کد خبر 1172377
تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۶
بورس نمایه

در صورت تایید خبرهای منتشر شده در خصوص نشستن فردی غیربورسی بر صندلی ریاست سازما ن بورس، می‌توان اینگونه برداشت کرد که کنترل دولتی‌ها بر بازار سرمایه بیشتر و در مقابل متخصصان این حوزه دورتر می شوند.

به گزارش سرویس بورس مشرق، از تاسیس و راه‌اندازی بورس اوراق بهادار در ایران بیش از ۵۰ سال می‌گذرد و طبیعی است که این بازار در این سال‌ها حاشیه‌ها و فراز و نشیب‌های زیادی به خود دیده باشد؛ اما گویا این روزها، هم جنس حاشیه‌ها متفاوت است و هم دربرگیری تبعات این حواشی زیادتر و اثرگذارتر.

دلیلش هم مشخص است، تعداد زیادی از مردم عادی جامعه به بورس فراخوانده شدند و از آنها خواسته شد پول و سرمایه خود را به بورس بیاوردند و بعدش هم آواره وعده‌ها روی سهامداران خراب شد.

بیشتر بخوانید:

ماجرای همه دخالت‌های دولت در بورس

اما این پایان حواشی بازار سرمایه نیست و بدون شک یکی از مواردی که هفته‌های پایانی قرن حاضر را برای بورس متفاوت از سال‌های پیشین کرده، استعفای پیاپی روسای سازمان بورس یکی پس از دیگری است؛ از محمد فطانت فرد گرفته تا شاپور محمدی و این اواخر هم حسن قالیباف اصل.

این که چرا این افراد به ریاست سازمان بروس اوراق بهادار گماشته شدند و چرا رفتند و استعفا دادند، و یا این که محکوم به استعفا شدند، جای تامل دارد و قابل بحث است؛ اما در این میان نکته قابل توجه این است که با رفتن قالیباف اصل چه کسی قرار است سکاندار سازمان بورس اوراق بهاداری شود که حالا هم شمار قابل توجهی از اقشار جامعه را در بورس می‌بیند و هم این که این دسته از افراد به دلیل شرایط بد بورس ناراضی هستند!

به هر حال الان توپ در زمین وزیر اقتصاد است تا جایگزینی برای قالیباف‌اصل تعیین کند. انتظار فعالان بازار هم این است که کسی که بجای وی می‌آید حتما با بازار سرمایه آشنا بوده و سابقه‌ای هم از حضور در بازار سهام در کارنامه خود داشته باشد.

این در شرایطی است که روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر این که منابع آگاه از انتخاب نامی دور از ذهن در وزارت اقتصاد برای انتصاب در این سمت خبر داده اند؛ فردی است که سابقه مدیریتی در بازار سرمایه ندارد و گفته می‌شود برای انتصاب در سمت ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار مورد تایید حسن روحانی نیز قرار گرفته است.

در صورت تایید این خبر و نشستن وی بر صندلی حسن قالیباف اصل، بدون شک می‌توان این گونه برداشت کرد که کنترل دولتی‌ها بر بازار سرمایه بیش از پیش بیشتر می‌شود و در مقابل متخصصان این حوزه از منسب تصمیم‌گیری و نظارت بورس اوراق بهادار دورتر خواهند شد.

در این زمینه محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی به تازگی با بیان اینکه خبرهایی درخصوص معرفی برخی افراد فاقد صلاحیت لازم و سابقه تخصصی به عنوان رئیس سازمان بورس دریافت کرده‌ایم، تاکید کرده: شورای عالی بورس و وزارت اقتصاد، در قبال معرفی فـرد واجد شرایط لازم مسئولیت مستقیم دارد. انتخاب هر فردی که واجد این ویژگی‌ها باشد، مورد حمایت مجلس هم خواهد بود، اما اگر شورای عالی بورس و وزارت اقتصاد به این موضوع توجه نداشته باشند و گزینه مناسبی را برای هدایت بازار سرمایه در شرایط حساس فعلی انتخاب نکنند، مسئولیت مستقیم این انتخاب برعهده ایشان خواهد بود و مجلس هم از ابزار نظارتـی خود در این خصوص استفـاده خواهد کرد، چراکه مطمئنا چنین انتخابـی، به منافـع عموم سرمایه‌گذاران که این روزها با حساسیت بالا، وضعیت و رویدادهای بازار سرمایه را رصد می‌کنند، صدمه جدی وارد خواهد کرد.

همانگونه که این مقام مسئول گفته باید فردی برای ریاست سازمان بورس انتخاب شود که دارای سابقه تخصصی و اجرایی قابل قبول در بازار سرمایه باشد، از تحصیلات تخصصی و مرتبط در حوزه بازار سرمایه برخوردار باشد، جسارت در تصمیم‌گیری و قدرت اجرایی بالایی به ویژه در شرایط کنونی بازار داشتـه باشد و در نهایت دارای سلامت برای فعالیت در این زمینه باشد.

از این رو بهتر است این روزها بجای تابلوی سازمان بورس و اوراق بهادار، بر سر در این سازمان در خیابان ملاصدرا تابلوی "بورس را به نااهلان نسپاریم" نصب شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس