کد خبر 1176877
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۰

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی مرکز اسناد انقلاب اسلامی برشی از خاطرات آیت‌الله جلالی‌خمینی درباره ترس ساواک از اسم خمینی را منتشر کرد.

آیت‌الله حیدرعلی جلالی خمینی از یاران دیرین امام خمینی و از مبارزان نهضت اسلامی، بود. آن مرحوم در مدت ۱۶ سال حضور در حوزه علمیه قم، از محضر اساتیدی چون حضرات آیات بروجردی، امام خمینی، سبحانی و علامه طباطبائی بهره‌های فراوان برد. مرحوم جلالی خمینی همچنین در دوران حیات، بخشی از خاطرات و یادمانده‌های خود را در مرکز اسناد انقلاب اسلامی ثبت و ضبط کرد.

آیت‌الله جلالی‌خمینی به‌واسطه پدر بزرگوارشان با امام خمینی آشنا شده و از محضر ایشان کسب فیض کردند. آن مرحوم در مبارزات نهضت اسلامی نیز پیشگام بوده و خاطرات جالبی از آن روزها دارد. در بخشی از خاطرات آیت‌الله جلالی‌خمینی آمده است: «روزی می‌خواستیم مسجدی را افتتاح کنیم. آن موقع امام در نجف بودند و ساواک نیز در آن هنگام حساسیت زیادی روی اسم «خمینی» داشت.

در جریان افتتاح مسجد، کسی بلند شد و گفت: «برای سلامتی‌ حضرت‌ آیت‌الله العظمی‌ خمینی‌ صلوات!» خلاصه [ماموران رژیم] آمدند و هیئت‌ مدیره‌ مسجد را گرفتند. روز بعد چند نفر آمدند جلوی من را گرفتند و گفتند: آقای‌ جلالی‌خمینی‌ شما هستید؟ گفتم‌ بله! کارت‌ را نشان‌ داد، دیدم کارت‌ ساواک‌ است. گفت‌ ما با شما چند جمله‌ خصوصی‌ صحبت‌ داریم‌. گفتم‌ بفرمایید.

گفت‌: آقا دیشب‌ این‌ مسائل‌ چه‌ بود؟ شما بانی‌ این‌ مسائل‌ بودید و تمام‌ این‌ مسائل‌ هم‌ از ناحیه‌ شما بوده است. و این شعار [برای] آیت‌الله خمینی [چیست؟] من خندیدم و گفتم: آخر شما می‌دانید من‌ کجایی‌ هستم‌؟ من‌ خمینی (اهل خمین)‌ هستم‌! بنده‌ این‌ مسجد را درست‌ کرده‌ام‌ و حالا کسی‌ هم‌ بلند شده و شعاری‌ داده‌، من‌ هم‌ خمینی‌ هستم‌، مگر شما نمی‌دانید؟ گفت:‌ عجب‌! پس‌ این‌جوری‌ است‌؟ گفتم‌: بله!‌ مسئله‌ این‌جوری‌ است.‌ بعد هم رفتند و کسانی را که بازداشت کرده بودند آزاد کردند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 4
  • دادار IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    3 2
    ساواک خیلی قوی بوده ولی ای کاش قدرت را برا مردم خودش بکار نمیبرد
    • IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
      3 1
      موافقم
  • US ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    9 1
    در طول تاریخ همه از اسم طاعون می ترسیدند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس