اینجا زور زانو جواب نمی‌دهد! / اروپا به‌دنبال تکرار تجربه ناموفق «دیپلماسی اجبار» علیه ایران

مقامات آمریکایی و اروپایی طوری وانمود می‌کنند که گویی آنها به تمامی تعهدات برجامی خود عمل کرده‌اند و این ایران بوده که در برجام عهدشکنی کرده و حالا باید با دیپلماسی، به اجرای کامل تعهدات خود بازگردد.

به گزارش مشرق،  در هفته‌های گذشته کشورهای عضو اتحادیه اروپا تصمیم ایران برای غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را عمیقا نگران‌کننده خوانده و با لحنی گستاخانه و طلبکارانه مدعی شدند که ایران باید این برنامه را متوقف کرده و به دیپلماسی برای حل معضل فرصت دهد.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه- یکی از بدهکارهای برجام و «پلیس بد» مذاکرات هسته‌ای منتهی به برجام- در روزهای گذشته در یک کنفرانس ویدئویی از پاریس به شورای آتلانتیک گفت: «لازم است ما مذاکرات جدیدی با ایران را نهایی کنیم. من هر کاری در توانم باشد برای حمایت از طرح آمریکا جهت ورود مجدد به گفت‌وگو [با ایران] را انجام خواهد داد و تلاش خواهم کرد یک میانجی صادق[!] و متعهد در چنین گفت‌وگویی باشم».

ماکرون در اظهارنظری گستاخانه خواستار برقراری مذاکراتی جدید با ایران درخصوص مسائل هسته‌ای و موشکی شد.

بیشتر بخوانید:

طرح سناتور آمریکایی علیه برجام

همدستی ترامپ و بایدن برای فشار حداکثری بر ایران / بایدن تحریم‌ها علیه ایران را فوراً لغو نخواهد کرد

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز اواخر هفته گذشته گفت:«ضروری است که در چارچوب کمیسیون مشترک برجام از «فشار حداکثری» به سمت «دیپلماسی حداکثری» حرکت کنیم تا بتوانیم یک انگیزه مثبت ایجاد کرده و بار دیگر اجرای کامل توافق توسط طرف‌ها از جمله ایران را تضمین کنیم».

همچنین در روزهای گذشته ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری گفت: «پیشنهادی که روی میز است، این است که برجام یک شروع است. اگر ایران تمایل داشته باشد آن تعهدات را بدهد، ما هم امید داریم بتوانیم توافق (برجام) را تمدید و تقویت کنیم و سپس توافق‌های آتی را درباره حوزه‌های مورد نگرانی حاصل کنیم. همه ما آن [حوزه‌های مورد نگرانی] را می‌دانیم؛ موشک‌های بالستیک، حمایت از گروه‌های نیابتی و تعدادی دیگر از مسائل که باید در [برجام] مشمول شوند».

در روزهای گذشته، لوک دو بروشه سرمقاله‌نویس هفته‌نامه فرانسوی لوپوئن در مطلبی نوشت: «به جای بازگشت مفت و مجانی به برجام، آمریکا باید بر مطالباتش بیفزاید و با ایران درباره یک توافق جدید استوارتر مذاکره کند».

لغو تحریم‌ها، وظیفه آمریکا و اروپا

مقامات آمریکایی و اروپایی طوری وانمود می‌کنند که گویی آنها به تمامی تعهدات برجامی خود عمل کرده‌اند و این ایران بوده که در برجام عهدشکنی کرده و حالا باید با دیپلماسی، به اجرای کامل تعهدات خود بازگردد.

این در حالی است که ایران در برجام طلبکار است و آمریکا و ‌تروئیکای اروپایی در این پرونده به کشورمان بدهکار هستند.

مسئله اصلی در برجام، نه بازگشت ایران به تعهدات، بلکه لغو تحریم‌ها توسط آمریکا و پایبندی کامل اروپا به تعهدات برجامی خود است.

رهبر معظم انقلاب- 19 دی 99- فرمودند: «این بحث را مطرح می‌کنند که آمریکا به برجام برگردد یا برنگردد؟ جمهوری اسلامی هیچ اصرار و عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به برجام ندارد، بلکه مطالبه منطقی ما رفع تحریم‌ها و بازگرداندن حق غصب‌شده ملت است که این وظیفه آمریکا و اروپایی‌های دنباله‌‎رو آن است».

ایشان در ادامه تأکید کردند:«اگر تحریم‌ها برداشته شد بازگشت آمریکا به برجام معنا می‌دهد البته مسئله خسارت‌ها که جزو مطالبات ما است در مراحل بعدی دنبال خواهد شد، اما بدون رفع تحریم‌ها بازگشت آمریکا به برجام حتی ممکن است به ضرر کشور هم باشد... عمل کردن جمهوری اسلامی به همه تعهدات خود در شرایطی که طرف مقابل به همه تعهدات خود عمل نمی‌کند، بی‌معنی است. البته اگر آنها به تعهدات خود بازگردند ما نیز برمی‌گردیم، همچنان‌که بنده از ابتدای برجام گفتم اقدامات باید به‌صورت متناظر و «کار و تعهد آنها در مقابل کار و تعهد ما» باشد که البته این، اولِ کار انجام نگرفت اما اکنون باید انجام شود».

فروشنده بدهکار

متأسفانه مقامات ارشد دولت در هفته‌های اخیر در اقدامی تأمل‌برانگیز و منفعلانه با ارسال پالس ضعف، از پیروزی جو بایدن استقبال کرده و با شتابزدگی و ذوق‌زدگی عجیبی، از بازگشت-  بدون پیش‌شرط- آمریکا به توافق خبر داده‌اند.

این در حالی است که مقامات دولت بایدن در کنار مقامات ‌تروئیکای اروپا- با تکرار یاوه‌گویی‌های ‌ترامپ و پمپئو- مدعی شده‌اند که باید توان موشکی و قدرت منطقه‌ای ایران نیز به برجام ضمیمه شده و محدودیت‌های هسته‌ای کشورمان نیز دائمی ‌شده و علاوه ‌بر این، ابتدا باید ایران اقدامات مذکور را انجام داده و سپس نوبت به اجرای تعهدات آمریکا و اروپا خواهد رسید.

علاوه‌ بر این، همزمان با ذوق‌زدگی عجیب و تأمل‌برانگیز دولتمردان درباره اقدامات برجامی دولت جدید آمریکا، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی اخیر خود در وزارت خارجه این کشور بدون هیچ‌ اشاره‌ای به برجام و سیاست آمریکا درباره ایران، فقط از حمایت ایران از مردم یمن انتقاد کرد.

در حقیقت بایدن علی‌رغم نیاز آشکار دولتش به تکمیل توافق برجام، در ظاهر خود را بی‌نیاز از این توافق نشان داده و از موضع برتر به مسئله ورود کرده است تا از این طریق بتواند به امتیازگیری حداکثری دست یابد.

در اوج مذاکرات هسته‌ای دولت روحانی با 1+5 و در مقطعی که طرفین در پی امتیازگیری حداکثری بودند، ظریف در اظهارنظری عجیب گفت «امضای هر توافق، بهتر از عدم توافق است». در همان مقطع جان کری، وزیر خارجه دولت اوباما گفت «توافق نکردن، بهتر از توافق بد است».

وب‌سایت رادیو فرانسه 11 اکتبر2013 (19 مهر 1392) در تحلیلی درباره روانشناسی سیاست خارجی دولت روحانی نوشت: «ارزیابی غرب از وضعیت کنونی دولت روحانی، تعامل با فروشنده بدهکار و مشتاقی است که خود را ناگزیر از فروش حقوق ملی می‌بیند. طبق این جمع‌بندی اگر خریدار صبور باشد، فروشنده، قیمت را کمتر خواهد کرد».

با این روانشناسی است که مقامات دولت بایدن می‌گویند عجله‌ای برای بازگشت به توافق ندارند. دقیقاً مثل رفتار دولت اوباما با دولت روحانی.

آبنبات چوبی!

دیپلمات‌های اروپایی و غربی گفته‌اند سه کشور اروپایی عضو برجام طرحی برای «بازگشت ایران به پایبندی برجام» در ازای دریافت منافع اقتصادی پیشنهاد داده‌اند.

خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های اروپایی و غربی نوشته انگلیس، فرانسه و آلمان پیشنهاد داده‌اند ایران در ازای برخورداری از مزایای اقتصادی به پایبندی به توافق هسته‌ای بازگردد. رسانه انگلیسی به جزئیات بیشتری از این طرح‌ اشاره نکرده است. به گزارش فارس، رویترز نوشته هنوز مشخص نیست که آمریکا رفع تحریم‌ها علیه ایران را بدون آنکه ایران نخست به توافق پایبند شود بپذیرد. رویترز همچنین به نقل از چهار منبع آگاه گزارش داده بود وزرای خارجه آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان درباره چگونگی احیای توافق هسته‌ای برجام گفت‌وگو خواهند کرد.

این خبر ساعاتی بعد از آن منتشر شد که «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی آمریکا گفت دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور جدید آمریکا در حال انجام رایزنی‌هایی با فرانسه، آلمان و انگلیس جهت رسیدن به مواضع متحد درخصوص توافق هسته‌ای ایران است.

سالیوان در پاسخ به سوالی درباره قصد دولت آمریکا برای بازگشت به برجام تصریح کرد: «فعالانه در حال تعامل با اتحادیه اروپا هستیم... در سطوح مختلف دولت با آنها گفت‌وگو می‌کنیم». جاناتان شنزر، یکی از مقامات سابق وزارت خزانه‌داری و کارشناس تحریم‌ها گفته است که دولت بایدن قصد ندارد تمام تحریم‌ها علیه ایران را فوراً لغو کند.

در هفته‌های گذشته، دانیل بناییم، مشاور و نطق‌نویس «جو بایدن» در زمان معاونت ریاست‌جمهوری و نامزد دولت او برای منصب «کارشناس ارشد حوزه خاورمیانه» در مصاحبه با ماهنامه جاکوبین گفت: «خروج ‌ترامپ از برجام به اعتماد ایرانی‌ها ضربه‌ای ویرانگر زد و به منظور بازگرداندن آنها به میز مذاکره، باید امتیازات جذاب اما غیرراهبردی به ایران داده شود». وی در ادامه تأکید کرد: «دادن امتیازات جذاب اما غیرراهبردی به ایران باید با حفظ ساختار تحریم‌ها و کارزار فشار حداکثری صورت گیرد».

همدستی ‌ترامپ و بایدن علیه ایران

به گزارش مشرق، در روزهای گذشته یک مقام ارشد آمریکایی به افشاگری درباره همدستی ‌ترامپ و بایدن برای فشار حداکثری علیه ایران پرداخت.

روزنامه واشنگتن فری‌بیکن با اشاره به این موضوع نوشت: یک مقام ارشد آمریکایی که با این موضوع آشنا بوده به روزنامه واشنگتن فری‌بیکن گفته دور تازه تحریم‌های ‌ترامپ علیه ایران به منظور ایجاد اختلال در عملکرد دولت بایدن انجام نشده، بلکه شانس بهتری را برای انجام مذاکرات جدید با تهران فراهم می‌کنند. مقامات ‌ترامپ بر این باورند که هرچه تحریم‌های فردی بیشتری وجود داشته باشند تا دولت بایدن از آنها به‌عنوان اهرم استفاده کند، شرایط بهتری برای آمریکا رقم می‌خورد.

این مقام ارشد ایالات‌متحده با رد کردن ادعاها درباره اینکه این اقدامات قرار است دیپلماسی را برای دولت بعدی آمریکا دشوارتر کنند گفته است: «اگر افرادی تحریم‌های ایالات‌متحده را نقض کنند، باید آنها را بازخواست کنیم. ما قصد نداریم با این اقدامات در عملکرد دولت بایدن اختلال ایجاد کنیم».

بر اساس این گزارش، دولت ‌ترامپ می‌گوید که این تحریم‌ها زمینه را برای دولت بایدن به منظور انجام مذاکرات مجدد با ایران فراهم می‌کنند. بسیاری از این اقدامات می‌توانند توسط دولت بعدی لغو شوند، البته اگر دولت جدید بتواند ایران را متقاعد کند تا اقدامات هسته‌ای خود را کاهش دهد و دوباره به وعده‌های داده‌شده خودش در توافقنامه هسته‌ای ۲۰۱۵ متعهد شود. این منبع آگاه گفته است که این تحریم‌ها ابزاری برای فشار آوردن به ایران به منظور بازگشت به میز مذاکرات هستند. دولت ‌ترامپ همیشه این موضوع را اعلام کرده است که هدف اصلی کمپین تحریم‌های شدیدش، وادار کردن ایران به انجام مذاکرات هسته‌ای جدید است.

واشنگتن فری‌بیکن در ادامه آورده است: بر اساس گزارش وزارت امور خارجه، در طی ماه گذشته چهار سری تحریم جدید علیه ایران اجرا شده است. ایالات‌متحده می‌تواند از طریق تحریم‌ها ایران را تحت فشار بگذارد تا تن به مذاکرات جدیدی بدهد- هدفی که جو بایدن و تیم سیاست خارجی او به‌دنبال آن هستند.

منبع: کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 14
  • غیر قابل انتشار: 6
  • علی IR ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    0 0
    بمب اتم ،و در امنیت کامل و بدون ترس رفتن به سمت توسعه اقتصادی و تکنولوژیک، یا التماس های حقیرانه بی پایان از تئوریکای بی رگ اروپایی و اربابشان آمریکا شیطان بزرگ
  • IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    0 0
    مهلت دو ماهه اشتباهی بود که ما را گرفتار کرد، وگرنه آنها مثل سگ برایمان پارس نمیکردند
  • IR ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    1 0
    اینم از بایدن گیجه امشب شنیدم ازرسانه صدا بایدن گفته عربستان حمایت می کنیم ولی کاری به یمن نداریم..خاک برسرت بایدن نکبت تووترامپ ازیه قماشید-نفتش میخوان خاک برسرعرب ها--
  • IR ۰۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    1 0
    خلاصه اینکه همون عوام فریبی زمان انتخابات ۹۶ باکمک اروپا و آمریکا برای کمک به ماندن غربگدایان در قدرت درحال تکرار است
  • پیروزه IR ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    2 0
    تا حالا صبر کردیم از این به بعد هم صبر می کنیم سختر از زمان جنگ ایران وعراق که نیست. والسلام.
  • ابوالحسن محرابی IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    24 16
    سلام. سگ زرد. برادر شغال است استکبار با رفتن یکنفره و آمدن نفر بعیدی تغییر استراتژی نخواهد داد و هرکس سکان غرور و زور گویی را بدست بگیرد تفاوتی ندارد در تاکتیک ممکن است تغییر روش دهد اهدافش در اعمال خوی تکبر تغییر نخواهد کرد اندفعه هم ما پیش دستی کردیم به اجرای. داوطلبانه پروتکل الحاقی و بعد ترامپ قرار داد بین المللی را پاره کرد حال با همان خدعه می خواهند دایره نفوذ قدرت نرم و سخت ایران را محدود کنند زهی خیال باطل
    • روزبه IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
      3 14
      کسی میدونه از نظر جنابان دولت غربگرا در ایران، غرب چه نیازی به برجام داره؟
  • میرزا IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    0 0
    دیپلماسی بدون قدرت نطامی یک شوخی تلخ است .و اینها دوباره کلاه گشادی برای ایران دوخته اند .باید هوشیار بود و از ساده لوحی خارج شد .مقرون همان تروریست فرودگاه بغداد است ک هزار چهره است و فورا زیر حرف امضا و قولش میزنه .اصلا فرانسه ک اختیلری ندارد .هرچه شیطان بزرگ بگه هامونه
  • IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    1 0
    یادمان نرفته که همین آمریکایی ها و اروپایی ها به صراحت می‌گفتند که شما نفت و گاز دارید دیگه انرژی هسته ای میخواهید چکار؟ و عده ای هم در داخل این گفته را نشخوار می‌کردند. تا وقتی در داخل مشتری برای این حرفهای بچگانه وجود داشته باشد آنها از این حرفها زیاد می‌زنند خواه مشتری از جنس مردم باشد خواه از جنس مسوولین
  • ایرانی IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    11 16
    اصلا امریکا واورپا نزد ملت ایران اعتبار ندارند انها فقط فکر منافع خودشان هستند . در این چند سال صابت کردند که دلشان بحال ملت ومردم ایران نمیسوزد.
    • IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
      0 0
      هیچ کس در این دنیا به فکر منافع دیگران نیست ،هر کشوری منافع دیگران را به منافع ملی خود ترجیح دهد قطعا اشتباه می کند.
  • اباذرعبدالله وند IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    9 12
    بنام خدا کاهش تعهدات برجامی از سوی کشورمان ایران کار بسیار بزرگی هست باید باجدیت ادامه یابد ولی بنده خیلی تعجب میکنم از اینکه مگر آمریکا واروپا در برجام بودند که به آن برگردند به کدام تعهداتشان عمل کردند این پر روهاتعجب بنده از این هست که بعضیها این همه بد عهدی را ازاینها می بینند باز هم صحبت از مذاکره میکنند اصلا در مورد گفتگو با این پرروها یک کلمه هم نباید حرف زده بشود
  • FR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    4 0
    ايا ميشه امريكا معذرت خواهي كنه ؟ و توبه و رييس جمهورش ٢ ركعت نماز توبه بخونه ؟ حسن روحانى اگر خودش نماز اولي نيست بياد بره مذاكره براي نماز ياد دادن به بايدن بره بگه بايدن ، بايد نماز توبه بخوني
    • IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
      0 0
      مگر امریکا از تحرم فلج شه که معذرت خواهی بکند.
  • محمود IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    11 22
    معتقدم ایران نباید در تله امریکا و اروپا بیفتد برگ برنده دست ایران است امریکا. وقتی به توافق برگردد و تحریم ها رو از بین ببرد و عضو برجام شود میتواند زیر تحریمها دوباره بزند انوقت عضو برجام است و از سیاست ماشه میتواند استفاده کند ایران باید آنها را به همین حال که هستیم نگه دارد مطالبات ضرر و زیان و لغو تحریمها .آنها قادر به لغو نیستند پس تعلیق همان چیزی است که ما میخواهیم
  • محمد IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    9 0
    ایران به کشورهای اروپایی و آمریکایی نباید رو بده از حقوقش نبایستی کوتاه بیاد حتی یک وجب
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    0 0
    رسانه اسراییلی ، ترویج فرهنگ ناامیدی و بدبینی
  • مهراد IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    0 0
    آمریکا ودار ودسته اش زیادی پرو شدند اصلا نباید وارد مذاکره شویم اینا ک دین ندارند انسانیت ووجدان هم ندارند پس چرا مذاکره ؟؟؟
  • محمد IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    0 0
    فکر می کنند بچه زرنگند لازم است ایران هم حرف در برابر حرف و عمل در برابر عمل را مد نظر قرار دهد
  • امین IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    0 0
    اصلان مذاکره ممنون ایرانی زرگنتر از این حرفاست
  • احمدی IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    0 0
    من با همه دوست هستم حتی دشمنم و با دشمنم هم سلام و علیک و قربون صدقش میرم اما به موقع از پشت به دشمنانم و حتی دوستانم ضربه وارد میکنم، سیاست یعنی این
  • محمد IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    0 0
    ایران باید تنگه هرمز را ببند
  • IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    0 0
    اعتماد به غرب خیانتکار و پیمان شکن از اول اشتباه بود.
  • احمد IR ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    0 0
    به خدا مذاکره و اعتماد کردن به طرفهای برجام اشتباه است هیچ چیز گیرمون نمیاد الکی بعضیا خوشبین هستند
  • محمد IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    0 0
    هرطوری که رهبرعزیزتصمیم بگیره برای ایرانیان فصل الخطاب است به نظر من قیدشو بزنن بهتر گور پدرشون خواهشن کوتاه نیایید ما با تحریم بزرگ شدیم ۴۱سال عادت کردیم زنده باد رهبرازاده ایران
  • ناشناس IR ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    0 0
    برجام ازهمان روز اول هیچ منافعی برای کشور نداشت طرف های مقابل به راحتی توانستند انرژی هسته ای راتعطیل کنند تلخی ماجرا در اینجاست که مذاکره کنندگان ما آن را یک پیروزی قلمداد کردند و گفتند کاری که دولت های قبلی نتوانستند انجام دهند ما انجام دادیم ایا بتن ریزی بر صنایع هسته ای هنربود بنابرین دولتمردان قبلی به دشمن باج ندادند و کشور به این شکل گرفتارننمودند
  • ناشناس IR ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    0 0
    مذاکرات در خصوص تحریم ها و انرژی هسته ای کشور یک مسئله ملی و حیثیتی است لذا هرگونه تصمیم گیری درمورد ان باید با نظر هرسه قوه وبا هماهنگی رهبر انقلاب صورت بپذیرد
  • محمد IR ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    0 0
    اقا نمیشه بیخیال بایدن واروپا بشیم دیگه بس کنید این برجام ازبازی کودکانه هم بدترشد یه روزقهرمیکنند یه روز بازی میکنند بزارین برن گم شن
  • جعفر IR ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    0 0
    مگ امام نگفته ک امریکا شیطان بزرگ است تحت هیچ شرایطی نباید به شیطان بزرگ اعتماد کرد پس با لوای مزاکره وارد تله امریکایی ها نشوید
  • هاشم IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
    0 0
    ملت ایران در دویست سال اخیر زخمهای بسیاری از وحشی های شرق و غرب به تن دارد از شمال ایران و جنوب و غرب و شرق این سرزمین و تکه های جداشده از ایران و فرزندان دور ازوطن اصلی باید قوی شویم وقویتر بمانیم تا این درندگان منطقه و فرا منطقه جرئت چپ نگاه کردن را نداشته باشد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس