کد خبر 1176896
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۰
انقلاب اسلامی

انتشارات جامعه المصطفی العالمیه، کتاب انقلاب اسلامی ایران (زمینه ها و فرایند شکل گیری) نوشته محمد مهدی باباپور را به چاپ رسانده است.

به گزارش مشرق، دهه فجر انقلاب اسلامی را می توان طلیعه نور امید در دل آزادی خواهان جهان دانست. این دهه  سرآغاز بزرگ ترین و مردمی ترین انقلاب جهان است. انقلاب اسلامی که با رهبری امام خمینی(قدس)، منشأ تغییرات شگرفی در ایران، منطقه و جهان شده است. اگر چه که این انقلاب ابعاد زیادی دارد اما به نظر می رسد بعد فرهنگی آن از اهمیت بیشتری برخوردار است.

به مناسبت ایام دهه فجر و سالگرد تأسیس انقلاب اسلامی ایران به معرفی کتاب هایی در زمینه انقلاب اسلامی می پردازیم.

کتاب انقلاب اسلامی ایران (زمینه ها و فرایند شکل گیری)

تحوّلات اجتماعی و مقتضیات نوپدید دانش ها و پدید آمدن دانش های نوین، نیازهایی را به وجود آورده که پاسخ گویی به آنها، ایجاد رشته های تحصیلی جدید و تربیت نیروهای متخصّص را ضروری می نماید. از این رو کتاب های آموزشی نیز باید با توجه به این دگرگونی ها تألیف شود.

جهانی شدن و گسترش سلطه فرهنگی غرب در سایه رسانه های فرهنگی و ارتباطی، اقتضا دارد که تمام دانش پژوهان و علاقه مندان به این مباحث, با اندیشه های بلند و ارزش های متعالی آشنا شوند, و این مهم با ایجاد رشته های تخصصی و تولید متون جدید و غنی، گسترش دامنه آموزش و تربیت سازمان یافته دانشجویان به سرانجام خواهد رسید.

انتشارات جامعه المصطفی (صلی الله علیه وآله) العالمیه، کتاب انقلاب اسلامی ایران (زمینه ها و فرایند شکل گیری) نوشته محمد مهدی باباپور را به چاپ رسانده است.

ساختار کتاب

این کتاب در پنج بخش تدوین یافته است:

1- مفهوم و تئوری های انقلاب

    1-تعریف انقلاب و واژه های مرتبط با آن

    2- تئوری های انقلاب و تطبیق آنها با انقلاب اسلامی   

2- زمینه های فکری و عقیدتی انقلاب اسلامی   

    1- ریشه های عقیدتی انقلاب اسلامی در قرآن

    2- ریشه های عقیدتی انقلاب اسلامی در مکتب تشیّع

    3- تشیّع و انقلاب

3- زمینه های تاریخی انقلاب اسلامی  

    1- اندیشه های سیاسی و اصلاحی سیّد جمال الدین اسد آبادی

    2- جنبش تنباکو

    3- جنبش مشروطیت

    4- نهضت ملّی شدن صنعت نفت و کودتای 28 مرداد   

4- نهضت امام خمینی(قدس سرّه)

    1- زندگی نامه سیاسی، خصوصیّات و شیوه های مبارزاتی امام خمینی(قدس سرّه)

    2- اندیشه امام در کتاب حکومت اسلامی یا ولایت فقیه

    3-سیر پیدایش انقلاب اسلامی(از آغاز دهه 40 تا اواخر دهه 50 شمسی)

5- مهم ترین تحوّلات بعد از انقلاب اسلامی

    1- دهه اوّل انقلاب

    2- دهه دوم انقلاب

ویژگی های اثر

1. پرداختن به زمینه ها و فرایند شکل گیری انقلاب اسلامی

2. بررسی تئوری های انقلاب اسلامی

3. تاریخچه تحولات سیاسی قبل از انقلاب

4. اندیشه حضرت امام خمینی(ره) درباره انقلاب اسلامی

5. پرداختن به مهم ترین تحولات بعد از انقلاب اسلامی

برشی از کتاب

در صفحه 127 و 128 این کتاب درباره وضعیت حوزه های علمیه در رابطه با سیاست این مطالب نگاشته شده است:

فضای آن روز حوزه، فضایی بیگانه با مسایل سیاسی بود و برچسب خطرناک «آخوند سیاسی» ابزاری برای منزوی کردن روحانیون آگاه به شمار می آمد. رژیم و وابستگان آن، که حضور قدرتمند مراجع را مانع اقدامات سیاسی خود می دیدند، شعار جدایی دین از سیاست را تبلیغ می کردند. این اقدام در حوزه و روحانیت مؤثّر افتاده بود چنان که امام می فرماید:

مهم ترین حرکت، القای شعار جدایی دین از سیاست است که متأسّفانه این حربه در حوزه و روحانیت تا اندازه ای کارگر شده است تا جایی که دخالت در سیاست دون شأن فقیه و ورود در معرکه سیاسیون، تهمت وابستگی به اجانب را به همراه می آورد... عدّه ای مقدّس نمای واپسگرا همه چیز را حرام می دانستند.... خون دلی که پدر پیرتان از ایندسته متحجّر خورده است، هرگز از فشارها و سختی های دیگران نخورده است.

امام خمینی(قدس سرّه) با درک این ضرورت که هرگونه تحوّل و انقلاب نخست باید از حوزه روحانیت آغاز شود، برای ایجاد تحوّل و اصلاح مبارزه ای عمیق و فراگیر، به تربیت نیروهای آگاه، متفکّر و انقلابی پرداخت. یکی از پژوهشگران تاریخ انقلاب اسلامی دراین باره می گوید:

ایشان در کلاس های درس فقه خود که معمولاً مهم ترین موضوع در برنامه درسی حوزه ها محسوب می شد، الهام بخش و تعلیم دهنده نسل کاملی از علما بود که بعداً به سازمان دهندگان انقلاب تبدیل شدند. مشخصه بارز درس ها، توانایی عجیب او در ارتباط دادن فقه با عرفان و ملاحظات عقلانی و سیاسی بود.

نتیجه تربیت نیروهای متفکّر و انقلابی و کارآمد در سال های 56 و 57 آشکار شد. در این سال ها که اوج درگیری نیروهای انقلابی و رژیم سلطنتی بود، امام توانست با بهره برداری از نیروهای تربیت یافته پیش از پیروزی انقلاب، نهضت را از انحرافات احتمالی حفظ کند. و پس از پیروزی، راه نفوذ بیگانگان در ساختار شکل گرفته جدید را ببندد.

انتشارات مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره)، کتاب انقلاب اسلامی ایران (زمینه ها و فرایند شکل گیری) را در قطع وزیری و در 208 صفحه منتشر شده است.

علاقه مندان جهت خرید این کتاب می توانند به فروشگاه مؤسسه امام خمینی(ره) به آدرس: قم، میدان شهدا، خیابان حجتیه، فروشگاه مرکز بین المللی ترجمه و نشر المصطفی(صلی الله علیه و آله) تلفکس: 02537730517 مراجعه کنند.

منبع:جامعه المصطفی

ت/زمینه ها و فرایند شکل گیری انقلاب اسلامی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس