ویژه ها

برخی دولتمردان همچنان اصرار دارند که منتقدان دولت را «حامی ترامپ» بنامند. این در حالی است که اتفاقا این حامیان دولت آقای روحانی هستند که از شکست ترامپ ناراحت و عصبانی‌اند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌ استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** ظریف: نقش من در سیاست خارجی «صفر» است

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه در مصاحبه با روزنامه اعتماد در پاسخ به این سوال که «چقدر از صفر تا صد سیاست خارجی در این هشت سال دست محمدجواد ظریف بود؟» گفت: «صفر». خبرنگار در ادامه سوال کرد «صفر!؟»؛ ظریف در پاسخ گفت: «بله. در تمام کشورها همین‌طور است.البته بگذارید من اصلاح کنم: صفر که من گفتم منظورم این بود که نقش همه وزرای خارجه صفر است...وزیر خارجه مجری است و دو وظیفه دارد: نخست به عنوان تحلیلگر باید واقعیت‌ها را همانطور که هست بدون روتوش به مقام‌های کشور ارایه کند... وزیر خارجه یک وظیفه دیگر هم دارد و آن دفاع از سیاست‌هایی است که کشور یا هر قسمتی از کشور اتخاذ کرده است. شما مجری «سیاستی» هستید که ممکن است در آن نقش محدودی داشتید».

ظریف در بخش دیگری از این مصاحبه در پاسخ به این سوال که «شما هشت سال وزیر خارجه ج. ا.ایران بودید، چقدر توانستید از تاثیر منفی سیاست خارجی بر معیشت مردم کم کنید؟» گفت: «می‌توانم این را بگویم که از خودم هزینه کردم، از موقعیت داخلی خودم هزینه کردم، حرف‌هایی که مورد پسند بوده نزدم، حرف‌هایی که مورد پسند نبوده زدم تا سیاست خارجی باری بر معیشت مردم نباشد. خیلی راحت بود در این دوران حرف‌هایی بزنم که بپسندند تا از این فشارهای عظیمی که در داخل بر روی من بود، کاسته شود اما این کار را نکردم. اطمینان دارم من اقدامی نکردم که باری بر معیشت مردم اضافه کنم البته آنقدر که می‌خواستم نتوانستیم از تاثیر بار سیاست خارجی بر معیشت مردم کم کنم».

وی همچنین در پاسخ به این سوال «آیا اصرار دارید با امریکا دشمن دایمی باشیم؟» گفت: «من نگفتم دشمن، من از کلمه دشمن هیچ‌وقت استفاده نمی‌کنم».

وزیر امور خارجه در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: «در برجام دیکته وجود نداشت...چرا ترامپ می‌گوید برجام بزرگ‌ترین کلاهی است که بر سر امریکا رفت؟ البته من که چنین اعتقادی ندارم اما ادعای او به این دلیل است که معتقد است امریکا باید سر هر میزی که بنشیند، دیکته کند که در برجام این اتفاق رخ نداد».

ظریف همچنین با اشاره به مسئله عربستان گفت: «درباره رابطه با عربستان، اگر من خودم نگاه کنم ممکن است بتوانم بگویم که یک یا دو مورد فرصت از دست رفته است. مثلا در زمانی که من به عربستان سعودی دعوت شدم اما سعودی به دلایل مختلف نمی‌خواست آن‌طور که شایسته وزیر خارجه ایران است، برخورد کند. البته نرفتن، تصمیم شخص من هم نبود و حتی من حاضر بودم با همان شرایط هم بروم اما کشور این را به مصلحت نمی‌دید. علت اینکه اصرار نکردم این بود که برداشت شخصی من هم این بود که اگر سعودی‌ها مایل به رسیدن به تفاهم باشند اینگونه سنگ‌اندازی نکرده و تشریفات سفر را توهین‌آمیز نمی‌کنند. شاید، شاید اما مطمئن نیستم اگر من این خطر و ریسک را کرده و مقام‌های کشور را قانع کرده بودم که این سفر باید انجام بشود، فرصتی بود».

ظریف در این مصاحبه تاکید کرده که «نقش من در این هشت سال در سیاست خارجی صفر بوده است». این اظهارنظر در حالی است که وی- آذر 92- گفته بود: «رهبری چارچوب کلی را تعیین می‌کنند و مسئولیت مذاکره با من است، ایشان صحبت کردند و بزرگواری‌شان نسبت به من را مطرح کردند، من نیز قدردان این بزرگواری هستم... ما باید خرج نظام و رهبری شویم نه اینکه رهبری خرج ما و نظام شود».

رهبر معظم انقلاب- 20 فروردین 94- فرمودند: «بنده در جزئیات مذاکره دخالتی نکردم، باز هم نمی‌کنم؛ من مسائل کلان، خطوط اصلی، چهارچوب‌های مهم و خط قرمزها را به مسئولین کشور همواره گفته‌ام؛ عمدتاً به رئیس‌جمهور محترم که ما با ایشان جلسات مرتب داریم، و موارد معدودی هم به وزیر محترم خارجه؛ خطوط اصلی و کلی. جزئیات کار، خصوصیات کوچک که تأثیری در تأمین آن خطوط کلان ندارد، مورد توجه نیست؛ اینها در اختیار آنها است، می‌توانند بروند کار کنند. اینکه حالا گفته بشود که جزئیات این مذاکرات تحت نظر رهبری است، این حرف دقیقی نیست».

ظریف در این مصاحبه تاکید کرده که وزیر امور خارجه «مجری» است. رهبر معظم انقلاب شروط 9 گانه‌ای را درباره برجام معین کرده و خواستار رعایت دقیق و موبه‌موی آن شدندآیا آقای ظریف این نامه را فراموش کرده و آیا ادعا می‌کند این شروط رعایت شده!؟ با خواندن فهرست‌وار این شروط نه گانه خواهید دانست که تقریباً هیچ‌یک از آنها جامه عمل نپوشید.

در مجموع درباره اجرای برجام 28 شرط ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب، مجلس و شورای عالی امنیت ملی به دولت ابلاغ شد اما دولت آقای روحانی و وزارت امور خارجه به ریاست ظریف، در اجرای این شروط دچار قصور و تقصیرهای فراوان شد.

ظریف در این مصاحبه تاکید کرده که «اطمینان دارم من اقدامی نکردم که باری بر معیشت مردم اضافه کنم». این اظهارنظر در حالی است که برجام، تبعات منفی اقتصادی بسیاری در پی داشت. تنها در یک قلم، قیمت دلار در پسابرجام تا حدود 10 برابر افزایش یافت و این مسئله، مرم را با مشکلات عدیده اقتصادی مواجه کرد.

آقای ظریف تاکید کرده که در برجام، دیکته وجود نداشت. این ادعا در حالی است که کارشناسان معتقدند که مقاله مفصلی که از طرف «گروه بین‌المللی بحران» با عنوان «ایران و 5+1: حلّ مکعب روبیک هسته‌ای» -۹ می ۲۰۱۴- (19 اردیبهشت 93) ارایه شد، تقریبا عین همان پیشنهادات به صورت متن توافق هسته‌ای از جانب تیم هسته‌ای ما به ریاست ظریف پذیرفته شد.

متاسفانه با اینکه آل سعود هم در سیاست داخلی و هم در منطقه به هیچ عنوان از وضعیت مناسبی برخوردار نیست، آقای ظریف و برخی دیگر از دولتمردان، با غفلت از این مسئله بدیهی، همواره از موضع ضعف با رژیم آل سعود مواجه می شوند.

** ربیعی:منتقدان دولت از شکست ترامپ ناراحت هستند

«علی ربیعی» سخنگوی دولت و وزیر سابق کار که به دلیل عملکرد بسیار ضعیف توسط مجلس استیضاح شد، در یادداشتی در روزنامه ایران نوشت: «کسانی با شکست غیرمنتظره دونالد ترامپ در انتخابات امریکا و پدیدار شدن افق تازه‌ای برای احیای برجام، آمال سیاسی خود را در معرض تهدید و روشن شدن تحلیل‌های غلط اتهامی می‌بینند که در چهار سال گذشته تبلیغ کرده بودند. در این چهار سال، این افراد نه تنها به نحوی چشم بر جنایت‌های دولت ترامپ بستند بلکه فرصت را از راه تحریف واقعیت درباره علت تورم و رکود اقتصادی و ناکارآمد نشان دادن برجام و حتی فراتر از آن تحقیر استراتژی «تعامل سازنده با جهان» مناسب دیدند؛ به این امید که قاطبه مردم را متقاعد به نادرست بودن مسیری کنند که برای آن به پای صندوق‌های انتخابات در سال‌های ۹۲ و ۹۶ آمده بودند و این نوع تفکری را که مردم به آن رأی داده بودند برای همیشه شکست‌خورده دانسته یا تحقق آرمان‌های آن را ناممکن بنمایانند».

ربیعی در ادامه نوشت: « این جریان امیدوار بود که با پیروزی دوباره ترامپ و تداوم کار ماشین تبلیغاتی تحریف، نگذارند که مردم تا انتخابات آینده به حقایق علل فشارهای اقتصادی بر زندگی‌شان پی ببرند. هدف‌شان این بود که پیروزی مجدد ترامپ ظرفیت دیپلماسی را به نابودی بکشاند و جاده‌صاف‌کن دستیابی‌شان به قدرت باشد. اکنون که ترامپ برخلاف انتظار آنها با شکست صحنه سیاست امریکا را ترک کرده، این تفکر سیاسی را با ابزارهای پرقدرت رسانه‌ای خود در کشور، به‌طور دستپاچه به واکنشی تند و تخریب‌گرایانه و برخاسته از نگرانی‌های سیاسی واداشته است».

برخی دولتمردان همچنان اصرار دارند که منتقدان دولت را «حامی ترامپ» بنامند. این در حالی است که اتفاقا این حامیان دولت آقای روحانی هستند که از شکست ترامپ ناراحت و عصبانی اند.

برای نمونه، در هفته های گذشته «فائزه هاشمی» از فعالین فتنه ۸۸ و از حامیان دولت روحانی در مصاحبه با سایت اصلاح طلب انصاف نیوز گفته بود: «دوست داشتم آقای ترامپ انتخاب شود؛ به خاطر فشارهایی که ترامپ به ایران می‌آورد، بالاخره شاید یک تغییر سیاستی اتفاق بیفتد. شاید اگر فشارهای آقای ترامپ ادامه پیدا می‌کرد، بالاخره ما مجبور می‌شدیم یک تغییر سیاست‌هایی را داشته باشیم».

هاشمی در این اظهارنظر صراحتا اعلام کرد که از شکست ترامپ ناراحت است چرا که رویکرد وی در «فشار حداکثری علیه مردم ایران» می توانست به نتیجه برسد!

این اظهارنظر تأمل برانگیز واکنش های زیادی در پی داشت، اما  اشخاصی همچون «محمد خاتمی»، «سعید حجاریان»، «مصطفی تاجزاده» ، «بهزاد نبوی»، «عباس عبدی»، «علیرضا علوی تبار»، «مجید انصاری»، «عبدالله رمضان زاده»، «معصومه ابتکار»، «علی مطهری»، «محمدرضا خاتمی»،   «علی شکوری راد»، «آذر منصوری»، «علی تاجرنیا»، «حمیدرضا جلایی پور» و...هیچکدام اظهارات فائزه هاشمی را محکوم نکردند.

برخی اینگونه تحلیل کردند که افراد مذکور با فائزه هاشمی هم نظر هستند اما به دلیل عدم صداقت با مردم و نفاق، از بیان صریح این مسئله امتناع کرده و در عوض در مقابل اظهارنظر فائزه هاشمی، با سکوت، رضایت خود را از این طرز تفکر نشان دادند.

متاسفانه برخی دولتمردان با برچسب زنی و پرخاش با منتقدان، مسیر تعامل صاحبنظران و کارشناسان با دولت را مسدود کرده و با این روش، خسارات زیادی به کشور و مردم تحمیل کردند.

** جلودازاده: اینکه عده‌ای خدمت‌های دولت را نادیده گرفته‌اند، بی‌انصافی است

«سهیلا جلودارزاده» نماینده عضو فراکسیون امید در مجلس دهم که علیرغم تبلیغات گسترده و سنگین- با حدود 67 هزار رأی- از راهیابی به مجلس یازدهم بازماند در یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت: «نباید فراموش کنیم که حسن روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهوری که با رای اکثریت مردم به پاستور رسیده است، در چه شرایطی کشور را مدیریت می‌کند. او با آزمون و خطا و البته با اشتباهاتی که در دولت وجود دارد، کشور را اداره می‌کند. اینکه عده‌ای خدمت‌های دولت را نادیده گرفته‌اند، بی‌انصافی است و باید منصفانه‌تر با مسائل برخورد کنیم. هیچ انسان عاقلی در شرایط کنونی که کشور در آن قرار دارد، ریاست قوه مجریه را برعهده نمی‌گیرد. به این دلیل که بی‌تقوایی، کارشکنی، فساد و... جزء مسائل مهمی است که نمی‌گذارد، رئیس‌جمهور 4 سال آینده کشور به مردم خدمت کند».

جلودارزاده در ادامه نوشت: «نباید همه مشکلات کشور را بر گردن رئیس‌جمهور بیندازیم... رئیس‌جمهور حتی اگر در دوره ریاست خود شبانه‌روز هم تلاش کند، اما بنا به فرهنگ اشتباهی که در کشور ما وجود دارد، بعد از دوران ریاست خود مورد نفرت و انتقاد قرار می‌گیرد».

در دولت روحانی قیمت مسکن حدود 600 درصد افزایش یافت. قیمت مواد غذایی در دولت روحانی حدود 500 درصد گران شد. قیمت خودرو 700 درصد افزایش یافت و قیمت دلار حدود 780 درصد گران شد.

با اینحال حامیان دولت همچنان چشمان خود را بر این واقعیت های بدیهی بسته و دولت را بی تقصیر جلوه داده و مردم را مقصر جلوه می دهند!

نکته قابل توجه اینجاست که فعالین اصلاح طلب از یکسو مدعی هستند که دولت در ایران اختیاراتی ندارد، و از سوی دیگر همین طیف برای انتخابات ریاست جمهوری سر و دست می شکنند. نشان به آن نشان که احزاب و فعالین اصلاح طلب در هفته های اخیر از حدود 30 کاندیدا در طیف خود برای حضور در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری 1400 نام برده اند.

اگر رئیس جمهور در ایران هیچ کاره است، پس از این ترافیک کاندیدا در میان احزاب اصلاح طلب برای چیست!؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 65
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    47 2
    نقش شما صفر است!؟؟ پس لطفا ان چند صد سكه اي كه مرحمت فرمودند را پس دهيد!!!
    • عشقم افساد طلبان:) IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
      21 0
      دمت گرم⚘
    • IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
      33 0
      راست میگه، هسته ای رو هم من پیشنهاد دادم بتن بریزن.
    • علی IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
      18 0
      باز کی بود کی بود من نبودم نزاشتن نمیزارن... پس رفتی چه ...کنی
    • IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
      34 0
      ظریف در برجام اینقدر اختیار داشت که حتی از خطوط قرمز و شروط 9 گانه مقام معظم رهبری عبور کرد.
    • IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
      16 0
      خوب شد ترامپ رفت حالا ببینیم دولتی ها از این منبعد مشکلات را به گردن کی می اندازند !
    • IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
      7 0
      اگر ظریف هیچ کاره است پس من داشتم با کری قدم میزدم در خیابانهای سوییس و وین آقای ظریف هم مثل فوتبالیستها شدن وقتی مسابقه را می برند می گویند تاکتیک و تکنیک خودمان بود وقتی می بازن می گویند تقصر داور بود و تقصیر زمین و زمان بود
    • IR ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
      6 0
      دقیقاً نقش هویج فرنگی رو داری ی؟ پس بیخود میکنی استعفا نمیدی
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    24 0
    ۷۷درصد برق فرانسه از طریق هسته‌ای تامین میشه،مکرون میگه صنعت هسته‌ای اساس استقلال راهبردی فرانسه است اونوقت ما صنعت هسته‌ایمونو که با بدبختی و خون کلی شهید بدست آوردیم،این اقا و دوستانشون با خنده و قهقهه رفتن سیمان گرفتن بجاش هیچیم نگرفتن مادر تحریمام رومون اِعمال شد تازه طلبکارم هستن
    • IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
      0 9
      درست مردم این وسط چی میشه
    • US ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
      0 3
      عقلت کجاست؟ بدون بمب اتم، ما قدرت برتری نظامی در برابر همسایگان داریم اما اگر به بمب دست پیدا کنیم شاید با اسراییل برابر شویم اما در کمتر از یکسال ترکیه و عربستان و.... هم براحتی به بمب میرسند و دیگر برتری بر همسایگان نخواهیم داشت.
  • امیر IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    21 0
    جناب ظریف اگه موشکی و منطقه هم دست شما و امثال شما بود که الان داشتیم .........لااله الا الله دهنمو باز نکن
  • محمد IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    17 0
    پس 8 ساله کار من بود؟ اونی که یا جان کری دست داد همه من بود؟
    • IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
      7 0
      آقای ظریف با مردم صادق باشید
  • IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    17 0
    برجام دولت غربگرا مثل بچه بی پدر و‌مادری شده که حتی مسببان اصلی تحمیل آن به مردم و کشور می خواهند با از زیربار مسئولیتش شانه خالی کردن نزدیک زمان انتخابات چهره خود را تطهیر کنند
    • IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
      11 0
      برجامو پله کردند / ملتو ذله کردند / ترامپو سوژه کردند
  • !! IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    10 0
    تناقض گو !
  • IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    11 0
    بعضی رو نمیشه قانع کرد چون خودشو به اون راه زده...
    • IR ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
      5 0
      دقیقا همینطوره
  • رزمنده IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    1 18
    فایزه چه میدونه همه اصولگرایان باضافه فاءزه طرف دار ترامپ بودند البته زمانی این فایزه بعنوان نماینده نفراول جناح راست درتهران بود ایشان اصلاح طلب نیستندبا جناح راست همان اصولگرایان اختلاف نظر دارند
    • IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
      15 0
      یعنی تو بهتر از خود فائزه خانم از مکنونات قلبیش خبر داری؟!! بابا ای واللّه!!!!!!!!!!!!!
    • IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
      8 1
      :)))))))) چی زدی ؟ امان از کیلید
    • IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
      6 0
      فائزه و ترامپ یک هدف را دنبال می کنند و آن تحریم بیشتر و بدبختی بیشتر مردم ایران است.
  • سید IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    15 0
    چه سخن جالبی جناب ظریف الممالک فرموده اند! نقش ایشان در سیاست خارجی ایران صفر است این سخن ترجمان گفته جناب سیف است که گفته بود نتیجه برجام برای ایران هیچ بوده است و چون این وزیر امور خارجه به جز برجام دیگر هنری نداشته است و برجام = هیچ است و هیچ = صفر پس ظریف الممالک = صفر!!!
  • حاج سالار IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    15 0
    اقای ظریف اگه نقشش صفره در عوض حساب بانکیش از حق ماموریت های وزارت خونه حسابی پره اینطور که داریم پیش میریم دو روز دیگه بدهکار روحانی و دار و دسته اش هم میشیم
  • US ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    8 0
    عجب
  • IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    12 0
    جناب سخنگو به نظرم دولت از شکست ترامپ واقعا بیشتر ناراحت هست چون آخرین بهانه هم برای توجیه بی عملی ها از دست رفت!
  • mojtaba SE ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    14 1
    امنیت و ارزش ملی وظیفه یک وزیر خارجه است..هم تو امنیت بازنده زیر صفر بودی(از حضور داعش و کشته شدن سلیمانی ووو) و هم تو ارزش (و جرات دادن به توهین های شرمن و ترامب و پمپئو ووو)..حالا نا لیاقتی هات رو گفتم که کم نیست..پاینده ابر قدرت ایران پاینده رهبر..
  • IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    10 0
    آقای ظریف این جیغ های شما از سر ناچاریست ترامپ دید کارش تمومه هار شد حتی استان قدس را در لحظه آخر تحریم کرد . شما در این مدت آخر قدرت خرابکاری نکنید تا از این بیشتر در اذهان ملت کوچک نشوید
  • IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    11 0
    چه خوشگل تحریف میکنن این دولتیا طرف هیچ کدوم از شروط و خط قرمزهای رهبری رو عمل نکرده میگه مجری سیاست های کشورم بودم که تازه نقشم هم محدود بوده!!!!!! جلل الخالق تازه بازم در حال خیز برای مذاکره خف باری هستن که مورد نهی رهبر و نظام و مردم و عقل و شعور و غیرته
  • IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    9 0
    حامیان دولت چشم خود را بر واقعیت های بدیهی بسته ودولت رابیتقصیر میدانند خوب چون مردم به طیف رای دادند مقصر هستند نباید گول اصلاح طلبان می خورند لهذا از نظراینها مردم مقصر هستن نه دولت
  • IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    11 0
    اقای ظریف میشه بگی وقتی ایران مشغول دفاع از سرزمین خودش در مقابل هجوم صدام با پشتیبانی امریکا بود شما کجا تشریف داشتین؟
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    10 0
    حالا تو چرا از اومدن بایدن خوشحالی؟ . :/
  • IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    13 0
    سلام.رئیس جمهوری صفر! وزرات خارجه صفر! شهرداری صفر! استانداری صفر! و ..! اگر اینطوری،پس چرا اینقدر فشار و هزینه میکنید که بیاد روی این پست ها؟!
  • وطن پرست DE ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    9 0
    کاش حقوقت هم صفر بود اقای ظریف‌.
    • IR ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
      4 0
      برجام نتیجه عملکرد آقای ظریف است
  • عبا دالله IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    0 2
    شما درست می گین مرگ بر امریکا
  • محمد IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    11 0
    پس سکه هارابه چه مناسبت گرفتید؟
    • IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
      10 0
      آقای ظریف بی زحمت سکه ها رو پس بدید
  • IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    5 0
    آقای کدام احمق از شکست ترامپ ناراحت است مگر ایرانی با غیرت از شکست قاتل حاج قاسم هم غمگین می شود هر کسی از شکستش ناراحت است همان نوکران آمریکایی هستند کسانی که با بهائیان و منافقین عکس یادگاری می گیرند اگر خواستی بشناسی سری به اینترنت بزن و بگرد تا قیافه اش را ببینی همفکران او هم مانند او هستند ایشان کسی نیست شما بهتر می شناسید منتقدین دولت را متهم نکنید که منتقدین دولت همگی از دشمنان سرسخت دولتمردان آمریکا هستند
    • رضا IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
      0 3
      برو نامرد ، برو پر رو ، برو جوجه ، دِ برو دِ ! تو اونقدر شعور ندارى كه ببينى كيا بودند براى ترامپ ختم انعام مى گرفتند ؟! چهل شب چهارشنبه به جمكران رفتند و كلى نذر و نياز كردند ؟! يعنى تو از درك اين نكته كوچيك عاجزى كه راى آوردن ترامپ مساوى بود با رياست جمهورى سردار خالى باف ؟! چرا افراطيون با صلح مخالفند ؟!
    • IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
      0 0
      خالی باف آن کسانی بودند که میگفتن با برجام همه تحریم ها لغو می شوند و مملکت گلستان می شود !!!
  • IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    7 0
    هیچ جای دنیا وزیر خارجه سیاست خارجی اون کشور رو تعیین نمیکنه. هر کشوری یه اصول کلی سیاست خارجی داره که وزرا میان و میرن و فقط وظیفشون اینه که با هر روشی که بلدن( اعم از مذاکره و...) اون سیاست رو پیاده کنن. مثل امریکا که یکی از اصول سیاست خارجیش مبارزه با ج.ا است و فرقی نمیکنه کی وزیر باشه هر کی میاد در راستای این سیاست تلاش میکنه.
  • IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    5 0
    سخنگوی بدان فرقی بین روسای جمهور امریکا در سیاست خارجه نیست
  • سیدعلی IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    8 0
    آقای ربیعی اتفاقا طرفداران دو آتشه دولت از جمله فائزه هاشمی ، بودند که به صراحت ناراحتی خودرا از رفتن ترامپ اعلام کردند ،شما اینها را نمی بینید ؟؟؟!!! واانصافا،
  • الم IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    5 0
    اقای اردغان شعری خواند به زبان خود اقای ظریف اعتراض کردند و گفتند شعر اینگونه نیست اردغان شعر را غلط خوانده گفتیم حتما غیر از انگلیسی به زبان ترکی هم تسلط دارند تعجب اوره که ایشان به زبان خودشان هم تسلط ندارند تا چه برسد به ترکی اقای ظریف معنی حرفش را نمیداند اجرای سناریو در نقش های بازیگران درسته ولی در نقش سیاست بمعنی ریا کار تلقی میشه
  • محمد IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    4 0
    باسلام نقش صفردرسازندگی و...
  • IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    9 0
    تو که هیچ نقشی نداری لطفا زحمت را کم کن و استعفا بده
  • IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    10 0
    جالبه چند وقت پیش ظریف گفت کاندیدای ریاست جمهوری نمیشم اما با کمال میل درسمت وزارت خارجه دولت جدید حاضر به خدمت هستم.اینا واقعا رد دادن
  • امین IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    4 0
    مشرق محترم ممنون از زحمات شما
  • محمدایوب IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    3 0
    آقای ربیعی درباره رفتن ترامپ وامدن بایدن وقول وقرارهاووعده هایی ازجانب بایدن به شما دادند مثل وعده هایی که ازجانب اوبامای با ادب به روحانی و ظریف داده بودند. وفکرمیکردند با برجام اوباما سر حرفش هست و به تمام ارزوهایشان می‌رسند زهی خیال باطل
  • IR ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    6 0
    اگه صفره چرا اینقدر الکی با روزی ۲۰۰ دلدر ماموریت میروی؟
  • IR ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    0 0
    !
  • IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    5 0
    من مننتقد دولت هستم و از رفتن ترامپ هم خوشحالم چون خواهیم دید که آمریکای بایدن هم در دشمنی با ایران کم از ترامپ نیست آنوقت بهانه ی دولت مبنی بر اینکه ترامپ مشکل عدم کارایی برجام هست و بایدن می آمد همه چیز حل می‌شد نقش بر آب خواهد.
  • DE ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    9 0
    اگر هیچکاره ای چرا از حقوق و مزایای وزارت، سالها استفاده کردی ؟؟ چرا استعفا ندادی؟؟
  • IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    5 0
    خودش هم قبول داره ماله كشي بيش نيست
  • پوریا IR ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    2 0
    فعلا فایزه خانم گفتند که دوست داشتن ترامپ برنده بشه
  • IR ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    4 0
    ۸سال حقوی مزایا وامتیازش به اندلزه یک ... تومان ازجیب مردم وبیت المال گرفته-که امثال ما طی ۸سال ۱۰۰میلیون درامد هم نداشتیم!هرچی خواسته دربرجام امصا کرده-بطور عیر مستقیم باعث نابودی تاسیسات، شده-تازه یاد اومده نقشش صفربوده!؟خوب مگر زورت کردن که نباید استعفا میدادی!؟
  • IR ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    5 0
    ازجیب بیت المال ومردم حقوق گرفتن حالا اومده می گه من هیچ کاره بیدم ...
  • IR ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    3 0
    مخصوصا خانم هاشمی رفسنجانی خیلی منتقد دولت هستند و دوست داشتند ترامپ بماند.
  • منصور IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    0 3
    مشرق جان چرا یکی به نعل ویکی به میخ میزنی
    • DE ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
      1 0
      منظور ۰۸:۰۷ : مشرق جان چرا یکی به نعل ویکی به میخ میزنی.آقا منظور باور کن صداش خیلی خوشکل تره دیدی آهنگرها هر دفعه ای یکی به صندان میکوبند بخاطر آهنگ شه حالا به نعل کوبیدن و به میخ کوبیدن مشرق هم خوش آهنگه ....دانگ دانگ دینگ دینگ - دادادانگ دانگ دیدیدنگ دینگ - دانگ دینگ دینگ دانگ....حال کن ...والا به جان جان کریه
  • طوبی IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    0 0
    نقش شما صفر نیست آقای ظریف ... شما اثرات مهربی واسه ایران داشتین
  • حاجی اذری IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    0 0
    آقای ربیعی طرفداران ترامپ خانمی است که می‌گوید ترامپ برای ایران خوبست چون فشاربیشتر برایران وارد می‌کند وان خانم فرزند کسی است که شما ودولت تون براساس اندیشه آن مدیریت میکنیدلطفا صادق باشید.
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    0 0
    ظریف فردی هزار چهره است که هم با اصلاحات خود را همفکر نشان میدهد و هم با طالبان اندیشان تندرو، اما تفکر وی به طالبانی ها نزدیکتر است و اسیب بیشتر به مردم میزند و تایید حکومت طالبان جنایتکار افغان موید این حقیقت تلخ است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس