کد خبر 1177328
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۶:۰۰

به گزارش مشرق، محمد رستم‌پور، فعال رسانه‌ای در کانال تلگرامی خود نوشت: وب‌سایت خبری تحلیلی «استرایک سورس» که توسط افسران ارشد اطلاعاتی سیا تأسیس شده و با تیمی متشکل از تحلیلگران امنیتی و کارشناسان دفاعی از آخرین رخدادهای جهان تحلیل‌های راهبردی متنوعی ارائه می‌کند؛ در مطلبی به قلم «ایمیلیو ایسیلیو» از پژوهشگران فعال و پرکار حوزه سایبر به بررسی و تحلیل توافقنامه اخیر سایبری ایران و روسیه پرداخته است.

از نظر ایسیلیو، اگرچه هنوز جزئیات و مفاد این توافقنامه اعلام نشده، این پیمان علاوه بر اشتراک منافع دو رقیب ایالات متحده، همبستگی سایبری آنان را نشان می‌دهد. آن هم در زمانی که دولت جدید آمریکا در حال استقرار است. دولتی برآمده از انتخاباتی که هم ایران و هم روسیه متهم‌اند قصد نفوذ سایبری در آن را داشته‌اند. همچنین امضای این توافق‌نامه پس از حملات سایبری گسترده به دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های آمریکا قابل توجه است.

نویسنده در ادامه به سابقه همکاری‌های سایبری ایران و روسیه به توافقنامه دفاعی سال 2015 اشاره می‌کند که دو کشور بر شناسایی تهدیدات مشترک و حفاظت از داده‌ها تمرکز کرده‌اند. پیمان سال 2015 نیز به دلیل هم‌زمانی با حمله سایبری به هتل محل مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای 5+1 اهمیت بالایی داشت. حالا با امضای چنین توافق‌نامه‌ای و به ویژه به دلیل نبود ائتلاف‌های سایبری همچون ائتلاف «5 چشم» در میان کشورهای غیرغربی، باید دید این توافقنامه یک حرکت نمادین است یا واقعاً در پی دستیابی به اهدافی طراحی شده.

ایسلیو در پایان می‌گوید واکنش ایالات متحده به حمله سایبری «سولار ویندز» می‌تواند توافق‌نامه ایران و روسیه را تضعیف نماید یا تقویت کند. عدم پاسخگویی به سولار ویندز یا عدم واکنش‌دهی مناسب، تهران و مسکو را نسبت به ائتلاف و اتحاد سایبری تشویق خواهد کرد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    9 3
    خیلی هم عالی، ان شاء الله پیمان‌های نظامی هم با روسیه و چین منعقد بشه بزودی!!
    • فاطمه IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
      2 2
      به نظرم چین میخواد ابر قدرت بشه این یعنی چی؟ این بدین معناست که اون هم میخواد تو دنیا حکمرانی کنه و ما مبارز این موضوعیم
  • IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    8 3
    اوفففف همینجوری خاره که میره تو چشم اصلاح طلبا. امان از دل ارباب، امان از دل کدخدا
  • IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    8 4
    مرگ بر امریکا
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    6 2
    خیار کیلویی چنده؟(:
    • IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
      7 1
      الان یا سال 1400؟ به قیمت روحانی مچکریم میگن مفت در میاد، بچه خوبی باشی صلواتی هم میدن بهت.
  • IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    2 0
    ایول امریکا کیش ومات میشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس