گزارش نماینده سازمان ملل از ناتوانی بروکسل در کاهش فقر در اروپا - کراپ‌شده

نماینده ویژه حقوق بشر و گزارشگر ویژه فقر شدید در سازمان ملل گفت، اتحادیه اروپا در کاهش فقر میان اروپایی‌ها ناتوان است و یک پنجم جمعیت این قاره در فقر به سر می‌برند.

به گزارش مشرق، «اولیویر دی شاتر» نماینده ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت، اتحادیه اروپا قادر نیست خود را با هدف کاهش فقر در اروپا تطبیق دهد.

به نوشته روزنامه «گاردین»، دی شاتر که اخیراً گزارشی در این زمینه منتشر کرده است، گفت «چارچوب قانون اساسی» اتحادیه اروپا شرایطی رقابتی مخربی در زمینه همکاری‌ها، درآمدهای مالیاتی سطح دستمزدها ایجاد کرده است.

به گفته او، عدم هماهنگی میان این مسائل، در کنار معاهده رشد و ثبات ۱۹۹۷، از جمله موانع پیشرفت در مبارزه با فقر هستند.

دی شاتر افزود، رقابت داخلی برای کاهش مالیات با هدف جلب سرمایه، به واسطه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) تشدید شده است؛ چرا که اکنون بریتانیایی‌ها به دنبال کسب برتری بر اعضای این اتحادیه هستند.

این گزارشگر ویژه فقر شدید در ادامه گفت، برگزیت می‌تواند مقاومت در برابر دولت‌های تندرو اتحادیه اروپا را که به دنبال لابی‌گری جهت جذب سرمایه هستند، تضعیف کند.

دی شاتر با اشاره به نبود هماهنگی برای کاهش چنین رقابت‌هایی گفت: «فکر می‌کنم این مسئله به فشار بر کشورهای عضو می افزاید و دستیابی به اهداف عالی که برای خود در نظر دارند را دشوارتر می‌سازد».

این مقام سازمان ملل گفت شاهد وجود حسن نیت در میان موسسات اتحادیه اروپا بوده اما در حال حاضر این اتحادیه نمی‌تواند هدف کاهش فقر را دنبال کند.  ۸.۷ میلیون نفر از هدف قبلی بروکسل برای خارج کردن بیست میلیون اروپایی از فقر، محروم ماندند.

دی شاتر گفت، یک پنجم اروپایی‌ها، معادل بیش از ۹۲.۴ میلیون نفر، همچنان در فقر به سر می‌برند و درآمدی کمتر از ۶۰ متوسط درآمد ملی را به خود اختصاص می‌دهند. ۲۳.۱ درصد از کودکان اروپایی، معادل ۱۹.۴ میلیون نفر، در فقر زندگی می‌کنند.

او در ادامه افزود: «حس من اکنون این است که نگرانی بزرگی از این مسئله وجود دارد که اگر هدف جدیدی [برای کاهش فقر] تعیین شود، این بار هم با شکست مواجه شود».

«گوردون براون» نخست‌وزیر سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ انگلیس روز دوشنبه به «بوریس جانسون» نخست‌وزیر این کشور هشدار داد بدون انجام اصلاحات سراسری در این کشور احتمال این وجود دارد که انگلیس به یک «دولت ورشکسته» تبدیل شود.

او از جانسون خواست، به وعده انتخاباتی خود برای ایجاد یک کمیسیون ویژه دموکراسی به منظور بازنگری در شیوه حکومتداری و حکمرانی در کل بریتانیا (۴ کشور عضو) عمل کند.

اظهارنظر براون در حالی مطرح شده که نظرسنجی‌های اخیر در چهار کشور عضو «پادشاهی متحد بریتانیای کبیر و ایرلند شمالی» (شامل انگلستان، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی) نشان می‌دهد، اکثریت احتمال می‌دهند اسکاتلند ظرف ۱۰ سال آینده مستقل شود.

اتحادیه اروپا دو ماه قبل اروپا هشدار داده بود که بیش از ۷۰۰ هزار بی‌خانمان در این اتحادیه وجود دارند که افزایشی ۷۰ درصدی در مقایسه با سال ۲۰۱۰ را نشان می‌دهد.

طی قطعنامه‌ای با ۶۴۷ رای موافق و ۱۳ رای مخالف و ۳۲ رای ممتنع، پارلمان اروپا خواستار پایان معضل بی خانمان‌ها در این اتحادیه تا سال ۲۰۳۰ شده است.

بر اساس متن این قطعنامه، اعضای پارلمان اروپا به این موضوع نیز اشاره کرده‌اند که در پی بحرانی که همه گیری ویروس کرونا ایجاد کرده تعداد افرادی که در شرایط نامناسب و بدون سرپناه قرار خواهند گرفت افزایش خواهد یافت.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس