آملی‌ لاریجانی: پیشرفت دانشمندان ایرانی با ۴۰ سال پیش قابل مقایسه نیست

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بر ضرورت در نظر گرفتن مصلحت مردم و نظام با نگاه کلان و همه جانبه و همفکری و تعامل دولت و مجلس برای حل مشکل بودجه ۱۴۰۰ تاکید کرد.

به گزارش مشرق، آیت الله آملی لاریجانی در جلسه مجمع با تبریک سالروز ولادت با سعادت دخت گرامی پیامبر اسلام (ص) حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن و مادر و همچنین گرامیداشت ایام الله دهه مبارکه فجر، سالروز پیروزی انقلاب اسلامی را پیشاپیش تبریک گفت و تصریح کرد: مقارنت میلاد حضرت زهرای بتول (س) با سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، چه بسا یک مقارنه ثبوتی هم باشد زیرا واقعیت این است که انقلاب اسلامی ایران پیوندی ناگسستنی با تعالیم و ارزش های الهی دارد که کمال این ارزش ها در وجود نورانی اهل بیت علیهم السلام متجلی و متبلور شده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، «شهادت» را یکی از این ارزشهای الهی دانست و با بیان اینکه قله این ارزش، وجود نورانی حضرت اباعبدالله الحسین (ع) است، ادامه داد: در انقلاب اسلامی، همواره و در همه جا از دوران نهضت گرفته تا در جبهه های نبرد حق علیه باطل، ذکر «یا زهرا (س)» و «یا حسین (ع)» زینتبخش گفتار مجاهدان و رزمندگان بوده است.

 آملی لاریجانی، انقلاب اسلامی را انقلابی الهی و مبتنی بر نگاه توحیدی دانست و با بیان اینکه منادی این نگاه، امام راحل (قدس الله نفسه الزکیه) و خلف صالح ایشان مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) بوده اند، افزود: نگاه توحیدی، همان نگاه خداباور پیامبر عظیم الشأن اسلام (ص) و ائمه معصومین (ع) است که تمام عوالم وجود را در پرتو نور حق متعال می بیند و بر اساس همین نگاه توحیدی است که می گوییم انقلاب ما، انفجار نور بود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، برخی سوء برداشتها درباره نگاه توحیدی حاکم بر انقلاب اسلامی را مورد اشاره و انتقاد قرار داد و اظهار کرد: برخی تصور می کنند نگاه توحیدی انقلاب اسلامی به معنای عدم توجه به زندگانی دنیایی مردم است؛ در حالی که اتفاقا مزیت این انقلاب الهی، جمع بین معنویت و زندگی این دنیایی است؛ گرچه همواره توحید به عنوان یک اصل اساسی بر همه جنبه های زندگی مادی نیز حاکم است.

آیت الله آملی لاریجانی، دلیل زنده بودن انقلاب اسلامی ایران و تفاوت آن با سایر انقلاب های دنیا را در پیوند آن با ارزشهای الهی دانست و خاطرنشان کرد: چون ارزشهای الهی و اخلاقی همواره زنده اند و از بین نمی روند، جامعه ای هم که وابسته به این ارزشهاست همواره زنده خواهد بود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، یکی دیگر از عوامل پویایی نظام اسلامی را بصیرت و فهم عمیق مردم دانست و با بیان اینکه داشتن چنین مردمی از نعمات الهی است که باید قدردان آن بود، تصریح کرد: مردم فهیم و بصیر ما که با وجود همه مشکلات، همواره در صحنه حضور داشته اند و حتی در فهم برخی مسائل پیرامونی از بعضی مسئولان نیز گاهی جلوتر هستند، هیچگاه اجازه سلطه به دشمنان نمی دهند و این ناشی از همان خودباوری است که امام راحل (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی (حفظه الله تعالی) به مردم القا کرده اند.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به پیشرفت های عظیم و خیره کننده ایران اسلامی با وجود همه کاستیها، فشارهای دشمن و برخی سوء تدبیرها، افزود: دستاوردهای گوناگون دانشمندان ایرانی در عرصه های مختلف فناوری، علمی، پزشکی، دفاعی و ... موجب اقتدار ملی است و همه دنیا به این دستاوردها و موفقیتها معترفند. بر این اساس، سیاه نمایی ها و نادیده گرفتن این پیشرفتها، یک گناه نابخشودنی است که باید از آن پرهیز کرد. البته تذکردادن نسبت به کاستیها و بیان نقایص در مقام انتقاد سازنده، کاملا بحق است اما این انتقادها نباید رنگ و بوی سیاه نمایی و ناامیدکردن مردم به خود بگیرد که این خبط و اشتباه بسیار بزرگی است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه پیشرفت دانشمندان ایرانی در همه علوم و فنون به هیچ عنوان با آنچه در 40 سال پیش وجود داشت قابل مقایسه نیست، بار دیگر بر لزوم قدردانی این نعمت الهی و همچنین پرهیز از ناامیدساختن مردم تاکید و اظهار کرد: امروز جمهوری اسلامی در حالی در قله افتخار و اقتدار منطقه ایستاده است، که برخلاف تمام دولتهای متکی به بیگانگان، مسیر خود را یک تنه با مقاومت، جهاد، استقامت و شهادت طی کرده و امروز نیز مورد احترام و حمایت ملتهاست.

آیت الله آملی لاریجانی در ادامه، «جمهوری اسلامی» را پدیده ای بی نظیر در جهان توصیف کرد و گفت: نظام جمهوری اسلامی در بعد نظری، مبتنی بر یک فلسفه سیاسی یکتا در جهان است که توانسته با دارا بودن الگویی بسیار مهم و قابل اعتنا، میان اتکا و اعتماد به مردم و همچنین ارزشهای الهی و اخلاقی پیوندی عمیق برقرار کند. اینکه امام راحل (قدس الله نفسه الزکیه) بر عبارت «جمهوری اسلامی» نه یک کلمه کم و نه یک کلمه بیش تاکید داشتند، ناشی از یقین و باور عمیق ایشان به جمهوریت مقید به اسلامیت بود. حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) اعتقاد یقینی بر فائق آمدن به مشکلات با اتکای به مردم، حمایت از محرومان و برقراری عدالت داشته و دارند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه امام راحل (ره) برخلاف برخی مدعیان عدالتخواهی، به هیچ عنوان از مردم به عنوان ابزار استفاده نمی کرد و نگاه تبلیغاتی به مردم نداشت، تصریح کرد: امروز نیز می بینیم که مقام معظم رهبری چه نگاه و تاکیدی نسبت به مقوله انتخابات و لزوم توجه به خواست و نظر مردم دارند. این امر یکی از وجوه برتری این نظام و از جمله ملاکهای کارآمدی آن است.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه نباید برخی مشکلات و کاستی ها را نادیده گرفت، خاطرنشان کرد: ما باید باور عمیق به مردم و بصیرت آنها داشته باشیم و از نا امید ساختن آنها بپرهیزیم .کشور در حال حاضر، سرشار از امکانات طبیعی، نیروی انسانی جوان و دانشمندان برجسته در ساحتهای گوناگون است که همین امر اقتدار کشور را تضمین می کند. البته همه ما به عنوان مسئولان کشور باید تمام همت خود را صرف رفع کاستیها و مشکلات بویژه در زمینه مسائل اقتصادی کنیم و با کمک خود مردم، مشکلات را برطرف سازیم .

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به پیشرفتهای کشور در زمینه عمران و توسعه ساختارها و زیرساختها با وجود تحریمهای ظالمانه دشمن، بر ضرورت شکرگزاری نسبت به نعماتی که خداوند نسبت به کشور ما ارزانی داشته تاکید کرد و این شکرگزاری را موجب جاری شدن نعمات جدید و الطاف و عنایات خاصه الهی دانست.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه ما مفتخریم به داشتن نظامی که منتسب به ارزشهای الهی و عنایات ائمه معصومین (ع) است، افزود: اولیای الهی بنا به معنایی نیازمند وجود نورانی حضرت صدیقه طاهره (س) هستند و ما نیز مفتخریم که منتسب به مکتب آن حضرت هستیم. تمام آنچه در این دنیا و دیگر عوالم وجود به منصه ظهور می رسد، از مسیر پیامبر (ص) و ائمه اطهار عبور می کند و ما باید این حضور و حیات امام (ع) بویژه وجود با برکت امام زمان (عج) را باور کنیم و بدانیم که غیبت از ماست و خودمان محجوبیم. انس با حضرات معصومین در رفع این حجابها بسیار مؤثر است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مشکلات و کاستیها در همه دورانها حتی در زمان حکومت پیامبر (ص) و امیرالمومنین (ع) وجود داشته است، اظهار کرد: در همه اعصار، نفاق، فساد و سوءمدیریتهایی کم و بیش وجود داشته اما مهم این است که کلیت انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی، یک حقیقت زنده و رو به پیشرفت است. کدام انقلاب را در جهان سراغ دارید که بعد از چهار دهه انواع هجمه ها، تحریم ها و تهدیدها اینگونه سرزنده باشد؟ البته منکر ایرادات و کاستی ها هم نیستیم و همه باید با کمک یکدیگر مشکلات را برطرف کنیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر لزوم قدردانی نعمت ولایت در سایه نظام جمهوری اسلامی و انس و بهره گیری به قدر ظرف وجودی خود از نور ائمه معصومین (ع)، تعبیر «و اشرقت الارض بنورکم» در زیارت جامعه کبیره را درباره ائمه اطهار (ع) مورد اشاره قرار داد و گفت: در روایت عجیب ابابصیر می خوانیم که امام (ع) می فرماید «لَنُورُ الْإِمَامِ فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ أَنْوَرُ مِنَ الشَّمْسِ الْمُضِیئَةِ بِالنَّهَارِ وَ هُمْ وَ اللَّهِ یُنَوِّرُونَ قُلُوبَ الْمُؤْمِنِین‏». بنابراین از حضور خود این بزرگواران باید برای شناخت و انس با ایشان استمداد کنیم و بدنبال یافتن آن نور مُشرق باشد.

آیت الله آملی لاریجانی در بخش پایانی سخنان خود به 17 بهمن سالروز تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام با حکم ولایی حضرت امام خمینی (ره) اشاره کرد و با اشاره به بخشی از حکم امام در این زمینه یادآور شد: امام راحل (ره) در بخشی از این حکم می فرمایند «مصلحت نظام از امور مهمه ای است که گاهی‏‎ ‎‏غفلت از آن موجب شکست اسلام عزیز می گردد. امروز جهان اسلام نظام جمهوری اسلامی ایران را تابلوی تمام نمای حل معضلات خویش می دانند ... ». این تعبیر حضرت امام (ره) بسیار مهم است و ما هم امروز باید بیش از هر زمان دیگر به این تذکر مهم امام (ره) توجه کنیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به عبور از بسیاری از مشکلات با مصلحت اندیشی در چارچوب قانون، مسائل اخیر پیرامون بودجه کشور را از جمله همین مسائل دانست و تاکید کرد: بودجه، ریل عملیاتی و اجرایی کشور است که نباید معطل بماند. امیدواریم دولت و مجلس محترم با در نظر گرفتن مصلحت مردم و با نگاهی کلان و همه جانبه، برای حل مشکل بودجه 1400 کل کشور همفکری، تعامل و در واقع ریل گذاری کنند تا خدای ناکرده کشور بصورت وصله و پینه ای و با بودجه ناقص اداره نشود.

بر اساس این گزارش همچنین در جلسه امروز مجمع مباحث مربوط به تدوین سیاست های کلی تامین اجتماعی که در جلسه قبل کلیات آن مصوب شده بود، ادامه یافت و بند 1و 2 این سیاست ها به تصویب اعضای مجمع رسید.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
    0 0
    رقم اختلاسها هم قابل مقایسه نیست
  • وطن پرست DE ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
    0 0
    پس چرا اسامی این دانشمندان روی خیابان ها نیست و فقط فوتبالیست ها و بازیگران هستن؟
  • IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
    0 0
    فقط اعدام خائنین آرام بخشمردمه
  • IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
    0 0
    ارزش پول ملی و پاسپورت هم همینطور اصلا قابل مقایسه با قبل نیست.
  • احمد IR ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
    0 0
    وای باید این روزا دوباره شاهد به شهادت رسیدن دانشمندی بود خدا رحم کنه
  • IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    0 0
    دانشمندی هم مونده مگر اگر ما دانشمند داشتیم الان این وضعیت اقتصاد و دولت ما نبود متاسفم برای شما که هیچ سررشته ایی از علم و اقتصاد نداری و بیهوده حرف میزنید شماها لطمه ایی که به این مردم زدید بعدها در تاریخ ثبت میکنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس