی آن‌ها را به دست آوریم.»

ترامپ نیز همین اعتقاد را داشت، به‌طوری‌که به صورت مکرر از ضرورت به‌کارگیری تحریم‌های جدید سخن به میان می‌آورد و این تلقی را داشت که توسعه تحریم‌ها می‌تواند ایران را وادار به پذیرش شروط ۱۲ گانه کند.

نقش بلاانکار داخلی‌ها

در تمام ایامی که دولتمردان امریکایی در تردید به سر می‌برند که آیا تحریم می‌تواند رفتار جمهوری اسلامی ایران را نرمالیزاسیون کند یا خیر، در داخل انبوهی از پالس‌ها و پیام‌ها در قالب محرمانه و غیرمحرمانه به طرف امریکایی ارائه می‌شد که پافشاری غرب روی گزاره تحریم می‌تواند نظام را وادار به امتیازدهی کند، به‌طوری‌که ریچارد نفیو از معماران تحریم ضدایرانی در کتاب خود «هنر تحریم‌ها» فضای تردید مقامات این کشور درباره اثرگذار بودن تحریم‌ها و نقش برخی از داخلی‌ها را اینگونه شرح می‌دهد: «امریکا هیچ‌گونه تحریمی علیه واردات مرغ ایران وضع نکرده بود، اما قیمت مرغ در سال به دلیل تورم ایجاد شده از ناحیه تحریم‌ها بالا رفت، گرچه یک دلیل آن نیز سوءمدیریت اقتصادی در ایران بود. افزایش قیمت به یأس بیشتر عمومی منجر شد، یأسی که حتی در سال‌های متمادی تحریم‌های مالی مشاهده نشده بود.»

آنگونه که پیداست جو بایدن و همفکران وی در کاخ سفید اراده‌ای برای کاهش و تعلیق حتی بخش اندکی از تحریم‌های ضدایرانی ندارند و اصرار دارند تا با مشارکت کشورهای اروپایی و برخی از مرتجعان منطقه‌ای حلقه تحریم و تهدید را علیه جمهوری اسلامی ایران تنگ و تنگ‌تر کنند تا نهایتاً طرف ایرانی مجبور به آن شود که بر توافق هسته‌ای الحقاقیه بزند.

با این همه دولت جدید امریکا هنوز ساز و کار خود را برای بازگشت به توافق هسته‌ای اعلام نکرده و اعضای تیم بایدن در اظهاراتی مبهم می‌گویند قصد دارند از بازگشت به برجام به‌عنوان مبنایی برای «قوی‌تر و طولانی‌تر کردن» توافق هسته‌ای استفاده کنند. این مواضع مبهم کاخ سفید طی روزهای اخیر نشان می‌دهد که بازی با برگ تحریم برای انتخابات ۱۴۰۰ آنگونه که غربزده‌ها پیش‌بینی می‌کردند اثرگذار نخواهد بود و کیفیت به‌کارگیری ابزار عملیات روانی آن‌ها برای فریب افکار عمومی در انتخابات پیش‌رو به پایین‌ترین سطح ممکن رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    0 0
    اگر افرادی که ادعا میشود در داخل کشوربه آمریکائیها راهنمایی میدهند که تحریم را شدیدتر کنید و چه چیزی را تحریم کنید معرفی کنید تا مردم اینها را بشناسند تا خودمان گلوی اینها را پاره ، پاره کنیم و مردم و رهبری را از شر این نابکاران خلاص کنیم
  • KR ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    0 0
    چه بخواهیم و چه نخواهیم سوخت های فسیلی آینده ای در اقتصاد انرژی ندارند. بلایی که قرار بود بیست سال دیگه سر اقتصاد ایران بیاد الان از طریق تحریم فروش نفت امده و این خودش کمک می کنه که اقتصاد ایران از اقتصاد نفتی به یک اقتصاد غیر نفتی قدرتمند تبدیل بشه. عدو سبب خیر شود اگر خدا خواهد. اندکی صبر سحر نزدیک است
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    0 0
    خبرگذاری ها وافراد چاپلوس همیشه با دعوای سیاسی تمام ضعف های موجود را درگفته های خود به دشمن رسانده اند درواقع همه گروهای سیاسی به دشمن گرا میدهند
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    0 0
    زیاد نمانده همانطور که شما نمیتوانید تحریم ها رو بردارید ما هم نمیتوانیم کارهایی که کردیم رو برگردونیم کم مانده نماینده های آژانس بین المللی رو راه ندیم ....
  • حجت IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    0 0
    بایدن:این تنهافرصتی هست که میتونه با ایران کناربیاد اگه ازدست بده ایران برای همیشه سلطه برغرب رواز آن خودش میکنه ومردم امریکاهم روز به روز از گرسنگی به کام مرگ میرن چون ایران ما الان چندین دهه باتحریم کناراومده اما امریکاتازه داره میره توفقرواقتصادکه دیگه درست بشونیست
  • امیر IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    0 0
    وقتی نفوذیهای دشمن و جاسوسان با سرمایه گذاری روی معیشت مردم و از جمله زمین و مسکن و معیشت مردم و مشاهده بی عرضگی دولت و بی قانونی برای کنترل ان چه خبری به امریکا مخابره خواهند کرد حتما درخواست ادامه تحریم میکنند و میدانند پشتوانه مردمی انقلاب ضعیف خواهد شد و تشکیل خانواده و فرزند اوری متوقف میشود و این بهترین راه برای نسل کشی یک ملت و دولت بی عرضه هست
  • انسانیت IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    0 0
    آمریکا بجز دروغ چیزی برای گفتن ندارد برجام قاشقچی بمب خوشه ای بن سلمان و و و ... همه همه سرکار گذاشتن افکار عمومی جهان هستش
  • مرتضی IR ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
    0 0
    حرف آخر را رهبری امروز گفت.ملت ایران اگر مطیع رهبری باشد به فضل الهی تحریم ها با فشار دولت های جهان خواهد شکست. مانند همان واقعه که برای تحریم شعب ابی طالب اتفاق افتاد و موریانه عهد نامه قریش را به جز نام مبارک الله خورد. وخدا می فرماید که این لطف اضافی خدا به شماست.
  • IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    0 0
    با ایجاد بازدارندگی هسته ای یک بار برای همیشه ایران را از شر شیاطین جهانی و ترور کنندگان سردار سلیمانی ایمن کنیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس