براتی: برجام تصمیم نظام نبود/مطهرنیا: امریکا به فکر ما نیست

سلسله‌ گفت‌وگوهای «چالش‌های انقلاب اسلامی» با حضور مسعود براتی و مهدی مطهرنیا به همت بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر برگزار شد.

به گزارش مشرق، سلسله‌ گفت‌وگوهای «چالش‌های انقلاب اسلامی» به همت بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و به مناسبت دهه فجر با حضور مسعود براتی تحلیلگر مسائل بین‌الملل و مهدی مطهرنیا استاد دانشگاه برگزار شد.

* مذاکره تصمیم نظام بود اما برجام نه!

مسعـود بــراتی در این مراسم که با موضوع چارچوب‌ها و خطوط قرمز سیاست خارجی برگزار شد، گفت: از ابتدای انقلاب اسلامی، سیاست خارجی که مهم‌ترین بحث آن نسبت ما با امریکا بود، با سیاست داخلی پیوند خورده بود.

وی افزود: ایده اصلی همان است که در ادبیات امام(ره)، نظام استکباری و در ادبیات حضرت آقا نظام سلطه است و این ایده دوگانه‌هایی را تعریف کرده است.

براتی تاکید کرد: من قبول ندارم که قدرت نرم ما ضعیف شده است. سیاست ما در منطقه که یکی از  اصلی‌ترین سیاست‌های خارجی است، از قدرت نرم بهره می‌برد.

این تحلیگر مسائل بین الملل گفت: ما به شدت نیاز به یک نگاه واقع‌گرا در حوزه سیاست خارجی داریم. فهم سنتی که الان در وزارت خارجه جاری است، ضد منافع ملی ماست.

وی افزود: مذاکره تصمیم نظام بود اما برجام نه. مقام معظم رهبری برای مذاکره شروطی گذاشتند که رعایت نشد.

*  الان باید گفت یا مذاکره کن یا جنگ!

مهدی مطهرنیا هم در این نشست گفت: مطابق قانون اساسی، نظام جمهوری اسلامی، نظامی دموتئوکراتیک است.

وی افزود: سیاست خارجی پلی است که داخل کشور را به خارج آن متصل می‌کند. هرقدر در داخل قدرت بیشتری داشته باشیم، این قدرت در خارج بیشتر است.

این استاد دانشگاه افزود: قدرت نرم ما تبدیل به قدرت سخت شده است. موشک اگرچه نمای قدرت است، اما قدرت اصلی نیست.

وی افزود: شما اگر سازمان بین‌الملل را قبول می‌کنید، باید همه مناسبات آن را بپذیرید.

مطهرنیا یادآور شد: امریکا به فکر ما نیست، اما مگر بشار اسد و دوستان ما در لبنان به فکر ما هستند؟ واقع‌گرایی این است. نباید به خود دروغ بگوییم.

وی افزود: برجام از زمان دولت آقای احمدی‌نژاد شروع شد و یک تصمیم حکومتی بود! این که گفتند بالمره همه تحریم‌ها لغو می‌شود، چیز خیلی غلطی بود. آقای ظریف و روحانی تلبیس کردند.

این استاد دانشگاه گفت: مرزها برداشته شده است. «نه جنگ نه مذاکره» دیگر نمی‌شود؛ الان باید گفت یا مذاکره کن یا جنگ کن!

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس