کد خبر 1173024
تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۴:۰۵
ویروس کرونا بعد از بهبودی بیمار در مغز باقی می ماند

مطالعه محققان نشان می دهد کروناویروس بعد از بهبودی در مغز بیمار پنهان شده و موجب عود مجدد بیماری در بیماران بهبودیافته می شود.

به گزارش مشرق، محققان دانشگاه ایالتی جورجیا با مطالعه بر روی موش‌ها اثبات کردند موش‌های آلوده به کروناویروس از طریق مجاری بینی، به دلیل آلوده شدن مغز به کروناویروس، مبتلا به نوع شدید بیماری می‌شوند حتی اگر ویروس ریه‌ها را ترک کرده باشد.

بیشتر بخوانید:

چه رژیم غذایی برای بهبودیافتگان کرونا بهتر است؟

معنی این یافته‌های مطالعاتی این است که علیرغم منفی بودن تست کرونا از طریق کیت‌های تشخیصی بینی یا تست‌های بزاق دهان، ممکن است این عفونت ویروسی در افراد باقی مانده و موجب بازگشت مجدد کووید ۱۹ شود.

کروناویروس موجب بیماری نورولوژیکی در انسان می‌شود اما پاتوژن های عامل این بیماری در سیستم عصب مرکزی شناخته شده نیست.

بیشتر بخوانید:

کروناویروس می‌تواند وارد مغز شود

محققان در این مطالعه، موش‌ها را با کروناویروس به بیماری کووید ۱۹ مبتلا کردند. موش‌ها با ۱۰۵ واحد کروناویروس آلوده شدند که منجر به مرگ ۱۰۰ درصدی تا روز ۶ بعد از ابتلاء به عفونت شد. بیشترین میزان ویروس در ریه‌ها در روز ۳ و کمترین میزان آن در روز ۵ و ۶ بیماری مشاهده شد.

در مقابل، میزان بسیار بالا ویروس در مغز تمام حیوانات در روزهای ۵ و ۶ مشاهده شد. شروع بیماری شدید در موش‌ها با اوج میزان ویروس در مغز مرتبط بود.

تیم تحقیق دریافت موش‌های مبتلاشده به ویروس از طریق راه بینی، حتی بعد از خروج ویروس از ریه‌ها، به دلیل عفونت مغز منجر به نوع شدید بیماری شدند.

دکتر «موکش کومار»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «این یافته‌ها می‌تواند توضیح دهنده این موضوع باشد که چرا گاهی اوقات بیماران بعد بهبود از بیماری، مجدداً مبتلا شده و می‌میرند.»

وی در ادامه می‌افزاید: «مغز یکی از مناطقی است که ویروس تمایل به مخفی شدن در آن دارد. به همین دلیل است که نوع شدید بیماری با علائمی نظیر سکته مغزی و از دست دادن حس بویایی و چشایی همراه است.»

محققان مشاهده کردند این ویروس در مغز موش‌ها در مقایسه با سایر مناطق بدن ۱۰۰۰ بار بیشتر است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    1 0
    اخیراً 2 نفر از آشنایان بعد از بهبودی کامل سکته کرده و فوت شدند به نظرم این تحقیق کاملاً درست است.
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    2 0
    هرچی باشه یک ویروسه مثل تمام بیماری های قدیمی تر سرخک سرخجه دیفتری کزاز اونها هم درزمان خودشون خیلی کشته دادند تموم شدرفت حالا چون اولین باریک بیماری همه گیرهست حتمامیگین تا اخردنیا این ویروس میماند لابد دربین بهشتیان وجهنمیان هم دیده خواهدشد تاقته جدابافته که نیست خاص هم نیست یکطوری هی میگن قداست وخاص بودن رو براش درست نکنید
  • مرضیه بابایی IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
    0 0
    این ویروس حتی علائم نداشته وبه مغز زده باعث سکته مغزی شده حتی در کودکان متاسفانه اینو که میگم در اقواممون بود پسر ۱۲ ساله در اثر سکته مغزی فوت کرد در عرض یکساعت بدون هیچ علامتی و خواهر عزیزمو مثل میناوند شد ویکماهه فوت کرده
    • Akam kheyri IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۰
      0 0
      چقدر ناراحت کننده است خدا بهت صبر بده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس