کد خبر 1171811
تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۱
image-20210123142204-1.jpeg

آیا می دانستید که نقاشی کشیدن برای رشد جسمی و ذهنی کودکان ضروری است؟ تفاوتی در ابزار نقاشی وجود ندارد، کودکان خردسال از کشیدن نقاشی یا دست و قلمو و مداد لذت می برند.

فواید نقاشی کودکانه

نقاشی کشیدن کودکان فواید زیادی برای آن ها دارد. از جمله فواید نقاشی کودکان کمک به رشد مغز، افزایش اعتماد به نفس، بهبود حرکات ظریف کودکان خواهد شد.

نقاشی به رشد مغز کودکان کمک می کند

وقتی کودکان در فعالیت های خلاقانه مشابه نقاشی مشارکت می کنند، مغز آن ها نه تنها در مهارت های حل مسئله و تصمیم گیری فعال می شود بلکه در بهبود حافظه‌ی آن ها نیز اثر گذار است. اکثر والدین بیشتر بر روی مهارت های سنتی رشد مثل خواندن یا شمارش تاکید دارند اما بهتر است فعالیت های خلاقانه را مشابه نقاشی و طراحی را نادیده نگیرند. ایجاد تعادل در این فعالیت ها کلید اصلی است و در صورتی که نقاشی کودکتان مشابه شاهکارهای نقاشی نشده نگران نشوید، نکته مهم تر نقاشی کشیدن کودکان است.

انواع ابزار نقاشی را استفاده کنید

نقاشی کشیدن کودکان را با ابزار مناسب اندازه‌ی دست او برای کودک راحت تر کنید.  از قلموهای بزرگ که گرفتن آن ها برای کودکان ساده تر است استفاده کنید. برای تشویق کودک به نقاشی از تنوع در ابزارها بهره ببرید. استفاده از قلمو همراه با رنگ های انگشتی بر روی بوم نقاشی برای کودکان بسیار ساده است و سبب افزایش خلاقیت آنها می شود. حتی به سادگی می شود به کودکان تعدادی اسفنج داد تا با بافت متفاوت آن شکل های متنوع دیگری نقاشی کنند.

از انواع ابزارهای نقاشی استفاده کنید

نقاشی کشیدن زیربنای حرکات ظریف کودک را ایجاد می کند

دست ورزی کودکان با قلمو های نقاشی سبب بهبود حرکات ظریف آن ها خواهد شد. این دست ورزی ها مچ دست، انگشتان و هماهنگی چشم و دست را افزایش داده و از آن جایی که رشد حرکات ظریف از صفر تا شش سالگی به سرعت رخ می دهد بهتر است که از این زمان طلایی برای تشویق آنها بهره برید. حتی خط خطی کردن نیز باعث تقویت حرکات ظریف کودکان می شود. مهارت های حرکات ظریف پیشرفته، برای سلامت یک کودک حیاتی هستند زیرا در آینده بسیاری از فعالیتهای وی مثل نوشتن، بستن بند کفش  و غذا خوردن مستقل به این مهارت بستگی دارند و نقاشی کشیدن کودکان یکی از بهترین راه ها برای تقویت آن است.

تاثیر ابزارهای متفاوت

قلمو و مداد رنگی ها،  جز رایج ترین ابزارها در این زمینه هستند اما استفاده از سایر وسایل و استفاده از تنوع در بافت آن ها سبب گسترش خلاقیت و جذابیت این فعالیت و تقویت عضلات دست کودک خواهد شد. برای افزایش تجربه حسی حرکتی کودک انواع قلمو ها در اندازه های مختلف، اسفنج ها و رنگ های انگشتی و... استفاده کنید. استمپ و مداد رنگی نیز برای کودکانی که می خواهند مابین خطوط را رنگ آمیزی کنند بسیار مناسب است.

کاردستی درست کردن یک میانبر به ارتباط و خود افشاگری کودک است

نقاشی کردن کودکان یک شیوه ی فوق العاده برای بروز احساسات کودک است و نقاشی انگشتی به ویژه برای کودکانی که به مرحله ی کلامی نرسیده اند بسیار مناسب است. از طریق انتخاب رنگ ها و کشیدن اشکال مختلف کودکان یاد می گیرند تا با اطرافیان خود ارتباط برقرار کنند و احساس خود را بروز دهند. بعد از کشیدن نقاشی والدین می توانند از کودک سوالات انتها باز در ارتباط با نقاشی او کنند. برای مثال چی کشیدی؟ چرا؟ و... نتایج آن می توانند در برخی موارد نشانگر موارد مهمی باشند. زمانی که کودک استرس دارد کشیدن نقاشی راهی برای سازماندهی احساسات برای کودک است. زمانی که کودک دچار حس خشم است نقاشی به او برای تخلیه این هیجانات و آرام شدن او کمک می کند.

کودکان یاد می گیرند که از طریق نقاشی تجربه کنند

با فعالیت هایی مشابه نقاشی، کودکان یاد می گیرند که به تجربه بپردازند و اکتشاف کنند. با ترکیب رنگ ها به نتایج جدیدی برسند و از آن لذت ببرند. بازی با رنگ ها نه تنها خلاقیت کودک را افزایش می دهد بلکه به شیوه های مختلف باعث رشد سایر مهارت های آن ها می شود. با نقاشی، در مهارت های ذهنی مثل شمارش، یادگیری اشکال و حل مسئله مهارت پیدا می کنند. وقتی کودکان بدون ترس از اشتباه نقاشی می کنند می توانند با اعتماد به نفس، در آینده قدم های بزرگ تری بردارند. مثلا با کشیدن عکس گل  نیز می توانید آنها را بازیبایی های طبیعت خدا بیشتر آشنا کنید و می تواند رنگ آمیزی های متفاوتی را تجربه کند.

گرفتن قلموهای بزرگ برای کودکان ساده تر است

برخی فعالیت های مناسب خلاقیت کودکان

می توانید یک بوم بزرگ را به دیوار حیاط یا اتاق تکیه دهید و چندین روزنامه زیر آن پهن کنید و اجازه دهید آزادانه تا هر زمان که بخواهند نقاشی کنند.

با کودک خود نقاشی کنید تا برای رشد مهارت خلاقیت او فضایی ایجاد کنید. کودکان مشابه نوشتن اسم خود یا راندن دوچرخه و یا حتی بازی پانتومیم  به راهنمایی یک فرد بزرگسال نیاز دارند. بزرگسالان باید برای کودک زمان هایی مجزا برای بازی ها در نظر بگیرند تا فرصتی برای بروز آن چه که فرا گرفته اند داشته باشند.

نقاشی کشیدن یک تجربه ی تخلیه استرس برای کودک است

علاوه بر سرگرم کننده بودن نقاشی، مزیت تخلیه استرس را نیز دارا می باشد. نقاشی کشیدن کودکان یک مسکن عالی برای کاهش تنش های دنیای مدرن است. ریختن رنگ ها روی کاغذ مشابه یک روش درمانی برای کودکان است.

یک مطالعه در آمریکا مشخص کرده است که ۴۵ دقیقه نقاشی سبب کاهش هورمون کورتیزول خواهد شد که سبب کاهش اضطراب فرد می شود و این نتایج در افراد جوان تر مشهود تر بود. امروزه هنر درمانی یکی از روش های تثبیت شده در میان جوامع است و اولین متخصصین این حیطه در کشور استرالیا شروع به کار کرده اند.

از آن جایی که نقاشی کشیدن کودکان با بی نظمی همراه است و حتما انگشتان آن ها به رنگ آغشته می شود  باید از رنگ های غیر سمی و قابل شست و شو خریداری کنید.

از رنگ های غیر سمی برای کودکان استفاده کنید

افزایش اعتماد به نفس کودک با نقاشی

هیچ درست و غلطی در نقاشی کشیدن وجود ندارد و کاملا به سلیقه ی فرد وابسته است. نقاشی کشیدن از آن جهت نیز می تواند مفید باشد که به کودک ازادی عمل در تصمیمات را خواهد داد. نه قضاوتی وجود خواهد داشت و نه ترسی از شکست. در نتیجه اعتماد به نفس کودک افزایش می یابد. علاوه بر این تمرین منظم نقاشی مهارت کودک را افزایش می دهد و در نتیجه کودک به ادامه ی نقاشی کشیدن تشویق می شود. به عنوان والد، بهتر است که این شرایط را برای کودک ایجاد کنید و سبب پیشرفت و تغییرات مثبت او شوید.

منبع: دلبرانه


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس