واکنش مدیریت بحران خوزستان به آتش‌سوزی مدرسه کانکسی: "صاعقه‌ای" در کار نبوده است!

یک هفته پس از آتش‌سوزی مدرسه کانکسی در خوزستان که علت آن از سوی رئیس آموزش‌وپرورش دزفول، برخورد "صاعقه" اعلام شده بود، حالا مدیریت بحران استان خوزستان مدعی شده "علت آتش‌سوزی صاعقه نبوده است!"

به گزارش مشرق، چند روز پیش (دوشنبه ۲۹ دی حدود ساعت ۲۲) بر اثر اصابت صاعقه به مدرسه کانکسی روستای کنگرستان از توابع دزفول سه معلم و سه نوجوان از اهالی روستا دچار سوختگی شدند.

بیشتر بخوانید:

اولین حادثه‌دیده آتش‌سوزی کانکس سردشت دزفول از نفس افتاد

وضعیت معلمان در این حادثه مشخص شده است، حسین رضایی میرقائد معلم حق‌التدریس با ۹۵ درصد سوختگی هم‌اکنون در بیمارستان امام کاظم اصفهان بستری است. دو معلم، یکی با ۵۷ درصد و دیگری با کمتر از ۵۰ درصد سوختگی در بیمارستان آیت‌الله طالقانی اهواز بستری هستند. آنگونه که گفته شده هر سه معلم جزو نیروهای حق‌التدریسی بوده‌اند.

در این ماجرا، سه نوجوان ۱۴، ۱۶ و ۱۷ ساله که همراه اهالی برای امدادرسانی آمده بودند دچار سوختگی شدند، دو نفر با سوختگی ۸۴ و ۳۶ درصد در اهواز بستری هستند و وضعیت نفر سوم نامشخص است.

توضیحات بخشدار و مدیر آموزش و پرورش درباره اصابت صاعقه به کانکس

در شرایطی که ابتدا علی عبدالهی بخشدار سردشت دزفول ( در خبر منتشر شده روزنامه ایران به تاریخ اول بهمن) و  فرهاد دینارانیرئیس آموزش و پرورش این منطقه ( در تاریخ اول بهمن با خبرگزاری ایرنا به کد خبر ۸۴۱۹۳۴۶۰)  اعلام کردند، مدرسه کانکسی بر اثر اصابت صاعقه آتش گرفته است و حتی رئیس آموزش و پرورش سردشت دزفول گفته بود:  "طبق اعلام پزشک، علت این آتش سوزی صاعقه بوده است " همچنین معلمان دچار سوختگی نیز در توضیحات خود گفته بودند بر اثر اصابت صاعقه، گاز پیک نیک دچار انفجار شد؛ هم‌اکنون امید بن عباس؛ مدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان اعلام کرده است: "علت آتش‌سوزی صاعقه نبوده است!"

تغییر روایت ماجرا؛ آتش سوزی به خاطر صاعقه نبود!

او در توضیح بیشتر ماجرا گفته است: "بر اساس بررسی‌های انجام‌شده، این آتش‌سوزی بر اثر برخورد صاعقه نبوده است. طبق شواهد، هیچگونه اثر برخورد صاعقه با سقف کانکس یا آنتن تلویزیون موجود بر بالای کانکس مشاهده نشده است. نوع آتش‌سوزی و وضعیت فیزیکی کانکس نیز نشان می‌دهد که حریق در درون کانکس رخ داده است. در این کانکس، گاز پیک‌نیک مشاهده شده است در حالی که برای معلم سه وعده غذایی گرم ارسال می‌شد و نیازی به استفاده از کپسول گاز نبوده است. در این حادثه کانکسی که از آن به عنوان مدرسه استفاده می‌شد نیز جنب کانکس آسیب‌دیده قرار داشته است و به دلیل اینکه دو موتورسیکلت بین این دو کانکس قرار داشتند، کانکس آسیب‌دیده است اما کلاس درس نبوده است. یکی از آسیب‌دیدگان از ناحیه سر آسیب دیده است و احتمالا حائلی شبیه پتو روی وی قرار داشته است.بر اساس شواهد موجود، مصدومان، عارضه ریوی ناشی از استشمام گاز داشته‌اند. طبق بررسی‌ها، آتش‌سوزی بر اثر گاز رخ داده است، با این وجود بررسی‌های بیشتر در حال انجام است."

بیشتر بخوانید:

۴ ابهام حادثه «برخورد صاعقه با مدرسه کانکسی» در خوزستان

توضیحات معلمان درباره اصابت صاعقه

در فیلم زیر مصاحبه صدا و سیمای استان خوزستان با معلمان دچار سوختگی و توضیحات آنها درباره اصابت صاعقه و انفجار گاز پیک نیک را مشاهده می‌کنید:

دانلود

ابهامات جدید

با وجوی که بعد از گذشت قریب به یک هفته از حادثه، همچنان سؤال اصلی درباره رعایت مقررات ایمنی در جانمایی و استقرار ۴ هزار مدرسه کانکسی و نصب تجهیزات ایمنی لازم بی‌پاسخ مانده و انتقاد نسبت به نحوه مواجهه وزیر آموزش و پرورش با این سانحه پابرجاست، اظهارات جدید مدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان ابهامات بیشتری درباره این حادثه را پدید آورده است.

۱. اگر برای معلمان روزانه سه وعده غذای گرم ارسال می‌شده و نیازی به استفاده از کپسول گاز نبوده، دلیل وجود گاز پیک نیک در داخل کانکس چه بوده است؟

۲. علت آسیب و سوختگی سه نوجوان چیست؟ آیا از ساکنان محلی کسی برای خاموش کردن آتش رفته و دچار آسیب‌دیدگی شده است؟

بازرسی آموزش و پرورش ماجرا را دقیق بررسی می‌کند

در رابطه با این سؤالات، محمد حسین کفراشی؛ مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش گفت: سه نوجوان به همراه اهالی منطقه برای کمک به خاموش کردن آتش رفته بودند که دچار سوختگی می‌شوند، این‌ها نوجوان ۱۴ تا ۱۶ سال هستند و دو نفر در سال تحصیلی ۹۶-۹۷ و یک نفر امسال ترک تحصیل کرده است.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر روزانه سه وعده غذای گرم برای معلمان ارسال می‌شده است، پس گاز پیک نیک در کانکس برای چه بود؟ گفت: شاید برای درست کردن چای از آن استفاده می‌کردند اما هم اکنون روند ماجرا تغییر کرده و با توجه به گزارش ستاد مدیریت بحران، موضوع قابل بررسی است و باید کارشناسان فنی نظر دهند  به تیم بازرسی استان خوزستان گفته‌ام ماجرا را دقیق بررسی کنند تا مشخص شود علت دقیق حادثه چه بوده است.

صرف‌نظر از این ماجرا، موضوع ایمنی مدارس کانکسی، مکان‌یابی و مجهز بودن آنها به صاعقه‌گیر در ارتفاعات و مناطق صاعقه‌خیز موضوعی است که همچنان نیازمند پیگیری است.

از سوی دیگر همچنان نکته تعجب‌برانگیز این حادثه، زمان وقوع آن است؛ در حالی که خبرگزاری دولت (ایرنا) زمان آن را دوشنبه ساعت ۲۲ اعلام و در صفحه ۱۲ روزنامه ایران مورخ چهارشنبه اول بهمن شماره ۷۵۴۶ نیز این زمان تکرار شده همچنان در اطلاع‌رسانی مسئولان گفته می‌شود زمان حادثه سه‌شنبه ساعت ۲۱ بوده است!

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    0 2
    صاعقه نمیتونه باعث سوختن کانکس (کانتینر)بشه.درایام جنگ در30 کیلومتری دزفول به اندازه 1000 نفردر کانکس های 6و12 متری زمستان وتابستان درشهرکی به نام "شهرک حمزه" زندگی می کردند وکاملا بیابون بود..حتی یک مورد هم صاعقه وسوختگی نشنیدیم..اولا خدا عالمه ولی این قضیه یه کم مشکوکه وباید بیش تر بررسی بشه صاعقه نمیتونه این طوری بسوزونه آدم ها را شاید عمدی بوده ..باعث تعجبه!
  • IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    0 1
    اینارو کجای دلمان بزاریم .. همه چیز وحشتناکه. . مگر مدارس فعالند . بعد گاز اونهم کپسول . گپسول غیر استاندارد که تو بازار ریخته شده و شیرهای آنهم نشتی دارند ... بعد تو اینقدر جائی مگر چند کلاس همزمان میشه برگزار کرد . چرا با پولش با آجر نمیسازند . کانکسی که با تعبیه پنجره ها بالا . عملا امکان فرار را سخت میکنه .تازه اگر هم درست بود . حتما نرده میکشیدن تا ...
    • Madao IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
      3 0
      جناب شما احتمالا خوزستان زندگی نمیکنی و معنای محرومیت رو درست متوجه نمیشی..... محرومیت یعنی هیچی نداشته باشی مجبور بشی از هر آشغالی که دم دستته استفاده کنی. فکر میکنی اونجا اصلا اینترنت هست که بخوان کلاس مجازی بزارن؟!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس