کانون وکلا

اجرای وکالت اجباری با توجه به کمبود شدید وکیل در کشور، منجر به افزایش شدید هزینه حق‌الوکاله‌ها شده و با سلب آزادی و اختیار از مردم در به‌کارگیری وکیل با اصول ۳۴ و ۳۵ قانون اساسی نیز در تضاد است.

به گزارش مشرق، اگر سروکارتان به دادگاه افتاده باشد، بی‌شک حجم عظیم افرادی که در آنجا درگیر مسائل و مشکلات حقوقی و قضایی هستند، توجه شما را به خود جلب می‌کند. اولین نکته‌ای که بعد از دیدن این صحنه به ذهن هر بیننده‌ای متبادر می‌شود این است که آیا نمی‌توان راه‌حلی یافت که حجم بالای پرونده را کاهش دهد؟ این موضوع سال‌هاست با غفلت مسئولین امر مواجه است به صورتی که امروز شاهد آن هستیم، نظام حقوقی کشور به نظامی کاملاً درمان محور تبدیل شده و هیچ برنامه مشخص و جدی برای پیشگیری از ایجاد پرونده جدید در محاکم تدوین نشده است. برای بررسی این موضوع باید به ریشه ایجاد این پرونده‌ها پی برد تا بتوان از آن جلوگیری کرد.

مردم از به‌کارگیری وکیل واهمه دارند

یکی از عواملی که منجر به افزایش چشمگیر پرونده‌های ورودی به قوه قضائیه شده، عدم دسترسی آسان و ارزان مردم به خدمات حقوقی همچون وکالت است. این امر در درازمدت باعث ایجاد نوعی احساس بی‌اعتمادی در جامعه نسبت به وکلا شده و مانع از آن می‌شود که مردم در کارهای حقوقی خود به وکیل مراجعه کنند. در این خصوص چندی پیش رئیس قوه قضائیه گفت: «دسترسی به وکیل نباید سخت باشد بلکه شرایط باید به گونه‌ای شود که مردم واهمه‌ای از به‌کارگیری وکیل نداشته باشند...» این موضوع به اینجا ختم نمی‌شود به طوری که انحصار ایجاد شده در حوزه خدمات حقوقی تا به امروز باعث شده وکالت به کالایی لوکس در جامعه تبدیل شود که تنها قشر متمول توانایی بهره‌مندی از آن را دارند.

اصرار وکلا بر اجباری شدن وکالت

وکلا به عنوان یکی از بازیگران اصلی در حوزه خدمات حقوقی، نقش مهمی در آنچه امروز در بازار خدمات حقوقی شاهد هستیم داشته‌اند. وکلا با تفسیر به رأی‌هایی که از قوانین کشور داشته‌اند و با سوءاستفاده از عدم شفافیت قوانین موجود و با ایجاد محدودیت‌های خودساخته، مانع از ورود وکلای جدید به حرفه وکالت شده و این حوزه را به حیاط خلوت خود تبدیل کرده‌اندمننی‌اند. وکلا نه تنها حاضر نیستند قدری از انحصار خود بر بازار خدمات حقوقی را کاهش دهند بلکه سعی دارند با طرح مسائلی همچون «وکالت اجباری» و ایجاد فضاسازی رسانه‌ای پیرامون آن بر انحصار خود بیفزایند؛ اما آیا واقعاً وکالت اجباری به نفع مردم است یا دستاویزی است برای پرتر کردن جیب متولیان صنف وکالت؟

اجباری بودن وکالت به آن معناست که دادگاه تنها در صورتی دادخواست یا شکوائیه مردم را در نوبت رسیدگی قرار می‌دهد که توسط وکیل تأیید شده باشد که نتیجه این موضوع، مجبور شدن مردم به رجوع به وکیل برای طرح هرگونه دعاوی در دادگاه است. طبق این تعریف با اجباری شدن وکالت و با توجه به کمبود شدید وکیل در کشور و هزینه‌های کنونی حق‌الوکاله‌ها از شرایط موجود نیز فراتر رفته و بسیاری از مردم از طرح دعاوی خود در محاکم محروم می‌شوند؛ به عبارت دیگر می‌توان گفت این طرح نوعی دزدی از جیب مردم برای بیکار نشدن وکلای بی‌کیفیت است.

مغایرت وکالت اجباری با قانون اساسی

طبق اصل ۳۴ قانون اساسی «دادخواهی حق مسلم هر فرد است و هر کس می‌تواند به منظور دادخواهی به دادگاه‌های صالح رجوع نماید. همه افراد ملت حق دارند این‌گونه دادگاه‌ها را در دسترس داشته باشند و هیچ‌کس را نمی‌توان از دادگاهی که به موجب قانون حق مراجعه به آن را دارد منع کرد.» علاوه بر این در اصل ۳۵ قانون اساسی نیز به صراحت دسترسی به وکیل و حق انتخاب وکیل در دادگاه‌ها از حقوقی است که برای طرفین پرونده‌ها در دادگاه پیش‌بینی شده است. همانطور که در دو اصل مذکور به روشنی ذکر شده، موضوع اجباری شدن استفاده از وکیل نه تنها با قانون اساسی در تضاد است بلکه با سلب اختیار و آزادی از مردم در به اختیار گرفتن وکیل، موجب تضییع حقوق مردم نیز می‌شود.

علی‌رغم مغایرت این مسئله با قوانین، اما وکلا با پیشنهاد دادن چنین طرح‌هایی تنها به دنبال تسلط بیشتر خود بر بازار وکالت هستند بلکه با توجه به ذی‌نفع بودن این کانون و وکلایی که پشتیبان آن هستند، ایجاد تأمین حداکثری منافع اقتصادی وکلا، ایجاد یک بازار تضمین شده برای وکلا، به خطر انداختن توسعه و رشد کیفیت خدمات حقوقی از مصادیق بارز این تعارض منافع وکلا با منافع مردم است.

چه مشکلاتی به‌وسیله طرح وکالت اجباری دامنگیر مردم خواهد شد؟

اجبار به استفاده کردن از وکیل از یک سو، مقاومت کانون وکلا در برابر افزایش تعداد وکلا و کمبود شدید وکیل در کشور نسبت به متوسط سرانه جهانی، نتیجه‌ای جز افزایش سرسام‌آور حق‌الوکاله‌ها، کاهش دسترسی مردم به وکیل و در نهایت کاهش سطح عدالت عمومی نخواهد داشت.

علاوه بر پیامدهای اجتماعی این طرح، اجباری شدن وکالت منجر به تحمیل هزینه‌های اضافی بر شرکت‌های تولیدی خواهد شد. سال گذشته جمعی از بنگاه‌داران اقتصادی کشور که از هزینه‌ها و خسارت‌هایی که از طرف وکلا به آن‌ها تحمیل شده به سطوح آمده بودند، خواستار آن شدند که با اصلاح مادهٔ ۳۲ آیین دادرسی مدنی، علاوه بر شرکت‌های دولتی، شرکت‌های خصوصی هم امکان استفاده از نماینده حقوقی در محاکم را داشته باند. حال نه تنها وکلا با مطرح کردن موضوع وکالت اجباری، به صورت ضمنی مخالفت خود را با اصلاح ماده ۳۲ آیین دادرسی مدنی نشان دادند، بلکه پا را فراتر گذاشته و خواستار اجباری شدن استفاده کردن از وکیل شده‌اند.

عزم قوه قضائیه برای انحصارزدایی از وکالت

با توجه به تلاش وکلا برای تنگ‌تر کردن حلقه انحصارشان، اما چندی پیش رئیس قوه قضائیه در دیداری که با جمعی از وکلا داشت تاکید کرد: «دسترسی آسان مردم به وکیل بحث بسیار مهمی است. ما باید برای آنکه مردم بتوانند بیشتر با مسائل حقوقی آشنا شوند و به دنبال آن پرونده‌های ورودی به قوه قضائیه نیز کاهش پیدا کند، دسترسی مردم به وکیل را تسهیل کنیم.»

این موضوع همچنین در سند تحول قضایی که اخیراً توسط آیت‌الله رئیسی ابلاغ کرد نیز اشاره شده است. این سند در قالب یکی از ماموریت‌های خود در راستای ایجاد تحول قضایی، به چالشی تحت عنوان «تزلزل در روابط حقوقی افراد» می‌پردازد. بی‌شک افزایش تعداد وکلا می‌تواند ضمن کاهش هزینه حق‌الوکاله‌ها، دسترسی مردم به وکیل را افزایش داده و در نهایت منجر به توسعه عدالت اجتماعی خواهد شد. به همین منظور مجلس شورای اسلامی می‌بایست با بحث و بررسی سریع‌تر طرح‌های مرتبط با مسائل حقوقی و تصویب آن‌ها، قوه قضائیه را در رسیدن هرچه سریع‌تر به تحول قضایی مدنظر یاری کند.

با توجه به تاکید ریاست قوه قضائیه مبنی بر دسترسی آسان و ارزان مردم به بازار خدمات حقوقی اما اجرای وکالت اجباری با توجه به کمبود شدید وکیل در کشور، منجر به افزایش شدید هزینه حق‌الوکاله‌ها شده و با سلب آزادی و اختیار از مردم در به‌کارگیری وکیل با اصول ۳۴ و ۳۵ قانون اساسی نیز در تضاد است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۰۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    5 0
    کفی بالله وکیلا
  • IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    0 0
    عجب پس وکلا اصرار دارند بر اجباری شدن وکالت ! چندی پیش هم شورای شهر شیراز که اکثریت در اختیار وکلا قرار گرفته نام قدیمی خیابان شهید همت رو به وکلا ! تغییر نام دادن ، کلا مملکت قشنگی داریم
  • تارا IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    0 1
    خواهش میکنیم وکیل اجباری نکنید مردم سر گنج ننشسته اند
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    1 2
    اصلا یکی از مشکلات ما وجود همین وکلا هستن. با یاد دادن راه های غیر قانونی و دزد و کلک بازی به مردم باعث میشن پرونده ها پیچیده تر شه تا پول بیشتری بگیرن و مردم رو تیغ بزنن. غیر از بعضیاشون بقیشون همه خودشون یکی از مشکلات هستن
  • مهران IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    1 1
    در ایران به ازای هر ۱۴۰۰ نفر یک وکیل وجود دارد و در دنیا جزو کمترین ها هستیم و کانون وکلا از اافزایش وکلا جلوگیری میکند تا بازار وکلا همیشه داغ بماند . . . باید به ازای هر صد نفر یک وکیل وجود داشته باشد نه هر ۱۴۰۰ نفر یک وکیل
  • س IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    5 1
    چرا وکیل رو می کوبین
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    1 2
    طرف میخاد یه نامه بنویسه فقط تا جوابش بیاد میگه چند میلیون پول میخام.
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    1 1
    باید وکالت اختیاری بشه و کلا وکالت اجباری لغو بشه چون مشکلات سرسام آوری برای اکثریت مردم که قشر ضعیفن ایجاد کرده . فقط طرح پر کردن جیب وکیلاست و بس
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    0 1
    افراط وتفریط باعث دورى ازعدالت میشودهمانطورکه بخشش زندانها باعث ضعیف شدن احکام دادگاهها-اجرای احکام وافزایش جرایم میشود.
  • محمد IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    3 1
    این همه وکیل کم کار و بیکار داریم تو خیابون این همه تابلو وکیل هست که توی هر دفتر چندین وکیل نشستند و هیچ پرونده ای هم بهشون ارجاع نمیشه کجا کمبود وکیل داریم؟!!!!!!!
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    0 0
    اگر کمبود شدید وکیل داشتیم که این همه وکیل بیکار نداشتیم بزرگوار خیلی از همین وکلا به دلیل نبود بازار کار ناچار از تحویل پروانه خود شده اند
  • مهران کمالی. وکیل IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    0 0
    خوب بود کمی از خود وکلاء هم تحقیق میکردین. تا باور کنید بغیر از عده ای بسیار محدود از وکلا . بقیه با حد اقل در آمد و به سختی زندگی میکنن. لطفا عوام پسندانه مطلب ننویسید
  • رضا IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    0 0
    بی جهت مردم را نسبت به وکلا بدبین نکنید بحث اجباری بودن وکالت چندین سال پیش با مخالفت شورای نگهبان منتفی شده است در ضمن هیچ انحصاری در کار نیست چون ظرفیت پذیرش توسط اکثریت کمیسون که دو عضو از سه عضو ان از قوه قَاییه هستند تعیین می شود و با این وجود تعداد بیشماری پروانه در نهادی موازی که زیر نظر قوه هست صادر می گردد اگر انصافی در کار هست این موارد را بررسی وجهت تنویر اذهان عمومی انتشار دهید
  • محمدامین IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    0 2
    با سلام.تنها راه حل برای کم شدن حق وکالت اینکه وکلا حداقل چهار برابر یا بیشتر از آمار کنونی بشن.
  • H. M IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    0 0
    زمانی که کار کسی به وکیل و دادگاه میفته، تازه یک مشکل به مشکل اصلی اضافه خواهد شد. دریافت حق الوکاله چند میلیونی فقط برای نوشتن یک دادخواست ساده. تازه اگر وکیل خوب و خداشناسی گیر هم بیاد، خود وکیل هفته ها کارت رو عقب می اندازه. فقط می تونم بگم خدا هیچ بنده ای رو درگیر این جماعت نکنه. البته در همه صنفی استثنا هست ولی متاسفانه عموم وکلا به این شکل هستند. حق الوکاله وحشتناک برای کاری جزئی. عموما هم یک کار مشخص رو به چند بخش تقسیم و برای هر مورد مزد جداگانه ای طلب می کنند.
  • مریم اسلامی IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    0 0
    بنده به عنوان یک وکیل کاملا با اجباری بودن وکالت در پرونده مخالفم و از سوی دیگه با افزایش تعداد وکیل مخالفم ، شما هیچ وقت به یک دانشجو یا فرد غیز متخصص مراجعه میکنین برای درمان و گرفتن دارو ؟؟اولین ضرر در افزایش تعداد وکلا متوجه مردم هست که یک عده که سواد کافی نداشته و توانایی قبولی در آزمون وکالت رو ندارن میشن وکیل و بعد با این کاهلی و کم سوادی به مردم آسیب میزنن ، چه انحصاری آقا یا خانوم نویسنده ؟؟؟؟ همه جای دنیا حتی برای گواهی نامه راننگی باید امتحان بدید و بعد از پذیرفته شدن وارد میشید تصور کنین برای شغل حساسی مثل وکالت آزمونی نباشد !!!!!!!
  • محمود IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    1 0
    بيش از ۶۰ درصد وکلا بیکارند و سالی سه تا پرونده ندارند، شرم کنید واقعا. اواز دهل از دور خوش است
  • صانع دوست IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    0 0
    من عنوان یه حقوقدان و انجام کار وکالتی بین مردم بیشترین علت عدم مراجعه مردم به وکیل عدم اعتماد به وکلا و بی مسئولیتی برخی از وکلا در پرونده ها هست که بارها بارها به چشم دیدم .
  • IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    0 0
    دفاتر وکالت تو شهر ما از ساندویچی و بقالی و سوپرمارکتی بیشتره .چطور میگید وکیل کم داریم
  • مسعود موسی خانی IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
    0 0
    با درایت وتدبیر رهبری وریاست قوه قضاییه وشورای نگهبان در اعمال اصل 44 برای اشتغال اکثریت پیش دانشگاهیها یا پزشکی و دندانپزشکی وسایر رشته مرتبط را داشته باشند رشته انسانی در رده دهم بود رشته وکالت دررهن کانون بوده وگزینش هم برمیگشت به تآیید کانون واکثریت دراین رشته تمایلی نشان نمیدادند وحال با درایت رهبری وریاست قوه هر خانواده میتواند وکیل داشته باشد ودر خصوص دیدن پرونده ارقام نجومی برخورد نمیشود ومقصر واقعی نمایان میشود وکسی جرآت وتمایلی به جرم نشان نمیدهد ومن به داشتن فرزندی که باتمام سختی رشته حقوق وفقه خوانده افتخار میکنم بهشخصه یک واخواهی رابه جرآت ارجاع میدهم درود درود درود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس