دادگاهی در آمریکا ایران را به پرداخت ۱.۴۶ میلیارد دلار محکوم کرد - کراپ‌شده

برخلاف اظهارات برخی مقامات ارشد دولتی، مسأله‌ لغو تحریم‌های ایران از ابتدا هم در برنامه‌ دولت جدید آمریکا قرار نداشت و اقداماتی فعالانه، صرفا مانع از ارائه برخی امتیازات آمریکا به ایران شده است.

به گزارش مشرق، «آیا بالاخره مشخص شد که طرح راهبردی برای لغو تحریم کمکی به رفع تحریم کرد یا به ابزاری برای فشار بیشتر و تداوم تحریم تبدیل شد؟ آیا کسی مسئولیتی را بر عهده می‌گیرد؟»، این جملات، یکی از آخرین توییت های حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهور است. همچنین عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه نیز در اظهارنظری جداگانه، تداوم تحریم‌ها و عدم کنش بایدن در قبال ایران با گذشت ۲۲ روز از استقرار وی در کاخ سفید را ناشی از اقدام مجلس شورای اسلامی در تصویب «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» دانست.

بیشتر بخوانید:

سیاست خارجی آمریکا در غرب آسیا در عصر بایدن

*آیا واقعا قرار بود «بایدن» تحریم‌های ایران را لغو کند؟

این اظهارات عجیب مقامات دولتی درباره مسأله‌ «لغو تحریم‌ها» در دوره بایدن در حالی مطرح می شود که اساساً از ابتدا دولت جدید آمریکا به دنبال این موضوع نبوده که تحریم‌های ایران را لغو کند. در بهترین حالت، دولت جدید آمریکا در حال بررسی جوانب اعطای برخی امتیازات نمادینِ خوش‌ظاهر اما کم‌فایده به ایران نظیر رفع تحریم محمدجواد ظریف (وزیر امور خارجه)، رفع محدودیت‌های مسافرتی و تسهیل برخی کمک‌های بشردوستانه به ایران بوده است. در واقع، حداکثر چیزی که می‌توان به قانون جدید مجلس نسبت داد، این است که مانع اعطای این آب‌نبات‌های فریبنده از سوی آمریکایی‌ها به ایران شده است.

*بایدن و نزدیکانش درباره تحریم‌های ایران چه دیدگاهی دارند؟

همانطور که اشاره شد، در هیچ‌کدام از اسناد، اظهارات و یادداشت‌های بایدن، افراد کابینه‌ی وی و اتاق‌های فکر حامی دولت جدید آمریکا، کوچک‌ترین نشانه‌ای از تمایل آمریکا برای «لغو تحریم‌های ایران» وجود ندارد. در ادامه به برخی از مصادیق این موضوع اشاره می‌شود:

*ارائه نظریه‌ «فشار هوشمندتر» توسط جو بایدن

جو بایدن نه‌تنها هیچ‌گاه از رفع تحریم‌های ایران و بازگشت صرف به برجام بدون استفاده از آن برای توافقات بعدی با ایران حرفی نزده، بلکه نظریه‌ «فشار هوشمندتر» به ایران را مطرح کرده است. این نظریه در مقاله‌ جو بایدن با عنوان «راه‌های هوشمندانه‌تری برای سخت‌گیری بر ایران وجود دارد» در سایت شبکه سی.ان.ان در تاریخ ۱۳ سپتامبر ۲۰۲۰ (۲۳ شهریور ۱۳۹۹) مطرح شده است. طبیعتاً کسی که به دنبال تقویت فشار بر ایران آن هم به شیوه‌ای هوشمندانه‌تر از اسلاف خود است، قصد لغو تحریم‌های ایران، آن‌گونه که مقامات دولتی مانند آشنا و عراقچی مدعی شده‌اند را ندارد زیرا تحریم‌ها مهمترین ابزار فشار آمریکا بر ایران هستند که به واسطه اتفاقاتی مانند برجام، کارآیی آنها برای آمریکایی ها اثبات شده است.

پشت پرده عجله نداشتن آمریکا برای دادن امتیاز به ایران

رئیس‌جمهور جدید آمریکا کمتر از سه ماه پس از انتشار این یادداشت در سی.ان.ان و در تاریخ ۲ دسامبر ۲۰۲۰ (۱۲ آذر ۱۳۹۹)، در مصاحبه‌ای با نیویورک تایمز مجدداً بر محتوای آن مقاله تأکید کرد و گفت: «ما از طریق مشاوره با هم‌پیمانان و شرکای خود، قصد داریم وارد مذاکرات و توافق‌های بعدی برای تحکیم و تمدید محدودیت‌های هسته‌ای ایران و رسیدگی به برنامه‌ی موشکی ایران شویم. آمریکا همواره گزینه‌ی بازگرداندن تحریم‌ها در صورت لزوم را در اختیار دارد و ایران این را می‌داند».

از سوی دیگر، مرکز امنیت نوین آمریکا (CNAS) که از حامیان فکری اصلی دولت بایدن است و تعداد قابل‌توجهی از افراد این اندیشکده در کابینه‌  بایدن به‌کار گرفته شده‌اند، با انتشار مقاله‌ای در ماه آگوست ۲۰۲۰ با عنوان «تعامل مجدد با ایران» (Reengaging Iran)، چارچوبی کلی از شیوه‌ تعامل دولت بعدی آمریکا با ایران را پیشنهاد داده است. با وجود تشریح جزئیات شیوه‌ مواجهه دولت بعدی آمریکا با ایران در این مقاله ۲۳ صفحه ای، هیچ اشاره ای به لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران در  این مقاله نشده است.

پشت پرده عجله نداشتن آمریکا برای دادن امتیاز به ایران

علاوه بر موارد مذکور، در فضای رسانه ای آمریکا و اسرائیل هم فضای مشابهی حاکم بود.  به عنوان مثال، نشریه‌ صهیونیستی «اسرائیل هیوم» در تاریخ ۱۴ دسامبر ۲۰۲۰ (۲۴ آذر ۱۳۹۹) در یادداشتی با عنوان «بایدن ممکن است فعلاً از برجام بیرون بماند تا از اهرم تحریم‌های ایجادشده [توسط ترامپ علیه ایران] استفاده کند»، بر لزوم استفاده‌ بایدن از اهرم‌های فشار ایجادشده در دوره‌ ترامپ تأکید می‌کند. برخی مطالب منتشرشده در رسانه های دیگری مانند نیویورک‌تایمز، فارین‌پالیسی و رویترز و همچنین یادداشت شورای آتلانتیک در اوایل دسامبر ۲۰۲۰ (اواخر آذرماه ۱۳۹۹) نیز این دیدگاه را تأیید می‌کنند.

مجموع مطالب مورد اشاره نشان می دهد که تیم سیاست خارجی رئیس‌جمهور جدید آمریکا در آخرین جمع‌بندی‌های خود به این نتیجه رسیده‌اند که برای بازگشت به توافق هسته‌ای (برجام) و دادن هرگونه امتیاز یا لغو تحریم‌ها، عجله نکنند.

از سوی دیگر و از دیدگاه کارشناسی، تردیدی وجود ندارد که غرب حاضر نیست از بهره‌برداری از اهرم فشاری که در چهار سال گذشته به‌دست آورده کوتاه بیاید زیرا حدود ۷۰ اقدام تحریمی آمریکا تنها در دوره‌ پس از خروج این کشور از برجام و بی‌عملی‌های متعدد همراه با ارسال پیام‌های ضعف از سوی دولت ایران، غرب را به این برآورد رسانده است که می‌تواند با تداوم فشار بر ایران و حفظ تقویت نظام تحریم‌ها، امتیازات بیشتری از ایران بگیرد.

*دلایل عدم کنش سریع دولت بایدن در قبال ایران

همانطور که در بخش قبلی توضیح داده شد، اساساً چیزی به نام «لغو تحریم‌ها» آن‌گونه که افرادی چون عراقچی و آشنا گفته‌اند، جایگاهی در برنامه‌های دولت جدید آمریکا نداشته است و باید ریشه‌های «فشار بیشتر و تداوم تحریم‌ها» را در جای دیگر جستجو کرد. حال مناسب است به این سوال پاسخ دهیم که چرا آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که برای اعطای امتیاز به ایران عجله نکنند؟

دلیل تعلل آمریکا برای ارائه‌ی هرگونه امتیاز حتی از نوع نمادین به ایران مشخص است: به صورت خلاصه، آمریکا برای اجرای سیاست فشار حداکثری علیه ایران در چهار سال گذشته زحمات و هزینه‌های زیادی را متحمل شده است و اکنون دلیل قانع‌کننده‌ای برای آمریکا وجود ندارد که این اهرم ایجادشده را به‌راحتی و بدون گرفتن امتیازات فرابرجامی از دست بدهد. اما چه چیزی آمریکایی‌ها را در رسیدن به این تحلیل کمک کرده است؟‌ ریشه این موضوع را باید در برخی کنش‌ها، موضع‌گیری‌ها و ارسال پیام‌های ضعف از داخل کشور جستجو کرد که در ادامه به برخی از این موارد اشاره می کنیم:

الف- اظهار نظر منفعلانه‌ رئیس‌جمهور درباره پیش شرط های ایران برای آمریکا:  حسن روحانی رئیس جمهور در پاسخ به سؤالی در نشست خبری ۲۴ آذرماه درباره‌ لزوم در نظر گرفتن برخی پیش‌شرط‌ها برای بازگشت آمریکا به برجام، ضمن مخالفت با این ایده، گفت: «آن چیزی که امروز می‌گوییم، این است که اگر ۱+۵ فردا صبح به تمام تعهدات‌ عمل کند، ما هم بلافاصله به تمام تعهدات‌مان برمی‌گردیم». اتخاذ چنین رویکردی در برابر کشوری که به‌شکل غیرقانونی و قلدرمآبانه از توافقی بین‌المللی خارج شده و علناً به کار خود افتخار می‌کند، طبیعتاً نتیجه‌ای جز جری‌تر شدن بیشتر و تمایل آن کشور به حفظ حالت موجود نخواهد داشت.

پشت پرده عجله نداشتن آمریکا برای دادن امتیاز به ایران

ب- مخالفت صریح و غیرمسئولانه‌ دولت با اجرای قانون مصوب مجلس: پس از تصویب «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» در مجلس در اواسط آذرماه، دولت صریحاً مخالفت خود را با این قانون اعلام کرد. به عنوان مثال، علی ربیعی سخنگوی دولت تصمیم‌گیری درباره‌ برجام و فعالیت‌های هسته‌ای را از اختیارات شورای عالی امنیت ملی دانست که مجلس حق ورود به آن را ندارد. وی درباره این مصوبه مجلس گفت: «به نظر دولت، موضوع از اختیارات شورای عالی امنیت ملی است و مسئولیت هرگونه تصمیم درباره‌ی برجام و برنامه‌های هسته‌ای براساس اصل ۱۷۶ قانون اساسی فراقوه‌ای بوده است. هیچ نهاد و قوه‌ای به‌تنهایی نمی‌تواند خارج از این چارچوب اقدام کند و به نظر می‌رسد مجلس هم نمی‌تواند در این موضوعات وارد شود».

ج- رفتار منفعلانه‌ دولت در پی ترور شهید فخری‌زاده: پس از ترور شهید فخری‌زاده در اوایل آذرماه، جریان غرب‌گرا در کشور در اقدامی هماهنگ، هرگونه پاسخ سریع و صریح به این اقدام رژیم صهیونیستی را بازی در زمین دشمن و تن دادنِ خودخواسته به تنش‌های آتی معرفی کردند. مقامات ارشد دولتی نیز در اقدامی هم‌سو و به‌شکلی منفعلانه اعلام کرد که پاسخ این ترور را در «زمان مقتضی» خواهد داد. این جمله‌ رئیس‌جمهور و بخصوص استفاده از عبارت «تله‌ تنش» توسط وی، در حلقه‌های امنیتی غربی به معنی عدم واکنش ایران و نشان‌دهنده‌ قرار گرفتن ایران در موضع ضعف و انفعال تعبیر شد.

د- ابراز اشتیاق زایدالوصف دولت برای مذاکره‌ مجدد با غرب: اشتیاق زایدالوصف دولت روحانی به ورود مجدد به مذاکره با غرب برای رفع تحریم‌ها هم در اظهارات مقامات ارشد دولتی مشخص بود و هم در رفتار دولتی ها نمود داشت. یکی از مهمترین مصادیق این موضوع، نحوه تنظیم لایحه بودجه ۱۴۰۰ است. دولت مبنای درآمدهای نفتی ایران در سال آینده را بر مبنای فروش روزانه ۲.۳ میلیون بشکه نفت در نظر گرفته است که نشاندهنده خوش‌بینی‌های جدی دولت برای رفع مشکلات فروش نفت (بخوانید لغو تحریم‌های نفتی) در سال آینده دارد. گفتنی است در بخشی از گزارشی راهبردی شورای آتلانتیک با عنوان «تجدید راهبرد ترااطلس در قبال ایران» که در  نوامبر ۲۰۲۰ (آبان ۱۳۹۹) منتشر شده، آمده است: «ایران بارها از آمریکا خواسته است که به توافق بازگردد. مقامات ایرانی به‌صورت پشت‌پرده و پنهانی تأیید کرده‌اند که تخفیف در تحریم‌ها بهترین راه تضمین بازگشت ایران به سازگاری کامل با برجام است».

ه- موضع‌گیری ضعیف وزیر امور خارجه در نشست وزرای خارجه‌ کشورهای ۱+۴: در پایان نشست وزرای خارجه سه دولت اروپایی (انگلیس، آلمان و فرانسه) + دو (چین و روسیه) با جمهوری اسلامی ایران در روز ٢١ دسامبر ٢٠٢٠ (١ دی ١٣٩٩)، بیانیه‌ای پنج‌بندی صادر کردند. در بند پنجم این بیانیه این‌طور آمده است: «وزرا توافق کردند که به گفت‌وگو برای تضمین اجرای کامل برجام توسط تمامی طرف­ها ادامه دهند. وزرا دورنمای بازگشت محتمل ایالات متحده به برجام  را مورد توجه قرار دادند و بر آمادگی خود برای پرداختن به این موضوع با نگاهی مثبت و در یک تلاش مشترک تاکید داشتند». بر این اساس، اولاً وزیر امور خارجه‌ ایران توافق کرده است که درباره‌ اجرای کامل برجام با «تمامی طرف‌ها» همکاری کند و طبق تعریف بند اولِ همین بیانیه، منظور از تمامی طرف‌ها، همه کشورها جز آمریکا است. ثانیاً، جمله‌ آخر این بند مجدداً این مفهوم را القاء می‌کند که ایران با دیدی مثبت به بازگشت آمریکا می‌نگرد و این یعنی ارسال پیام ضعف از سمت ایران.

در مجموع، برآورد تیم سیاست خارجی دولت بایدن این است که ایران تا پیش از روی کار آمدن رئیس‌جمهور جدید در تهران، در موضع ضعف و انفعال قرار داشته و بی‌صبرانه منتظر استقرار بایدن در کاخ‌سفید برای دریافت کوچک‌ترین تخفیف‌های تحریمی، ولو به‌صورت نمادین است؛ بنابراین لزومی ندارد که بایدن تلاش خاصی در راستای ورود فوری به برجام و دادن امتیازات جدی به ایران به خرج دهد. در واقع، شکل گیری این تحلیل بین مقامات آمریکایی محصول موضع‌گیری‌های منفعلانه مقامات ارشد دولتی و تاکید بر گفتمانِ اولویت «رفع تحریم» به جای «خنثی‌سازی تحریم» بوده است.

*سوالی ساده ولی مهم از مقامات دولتی و سایر مدافعان و متولیان برجام

در پایان مناسب است از آقایان آشنا و عراقچی و سایر مدافعان و متولیان پروپاقرص خسارت محضی به نام «برجام» که اکنون با فرافکنی و تحریف واقعیت، به‌دنبال انداختن مسئولیت تبعات بی‌پایان این توافق پرهزینه و کم فایده بر گردن دیگران هستند، این سؤال را پرسید که آیا بالاخره مشخص شد که برجام، که قرار بود از فردای روز اجرا، «تمام تحریم‌ها علیه ایران را بالمره لغو کند»، کمکی به رفع تحریم کرد یا به ابزاری برای فشار بیشتر و نه تداوم، بلکه تشدید تحریم تبدیل شد؟ آیا کسی مسئولیتی را بر عهده می‌گیرد؟

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 66
  • در انتظار بررسی: 16
  • غیر قابل انتشار: 49
  • محمد IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    47 8
    بمب اتم بسازید و مردمو از این برزخ بی حاصل در بیارید
    • محسن IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
      23 5
      حرف‌دلم‌راگفتی‌‌دیگر‌خسته‌شدیم
    • ناشناس IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
      10 0
      وقتی به دشمن اطمینان کامل می دهیم بمب اتم نمی سازیم، چه دلیلی دارد که ذره ای از تحریم های غیرانسانی ومواضع درنده خویش کاسته شود، پایه و اساس امپریالیسم برده داری، کشتار وغارت است، آیا حسن انتظار داشت با تغییر نام دونالد به جو تغییری درسیاست این انسان نماها رخ دهد؟
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    25 3
    كاملا موافقم شايد بهتر است بيشتر بر روي اين موضوع متمركز شد
  • سرباز IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    9 3
    پشت پرده کجا بود این دولت ذاتش همینه. شیفته غربه آمریکا براش کدخداست. حالا اگه بایدن مستقیما بهشون فحش هم بده باز از علاقشون کم نمیشه.
  • IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    10 0
    فقط عمرمان داره میگذرد بی حاصل
    • علی جعفری IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
      8 1
      راست میگه بمب اتم بسازید تا از این بدبختی رها شویم برای مادیگه فرق نمیکند اب که ازسر گذشت که یک وجب که نیم وجب
  • بهنام IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    13 4
    ترامپ بصورت گرگی درنده سیاست استراتژیک امریکا در باره ایران را اشکار و عمل کرد وبایدن و گروهش بصورت روباهی گرگ صفت همان راه را زیرکانه انجام میدهد بایدن جرات ترامپ را ندارد ام از خباثت بیشتری برخوردار است
  • امیر IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    28 8
    چی میگی . الان اوضاع کره شمالی و پاکستان خوبه بمب دارن ؟؟ راه حل: فساد رو تو حکومت و مسولین کم کنین با شایسته سالاری همین . بقیه کارها رو شایسته ها خودشون درست میکنند.
    • IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
      13 2
      آفرین حرف حساب جواب نداره
    • CA ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
      1 0
      کره شمالی و پاکستان و هند و چین و فرانسه و انگلیس و امریکا بمب اتم دارن. با این استدلال امریکا و روسیه و چین اگه میخوان کره شمالی نشن باید هسته ایشونو بدن. کره شمالی غنا نمیشه غنا هم سوییس نمیشه هر کشوری شرایط و قدرت خودش رو داره.
  • مهران IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    10 4
    اقای ریس جمهور.خواهش می کنم.محکم تر با امریکا برخورد کنید.شما الیجناب وتمام ایرانیها یک ضرب المثل واضح داریم.که میگه دیگی که برای ایرانی نجوشه. می خواهم سر سگ توش بجوشه.تمام بازرسان الحاقی را از ایران بیرون کنید.هرچه سریع تر.خواهش می کنم.مگر چی می خواهد بشود.که از این حالت بدتر باشد.یا رومی روم یا زنگی زنگ.این حالت که داخلشیم استخوان درون زخم است.
    • ابی خان IR ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
      0 0
      احسنت، چشم حتما، الان دستورش میدم سه تا ضرب‌المثل اوردی
  • DE ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    9 4
    حسام الدین آشنای غربگداها : «آیا بالاخره مشخص شد که طرح راهبردی برجام برای لغو تحریم کمکی به رفع تحریم کرد یا به ابزاری برای فشار بیشتر و تداوم تحریم تبدیل شد؟ آیا کسی مسئولیتی را بر عهده می‌گیرد؟»
  • رضا IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    5 4
    لپ کلام عجله نداره چون از اول تا اخر تصیمم رفع تحریم ندارند.فقط داخل
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    8 4
    چرا با عمری تهمت و توهین ساخت بمب اتم ماهیچ کاری نمی‌کنیم .آقایون بمب رو بسازید ما هم مثل هند و پاکستان .بمب رو بسازید خیال غرب رو تا ابد راحت کنید.
  • IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    11 0
    اصلأ فرض کنید این تحریمها تا ابد باقی میمونه و بر این اساس اگر جرأت، قدرت و نبوغش را دارید برای پیشرفت و اعتلای مملکت در همه زمینه‌ها برنامه ریزی کنید.
  • ناصر IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    4 5
    لطفاً شما بفرمایید دولت بایدن چه وقت تمایل پیدا میکند که تحریم ها را لغو کند آیا بعد از اتمام مهلت مجلس و یا بعد از پایان دولت روحانی. آیا اگر آقایون دولتی خود را مشتاق نشان نمی دادند یا با توپ پر برخورد می‌کردند آمریکا تحریم ها را لغو میکرد. اصولاً راهکار شما چه بود شما جای دولت اگر واقعا حرفی برای گفتن دارید و فقط انتقاد نمیکنید.
  • alireza IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    4 3
    هرچند تا زمانی که این دولت بی تدبیر بر سر کار باشه، هیچ امیدی به بهبودی اوضاع نیست، اما مسئله ناراحت کننده در ضعف شدید این دولت در برخورد با غرب وحشی ه! بابا، بالا تر از سیاهی که دیگه رنگی نیست، دیگه از چی می ترسید! می ترسید جنگ بشه؟ خب بشه، اوضاع از این که بدتر نمی شه، حداقل یه اتفاقی می افته دیگه!!!
  • کرمانشاهی IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    9 6
    آمریکا پیش‌بینی کرده و از این وحشت دارد که رئیس جمهور بعدی ایران اصولگرای سرسخت و دشمن آمریکا و اسرائیل باشد به همین خاطر میخواهد برگهای برنده خود را که در دولت فریب خورده و دلخوش دارنده به برجام، به دست آورده حفظ کند تا بخیال خودش چیزی برای ارائه در مواجه با دولت بعدی ما داشته باشد و بهترین عکس‌العمل ما میتواند این باشد که کاندیداهای ریاست جمهوری آینده با شعار خروج از برجام بی‌فایده ، وارد میدان انتخابات شوند مخصوصاً آقای رئیسی محترم ، که همه چشم انتظار ورود ایشان به این مسئولیت مهم هستیم . به یاری خداوند متعال
  • جواد IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    5 2
    تو را خدا این برجام بجز بدبختی چیز دیگری مگه داشته .اعتماد معنی ندارد
  • علی IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    6 2
    چرا نمی خواهید بپذیرید که سگ زرد برادر شغاله. همه اینها به کمتر از تسلیم وبردگی شما راضی نخواهند شد. سیاست یکی است. چرا به فرمایش حضرت آقا به داخل توجه ندارید؟؟ به جوانان مومن مملکت فرصت نمی دهید وچشمتان به دست آمریکاست که استخوان برایتان بیندازد!؟ به خدا اگر به داخل مملکت وجوانان مملکت وحرف حضرت آقا گوش کرده بودید اینقدر ذلیل وخوار وپست نمی شدید ای افساد طلبان مفسد منافق ریاکار
  • Sv IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    11 2
    فقط بمب اتم ملت ایران نجات خواهد داد مثل نون شب واجبه
  • دبیر IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    3 2
    مسولینی که گول خوردند باید جوابگو باشند تا دیگران این اشتباه را تکرار نکنند. 4سال طول کشید تا همه بفهمند غرب یرای سازش مذاکره نکرد.اما ننوز هم بفکر مذاکره هستند بعضیا.
  • دبیر IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    2 2
    کدام کشور اتمی مثل ایران تحریم شده است. رییس جمهور بعدی وزیر اطلاعات باشه بهتره. بلده باغربیها عین خودشون رفتار کنه
  • IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    2 2
    اول واخر تمام این بازی های بچه گانه فقط مشت اول است که میگفتن حقیقت دنیا فقط زور و قدرت ن8برتر است ولاغیر با سپاس از دانشمندان اتمی وسربازان ودانشمندان موشکی. دلاورمردان با تمام قدرت پیش بسوی قدرت نظامی قوی و برتر هرکه زورش بیش حرفش پیشتر مرگ بر آمریکا و اسرائیل درود بر ایران وایرانی وایران واحد
  • علیرضا IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    2 2
    مطلب بجایی بود
  • محمد IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    8 2
    خداوکیلی هیشکی نیست بگه آخه لامصب از چی می‌ترسید بمب هسته ای رو بسازید که مجبور بشن باهامون همکاری کنن ما که زیر فشاریم چرا پس نسازیم
  • آوید IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    3 2
    هر دولتی در تمام کشورها سرکار بیاید یا ولت دیگر جای دولت قبلی را بگیرد(فارغ ازتبلیغات ومبارزه انتخاباتی وحزبی) سیاست ومصالح کشورش راباید(مجبور است) را بر دیگر کشورها دیکته کند می‌تواند سیاستی مبنی بر سلیقه تبلیغاتی کارهای رسانه ای انجام دهد اما از اصل مصالح کشورش نمی‌تواند عدول کند. کشورها مجلس ونمایندگان ناظر بر رفتار رئیس جمهور دارند.. حالا آمریکا وغرب(کشورهای اروپایی) که کارشان استعمار وجنگ افروزی بین کشورها برای فروش تولیدات وتسلیحات خود(که کشورها ضعیف شوند وبرآنها مسلط شوند)ویا با حمله ای به نام اجماع جهانی در سازمان ملل با عنوان(تولید تسلیحات کشتار جمعی وحقوق بشر و....) متعدد تحریم یا حمله کنندو... تا ابهت پوشالی وبادکنکی را برجهان دیکته کنند تا دنیا ازشون بترسد...
    • محمد IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
      2 2
      دمت گرم خیلی دقیق گفتی خدائیش
  • ابوالفضل فرهمند IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    3 3
    سلام.باید بر توان داخلی تکیه کنیم نه بر وعده های دروغین غرب.
  • روحانی پور IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    8 1
    کم برای بالا بردن قیمتها،، خبرهای بی سروته پخش کنید. بذاریدبازاراروم بگیره
  • IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    6 0
    خیلی منصفانه و بطور واضح و بدون جناح بندی ها قضاوت میکنید و مطلب مینویسید، کاش مقداری انصاف داشتید
    • هم وطن IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
      0 0
      میخوای تا برای کار های روحانی دست بزنیم نظرت چیه؟
  • محمدرضا IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    0 1
    فقط باید اول ما حمله کنیم اماده باشید ملت شیران .حمله حمله به اسرائیل کودک کش به عراب شیرده حمله حمله حمله همشونو میکشیم حمله حمله
    • تفنگدار IR ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
      0 0
      آقا آرام،آرام.
  • انسانیت IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    2 0
    آقای بایدن ما داریم راه خودمون را میری و به یاری خدا میتوانیم چندین شهر سوخت اتم درست کنیم و از چند وقت دیگه صادر کننده اورانیم ۲۰درصد میشیم ... و نفت را کنار می گذاریم برای فرزندان ایران زمین حال برجام شده نافرجام با فشار های بی انصافی... کره شمالی با فشار حداکثری شما به بمب اتم رسید ...
  • ایرانی دلسوز IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    6 1
    مشکل فقط توسط مردم باغیرت با راه اندازی #مردم خواهان #بمب اتم هستند چنان رعب وحشت بردل5+۱خواهد انداخت !که سرتعظیم بر پرچم ایران می افکنند !وسلام
  • IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    2 0
    واقعا تعجب آوره که تا زمانی که تو برجامیم و مطابق انتظار آمریکا رفتار میکنیم انتظار داریم تحریم ها رو رفع کنند. وا اسفا از این بی سیاستی
  • مهدی IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    6 0
    مردم از سیاست خنثی شما خسته شده اند چون فشار اقتصادی عرصه رو تنگ کرده برای مردم.شما ۳ راه بیشتر ندارید اولی این هست که هرچی آمریکا گفت بگید چشم دوم این هست که خنثی عمل کنید که نهایت تا یک سال آینده مردم انقلاب میکنند انقلاب فقرا و پابرهنگان.راه ۳ راه عزت هست و مردم پشت شما قرار میگیرند و راه شجاعت هست و ساختن بمب اتم.مردم حاضرن سختی بشکن ولی عزت داشته باشند و راهش داشتن سلاحهای بازدارنده هسته ای هست.
  • شهباز IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    1 0
    به نظرم یا این آقایان آشنا و عراقچی آسنا به مسائل ما و آمریکا نیستند یا خیلی ساده هستند و یا واقعا طرف خرسه هستند و بظاهر مدافع ما آمریکا در یک کلام تا سودی برایش نداشته باشد به برجام بر نمی گردد چرا برگردد با پتک برجام کار خودش و کرد همه داسته های ما رو صفر کرد چند سال ویلانی و خالا وعده سر خرمنی دوباره متأسفم برای دیپلمات های بی . . .
  • IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    0 0
    گور پدر آمریکا با تحریماش.تاکی بعضی دنبال آمریکا موس موس می کنند.اگردین ندارید که ندارید لااقل شرف داشته باشید.
  • حسن IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    0 0
    واقعا دولتمردان ما ساده لوح وبی کفایت هستن اگر حرفهای آقا رو سر لوحه عملشان قرار بدن همه چی درست میشه به امید خدا
  • رسول IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    1 0
    از ماست که بر ماست هرچه بر سرم آمده حقم است.تاوان رای دادن به حزب اصلاح طلب همین بود هم سفرهایمان خالی شد و هم اقتدارمان بر باد رفت .من به عنوان یک ایرانی از نمایندهایمان در مجلس میخواهیم رییس جمهور را بعلت صدماتی که به مردم و کشور زده محاکمه کنند.و از رییس جمهور میخواهیم حد اقل به احترام رای های که به اودادیم استعفا دهد.
  • Z IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    0 0
    اره همینه که شما میگید قرار بود کل تحریمها برداشته بشه سهام عدالتم از سهام وال استریت به کل ایرانیا بده آمریکا ولی حیف شد بخاطر این مصوبه کنسل شد
  • US ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    0 0
    سلام اصلا این تحلیل را قبول ندارم، و مواردی که ذکرشده تداوم سیاستهای هوشمندانه جمهوری اسلامی ایران باهمه طیف ها می باشد. و سیاست جمهوری اسلامی ایران در موضع قدرت می باشد نه ضعف.
  • IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    0 0
    دولت فقط می خواهد خروج سال ۸۴ تکرار نشود
  • IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    0 0
    نباید به غربیها مخصوصأ به آمریکااعتماد کردماباید بفرموده رهبرمان خودمان راقوی کنیم تا دشمنان نتوانند به ما در هیچ شرایطی زور بگویند باید همچنان دربرابر دشمنان کشورمان اسقامت هوسمندانه داشته باشیم واز خونشهیدانمان حفاظت کنیم
  • مجید IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    0 0
    ما دیگه نباید به برجام برگردیم چون هر بار امریکا بخواد از برجان میاد بیرون اینبار انفاقا باید روز به روز موشکهای قوی با برد بلند اتمی بسازیم دیگه بدون اینکه امتیاز بدیم مذاکره کنیم مگر پاکستان نمیسازه دیگه دنیا مجبوره تحمل کنه وایران سلاح اتمی رو هم مجبوره تحمل کنه در ضمن ۵کشور حق وتو باید بپذیرند اگر این باشه تا دنیا دنیاست این ۵ کشور استه ای هرچی دلشون بخواد مزکنند
  • محمد IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    0 0
    مزاکره با آمریکا سم است شما اگر به خدا پیغمبر ایمان دارید معسولین باخدا نه معسولین آمریکای ببینید سلاح‌های دشمنان چی هستندشما باید بهتر ازسلاح دشمن داشته باشید ضرب‌المثل ازقدیم گفتند سگ زرد برادر شغال است انتطار کمک ازدشمن بس است
  • کورش ق IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    0 0
    باسلام اون تحدیمهارااضافه میکنه وبه هیچ صراطی وپیمانی پایبند نیست فقط مرگ برآمریکا.
  • IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    0 1
    ما مردم عادی میدانیم دربرابرزور باید ضعف نشان نداد نمیدانم این دیپلماتهای بیسواد ما کجا مدرک کرفتن ولی اینها غربگرا هستن بفکر منافع خودشونن ملت الت دست خودشون کردن
  • IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    0 0
    دیگر راه برگشتی نیست شل کن سفت کن در نیارین بالاتر از حنا که رنگی نیست با قدرت غنی سازی رو ادامه بدین .خدا بازم‌‌ با ماست .اینا تا‌‌ ابد ودهر دشمن‌ما بودن و هستن .کافیه که ما از خودمون ضعف نشان‌دهیم انوقت می بینید که کفتا رها و لاشخوران مانند شکار در بند از ما تغذیه‌می کنند .پس‌بایدبدون ‌برگشتن‌ به جلو حرکت کرد
  • م ا FR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    0 0
    فکر کنم ایران بمب اتم بسازه موازنه قدرت با قدرتهای خارجی پیدا می کنه ودر روابط بین المللی ایران باقدرتها مواسات ومساوات و قدرت چانه زنی بالا میره دیگه اسرائیل جرعت زر زدن پیدانمیکنه
  • IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    0 0
    آمریکا دروغ است
  • محسن IR ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    0 0
    آمریکا فقط دنبال پوله .دید تو برجام سرش بی کلاه مونده بازار ایران همش شده سهم چین و فرانسه و هیچ شرکت آمریکایی سهمی نداره زد زیر هم چی . یکم ماشین و وسایل از آمریکا وارد کنید خوب میشه این بهترین راهشه آقا مدیر گوش بده.
  • رضا IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    0 0
    در صورتی که اتم داشته باشیم با ما کنار میان درخیر این صورت نه باید اتم بسازیم
  • قاسم IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    0 0
    آقا ما خسته شدیم از حرف زور خواهش میکنم وارد جنگ بشید تا به دنیا ثابت کنیم قدرتمون رو ما دیگه دوس نداریم از آمریکا فریب بخوریم مگه چی میخاد بشه بدتر این نیست که
  • IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    0 0
    فقط من دلم میخواد هر چه زودتر دولت بعدی که حتما اصولگرا خواهد بود بیاد رو کار ببینم از این وضعیت رهایی پیدا میکنیم
  • ایران IR ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    0 0
    این بر جام هم مثل بقیه قراردادهای تاریخی ایران جزخفت برای مملکت ارمغانی نداشت
  • IR ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    0 0
    بعضی ها به استخوان لیسیده آمریکا و اذنابش راضیند . انشاءالله هرچه زودتر جایشان را به دولتی مدیر و مدبر واقعی ، قانون گرا و برنامه دار و غیر رابین هودی برای استفاده از قابلیتهای داخلی بدهند
  • علی پوراحمد IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    0 0
    اولا که نظام به دنبال بمب اتم نیست بلکه به دنبال صنعت اتمی و انرژی پاک و ارزان اتمی است و گفتن اینکه ایران به دنبال بمب اتم است تایید تهمت دشمنان به ایران است . ثانیا کدام حرف این دولت و مجموعه اصلاح طلبان تا به حال درست از آب درآمده و منافع کشور را تامین کرده .یکی از اقدامات این دولت به ثمر نشستن تحریم‌های آمریکا و دادن نشانی برای تحریم‌های جدید است .‌
  • IR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    0 0
    سلام. پذیرفتن برجام بااین نتایجی که دیدیم. انسان رابه یا حکمیت ابوموسی اشعری درجنگ صفین می‌اندازه. خدایا به بزرگان ما درایت عطا بفرما.امین
  • IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    1 0
    این ها ۲۰۰ سال ۹۰ ملیون سرخپوست را با وعده های سر خرمن از روی زمین محو کردند.
  • IR ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    1 0
    بابا مرده شور بایدن ببرن خوب دوست گربه ننه روباه مکاره دیگه مثلن بایدن از ترامپ بهتره امیدوارم روزی بیاد که ایران انقدر قدرتمند بشه که امریکا را تحریم کنه خوب از قدیم گفتن دشمن کهنه به ادم دوست نمیشه ای کاش یک روز بیاد که امریکا دست ایرانیا را ببوس و دلیل شه
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
    0 0
    مرگ بر آمریکا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس