کد خبر 1174884
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۰

به گزارش مشرق، احمد بنافی طی یادداشتی که در کانال تلگرامی خیابان انقلاب منتشر شد به بررسی ادعای آمریکا برای بازگشت به برجام پرداخت.

 وزیر خارجه جدید آمریکا در نخستین نشست خبری خود مدعی شد که ایران ابتدا باید به تعهدات برجامی خود عمل کند و سپس واشنگتن درباره بازگشت به برجام تصمیم می‌گیرد. در این خصوص بخوانید:

 اظهارات آنتونی بلینکن را وقتی در کنار اظهارات لیندا توماس گرینفیلد گزینه بایدن برای تصدی نماینده آمریکا در سازمان ملل می‌گذاریم که گفته است ما بدنبال پیدا کردن مسیر مشترکی با چین و روسیه هستیم تا فشارها بر ایران را تشدید کرده و این کشور را وادار به رعایت کامل تعهدات برجامی کنیم، آشکارا آنچه بایدن و تیم امنیتی وی در مواجهه با جمهوری اسلامی تدارک دیده‌اند را نمایان می‌سازد.

 به راحتی می‌توان حدس زد برنامه چیست. طرح بایدن چیزی نیست جز گزینه فشار سیاسی منهای جنگ. به عبارتی بایدن بدنبال ایجاد اجماع بین‌المللی علیه ایران است، تا به اتفاق همکاران اروپائی خود ایران را به شورای امنیت کشانیده و در مسیر کانالیزه شده مد نظر خود قرار دهند. بایدن به خوبی می‌داند که در این مسیر دورنمای بدون همراهی چین و روسیه چیزی جز انسداد نیست.

 در کنار آن بایدن این را هم به خوبی می‌داند که منطقه پر تنش نابود کننده اجماع و برنامه آنان بوده و به همین خاطر است که ادامه رقابت تسلیحاتی را بی‌فایده و قراردادهای ترامپ با کشورهای عربی را مطلوب نمی‌داند. بعبارتی اکنون این بایدن است که می‌خواهد برای اجماع مد نظر خود اعتمادسازی کند.

 تقریبا برنامه بایدن و تیم امنیتی او روشن است، می‌خواهند به برجام بازگردند، درست زمانی که ایران به تمامی تعهدات درون برجامی خود عمل کرده باشد و امیدوار است که بتواند از طریق همکاری با چین و روسیه، ایران را متقاعد به بازگشت به نقطه اول نمایند. به زبان ساده چین و روسیه بخشی از طراحی آنان می‌باشد. البته برای آمریکا این تازه مقدمه کار است. بخش اصلی طرح زمانی آغاز می‌شود که مسیری برای سرایت و توسعه برجام به حوزه‌های امنیت ملی ایران بیابند.

 اکنون گردانندگان کاخ سفید دست پیش را گرفته‌اند تا برداشتن تحریم‌ها بعنوان پیش‌شرط ایران برای بازگشت آمریکا به برجام، مسئله اصلی فی‌مابین نگردد. تردیدی نیست که به راحتی می‌شود این طراحی را خنثی نمود، اگر بر این خواسته معقول خود مُصّر باشیم و همزمان  نگذاریم روسیه و چین بخشی از معماری آنان گردند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    2 0
    این تحلیل درستیه، دنبال اجماع هست. روش ترامپ؛ یکه تازی تک و تنها بود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس