اصلاح طلبان

ارگان مطبوعاتی حزب کارگزاران برای چندمین‌بار تصریح کرد تردیدها و نگرانی‌ها درباره درستی سازوکار موسوم به «نهاد اجماع‌ساز» اصلاح‌طلبان جدی است.

به گزارش مشرق،روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: روزنامه سازندگی با بیان اینکه سایه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان بر سر نهاد اجماع‌ساز سنگینی می‌کند، می‌نویسد: اگرچه از اساس، تشکیل و تاسیس نهاد اجماع‌ساز، راهکاری برای عبور از انفعال و دوری از ناکارآمدی شورای عالی اصلاحات بود اما به نظر می‌رسد مکرر بین این دو تشکل مقایسه صورت می‌گیرد؛ مقایسه‌هایی که ناشی از ابهامی است که هنوز درباره نحوه فعالیت و ریاست این نهاد وجود دارد. از یک طرف منتقدان شورای عالی اصلاحات مکرر تاکید می‌کنند که نهاد اجماع‌ساز نباید در مسیر اشتباه شورای عالی برود. با این وجود برخی چهره‌ها نیز معتقدند تفاوت‌هایی میان این دو به اندازه‌ای زیاد است که تشابه سرنوشت و عملکرد آنها بسیار بعید است. با این وجود مسئله جایگاه احزاب و خطر جولان دادن احزاب اقماری مسئله‌ای است که موجب نگرانی بسیاری از منتقدان شورای عالی اصلاحات است. البته حسین کمالی در این باره به خبرآنلاین گفته است که یقینا این نهاد جدید، با شورای عالی سیاست‌گذاری تفاوت‌های اساسی دارد. در واقع در شورای عالی سیاست‌گذاری، تعداد اشخاص حقیقی که حضور پیدا کردند بسیار زیاد بود و عمدتا کسانی بودند که از سابقه سیاسی و تجربه کافی برخوردار نبودند.

نکته دیگر اینکه اشخاص حقیقی که در نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان انتخاب شده‌اند نقش مشاور را برعهده دارند و به نوعی عضو مجموعه اجماع‌ساز یا عضو جبهه نیستند بلکه تنها به ارائه مشورت می‌پردازند.

کمالی همچنین می‌گوید که در نهاد اجماع‌ساز از اشخاص حقیقی دعوت شده تا از نظرات آنها استفاده شود. به هر حال این اشخاص در جلسات نظرات خود را بیان می‌کنند. دیگران یا نظرات آنها را می‌پسندند یا نمی‌پسندند.

با وجود دفاع و خوش‌بینی چهره‌هایی همانند حسین کمالی نگرانی درباره فعالیت نهاد اجماع‌ساز جدی است. پیش از این محسن رهامی از فقدان سازوکار در این نهاد و نبود نقشه راه برای حرکت آن انتقاد کرده و گفته بود که این نهاد به سرنوشت شورای عالی اصلاحات دچار می‌شود. سرنوشتی که هنوز مشخص نیست چه بوده و آیا از اساس این شورا منحل شده است. نکته عجیب البته تغییر روایت رئیس شورای عالی اصلاحات، محمدرضا عارف درباره کناره‌گیری یا استعفاء از این نهاد است. از این حیث به نظر می‌رسد نخستین مرحله در مراقبت از نهاد اجماع‌ساز انتخاب رئیس آن است.

یادآور می‌شود حزب کارگزاران و نشریه‌اش طی چند روز اخیر، به‌طور مرتب سازوکار جدید را مورد انتقاد قرار داده و آن را غیردموکراتیک معرفی کرده است.

شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان پس از ناکامی در انتخابات مجلس، بدون اطلاع قبلی منحل شد و مدتی بعد خبر آمد که عارف و موسوی لاری از ریاست و معاونت ریاست شورا استعفا داده بودند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سید IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
    1 1
    یک گاری در سربالایی با اسبانی چلاق و بی رمق که حتی نمی توانند یک دیگر را محکم گاز بگیرند شرح حال این روزهای ....!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس