12

برنامه ای با نام "نقش من" در خصوص گام دوم انقلاب از شبکه قرآن و معارف سیما در حال پخش است که با تفاوت آشکاری از چند برنامه قبلی سیما در فرم و محتوا، بر تبیین بیانیه تمرکز کرده است.

به گزارش مشرق، وقتی صحبت از تمدن اسلامی می شود، بسیاری تصور می کنند که تمدن سازی وظیفه کسانی است در راس تصمیم سازی و تصمیم گیری های کلان قرار دارند و چندان ارتباطی به دیگر افراد جامعه ندارد. در صورتی که طبق گفته بیشتر اندیشمندان بزرگ جهان مهم ترین قسمت تمدن فرهنگ است که شالوده تمدن ها را می سازد. فرهنگ فرآیندی است که از بدنه جامعه و بیش از همه، از کوچکترین نهاد اجتماعی که خانواده است به جامعه و سپس نهادها و ارگان های بالادستی تسری می یابد و در تصمیمات و قوانین اجتماعی بروز می کند.

 این تصور اشتباه چرا و چگونه شکل گرفته، در حال حاضر محل بحث ما نیست اما آنچه اهمیت دارد این است که  چقدر این مساله برای مردم تبیین شده است و صدا و سیما به عنوان رسانه ملی چه اقداماتی در این خصوص داشته است.

اولین برنامه منسجم در این زمینه با نام "گام دوم" از شبکه افق و سپس برنامه کوتاهی مبتنی بر مونولوگ گویی یک میهمان نیز از  شبکه 2 پخش شد. هر دو این برنامه ها گرچه به بحث تمدن اسلامی اختصاص یافت اما در تبیین بیانیه گام دوم چندان موثر نبودند.

برنامه ای با نام "نقش من" نیز در خصوص گام دوم انقلاب از شبکه قرآن و معارف سیما در حال پخش است که با تفاوت آشکاری از چند برنامه قبلی سیما در فرم و محتوا، بر تبیین بیانیه تمرکز کرده است. در این برنامه ترکیبی نقش تک تک افراد جامعه اعم از جوانان، زنان، دانشجویان، کارمندان، کارگران، فرهنگیان، مدیران، کشاورزان، بازاریان، تولیدکنندگان و.... در شکل گیری تمدن اسلامی در غالب گفتگو و آیتم های مختلف تعاملی و... به تصویر کشیده می شود و محل و میزان تاثیر هر یک از اقشار با حضور کارشناسان مجرب و آگاه مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد که از مجموع این گفتگو ها بنظر می رسد دغدغه اصلی سازندگان برنامه، القای حس مسولیت پذیری مردم در شکل گیری تمدن اسلامی است که تا حدود زیادی نیز موفق عمل بوده اند .

یکی دیگر از بخش های این برنامه، گزارش مردمی در خصوص میزان تاثیر آنها در گام دوم با توجه به جایگاه هر فرد در جامعه است که ناخودآگاه این سوال را در ذهن مخاطبان برنامه بوجود می آورد که «من در کجای این پازل قرار دارم؟»

دیدگاه های متفاوت عوامل این برنامه به سیره شهدای والامقام انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مدافعین حرم، نه تنها از جهت پاسداشت یاد و خاطره این عزیزان بلکه به عنوان الگوی سبک زندگی متناسب با تمدن اسلامی و در جهت پیشرفت و تعالی مادی و معنوی کشور نیز قابل تحسین است.

لازم به ذکر است این برنامه هر شب ساعت 21 از شبکه قرآن و معارف سیما پخش میشود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس