پوتین وزارت خارجه روسیه را مامور مذاکره با آمریکا کرد

رئیس جمهوری روسیه در اجلاس داووس تأکید کرد: اعمال تحریم‌های غیرقانونی، موانع اقتصادی، محدودیت‌های مالی، فناوری و اطلاعاتی یک بازی خطرناک است.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری «تاس»، "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه روز چهارشنبه در سخنرانی خود در اجلاس جهانی اقتصادی در داووس که در سال جاری بصورت آنلاین برگزار شده، اعلام کرد که دوره تلاش برای ایجاد یک نظم جهانی متمرکز و تک قطبی دیگر به پایان رسیده است. به گفته وی، چنین تلاشی، شروع نشده شکست خورد، چرا که با اصل تنوع فرهنگی و تاریخ تمدن جهان در تضاد بود.

پوتین با اشاره به اینکه در حال حاضر ایجاد مکانیزمی بر اساس توافق مراکز مختلف توسعه در جهان دارای اهمیت است، ادامه داد: «واقعیت این است که جهان ترکیبی از مدل‌های مختلف سیاسی، سیستم‌های سیاسی گوناگون و موسسات اجتماعی است که هماهنگ کردن منافع آنها مهم است تا رقابت سالم بین قطب‌های توسعه بهع هرج و مرج و مناقشات تبدیل نشود. برای این منظور لازم است تا همه در تقویت و توسعه نهاد جهانی متخصص در عرصه تامین امنیت و ثبات جهانی مشارکت داشته باشند.»  

رئیس جمهوری روسیه تأکید کرد که تلاش برای متهم کردن دیگر کشورها در مشکلات داخلی، خطر استفاده یکجانبه از توان نظامی را افزایش می دهد. به گفته وی، استفاده از موانع اقتصادی، تحریم‌های غیرقانونی محدودیت‌های مالی، فناوری و اطلاعات، تنها یک بازی خطرناک است که می‌تواند باعث استفاده از توان نظامی یکجانبه، به بهانه‌های واهی و افزایش مراکز تنش در جهان ما شود و این روند اوضاع باید مورد نگرانی همه کشورها باشد.  

وی با یادآوری اینکه عدم حل و فصل مشکلات داخلی می‌تواند برخی کشورها را به سمت یافتن "مقصر خارجی" سوق دهد، ابراز اطمینان کرد که در شرایط حساس، تنها متحد کردن تلاش‌ها، به‌رغم رقابتها، می تواند نتیجه بخش باشد.

خطر مبارزه همه در برابر همه، جهان پس از بحران کنونی را تهدید می‌کند

ولادیمیر پوتین در سخنرانی خود همچنین به افزایش سخنان تهاجمی برخی کشورها در عرصه سیاست خارجی اشاره کرده و هشدار داد که این مسئله، تهدید آشکاری است که بشریت را در دهه‌های آینده با  تشدید مشکلات بین‌المللی مواجه خواهد ساخت.

به گفته وی، در حال حاضر خطر افزایش رویارویی‌ها در عرصه سیاسی و اقتصادی جهان دیده می‌شود و شیوع بیماری همه گیر ویروس کرونا، مشکلات موجود را سرعت بخشیده و خطر رویارویی‌ا را گسترش داده و این تمایلات تقریباً در تمامی عرصه‌ها دیده می‌شود.

رئیس جمهوری روسیه ابراز عقیده کرد که احیای اقتصادی پس از دوره بحران کنونی در جهان، کار آسانی نخواهد بود. از جمله عواقب این بحران، ناآرامی‌های اجتماعی، رشد مشکلات اقتصادی و نابرابری است.

 وی افزود، در سیستم موجود امنیت جهانی، تخریبی در حال وقوع است که منجر به مبارزه همه در برابر همه می‌شود و شرایط مشابه بحران سال‌های دهه 30 قرن گذشته است و این خطر جدی است که هر کشوری تلاش کند مشکلات داخلی خود را از طریق یافتن دشمنان داخلی و خارجی حل و فصل کند.  

پوتین همچنین توافق روسیه و آمریکا درباره تمدید توافقنامه مربوط به اقدامات برای ادامه کاهش و محدود سازی تسلیحات راهبردی تهاجمی را بدون تردید گامی در جهت گیری درست نامید و یادآور شد که هرچند در عرصه بین‌المللی، تناقضات در حال افزایش است، این اقدام سازنده بوده و به تقویت امنیت جهانی کمک می‌کند.

رهبر روسیه درباره آینده روابط کشورش با اروپا نیز گفت: «ما دارای مشترکات زیادی، از جمله در عرصه فرهنگی هستیم و چهره‌های سیاسی بزرگ اروپایی اخیرا به ضرورت توسعه روابط بین اروپا و روسیه اشاره کرده‌اند، چرا که روسیه بخشی جدانشدنی از اروپاست. ضمن اینکه روسیه و کشورهای اروپایی، شرکای طبیعی در عرصه علوم و اقتصاد هستند، ولی برای توسعه روابط باید از شر "ترس گذشته" خلاص شد و به سمت استفاده زا شکل جدید همکاری متقابل روی آورد.»  

پوتین همچنین درخصوص توافقنامه سه‌جانبه روسیه، آذربایجان و ارمنستان درباره قره باغ کوهستانی یادآور شد که این توافقنامه پیگیرانه در حال اجراست و مسکو تلاش‌های فعالی را برای توقف درگیری‌های نظامی در این منطقه انجام داده و در این راستا موفق بوده است و اکنون نوبت جامعه جهانی است که وظیفه ارائه کمک‌های لازم برای بازسازی منطقه، حل و فصل مشکلات انسانی، بازگشت تمامی پناهجویان و احیای زیرساختارهای تخریب شده و حفاظت از یادگارهای فرهنگی، مذهبی و تاریخی این منطقه از قفقاز را انجام دهد.   

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس