کد خبر 1175221
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۶

به گزارش مشرق، مسعود براتی فعال رسانه ای در کانال تلگرامی خود نوشت: بازگشت به برجام به دلایل متعددی سیاست پرابهام و غیردقیقی است. چرا که معلوم نیست بازگشت به برجام دقیقا چه معنایی خواهد داشت. خصوصا از منظر تحریم‌شناسی، بازگشت به برجام دارای ابهامات فراوانی است.

 در صورتیکه از نظر ایران مهمترین وجه برجام، مساله برداشتن تحریم‌ها است. لذا جمهوری اسلامی ایران سیاست کاملا اصولی را اتخاذ نموده و بیان کرده است که مساله رفع تحریم‌ها بسیار مهمتر از بازگشت آمریکا به برجام است.

 این حرف آقای رئیس جمهور برای تمامی اقدامات تحریمی ترامپ درست نیست. چرا؟ در پاسخ به این سوال باید به قانون کاتسا بازگشت. قانونی که در تابستان ۹۶ تصویب شد و در کنار تاسیس مرکز هدف‌گیری تامین مالی ترویسم (TFTC) در عربستان، زمینه‌ساز ضربه ارزی به ایران در دی ۹۶ در کشور امارات شد.

 در بخش ۱۰۵ این قانون، کنگره دولت آمریکا را موظف کرده است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عنوان یک نهاد حامی تروریسم شناسایی کرده و ذیل تحریم‌های دستور اجرایی ۱۳۲۲۴ قرار دهد. همچنین براساس این قانون، دولت موظف شده است که این کار را برای تمام نهادها، دفاتر، وابسته‌ها و ... سپاه نیز انجام دهد.

 آیا بایدن می‌تواند تحریم تروریستی بانک مرکزی و شرکت ملی نفت را لغو کند؟ با توضیح فوق پاسخ این سوال روشن است: خیر. بایدن اختیار لغو تحریم تروریستی بانک مرکزی، شرکت ملی نفت، صندوق توسعه ملی و ... را ندارد.

 البته در قانون کاتسا مانند سایر قوانین تحریمی یک اختیار محدود و موقت برای رئیس جمهور در نظر گرفته شده است. در بند ۱۱۲ قانون کاتسا اشاره شده که رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند با ارسال گزارشی به کنگره مبنی بر حیاتی دانستن، توقف موردیِ برخی مفاد تحریمیِ مصرح در قانون برای امنیت ملی آمریکا برای بازه‌های حداکثر ۱۸۰ روزه، آن‌ها را متوقف (waive) ‌کند.

 بازگشت آمریکا به برجام بسیار پرابهام و با قابلیت فریبکاری بیشتر از برجام است. لذا سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران، مطالبه خروجی مشخص است. برای حفظ خروجی مدنظر نیز لازم است ضمانت اجرایی که در اختیار خودمان باشد یعنی تعهدات هسته‌ای به گونه‌ای به کار گرفته شود که در صورت بدعهدی طرف مقابل قابل بازگشت باشد.

 اینکه آمریکا گفته است ابتدا باید ایران به تعهداتش عمل کند و بعد آمریکا به تعهداتش عمل کند، تشدید شده‌ی عملیات فریبی است که در برجام صورت گرفت و با ابهامات فراوانی که وجود دارد و جایی برای ذره‌ای اعتماد به آمریکا باقی نمی‌گذارد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 30
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    8 3
    میتواند ولی نمی‌کند!!
  • شادی IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
    1 1
    دولت کلید خودش میدونه چیکار باید بکنه تا تحریمها بشکنه ولی خودشو زده به کوچه علی چپ.
  • IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
    1 0
    با امضای تفاهم نامه عملی قبل از برجام با موضوع تأمین خواسته مبنی بر تبعیت از فعالیت مجاز انرژی در مقابل رفع تحریم مالی مؤثر درتاریخ معلوم به منظور جلب اعتماد طرفین و توافقنامه پایدار به منظور صلح وسازش(پایان اختلافات).
  • رضا صدقی IR ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
    0 0
    باسلام همچنانکه جناب ترامپ علیرغم بیماری روانی مضاعفش قدرت و اختیار داشتند تکبر سر دنیا این همه تحریم و جنجال درست کند بایدن نیز حداقل به همان مقدار اختیار دارد تا تحریم و گرفتاریها را که ترامپ درست کرده لغو نماید و الا منجر به نقص در اختیارات بایدن میشود .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس