وضع ایران و ایرانی در روزگار ۵۳ ساله حکومت پهلوی/ آمار سال‌های آخر چه می‌گویند؟

53 سال زمان کمی نیست برای یک مملکت؛ دوران جدیدی که رضاخان بنیان نهاد و پسرش ادامه داد. بالاخره این دوران باید کارنامه‌ای داشته باشد و قابل قضاوت باشد. ببینید وضعمان چه ریختی بوده در آن دوران.

به گزارش مشرق، رضاخان که نوسازی ایران را شروع کرد، از همان ابتدا بنا را بر تقلید نابجا و اقدامات نمایشی گذاشت و راه را اشتباه رفت؛ این را همان‌موقع افرادی بودند که گفتند اشتباه است، ولی شاه شیفته غرب نفهمید چه می‌گویند. بعدها پسرش هم راه پدر را ادامه داد و افراد خیلی بیشتری بودند که گفتند اشتباه است ولی شاه که هیچ‌کسی جز خودش را قبول نداشت، نپذیرفت که نپذیرفت که نپذیرفت.

آخر کار را هم که همه می‌دانند؛ بیرونش کردند از این مملکت. حالا باید دید ۵۳ سال که پهلوی‌ها حرف خودشان را با زور پیش بردند و مدام دم از پیشرفت و اصلاحات و مدرن‌سازی زدند، در نهایت چه خدماتی کردند به ایران و چه شد کارنامه‌شان در حوزه شاخص‌های توسعه و پیشرفت اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و رفاهی.

در ادامه فقط یک نگاهی بیندازیم به این کارنامه که «یکی داستان است پُر آب چشم».

وضع ایران و ایرانی در روزگار ۵۳ ساله حکومت پهلوی +عکس

وضعیت معیشت

براساس آمار بانک جهانی ۴۶ درصد جمعیت ایران در سال ۱۳۵۶ زیر خط فقر زندگی می‌کردند و این یعنی ۱۶ میلیون نفر. از جمعیت فقرای ایران در دهه ۵۰ شمسی نیز حدود ۴ میلیون نفر(۱۲ درصد کل جمعیت) زیر خط گرسنگی بوده‌اند؛ یعنی سوء‌تغذیه شدید. به استناد یک تحقیق در دانشگاه آکسفورد: «از مجموع ۳۰ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت ایران در سال ۱۳۵۱ مصرف کالری ۱۶ میلیون نفر کمتر از حداقل نیاز بود و ۴ میلیون نفر دچار سوءتغذیه شدید بوده‌اند.»

وضع ایران و ایرانی در روزگار ۵۳ ساله حکومت پهلوی +عکس

نرخ بی‌سوادی

طبق آمارها، درصد بی‌سوادی در ایران در سال ۱۳۵۵ معادل ۵۲ درصد بوده است و نرخ بی‌سوادی در روستاها حدود ۷۰ درصد. براساس آمارهای جهانی ایران در آن‌روزها از نظر پیشرفت سوادآموزی جزو کشورهای ناکارآمد و ضعیف بود و حتی پایین‌تر از چین و کوبای آن روزگار قرار می‌گرفت. نرخ بی‌سوادی دختران و زنان بالای ۶ سال نیز به ۶۵ درصد می‌رسید. یعنی فقط یک‌سوم دختران و زنان ایران سواد داشتند و البته اغلبشان مدرک ابتدایی یا سیکل داشتند.

وضعیت مسکن

طبق اطلاعات سرشماری سراسری نفوس در سال ۱۳۵۵ از جمعیت ۳۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفری ایران بیش ‌از یک ‌میلیون و ۷۰ هزار نفر در خانه‌های کپری زندگی می‌کردند و از ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار خانوار ایرانی حدود یک‌ میلیون و ۹۰۰ هزار خانوار در خانه‌هایی با یک اتاق زندگی می‌کردند. یعنی حدود یک ‌سوم مردم در خانه‌های یک اتاقی یا اقامتگاه‌های کاملا نامناسب سکونت داشتند. با این توضیح که خانه یک اتاقی به‌معنای آپارتمان یک خوابه نیست، بلکه منظور خانه‌ای است که فقط و فقط یک اتاق برای زندگی دارد.

وضعیت آب‌رسانی

طبق آمارهای مرتبط با سرشماری سال ۱۳۵۵ حدود ۷۸ درصد مناطق روستایی و ۱۰ درصد مناطق شهری ایران فاقد آب لوله‌کشی بوده‌اند و آب مصرفی را از طریق چاه، قنات، چشمه، رودخانه و... تأمین می‌کرده‌اند.

وضع ایران و ایرانی در روزگار ۵۳ ساله حکومت پهلوی +عکس

وضعیت برق‌رسانی

طبق آمار دوره پهلوی در دهه ۵۰ شمسی ۱۰ درصد شهرهای ایران و ۸۶ درصد روستاهای ایران برق نداشتند!

توزیع انرژی

در سال ۱۳۵۲ تولید روزانه نفت ایران به ۶ میلیون بشکه رسید که ۹۰ درصد آن صادر می‌شد. در مقابل ۴۰ درصد از جمعیت روستایی ایران به نفت دسترسی نداشتند و در خانه‌هایشان هیزم می‌سوزاندند.

بهداشت و درمانی روستایی

طبق آمارها در سال ۱۳۵۷ فقط ۱۵۰۰ مرکز بهداشتی و درمانی برای بیش‌از ۹۰ هزار روستای ایران وجود داشت.

وضعیت بودجه‌بندی

بنا به اسناد بودجه‌ای دوره پهلوی دوم، سهم بخش بهداشت در بودجه سال ۱۳۵۵ حدود ۱ درصد و سهم عمران شهری کمتر از یک درصد بود. در مقابل سهم بخش نظامی و خرید تسلیحات خارجی از کل بودجه در کمال شگفتی به ۳۰ درصد می‌رسید.

وضع ایران و ایرانی در روزگار ۵۳ ساله حکومت پهلوی +عکس

تولید بخش کشاورزی

در دهه ۵۰ شمسی ۴۷ درصد کشاورزان ایران در نتیجه اصلاحات ارضی و کوچک‌شدن اراضی، هیچ نوع کشت و زرعی نداشتند و همین موضوع یکی از دلایل اصلی افزایش مهاجرت به شهرهای بزرگ و شکل‌گیری حلبی‌آبادها در اطراف تهران بوده است.

صادرات غیرنفتی

بنا به آمارهای اقتصادی دوره پهلوی، صادرات غیرنفتی ایران در سال ۱۳۵۶ شمسی در کمال تعجب فقط ۲ درصد کل صادرت ایران بود؛ باقی صادرات نفتی بود.

امکانات بیمارستانی

در سال‌های پایانی دوره پهلوی دوم در ایران ۵۵۰ مرکز درمانی با حدود ۵۶ هزار تخت وجود داشت. یعنی به‌ازای هر هزار نفر حدود یک ‌و نیم تخت. همان‌موقع در ترکیه، الجزایر و مصر این رقم بیش از ۲ بود و در کشورهای متوسط اروپای شرقی حدود ۷ بود. دسترسی بیماران به دارو نیز محدود بود و برای ‌مثال در سال ۱۳۵۶ روزنامه اطلاعات در گزارشی درباره مشکلات دارو در استان یزد خبر داد که: «شهر ۷۰ هزار نفری اردکان حتی یک داروخانه ندارد»!

وضع ایران و ایرانی در روزگار ۵۳ ساله حکومت پهلوی +عکس

سرانه تعداد پزشک

در سال ۱۳۵۷ کل پزشکان ایران حدود ۱۴ هزار نفر بودند و حدود نیمی از آنان نیز ملیت پاکستانی، بنگلادشی، فیلیپینی یا هندی داشتند و در شهرهای دورافتاده ایران طبابت می‌کردند. این یعنی به ‌ازای هر ۱۰ هزار نفر معادل ۴ پزشک. با حالا مقایسه کنید که باز هم پزشک کم داریم و به‌ازای هر ۱۰ هزار نفر ۱۵ پزشک داریم.

تولید تجهیزات پزشکی و دارو

در سال ۱۳۵۷ حدود ۵۰ شرکت تجهیزات پزشکی فقط ۳ درصد نیاز کشور را تأمین می‌کردند. با حالا مقایسه کنید که ۵۰۰ شرکت بیش از ۸۰ درصد نیاز کشور را تأمین می‌کنند. در دهه ۵۰ شمسی ۷۰ درصد داروها نیز وارداتی بود؛ حالا ۳ درصد داروها.

فارس به مناسبت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، مطالب دیگری هم دارد که می‌توانید با کلیک روی کلیدواژه فجر ۴۲ آن را در صفحات مختلف دنبال کنید.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 116
  • SE ۰۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    60 40
    زیبا کلم سکته زد تما شد
    • IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
      11 6
      اره دقیقا
  • IR ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    19 13
    خخخخخخ
    • سید IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
      21 8
      اگر دوران پهلوی همه چیز گل و بلبل هم بود اما فقط همین دو موضوع کاپیتولاسیون و تجزیه بخش هایی از خاک ایران مانند: بحرین و آرارات و شهرفیروزه اتفاق افتاده بود کافی بود تا در تاریخ به عنوان یک حکومت ضعیف و غیرمستقل قضاوت شود و همه وطن دوستان از داشتن چنین پادشاهی در ایران شرمنده و از آن متنفر باشند!!
  • رضا IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    17 7
    وای ازقیامت که قلم بدست بایدپاسخ گوی نوشته هایش باشد وای ازقیامت که کسی به دادکسی نمیرسد وای ازقیامت که اعمال انسان فریادرس اوهستند خداوندهمه رابه راه راست وقلم راست هدایت کند
    • IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
      6 4
      کاش یکبار هم خودت به نوشته خودت توجه میکردی و از قیامت میترسیدی!
  • IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    8 8
    تازه اون زمان موبایل و اینترنتم نبوده
    • IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
      17 6
      نه عزیزم؛ بگو از کاغذ و قلم محروم بوده ایم که 55 درصد مردم بیسواد بودند در حالی 75 درصد مردم لیبی همان زمان سواد داشتند.
    • IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
      6 2
      جاده و ریل قطار و پل هم نبوده و پهلوی این چیزا رو اختراع کرده!
    • IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
      6 2
      اولین موبایل سال 1973 یعنی 5 سال قبل از انقلاب توسط موتورولا اختراع شد! اولین پیام تحت اینترنت 9 سال قبل از انقلاب و بین دانشگاه کالیفرنیا و موسسه تحقیقاتی استنفورد (با فاصله ای 500 کیلومتری) رد و بدل شد! چرا فکر میکنید تمام دنیا قبل از انقلاب عقب مانده و جهان سومی بودن؟!
  • IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    9 8
    تازه از موبایل و کامپیوتر و تلویزیون رنگی و ماهواره و مترو هم محروم بودیم
  • رضا IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    4 2
    کار تحقیقی بالا، زیباتر میشود اگر منابع مورد استناد هم ذکر شود.
  • IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    27 11
    متاسفانه یک عده احمق تمام عیار که اصلا آن زمان را ندیده اند فقط به استناد چند عکس رنگی تعدادی خوشگذران ثروتمند درکنار دریا (که شاید یکصدم درصد مردم نیز نبودند) کلیپ میسازند و حسرت گذشته ای را میخورند که اصلا وجود خارجی نداشته...واقعا آدم از این حجم از حماقت حیران میماند ...البته یک عده مثل زیبا کلام که از ثروتمندان ان دوران بوده و الان هم متفکر یک طیف کاملا خیانت کار به نام اصلاح طلبان میباشد نیز سردمداری این حماقت پروری را بر عهده گرفته اند
    • DE ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
      3 8
      احسنت به شما
  • IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    7 0
    چه مقایسه عجیبی!!!!!
  • farnoush IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    12 8
    #پهلوی_تطهیر_شدنی_نیست
    • دایه مکفی IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
      0 3
      آفرین دخترم... جزء بهترین هشتگهاییه که تا به حال دیدم.
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    13 4
    وقتی دامادشاه اردشیرزاهدی هم اعتراف به خیانتهای وزرای آن زمان کرده وبه تحسین ازپیشرفتهای علمی وسیاستهای دفاعی امروزی کشورافتخارمی کند.
  • IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    8 7
    یک سوال ساده از پهلوی پرستان: اگر واقعا دوره شاه بهشت بود، چرا مردم ایران داشتند دسته دسته کمونیست می شدند؟ گرایش به کمونیسم نشانه فقر و فشار اقتصادی است.
  • حسن IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    9 3
    شما درست مي فرماييد وضع ايران در زمان شاه خيلي بد بود ولس نكته اي كه شما به آن توجه نميكنيد اينه كه وضع تركيه يا امارات يا كويت زمان شاه خيلي بدتر از زمان شاه ما بود و الان وضعشون را ببينيد يا مالزي را يا سنگا پور همه دنيا توي اين 40 سال پيشرفت كردن و كشور هايي كه از ما در 40 سال قبل خيلي عقب تر بودند الان جزء كشورهاي پيشرفته شدند و ما با خيانت و مديريت اصلاح طلبان خيلي خيلي عقب مانديم
  • محمداسماعیل IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    5 10
    قدردان جمهوری اسلامی وامام ورهبری واین ملت ولایی هستیم وخداراشکریم که ازبت طاغوت رهاشدیم وازدست استکبارجهانی شرق وغرب راحت وآزادشدیم وروی پای خودمان ایستادیم ومستقل هستیم ومانندکشورهای مرتجع آل سعودگاوشیرده آمریکای تروریست نیستیم.
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    11 2
    البته به نظرم ۶۰ سال پیش رو نباید با معیار امروز مقایسه کرد. ۵۰ سال پیش دبی چندتا کپر ماهیگیری بود،عربستان سعودی خیلی از مردمش هنوز خودرو را به چشم ندیده بودن و قطر تقریبا بیابان بی آب و علف بیش نبود . بهتره از نقاط تاریک واقعی تر اون دوران یاد بشه.
  • یاسر IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    9 1
    ببینم مشرق تو اون زمانه فرقش خیلی بیشتر تا الان بوده است هر کشوری که از قبل اباد نبوده است در طول زمان کشور پیشرفت میکنه چرا الان حرفی از زمانه نمیگید60مردم ایران در امد کلشون زیر ده میلیون هست از جاهایی که توی سیستا بلوچستان هیچی ندارن بچه هاشون تو کپر درس میخونن از جون هایی که همه لیسانس بالا هستن ولی تو ابدار خونه شرکت کار میکنن بگو از مسیولانی بگین که پسر ودختراشون همه یه ویلا بغل دریا دارن بگو هزاران چیز دیگه ای هست که یه کتاب میشن الان میدونم بهم میگید جاسوس یه سری حرف های دیگه ولی این رو بدونید که همه این ها هست
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    9 2
    اره الانم همه چی گل و بلبله
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    6 8
    مشکل مخالفین کمبود آگاهی نیست. اینارو همه میدونن و آدمای 55 سال به بالا حتی به چشم خودشون دیدن. مشکل این افراد لجوجی و عناده. اینا اگه می خواستن بفهمن تا حالا فهمیده بودن. وقت تون رو تلف اینا نکنین. اینا همیشه طلبکارن. بالاخره یا به آمریکا مهاجرت میکنن یا به انگلیس. بود و نبود اینا هیچ تفاوتی برای این مملکت نداره. ایران روی دوش مومنینی مثل حاج قاسم تا حالا مونده نه یه مشت بی خاصیت جبهه نرفته همیشه طلبکار.
    • Z IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
      7 5
      بله تمام دانشمندان و مغز های ایران با بورس دانشگاهی میرن خارج و بود و نبودشون باعث میشه ایران در جدول پیشرفت ، در رتبه ۶۰ قرار بگیره که مایه ننگ
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    16 4
    من طرفدار پهلوی نیستم ، اما آیا وضع ایران در سال 1300 و 1357 یکسان بود؟ آیا هیچ تحول مثبتی صورت نگرفته بود؟ یا چیزی ننویسید یا اگر می نویسید منصفانه بنویسید با این رویکرد فقط خودتون رو زیر سوال می برید
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    16 1
    الان برو ببین سهامداران بورس چه حالی ان //////// علی برکت الله
  • میلاد CH ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    10 6
    چقدر جالب که با گذشت این همه سال هنوزم تمام این مشکلات تو کشور هست بیشتر شده ولی کمتر نشده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس