ظریف نمایه

طنز تلخ ماجرا آن‌جاست که مدعیان تسلط به «زبان دنیا»، نسبت به بدیهیات سیاست و روابط بین‌الملل ناآگاه هستند، اما سبزپوشان سپاه، نه با حرف، که با عمل خود، درس سیاست و دیپلماسی می‌دهند.

سرویس سیاست مشرق- در کوران بحث‌های مرتبط با توافق هسته‌ای در مرداد سال ۹۴، محمدجواد ظریف در جلسه‌ای با حضور اساتید دانشگاه و اصحاب علم سیاست و روابط بین‌الملل حضور یافت تا نظرات آنان را هم بشنود. در همین جلسه، دکتر فواد ایزدی، کارشناس مسایل آمریکا، به ظریف یادآور شد که چون توافق هسته‌ای ایران در کنگره آمریکا به عنوان یک قانون تصویب نشده، رییس جمهور بعدی ایالات متحده این اختیار  را دارد که از آن خارج شود، اما جناب دکتر ظریف با ضرس قاطع چنین احتمالی را ناممکن دانست و حتی به کنایه یادآور شد که به «تام کاتن»، سناتور جمهوری‌خواه ضدایرانی که نظری مشابه فواد ایزدی (درباره اختیار رییس جمهور بعدی آمریکا در این زمینه) داشت، گفته که برود و از دانشگاه هاروارد، شهریه‌ای را که بابت تحصیل در رشته روابط بین‌الملل پرداخته پس بگیرد، چرا که خوب درس یاد او نداده‌اند. اما تنها دو سال باید می‌گذشت تا معلوم شود که از قضاء حرف کاتن درست بود و عملا اتفاق افتاد و کسی که باید پول خود را از دانشگاه دنور پس بگیرد، دکتر ظریف است!

ظاهرا درس‌هایی که ظریف در دانشگاه آمریکایی فرا گرفت، نقایص و کمبودهای بسیاری داشته و پاره‌ای از بدیهیات علم سیاست و روابط بین‌الملل را فرا نگرفته است. یکی از چیزهایی که احتمالا در دامشگاه دنور به ظریف یاد ندادند، آن گزاره معروف کارل فون کلاوزِویتس، افسر ارتش پروس و اندیشمند نظامی برجسته و به تعبیری پدر علم استراتژی است: جنگ ادامه سیاست است با ابزارهای متفاوت.

که البته «جنگ» در گزاره معروف کلاوزویتس، آن‌طور که خود او در کتاب معروفش «در باب جنگ»، شرح و بسط می دهد، یک مفهوم عام است که تحرکات نظامی در شقوق و سطوح مختلف را در بر می گیرد. این اندیشمند بزرگ نظامی در کتاب خود می نویسد:

" جنگ تنها یک عمل سیاسی نیست بلکه نوعی ابزار واقعی سیاسی است و به معنای ادامه ی خط مشی سیاسی و اجرای همان مقصود منتها با وسایلی دیگر است. "

طنز تلخ ماجرا آن‌جاست که مدعیان آگاهی و تسلط به «زبان دنیا» ، از ظریف و حسن روحانی، تا مشاورانی چون ناصر هادیان، محمود سریع‌القلم، کاظم سجادپور، فریدون مجلسی و حسن بهشتی پور، تا حامیان و ایده‌پردازانی چون محسن امین‌زاده و دوستان مشارکتی او، نسبت به بدیهیات و مسلمات در نظریات علم سیاست و روابط بین‌المل ناآگاه هستند، لیکن، همان‌ها که در زبان و قلم این چهره‌ها به عنوان «تندرو» و «اخلال‌گر» در امور دیپلماسی آقایان معرفی می شوند، نه با حرف، که با عمل خود، درس سیاست و دیپلماسی می آموزانند.

 آقای ظریف روز ۱۹ دی در گفتگو با روزنامه همدلی باز مباحثی را درباره منتقدان خود مطرح کرد که جای تامل دارد. در بخشی از این گفتگو، ظریف گفت:

"... از دیگر سو، برخی دیگر از منتقدان، ملاحظات و محدودیت‌های یک وزیر خارجه را در نظر نمی‌گیرند. وزیر امور خارجه هر کشوری، سخنگوی کل آن کشور محسوب می شود. این وزیر، نمی‌تواند تعیین کند که مثلا من سخنگوی قوه مجریه هستم ولی سخنگوی قوه قضاییه، قوه مققنه یا فلان نهاد اطلاعاتی نیستم. "

او در تکمیل این صحبت، منظور اصلی خود را روشن‌تر بیان کرد:

" مسئولیت دیگر یک وزیر امور خارجه، دفاع از کل کشور است. یعنی من در این مقام، نمی‌توانم بگویم که مثلا با فلان کار قوه قضائیه مخالفم، یا با این کار اطلاعات سپاه مخالفم واز آن دفاع نمی‌کنم. اطلاعات سپاه جایی است که سریال «گاندو» را علیه من ساخته. از این صریح‌تر که نداریم، با این حال من وظیفه دارم که در خارج از کشور از این نهاد داخلی، دفاع کنم. اصلا نمی‌توانم مسائل داخلی را مورد توجه قرار دهم و مثلا بگویم چون این‌ها گاندو را علیه من ساختند، در خارج از کشور بخواهم مقابله به مثل کنم. وظیفه من این است که در خارج از کشور، از همه سیاست‌هایی که به نام جمهوری اسلامی بیان می‌شود و یا اجرایی می‌شود، دفاع کنم. این در حالی است که در داخل و در محافل تصمیم‌گیری، وظیفه دارم که با صراحت در مورد همه جزئیات آن صحبت کنم. "

ظریف چگونه پاسخ حمایت‌های دیپلماتیک و اقتصادی سپاه پاسداران را داد؟ +فیلم و عکس

به عبارت دیگر، آقای وزیر خارجه، از این که به یک وظیفه‌ی ذاتی و بدیهی خود عمل کرده و در خارج از مرزها به عنوان نماینده کلیت نظام (نه یک جریان یا حزب سیاسی) ظاهر شده، در حال منت گذاشتن بر سر نظام و کشور است! بگذریم از این که حافظه ملی ما آن اندازه کوتاه‌مدت و ضعیف نیست که به یاد نیاوریم، جناب دکتر ظریف در جریان مذاکرات هسته‌ای در سال ۸۳، به عنوان عضو ارشد تیم هسته‌ای کشورمان (به سرپرستی حسن روحانی)، محمد البرادعی، رییس وقت آژانس انرژی اتمی را کنار کشید و صراحتا از او خواست که تصمیمی بگیرد که منجر به روی کار آمدن جریان رقیب آقای ظریف و متحدان او در داخل کشور نشود!

اما ظریف در کسوت وزیر خارجه، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در جلسه با اعضای شورای روابط خارجی آمریکا در تاریخ ۲۶ شهریورماه ۹۳ گفت:

"ما روندی را شروع کرده‌ایم که هدف از آن تغییر فضای سیاست خارجی کشور است. اگر با وجود تلاش‌های ما برای تعامل، این تلاش‌ها بی‌ نتیجه بماند، مردم ایران این فرصت را خواهند داشت تا ۱۶ ماه دیگر که انتخابات پارلمانی برگزار می‌شود، به این عملکرد ما پاسخ دهند. وقتی قبلاً در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵، توافق‌هایی کردیم و تلاش‌های ما برای عملکرد شفاف، از جانب اتحادیه اروپایی رد شد، مردم جواب ما را با انتخاب رئیس‌جمهوری متفاوت {احمدی نژاد} دادند که مرا هم زود بازنشسته کرد! حالا بار دیگر من زنده شده‌ام. به نظر من غرب در انتقال پیامی که می‌خواهد به ایران منتقل کند باید بسیار دقت کند. "

همچنین ظریف در مصاحبه با روزنامه ایتالیایی کوریه دلاسرا در سال ۹۵ هم گفت:

"برای اینکه همه عواقب و نتایج توافق (هسته‌ای) پذیرفته شود، توافق باید نشان دهد که منافع دارد. اگر مردم منافع آن را ببینند، آنها به حمایشان ادامه می‌دهند اگر اینطور نشود آنها می‌توانند به صندوق‌های رای بگویند که به آنهایی که از توافق حمایت کردند، رای ندهید. "

نکته اصلی در این بخش از سخنان ظریف در مصاحبه با همدلی، یادآوری دوباره کینه خود از سریال «گاندو» و لحن طعنه‌زن و شاکی او نسبت به سپاه پاسداران است.

آقای ظریف در حالی به این دوقطبی کاذب علیه سپاه و «دشمن‌پنداری» از این نهاد انقلابی دامن می زند که در صحنه عمل، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در تمام دوران حضور ظریف در رأس وزارت خارجه، صادق‌ترین، بی ادعاترین و البته موثرترین یاور دستگاه دیپلماسی بوده است. دست‌کم، این را فارغ از هر مبالغه‌ای می توان مدعی شد که در عین ضعف مفرط و در واقع «فقدان» بازوی اقتصادی در دستگاه دیپلماسی کشور (بر خلاف همه کشورهای مهم و تاثیرگذار بین‌المللی و منطقه‌ای که بعضا حتی کارکردهای اقتصادی دستگاه دیپلماسی آنان بر کارکرد دیپلماتیک می چربد)، سپاه پاسداران جور این نقیصه بزرگ را کشید و در شرایط تحریمی، از طریق شاخه‌های مختلف زیرمجموعه خود به کمک اقتصاد کشور آمد.

از قضاء، سپاه به همین اندازه جورکش وزارت نفت جمهوری اسلامی نیز بوده است و علی‌رغم همه طعنه‌ها و زخم زبان‌ها و خصومت‌هایی که در وزارت تحت مدیریت «ژنرال» زنگنه نثار آن شد، سنگ‌های بزرگی را از سر راه صنعت نفت کشور در شرایط تحریمی برداشته و برمی دارد، که خود زنگنه بیش از همه از این خدمات راهبردی سپاه مطلع است.

ظریف چگونه پاسخ حمایت‌های دیپلماتیک و اقتصادی سپاه پاسداران را داد؟ +فیلم و عکس

دست‌کم جهت یادآوری به شخص آقای دکتر ظریف، لازم دیدیم بار دیگر بر برخی از مصادیق این همیاری و هم‌افزایی سپاه پاسداران، به عنوان یک نهاد انقلابی و خادم ملت، در حوزه دیپلماسی و اقتصاد و سیاست خارجی مروری داشته باشیم.

جیسون، آدامس رییس جمهور و پالت‌های دلار

جیسون رضاییان، خبرنگار آمریکایی ایرانی‌تبار، مسوول دفتر روزنامه آمریکایی واشینگتن‌پست در تهران بود. در ۳۱ مرداد ۱۳۹۳ رضاییان به همراه همسرش، یگانه صالحی، به اتهام جاسوسی توسط سازمان اطلاعات سپاه بازداشت شدند. صالحی در ۱۴ مهر آزاد شد، ولی رضائیان به زندان اوین انتقال یافت.

دادگاه او در ۵ خرداد ۱۳۹۴ به صورت غیرعلنی برگزار شد و رضائیان به جاسوسی و فعالیت تبلیغی علیه نظام محکوم شد. رضائیان پس از ۱۸ ماه حبس در ۲۶ دی ۱۳۹۴ به همراه سه آمریکایی دیگر در چارچوب مبادله زندانیان  آزاد شد.  مهم‌ترین اتهامات «رضاییان»، نفوذ در اماکن مهم دولتی، افشای برنامه‌های «ضد تحریمی ایران» از جمله هویت واسطه‌های تجاری و ماهیت شرکت‌های همکار ایران در پروسه دور زدن تحریم‌ها و جاسوسی از برنامه‌ هسته‌ای ایران عنوان شده بود.

ظریف چگونه پاسخ حمایت‌های دیپلماتیک و اقتصادی سپاه پاسداران را داد؟ +فیلم و عکس

ماجرای بازداشت و تبادل این جاسوس به شدت کاربلد و باهوش، که طبق اعترافات خودش آن اندازه در حلقه رییس جمهور نفوذ کرده بود که طعم آدامس حسن روحانی را هم می دانست، محور اصلی سریال «گاندو» است که جناب ظریف را از همان زمان پخش سریال به شدت خشمگین و آزرده ساخت، به نحوی که کینه آن از دل آقای وزیر زدوده نمی شود. ماجرا البته تنها به رنجش و کینه ختم نمی شد و در زمان دستگیری رضاییان و دوره بازجویی او، دولت و شخص حسن روحانی و محمدجواد ظریف از هر کانالی که در اختیار داشتند، تلاش کردند او را صرفا یک «خبرنگار» جلوه دهند و برای آزادی او به دستگاه قضایی و ضابط قضایی فشار وارد کنند.

جواد ظریف در سخنرانی خود که در ایام بازداشت «جیسون رضائیان»، در دانشگاه نیویورک ایراد کرده بود، در ارتباط با موضوع این جاسوس آمریکایی خطاب به حضار آمریکایی گفته بود:

"متاسفانه دوست شما و دوست من، جیسون، به یک جرم خیلی جدی متهم شده و من امیدوارم که تبرئه شود. اما او باید در دادگاه با اتهاماتش روبرو شود. او شهروند ایران است. باعث تاسف است که یک عامل پایین رتبه سعی کرده از او بهره‌برداری کند. "[۱]

ظریف چگونه پاسخ حمایت‌های دیپلماتیک و اقتصادی سپاه پاسداران را داد؟ +فیلم و عکس

حسام‌الدین آشنا، مشاور رییس جمهور در مناظره با حسین صفارهرندی در برنامه «نگاه یک» سیما (۲۶ اسفند ۹۴) به صراحت مدعی شد که رضاییان چون خبرنگار است، جاسوس نیست!

اما اهمیت این شخص برای اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا و دوستان دموکراتش چنان بود که تقریبا در تمامی مذاکرات هسته‌ای، جان کری، وزیر خارجه آمریکا، نامی از او پیش کشیده بود. وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا، نیز در یکی از مذاکرات گفته بود درصورتی‌ که جیسون در تبادل قرار نگیرد، کل مذاکرات ملغی خواهد شد. جیسون آن‌قدر برای رییس‌جمهوری آمریکا اهمیت داشت که اوباما در اسفند۹۴ (یک ماه پس از آزادی جیسون) شخصا با او دیدار و جیسون و همسرش را به مهمانی ویژه خبرنگاران دعوت کرد که اردیبهشت۹۵ در کاخ‌سفید برگزار می‌شد.

ظریف چگونه پاسخ حمایت‌های دیپلماتیک و اقتصادی سپاه پاسداران را داد؟ +فیلم و عکس

به هر حال، پس از ۱۸ ماه مذاکره پنهانی برت مک‌گورک، دستیاور ویژه رییس‌جمهوری آمریکا، رضاییان به همراه امیرمیرزایی حکمتی و سعید عابدینی، دو محکوم دیگر جاسوسی برای آمریکا، در ۲۶دی۱۳۹۴ آزاد شدند.

همزمان با استرداد زندانیان، قرار بود  ۱,۷میلیارد دلار پول نقد بار هواپیمایی در فرودگاه سوئیس و به ایران انتقال داده شود. محور بعدی معامله، آزادی ۲۱ تاجر ایرانی زندانی در آمریکاست که به اتهام دورزدن تحریم‌ها زندانی شده‌اند. از این ۱، ۷ میلیارد دلار، ۴۰۰ میلیون دلار آن مربوط به بدهی آمریکا به ایران در قرارداد الجزایر بود و باقی آن، هزینه دیرکرد چند دهه‌ای آن.

بلاتردید این مبلغ، بیشترین میزان پول آزاد شده ایران در یک مرحله، در بیش از ۷ سال گذشته بوده است. حال معلوم نیست که آقای ظریف دقیقا از کدام بخش ماجرا ناراحت است و آن را توهین و اتهام به خود در نظر گرفته است: بازسازی این واقعیت که دولت و وزارت خارجه در برابر دستگیری رضاییان تا آن‌جا که توانستند موضع گرفتند و او را بی‌گناه می دانستند؛ یا از به تصویر کشیدن نوع اقدامات و ماهیت واقعی رضاییان؛ یا آزاد شدن ۱، ۷ میلیارد دلار از پول متعلق به ملت ایران که به صورت نامشروع و غیرقانونی توسط امریکا ضبط شده بود؟

لازم به یادآوری است که ظریف در مصاحبه چند ماه پیش خود با روزنامه «کار و کارگر»، درباره ماجرای تبادل رضاییان و آزادسازی این رقم قابل توجه، در کمال بی انصافی هیچ نامی از سازمان اطلاعات سپاه نبرد و تلویحا تلاش کرد که کل ماجرا را دستاورد وزارت خارجه و تشکیلات امنیتی دولت جلوه دهد! [۲]

ظریف چگونه پاسخ حمایت‌های دیپلماتیک و اقتصادی سپاه پاسداران را داد؟ +فیلم و عکس
مصاحبه ظریف با روزنامه «کار و کارگر»
ظریف چگونه پاسخ حمایت‌های دیپلماتیک و اقتصادی سپاه پاسداران را داد؟ +فیلم و عکس
موضع وزیر اطلاعات درباره پرونده جیسون رضاییان در سال ۹۳

پرچم اقتدار روی نفتکش انگلیسی

در ۱۳ تیرماه سال ۹۸، مقامات دولت جبل الطارق به دستور انگلیسی ها و با دخالت نیروی دریایی این کشور نفتکش «گریس ۱» را که حامل نفت خام ایران بود توقیف کردند.

انگلیسی ها در آن زمان مدعی بودند که این نفتکش قصد دارد تا محموله خود را در سوریه تخلیه کند و این خلاف قوانین تحریمی اتحادیه اروپا علیه سوریه است.

در واقع، بریتانیا به عنوان متحد و شریک دولت آمریکا، آلت فعل کاخ سفید شد تا به زعم خودشان هزینه تجارت بین‌المللی رو برای ایران سنگین و به لحاظ اقتصادی کشور ما را ایزوله کنند.

در واکنش به این خباثت روباه پیر استعمار، رهبر انقلاب در ۲۶ تیرماه ۹۸، در دیدار با ائمه جمعه سراسر کشور فرمودند:

"عناصر مؤمن در جمهوری اسلامی راهزنی دریایی انگلیس را بی جواب نمی‌گذارند و در فرصت و جای مناسب پاسخ خواهند داد. "

تنها دو روز پس از فرمایش فرمانده کل قوا، نیروهای ویژه دریایی سپاه با اشراف اطلاعاتی کامل بر منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز، نفتکش انگلیسی استنا ایمپرو را توقیف کردند.

ظریف چگونه پاسخ حمایت‌های دیپلماتیک و اقتصادی سپاه پاسداران را داد؟ +فیلم و عکس

ظریف چگونه پاسخ حمایت‌های دیپلماتیک و اقتصادی سپاه پاسداران را داد؟ +فیلم و عکس

ظریف چگونه پاسخ حمایت‌های دیپلماتیک و اقتصادی سپاه پاسداران را داد؟ +فیلم و عکس

در این عملیات، نیروهای ویژه دریایی سپاه این نفتکش را که توسط یک رزم ناو انگلیسی اسکورت می‌شد و برای فرار از دست نیروهای ایرانی با حد اکثر سرعت حرکت می کرد، با اجرای یک عملیات هلی برن دقیق به تسخیر خود در آوردند و برای سیر مراحل قانونی به بندرعباس منتقل کردند.

نتیجه این اقدام شجاعانه در تحقق نظر رهبر معظم انقلاب، برنامه خبیثانه‌ی آمریکا و متحدانش برای ناامن کردن دریا برای تجارت خارجی جمهوری اسلامی با ضربه سهمگینی مواجه شد و تا حد زیادی از دور خارج شد.

در واقع نیروی دریایی سپاه، یک موازنه اقتدار ایجاد کرد که در پناه آن، کشتی‌های و نفتکش‌های جمهوری اسلامی با پرچم برافراشته کشورمان در آب‌های بین‌المللی تردد کنند، چرا که رئوس نظام سلطه می دانند و دیده‌اند که در صورت اقدام به اخلال و مزاحمت برای شناورهای ما، قطعا مقابله به مثل صورت خواهد گرفت.

دستاورد عینی و ملموس این «موازنه‌سازی»، چند ماه بعد، یعنی در اردیبهشت ۹۹ خود را نشان داد که ۵ کشتی متعلق به ایران، محموله بزرگ بنزین و قطعات فنی پالایشگاهی را به کشور دوست و متحد، یعنی وئزوئلا (که همچون کشور ما تحت تحریم‌های ظالمانه نظام سلطه قرار دارد) رساندند، و این اقدام درست در حیات خلوت آمریکا و در حالی صورت گرفت که شناورهای جنگی آمریکایی هم به منطقه اعزام شده بودند، اما دست از پا خطا نکردند.

این در حالی است که کمی قبل از اعزام این نفتکش‌ها، خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ اعلام کرد که دولت ونزوئلا در ازای خدمات حیاتی ایران برای احیای صنعت پالایشگاهی این کشور، ۹ تن طلا به ارزش تقریبی نیم میلیارد دلار به ایران فرستاده است.

ظریف چگونه پاسخ حمایت‌های دیپلماتیک و اقتصادی سپاه پاسداران را داد؟ +فیلم و عکس

از آن مقطع تا به امروز، چندین کشتی و نفتکش ایرانی به مقصد ونزوئلا رفته و محموله‌های حیاتی را به ملت ونزوئلا رسانده‌اند و البته در ازای آن، در شرایط تحریمی، طلا و سایر اقلام مورد نیاز کشورمان دریافت شده است.

به عبارت دیگر، یک بار دیگر، قدرت و اقتدار نظامی کشور به کمک دیپلماسی آمد تا در فضای «جنگل گونه» دنیا که آنارشی محض بر آن حاکم است و در نهایت «موازنه نیرو»، حق را به حقدار می رساند، پازل منافع ملی را تکمیل کند.

سپاه و شکستن نقطه عطف تحریم‌ها

ریچارد نفیو، مسئول تیم طراحی تحریم‌ها علیه ایران، منجر به برجام، در دوره‌ی دوم اوباما و چهره‌ی اصلی تیم پشتیبانی مذاکره‌کنندگان این توافق در امور تحریم‌ها در وین بوده است. نفیو پیش از آن، به‌مدت ده سال مسئول امور ایران در شورای امنیت ملی در کاخ سفید و قائم مقام هماهنگی سیاست تحریم در وزارت خارجه‌ی ایالات متحده بوده است. نفیو در کتاب "هنر تحریم‌ها؛ نگاهی از درون میدان" به تشریح چارچوب فکری و  عملی خود در طراحی تحریم‌ها علیه ایران با هدف افزایش حداکثری تأثیر و موفقیت آنها می‌پردازد. او در این کتاب، تحریم بنزین را یک نقطه عطف و یک ضربه فلج‌کننده برای دولتی می داند که وابستگی جدی به واردات این کالای استراتژیک دارد. نفیو درباره اعمال تحریم بنزین علیه ایران و دلیل شکست ان نشوته است:

" در سال­‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ خرد جمعی در واشنگتن ایجاب می‌کرد که اعمال تحریم‌ها بر واردات بنزین ایران و سایر محصولات نفتی و بنزینی می‌تواند دولت ایران را از پای در بیاورد. نماینده‌ی جمهوری‌خواه سنا آقای مارک کرک که یکی از طرفداران اصلی تحریم ایران بود، در سال ۲۰۱۰ چنین استدلال کرد که قرنطینه‌ی بنزین در مورد ایران می‌تواند چنان آثار وخیمی برای این کشور داشته باشد که او را متقاعد کند برنامه‌ی هسته‌­ای‌اش را کنار گذاشته و سایر فعالیت‌های پنهانش را متوقف نماید. به‌همین دلیل تحریم واردات بنزین ایران در قانون "سیسادا" گنجانده شد. در جولای ۲۰۱۰ این تحریم به قانون تبدیل شد، اما چه اتفاقی افتاد؟  ایران به‌­جای اینکه بلافاصله امتیاز بدهد و فعالیت‌های پنهانش را کنار بگذارد، روش‌های مختلف قاچاق را در پیش گرفت و در کنار آن نیز پالایشگاه­‌های خود را باز طراحی کرد تا نیاز بنزین داخلی را تأمین کند. نتیجه‌ی این کار تولید بنزینی بود که این کشور را از واردات بنزین خودکفا کرد. پس ایران توانست از این فشار عبور کند. "

در واقع، تحریم واردات محصولی فوق‌استراتژیک چون بنزین، اثراتی دومینووار و مهلک بر زیرساخت های اقتصادی کشور تحت تحریم دارد که در ادامه ضربات امنیتی ویرانگری را وارد می آورد. کما این که علیه  کشور ونزوئلا این اقدام صورت گرفت و یکی از بسترهای شکل‌گیری کودتا علیه دولت قانونی این کشور و ایجاد دولت دست‌نشانده آمریکا به رهبری خوان گوایدو شد.

اما آن‌چه که یکی از پایه‌های اصلی فلج‌کنندگی تحریم‌ها علیه ایران را شکست، اقدام قرارگاه خاتم‌الانبیاء‌سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در طراحی و ساخت پروژه عظیم پالایشگاهی «ستاره خلیج فارس» بود. این پالایشگاه، پرونده واردات بنزین را بست و به بایگانی فرستاد.

کشتی کره‌ای؛ درس عبرتی برای همولایتی‌های جومونگ

۲۳ خردادماه سال جاری، حسین تنهایی، سخنگوی اتاق بازرگانی ایران و کره جنوبی، نکاتی تلخ و به شدت توهین‌امیز از پول‌های مسدودشده ایران در کوره جنوبی را آشکار کرد. آقای تنهایی گفت:

" میزان دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی رقمی بین ۶.۵ تا ۹ میلیارد دلار است که قرار بود مقامات کره جنوبی ۵۰ میلیون دلار آن را آزاد کنند اما بدعهدی کردند و گفتند می‌توانیم مبالغی به عنوان هدیه پرداخت کنیم که همان را هم پرداخت نکردند. "

تنهایی سپس مساله‌ای  آزاردهنده و موهن را هم اضافه کرد:

" نه تنها این کشور پول‌های ایران را آزاد نمی‌کند بلکه "اوری بانک" کره اعلام کرده که حق‌العمل و اجرت نگهداری پول را هم از ایران می‌خواهد، این در حالی است که کره جنوبی در حال استفاده و کار کردن با پول‌های ایران است. "

به گفته این مسوول، حتی کره‌ای بعد از چندین نوبت تماس و مذاکره حتی حاضر نشدند «۵۰ میلیون دلار» از پول خود ما را بابت خرید اقلام لازم برای مقابله با کرونا به ما بدهند!

این روند تحقیرآمیز ادامه داشت تا این روز ۱۵ دی ماه خبری منتشر شد که بازی را عوض کرد: ایران یک فروند کشتی با پرچم کره جنوبی را در خلیج فارس توقیف کرد.

ظریف چگونه پاسخ حمایت‌های دیپلماتیک و اقتصادی سپاه پاسداران را داد؟ +فیلم و عکس

طبق توضیح روابط عمومی نیروی دریایی سپاه این شناور از مبدا بندر الجبیل عربستان سعودی عازم کره‌جنوبی بود که در خلیج فارس به دلیل نقض پیاپی قوانین زیست محیطی دریایی توقیف شد.

این اطلاعیه افزوده است: این کشتی با پرچم کره جنوبی بنام  HANKUK CHEMI  حامل ۷ هزار و ۲۰۰ تن مواد شیمیایی نفتی بوده است. این اطلاعیه با بیان اینکه خدمه‌های این شناور نفتی از ملیت‌های کره جنوبی، اندونزی، ویتنام و میانمار هستند، خاطرنشان کرد: 

"این نفتکش پس از توقیف در لنگرگاه بندرعباس پهلو گرفت و پرونده آن برای طی مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی کشور خواهد شد. "

نتیجه این اقدام شجاعانه دریادلان نیروی دریایی سپاه، خیلی زودتر از آن چه به نظر می رسید، خود را نشان داد. با وجود این که در ۲۴ ساعت اول انتشار این خبر، کره‌جنوبی تلاش کرد با مانور نظامی-رسانه‌ای، نشان دهد که قافیه را نباخته است و خبر از اعزام یگان مقابله با «دزدان دریایی»!؟ به خلیج فارس را منتشر کرد، اما به سرعت پی به مذبوحانه و حتی مضحک بودن این اقدام برد و از در دیگری وارد شد. روز ۲۱ دی ماه، عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی، اعلام کرد که هیات مذاکره‌کننده کره‌ای برای بحث پیرامون آزادسازی منابع مسدودشده ایران در این کشور، به تهران آمده است.

ظریف چگونه پاسخ حمایت‌های دیپلماتیک و اقتصادی سپاه پاسداران را داد؟ +فیلم و عکس

به هر حال، روند آزاد شدن منابع ایران در کره جنوبی، به صورت جدی آغاز شده و اصطلاحا کمی دیر یا زود دارد، اما قطعا سوخت و سوز ندارد، جرا که جمهوری اسلامی به یاری مشت آهنین، به سئول‌نشینان یادآور شد که به موقعش، قواعد بازی در جنگلی به نام «عرصه بین‌المل» را بلد است.


[1] http://www.qudsonline.ir/news/663014

[2] https://mfa.gov.ir/files/mfa/k.pdf

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 180
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 44
  • ناصر US ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    شما نه اقتدار ملی اوردین نه افتخار ...نبودین وضع ملت این اوضا اسفناک نبود
    • IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
      من عاشق سپاه هستم
    • IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
      86 28
      زر نزن برو کفش های بایدن کفتار پیر رو واکس بزن . درود بر سپاه . فدایت شوم سیدعلی
    • IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
      43 30
      شات آپ
    • IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
      50 15
      موشه از تلاویو
    • بردگی نوین IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
      48 20
      ظریف با وادادگی تمام و تملق و چاپلوسی جلوی هر قدرتی که فکرشو بکنیین محکم وامیسته و با صدای رسا میگه جانم قربان هر چی شما بگین همون درسته ...سند این ادعا در فیلم های گفتگوی برجامه
    • IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
      33 29
      تو هم مثل ظریف نون و نمک آمریکا رو خوردید که اینطور اراجیف میبافی
    • IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
      37 6
      نمی توان از دید یک ایرانی تیزبین و زیرک بین اصلاح طلبان تهوع آور و نفوذی ها و جواسیس تفکیکی قائل شد! به عبارت دقیق تر و صحیح تر هر اصلاح طلب یک جاسوس و نفوذی است مگر آن که خلافش و آن هم به سختی ثابت شود!!!!
    • DE ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
      16 6
      شماها که باگرفتن کیف انگلیسی پراز دلار امریکائی= 4200 تومنی جهانگیری عذره انسان ازترکیه وارد کردیدو وضعتون هزاران برابربهتر شد. تاجرزاده مگه وارداتتون قطع شده که ......
    • مردم IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
      28 5
      پاینده ایران پاینده سپاه غیور
    • IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
      15 4
      کم زر بزن،تو کی هستی؟ و برای مملکت چکار کردی؟
    • IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
      21 0
      اره اگه سپاه نبود که تو الان کفش امریکایی رو پاک میکردی و با داعش زندگی میکردی.تفکرم خوبه.اقتدار نیاورده؟ی نگاه به وضع امریکا بعد از حمله به عین الاسد بکن.خودشون میگن ایران قویه تو میای میگی نیست؟عجب ادمای .......هستین شما
    • IR ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
      17 5
      این همه لایکو هم رباتاتون بهت دادن برو بمیر اسراییلی کثیف....... زنده باد سپاه....زنده باد ایران
    • IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
      12 1
      این همه لایکو هم رباتاتون بهت دادن برو بمیر اسراییلی کثیف....... زنده باد سپاه....زنده باد ایران
    • علیرضا IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
      1 1
      باسلام؛عزیزجان نمیدانم چندسال داری،امّابه هرجهت نکته اساسی این است که ماملت ایران اسلامی بایدبدانیم که برچه مبنایی اقتدار،عزّت،اصالت،بُنیه وریشه فرهنگی،افکارورفتاراجتماعی وقدرت اقتصادی و....رامعنانموده وعیارسنجی کنیم،دراینصورت مشخص میشودطبق این میزان واصول ،اقتداروافتخاری حاصل شده یانه؟وآن عزیزجان وعزیزان غزت،شرف،حیا وغیرت واقتداریست که دراثرعمل به اوامرالهی حاصل شده باشد،یعنی چه؟!
    • جواد IR ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
      8 2
      سلام برو فکری به حال افکار مریض وبیمارت بکن .
    • IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
      6 0
      منظور ناصر از امریکا ظریف و اصلاح طلبان هستن.
    • IR ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
      4 0
      اشتباه مثبت دادم.درود بر شما فداکاران وطن
    • حسن برفی IR ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
      8 1
      شما خائنین به ملت وکشور ایران هستید ونوکران و پادوهای بی مزد آمریکا ؛شما همه جور خیانتی می کنید تا اینکه پناهندگی و نوکری یک کشور بیگانه را بگیرید ؛خاک بر سر احمقتان. درود بر سپاه قهرمان .
    • FR ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
      6 4
      ما ايرانيان مقيم خارج از كشور همه ميدانيم كه اقاي ظريف بلوغ كافي و شانه اى پهن براى چنين مسئوليتى را ندارد ...
    • ترابیان US ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
      6 1
      لعنت بر افساد طلبان بی هویت وطن فروش ویرانگر تفرقه انداز فکر می کنند نیروهای متعهد کشور که زیر توپ و تانک جاده درست می کردند در دوران دفاع مقدس مثل خود بی عرضه هایشان هستند که عرضه ندارند زیر کولر دستور بدهند دو کیلومتر جاده آسفالت کنند لعنت بر ذات کثیفتان و جدو آبادتان
    • فدایی رهبرم سید علی IR ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
      2 2
      حرف راست جواب نداره کاملا درست میگید و اون کسی بی ادبانه صحبت میکنه یه سری به فرهنگ خانوادش بزنه ببینه کجا بزرگ شده واقعا براش متاسفم
    • IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
      2 1
      آقای آمریکایی شما نظر نده
    • IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
      2 0
      زر زدی اشغال تروربست
    • IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
      1 1
      گم شو خرفت غرب زده درود بر سپاه
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    ظریف درس مذاکره به اصولگرایان داد نه نمایش مذاکره
    • IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
      60 88
      درس چوب حراج زدن به منافع ملی داد نه مذاکره
    • IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
      44 10
      درس مذاکره فقط اونجاش که امضای کری تضمین است
    • IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
      38 7
      زاررررررررررررررررررررررت
    • IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
      33 9
      خخخخخخخخخخخخخخ جوک خوبی بود درس مذاکرش نابودی صنعت هسته ای و 10 برابر کردن تحریم ها بود
    • IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
      29 6
      این كه تدريس نميخواد. از هر کسی برمياد.
    • IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
      17 31
      ۱۴:۴۹ اگر این کار و نمی کرد سایه جنگ در دوران ترامپ دیوانه و اقتصاد همیشه فلج ایران در قهقها بود مشکل اقتصاد ایران داخلی است نه خارجی کمی از اون حساسیتی که به آمریکا داشتید به اقتصاد داشتید وضعمون این نبود مدیریت بی سواد کشور را اداره می کنند به ظریف ایراد نگیرید مشکل خودتون هستید
    • IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
      15 13
      به 16:04 برو پی کارت زر مفت نزن حالا که مملکت رو به گند کشیدین میگه جنگ میشد اگه امریکا یه سر سوزن عرضه حمله به ایران رو داشت لحظه ای تردید نمیکرد ولی اتفاقا سپاه عزیز بود که به مواضع داعش موشک زد به عین الاسد موشک زد پس خفه شو خائن
    • IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
      16 5
      نه جنگ شد نه مذاکره کردیم، ترامپ فقط ادا بود جناب ۱۶۰۴ اگر قدرت نمایی سپاه نبود سگ زردی مثل ترامپ به واق واق بسنده نمیکرد، اقتصاد رو هم طیف همفکر جناب ظریف به این روز انداخته
    • محسن IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
      8 3
      آره. قبل از اون هم شاهان قاجار یاد داده بودند. البته واقعا باید درس مذاکره از ظریف گرفت ولی به همون شکل که به قول سعدی ادب رو از بی ادب میتوان آموخت
    • IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
      14 2
      اگر مدیریت بی سوادی هم باشد در دولت تدبیر و امید!! هست که ۸ سال به کل مدیریت کشور خیمه زده و حتی کوچکترین انتقادی را هم قبول نمی کند
    • IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
      8 1
      عجب رویی ! با مذاکره ی ظریف خیر ندیده شونه ی تخم مرغ ۴۰ تومن و گوشت ۱۲۰ تومن شد !! این مذاکره کردنتون به درد خودتون میخوره بفهم نفهم !!!
    • جلال IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
      6 0
      واقعا اگه مذاکره التماس کردن هست که احسنت بر تو و آقای ظریف . مذاکره رو باید از آمریکایی ها یاد گرفت و باج دادن رو از ظریف
  • IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    45 41
    باورکنیم ظریف حافظ منافع آمریکا در ایران است
    • US ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
      1 6
      حالا شاباش هم میخواهید
    • IR ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
      5 4
      بر دشمن ظریف اوف
  • IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    21 2
    خدا انشاءاللّه خائنین رو به راه درست هدایت کنه و هممونو عاقبت به خیر کنه
    • IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
      17 2
      خدا ایشالله خائنین رو نابود کنه
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    29 57
    اگر سپاه نبود ایران هم نبود
    • ایرانی IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
      10 9
      درود بر سپاه عزیز
    • IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
      14 3
      احسنت
    • US ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
      8 5
      ما همه چیز رو مدیون سپاه هستیم
  • مهدی IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    16 7
    اقای ظریف پیاده روی با جان کری رو به حداقل حقوق ملت ایران ترجیح میدن چه توقعی از این ادم دارید؟
    • IR ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
      2 3
      شما لازم نکرده دم از ملت ایران بزنید
  • IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    16 10
    درود بر پاسدارهای عزیز درود برسپاه عزیز و دلاور . رحمت بر امام عزیز که فرمودن سپاه پاسدار انقلاب است.
  • IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    7 4
    به نظر من درسهایش را خوب یاد گرفته است علاوه بر شهریه درسش خیلی موقعیت هم به آنها داده است .
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    9 3
    واعدوالهم ماستطعتم بالقوه
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    8 7
    تشکر فراوان بابت این گزارش. اگه وقت دارید، همشو بخونید. اون قدر تحریف و دروغ پراکنی و فرار رو به جلو مسئولان زیاد شده که تجربه و حقایق اتفاق افتاده رو داره یادمون میره. باز هم از مشرق تشکر میکنم که هر وقت مسئولین به خصوص دولتی دارن تاریخ یا وقایع روز رو تحریف میکنن، شما روشنگری میکنید. خدا اجرتون بده که جلوی رسانه های اصلاحات ایستادید.
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    7 12
    خدا خیرتون بده مشرقیا! لطفاً یه بخشی از فعالیتتون رو بذارید روی جمع کردن مجموعۀ تحریفات، وعده های دروغ و تناقض گویی های شخصیت های اصلاحطلب برجسته به تفکیک اشخاص، به خصوص کسانی که احتمالاً از این جریان میخوان کاندیدای انتخابات بشن. باید پروندۀ مدونی مانند اونچه که رسانه های آمریکایی در شمارش دروغ های ترامپ انجام میدادن، تهیه بشه تا در بزنگاه ها گول این جماعت رو نخوریم.
  • آرش موشک انداز (کمانگیر سابق) IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    17 6
    نام ظریف در تاریخ کنار نام هایی چون میرزا حسن خان شیرازی و وثوق الدوله و تقی زاده قرار خواهد گرفت...
    • IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
      0 5
      البته ازنوع تقلبیش
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    9 0
    آنکس که نداند و نخواهد که بداند که نداند در خریت ابدالدهر بماند ک بماند ک بماند
  • هدی IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    12 9
    اگر برجام توافق بدی است چرا ترامپ خارج شد و الان این همه کری نی خوانید
    • IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
      5 5
      برای اینکه امتیازات بیشتر میخاست باهوش
  • دکتر خسروی AT ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    11 5
    درود به شرفتان دریا دلان سپاه پاسداران ایران
  • وحدت داشته باشید IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    9 11
    ای کاش در کنار انتقاد، محاسن ایشان را ذکر می کردید
    • IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
      8 8
      محاسن؟ یه حُسن هم نداره همش به نفع امریکاکار کرده حالا میگه وحدت برو
    • IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
      9 4
      برجام وامضاءکری ازحسنات ظریف خخخ
    • IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
      5 3
      برجام وامضاء کری ازحسنات ظریف جون
    • IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
      2 4
      یکی از محاسن ظریف اینه که به زبان انگیسی مسلطه
    • حجت IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
      3 0
      شما یه حسن بگو، نامردیم صبح تا شب و شب تا صبح جارش نزنیم
    • IR ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
      5 1
      به زبان انگلیسی که عمه من هم مسلطه الان هر بچه نوزادی از شکم ننش درمیاد میذارنش کلاس زبان .در ضمن دکتر ایزدی و نادر طالب زاده و دکتر خوش چشم تسلط کامل به زبان دارن و بسیار با لهجه زیبایی صحبت میکنن. در ضمن اگر زبان بلد بود زنیکه پیرسگ امریکایی مسخرش نمیکرد و نمیگفت که تیم مذاکره ایرانی فرق بین lift با end نمیدونستن. یعنی تا این حد بیسواد ه و اصلن سواد نداره دیگه اخه توروخدا end دیگه چیه که یه بچه حتی میدونه اخر فیلم ها مینویسن end یعنی تمام. یعنی تا این حد ؟
    • ع.اصفهانی IR ۰۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
      0 1
      تنها حسنش محاسن سفید روی صورتش است! انشاءالله که برای ریا و فریب نباشد.
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    10 8
    از بهترین مقاله های چند سال اخیر مطبوعات ایران. واقعا منطقی و مستدل و مستند، و بدون هیاهو بود. ظریف از نامردها و ناتوان های با ظاهر طلبکار در این روزگاره
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    10 5
    یعنی نباید امریکا بابت دادن هزینه تحصیل اقای ظریف و رفقا سودی کند؟؟؟
    • IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
      1 0
      موافقم
  • IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    12 0
    به امید روز اجرای عدالت. به امید رسوا شدن
  • IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    10 14
    درود خداوند بر محمد جواد
    • IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
      5 0
      خخخخخخخخخخخ
    • IR ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
      4 1
      ... خداوند بر بنفش ها وطرفدارای بیشرفشون که خونه بوگنوی 40 متری شده 600 میلیون اف بر شماها
  • ازاده US ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    5 1
    شایع شده آقای ظریف می خواهد کاندید بشود خیالتان راحت باشد نمی آید انشالله دولت هم این دفعه مثل مجلس انقلابی می شود تا هماهنگ باشند ان شاالله
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    4 0
    علم سیاست وتسلط برآن بدون شخیصت ویژه یک سیاستمدار ثمرچندانی ندارد بعنوان مثال جناب ظریف دوخصلت ذاتی دارد که اورا دررتبه پایینی ازیک سیاستمدار میگیرد . او بیش از حد حرف میزند و امام علی دراینباره فرموده اند : سخن هرچه بیشتر شود باعث اشتباه بیشتر درسخنان شخص میشود ؛ علاوه براین او درسیاست وتعامل با بیگانگان بیش ازحد ساده وناپرهیز هستند
  • سعیده IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    3 6
    مملکت بدن دست سپاه ببینید چقد سریع ابرقدرت جهانی میشیم
  • بی نام IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    5 4
    مشرق ممنون
  • ایرانی۸۶ FR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    2 5
    اگر میخواهید به عمق فاجعه در زمینه کارکرد و تاثیر سفرا و در کل،وزارت خارجه در دوره احمدی نژاد پی ببرید،فقط کافیه مصاحبه احمدی نژاد با مهدی نصیری رو نگاه کنید.این مصاحبه دو نکته اساسی داره: اول میگه سفیر ما در یک کشور ۲۰۰ میلیونی(احتمالاً مکزیک)،به جای انجام کارش،اومده و به من میگه با هر ۵ هزار دلار میتونم یک نفر رو شیعه کنم.من(احمدی نژاد) بهش گفتم لازم نیست این کارو بکنی،برو به وظیفه ات برس،اون سفیر هم به حرف ما گوش نکرد و آخرش از اون کشور اخراج شد.و حالا نکته دوم مصاحبه که بهش در افکار عمومی چندان توجهی نشد. وظیفه یک سفیر از نظر مستر احمدی نژاد: من به همون سفیر گفتم که وظیفه تو اینه که از حقوق مردم مکزیک در مقابل آمریکا دفاع کنی!!!؟؟! حالا وقتی این آدما و امثال اینها سر کار بوده و هستند،مشخصه چه بلایی سر کشور میاد.
  • عreza IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    4 6
    هرکس باسپاه دشمنی کنه حوالش به ذست بریده ابوالفضل ع
  • IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    4 8
    سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران ، مثل همیشه سینه اش برای پاسداری از انقلاب اسلامی ایران و مردمش سپر است. گوهرهای کمیاب و شاید نایاب مثل شهید سپهبد قاسم سلیمانی را از درون خودش بیرون داد. گفتنی ها خیلی زیاد است. باشد به موقع مناسب.
  • IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    3 6
    مشکل دکتر ظریف نیست مشکل رفتار ایالات متحده است و مخصوصا ترامپ یه دیوانه سنگی در جاه میندازه دهتا عاقل نمیتونن درش بیارن شما هم نوک پیکان بگیر طرف امریکای بی در پیکر که اجاز داده یه املی مثل ترامپ بیاد روی کار بنظرم با این وضعیت سیستم سیاسی آمریکا اگر سیاستمداران ما دچار وادادگی سیاسی نشن و درآتش اخلافات بی معنا مثل همین مورد که شما گفتی نافتیم میتوانیم بالاترین امتیازها رو از امریکا بگیریم چون سیستم سیاسی شان بسیار بی درو پیکر است
  • IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    4 5
    باید محاکمه کرد
  • حمیدی IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    6 5
    آفرین برسپآه پاسداران، خدآ حافظ رهبرعزیز مون ونیروهای مسلح ماباشه
  • مرصاد IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    5 4
    اصلاح طلبان بدعهد ناسپاس !
  • محمود IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    2 4
    در حال جنگ نرم هستند اینا
  • ابوالفضل IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    4 3
    آقای ظریف مردم هم همه چیز رو دارن با چشم میبینن
  • ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    4 3
    خنده و پیاده رویهای عاشقانه با اجنبی ها،
  • امیر IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    5 4
    خدا میدونه اگر اطلاعات سپاه نبود با این اصلاح طلبا که همش دنبال تجارت هستند و پرونده هم دارن سرانجام مملکت چی میشد!!! درود بر سپاه بخصوص برادران اطلاعات سپاه
  • IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    1 4
    )ظریف برجامی)نادان،نادانسته ودانسته ۸سال آب به اسیاب دشمن ریخت وتمام(پیشرفتهای مملکت،غنی سازی،کلاهک اتمی،بالسنیک قاره پیما،دانشمندان وفرمانده هان نظامیمان رابا ضعف،صلح،سازش،ترس ازجنگی که هیچگاه رخ ندادونمیدهد) افشا،بتن ونابود کرد
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    3 5
    درود بر ظریف
    • IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
      2 2
  • IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    1 2
    واقعا نمی دانم چی بگم....
  • Mmmrr IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    4 4
    ظریف بی خاصیت
    • IR ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
      4 0
      بد خاصیت
  • علی IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    2 7
    کسانی که در دل امریکا و اروپا بزرگ شده اند و توسط انها راه به نفوذ در حاکمیت مملکت پیدا کرده اند مطمئن باشید که کار اینها جز برای رضایت اربابانشان و خواست انها انجام نخواهد شد
  • ایرانی IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    1 0
    لطفا بیایید دیگر خودمان و دیگران را بیش از این گول نزنیم. واقیعت اینست که تا این تکنوکراتهای اصلاح طلب به طور کامل کشور را وابسته به غرب نکنند تا منابعش را چپاول نکند دست بردار نیستند. اصولا در راستای منافعشان هم نیست.
  • هوشنگ پالیزبان IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    2 0
    قدرت ایران را فقط دستاورد سپاه است خدا حفظشان کند آقایان دولت مذاکره بی مذاکره..زندگی از این بدتر نمی شود.عمر تحریم‌ها رو به اتمام است. احتیاجی به مذاکره نیست
  • IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    1 0
    آقای دکتر ظریف بعد ااز اینکه قمارباز از برجام خارج شد ازجناب آقای دکتر ایزدی عذرخواهی کرد ی یانه!؟
  • IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    4 0
    خدا خدا خدا ما را از جهالت دور نگهدار
  • پیمان IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    1 0
    اقدامات سنجیده و به موقع و قاطع سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در زمینه های مختلف و به خصوص در مقاطع اخیر باعث ایجاد غرور ملی و عقب نشینی و یآس دشمنان شده
  • سید IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    1 0
    این بابا نمی‌فهمه که حفاظت سپاه حتی مسئول حفظ جان میرحسینی است که کشور را ناامن کرد؛ سپاه مسئول حفظ امنیت همه مردم کشور و ازجمله ظریف یاست که مرتبا به آن تکه می‌اندازد؛ الان سپاه بگه چرا من باید از امنیت ظریف را تأمین کنم؟ یا بیاد منت بذاره که امنیتش را تأمین می‌کنه؟
  • IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    4 0
    ظریف برو .
    • IR ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
      2 0
      برو جوادی
  • DE ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    6 0
    آقای ظریف عزیز قدیمی ها میگن ؛ قیامتی هم هست !
  • وحید IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    3 0
    این ناشی از نفهمیدن نیست،آنها وظایف محوله را انجام میدهند.
  • IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    1 0
    آفرین
  • IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    2 5
    سپاه ونظامیان نباید اینقدر در سیاست وارد شوند.
  • IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    2 1
    درود بر سپاه پاسداران
  • عارف US ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    6 1
    عاملان برجام باید در دادگاهی که هیت منصفه اش ملت تحت فشارناشی از برجام است محاکمه شوند
    • IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
      8 1
      احسسسسسسسسسسسسسنت بر شما
  • عوام IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    7 0
    متاسفانه با اعتماد به آمریکا فقط بهشون گرا دادیم تا بهتر تحریممون کنن و اگر سپاهو موشکو نداشتیم که الان داعش وسط شهرامون بود یا حداقلش مثل عربستان با باجو رشوه دادن و دادن تمام پولهای نفتمون تازه تو سری خورشون میشدیم . اینه واقعیته دنیا بدون قدرت بجایی نمیرسی
  • IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    2 0
    عاملان برجام، شما فقط باج دادید که آمریکا برای شما و اقا زاده های اصلاح لبها و خودشون ناامن نشه. درود بر سپاه، یک سپاهی به از صد سیاستمدار مثل شما
  • ایرانی IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    5 2
    اگر رهبر عزیز و سپاه نبودند این دولت دو دستی کشور رو تقدیم دشمنان میکرد
  • IR ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    0 5
    دورد‌بر‌ظریف
  • کاربر ۷۹ IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    3 1
    درود بر سپاه که تا جایی ک تونسته کم کاری و گند کاری های دولت رو داره جبران میکنه
  • tiger IR ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    1 2
    ازان زمان که ارزو نقشی از سراب شد تمام جستجوی دل سوال بی جواب شود
  • IR ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    0 2
    واقعن خیلی جالبه. گره ای رو که با دست باز میشه رو گرفتن به دندون و با افتخار ازش دفاع می کنن
    • IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
      3 0
      برو کشکت بساب بابا
  • IR ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    0 6
    مردم بهتر قضاوت می کنند اگر اصولگرایان مردم سالار هستند کاندیدای موافق و مخالف خود را واردمیدان کنند تا سیه رو شود هرکه درو غش باشد
    • IR ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
      5 0
      بپا مثل عارف به زور از میدون خارجش نکنید که آبروتون نره !‌مثل انصاری ولیست مجلسشُ مرد باشید وتا اخر بمانید !
    • IR ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
      3 0
      چه رویی دارین شماها سنگ پای قزوین باید جلوی شماها پشتک وارو بزنه خوبه سال 88 دیدین که با اختلاف 11 میلیونی باختین و تحملش نداشتین خودتون رو نشون دادین پس بتمرگ سر جات
    • IR ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
      3 0
      فیلم رو ببینید;I آقای حسام الدین آشنا اعتراف می‌کنه که پیروزی بزرگمرد اصلاح‌طلب‌ها یعنی آقای خاتمی در انتخابات سال۷۶ با عملیات روانی و بی اخلاقی بوده است!!
  • ع IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    0 2
    برادران‌انشالله که بابت توقیف کشتی بعلت‌الوده‌کرد‌باشه‌نه‌اینکه بابت‌پول‌بلوکه شده یک‌چیز اضافه هم از‌ایران‌درخواست‌کنند
  • IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    3 1
    دربدری کار اصلاح طلب ها بود اما نصیب ماشد ازمن نپرس خانه ات کجاست تواین همه ویرونه ای هم قبیله قبیله سرگردانه
  • حمید رضایی IR ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    4 3
    چرا همه کامنتا، از شما تعریف،به به و چه چه میکنن!!؟؟ ینی حتی یک منتقد ندارین !!؟؟
    • س، ن IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
      1 0
      از چی انتقاد کنن ؟ از گزارش خوبشون ؟از این که دست یه سریا رو رو می‌کنه؟مثل این که شما نمی خواید باور کنید ملت از دستتون عاصی شدن ، هنوز تو توهمید
  • IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    5 0
    بهش یاد دادند که چطوری نمک ایران رو بخوره ونمکدون رو له کنه !
  • IR ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    1 0
    ظریف ُبهت توصیه میکنم کمی یاد شب اول قبرتُ که مثل همه ما ُفقط اعمالت همراهیت میکنند ُفکر کن............امضای جان کری .........
  • IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    4 0
    خداوند حافظ سپاه پاسداران باشد، انشاءالله
  • IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    3 0
    بااین وادادگیهااگرمقاومت وفداکاری نبودپیش بینی کنید کدخدای مودب وجنایتکارتصورچه بلاهایی رابراى ایران داشت؟
  • مهران IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    2 1
    اقایی که نمی دانم دراین زمان که 5 ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری در ایران.چه هدفی یا سیاستی را دنبال می کنی.فقط این را بدان که یک دیوانه ایی رئیس جمهور قدرتمندترین وثروتمندترین کشور جهان میشود.وزیر همه چیز می زند.وان کشور را به اشوب می کشد.اگربزرگترین ومحکمترین قرارداد دنیا را می بستیم.چون پول مانند سعودی نداشتیم..این اقا زیرش میزد.بیشتر از این.افکار مردم را اشفته نکنید.وسختی به مردم ندید.
  • IR ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    0 7
    آفای ظریف علی رغم این همه حمله وهتاکی بهت روز بروز عزیزتر میشوی دوستت داریم هرچه بیشتر علیهت بگویندوبنویسند بیشتر محبوب میشوی دمت گرم آقای ظریف
  • IR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    1 2
    مساله اصلی مذاکره ذلیلانه نیست بلکه عملکردی از ماست که هر کشور کوچک و بزرگی ایران را در موضع ضعف می بیند ؟
  • مجید IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    3 0
    ما هم باید بدونیم وقتی ۶ کشور نشستن امضا کردند معاهده بعد امریکا خارج شد پس بای اگر امریکا به برجام برگرده این قانون در کنگره سنا یا پارلمان هرچیز که جلوگیرز ونقض میشه باید اجرایی بشه در صمن ما دیگه بتن ریزی نمیکنیم یا دست از غمی سازی بر نمیداریم باید شش کشور حتی چین وروسیه به ما عرامت بدهند اگر دیپلماسی به قول سما پروس یا همون المان جنگ باسیاست رو امیخته باید قدرت داشته باشیم وگرنه عقب گرد داریم دکباره رئیس جگهور بعدی بیاد ترامپ بعدی نامش فرق کنه باز همان اش وهمان کاسه وقتی در دنیای اگروز سیاست با قدرت وقانون یکی هست با. توجه به موقعیت وقدرت امروز مینونیم باساخت موشک هم باز دارندگی وهم امتیاز گیری
  • IR ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    0 5
    هر دو طرف به وظیفه تان عمل کردید. نیازی به منت گذاری بر گرده مردم بینوا نیست!!
  • محمد از مشهد IR ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    5 0
    از ظریف و ظریف های این دولت چه انتظاری دارید به کمک همان دوستان شان به اینجا رسیده اند باید دین شان را به آنها عدا کنند
    • IR ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
      1 12
      اگر ظریف کاندیدا شود و اکثر مردم بهش رای بدهند مثل رایی که به روحانی دادند باز می گویید مردم نمی فهمند؟چرا قواعد بازی وانتخابات را قبول نمی کنید؟ آقا اکثرمردم به قالیباف ویارئیسی رای ندادند.وبه برام رای دادند.این دفعه هم که ترامپ دیوانه نیست می ترسیدم بازیه اصلاح طلبان رای بدهند.
  • IR ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    2 0
    سپاه کم رنج نکشیده کم شهید نداده اینها حتی به آرمان‌های برادران شهیدشان هم پشت کردند اغلب آقایون خانواده شهدا هستند اما افسوس که نمی‌دانند که روح همان شهدا در آزار است از این همه تغییر عقاید
  • IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    1 0
    سرتاپا بایددرخدمت ایران باشی واقعا شلوغش کردین انگاروزیرخارجه برامنافع شخصی داره کارمیکنه علت فقرگسترده مردم که۶۰میلیون نفرزیرخط فقرن همین نگاه طلب کارانست
  • سیدرضا IR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    3 0
    نوکر سپاهم
  • Pac FR ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    0 1
    اندونزی هم دو تا از کشتیهای ما رو گرفته بخاطر اینکه خدمه کشتی کره ای ها چند تاشون اندونزیایی هستن
  • IR ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    0 1
    ای وای از این همه ریا ،وادادگی و حقارت بعضی ها ، دست بردارید بسه
  • IR ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    0 1
    بزرگترین دلیل نفرت مردم از برادران به اصلاح انقلابی نداشت ادب و نزاکت در مقابل مخالفانشونه،مشرق یه دوره کلاس ادب برای کامنت گزار حرفه ایت بذار
    • IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
      0 0
      ادب رو از رییس جمهور بنفشت یاد گرفتن براشون 7 ساله کلاس گذاشته چیزی که عوض داره گله نداره
  • مهرداد IR ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    1 0
    بنارم قدرت و ضرب شصت سپاه پاسداران ایران را که از تبار رستم و افراسیاب هستند و خدا لعنت کند اختلاسگران را
  • کامران IR ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    1 0
    آقای ظریف خواهشها هرچقدر که خالی بندی کردی تموم کن .
  • FR ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    2 0
    ما ايرانيان مقيم خارج از كشور همه ميدانيم كه اقاي ظريف بلوغ كافي و شانه اى پهن براى چنين مسئوليتى را ندارد
  • IR ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    1 0
    خیلی.......ظریف
  • IR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    1 0
    به نظر من سپاهیان دریادل با تمام موشکهایی که ساختن ، باید بروند برای نجات ابر نفتکش کشورمان که اندونزی توقیف کرده ، بالاخره هم قدرت موشکی مون یه محکی زده میشه ، هم میزان اقتدارمون در منطقه و آسیا . این اقتدار مموشکی هم برای ملت خودمون و هم کشورای دیگه ثابت میشه
    • فدایی رهبرم سید علی IR ۰۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
      0 1
      خواهشن کم جک بگو کشتی ما جرم کرده باید توانشم بده . سپاه مگر جاده صاف کنه مجرماست هست
  • راست بگو IR ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    0 0
    مشرق کارت قشنگ بود
  • ح ب IR ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    0 1
    الان اندونزی دوتا نفتکش ما رو به نیابت از کره ای ها توفیق کرده.ببینیم چکار میکنید. جرات دارید چهارتا توقیف کنید
  • رضا IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    0 0
    سلام ودرود خداوندبر شهیدان راه حق،دوستان وعزیزان فکر میکنم زیاده از حد رو اعصاب همید!آقایانی که خیلی مخالف دولت فعلی وجناب دکترظریف هستند، فرض کنیم برجام نبود و پرونده هسته ای ایران هم که تو شورای حکام بود و ترس واظطراب جنگ حداقل در بین عده ای از مسئولین ومردم خواه ناخواه بود و اصولا همانطور به اعتقاد شما هیچ حمله نظامی هم اتفاق نمی افتاد ،حداقل این بود که تحریمها به شدت الان بود اگر بیشتر نمیشد البته،خوب حالا چه میشد
  • reza@ IR ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    1 1
    الان فقط وحدت نیاز داریم بقیه چیزا رو بزارید برای بعد
  • فدایی رهبرم سید علی IR ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    1 0
    اگر مردم نبودند ایران نبود سپاه عضو کوچکی از مردم ایران است درود بر مردم ایران زنده باد ایران و ایرانی خوب و بدشون فرقی نداره همه ما ایرانی هستیم و کشورمان را دوست داریم فرقیم نمیکنه احسنت بر مردم غیور این زمین خدا حفظتون کنه اگر مردم نبودند ایران ایرانی نبود
  • رسول IR ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    0 0
    به امید درس عبرت گرفتن دولت مردان از نیروهایی که بیش از دولت تحریم بودند ولی به پیشرفته ترین دست آوردهای موجود دست یافتن عامل اقتدار نظامی و بین المللی شده اند و هرآنچه که در عرصه دیپلماسی برای گفتن داریم از برکت حضور و اقتدار نیروهای مسلحمان است
  • محمد IR ۰۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    3 0
    باتامل در متن بالاوهزینه نظام برای آزادسازی 1.7میلیارددلار عمق فاجعه هدرداد18میلیارددلاردولت روحانی آشکارتر میشوذ
  • کرمانشاهی IR ۰۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    0 0
    به امید روزی که سپاه پاسداران تمام امور ایران را در دست بگیرد و همه خائنین و طرفداران آمریکا را پوزه بند دائمی بزنیم. انشاالله
  • مهدی IR ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    0 0
    با سلام و تشکر. مطالبی که نوشته شده بو د همگی حقیقت داشتند و در دولت روحانی اتفاق افتاده بودند.یاد حرف های روحانی افتادم که گفتند برجام مشکل گشای همه امور هستن و مثل یه ابر می مونه که بارش رحمت داره و چقدرهم به خاطر اون قرارداد جشن و پایکوبی کردند و بر طبل شادانه کوبیدند ولی سوال آقای ظریف و تیمش چقدر ناشیانه در تصویب برجام عمر کردند که ترامپ تونست با یه امضا باطلش کنه و بریزدش توی سطل آشغال. همین سهل انگاری نشانه کار نابلدی ظریفه و به قول خودش به زرص قاطع میشه گفت هیچ عایدی و سودی برای این مملکت نداشتن بجز تحریم و تورم و ... که باعث دلسردی و نا امیدی مردم از آینده مملکت و دولت های آینده هم شده.
  • علی IR ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    1 0
    از اصلاح‌طلب جز حماقت و ساده لوحی و گردن کجی جلوی اجنبی چیزی ندیدم ... چقدر احمق بودم که سال ۷۸ سنگ این آشغالها رو به سینه میزدم !
  • IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    1 0
    دیگه مرگ بر آینده باید نصیب وطن فروش های افساد طلب کرد. زنده و پاینده باد رهبر عزیز و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران
  • IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    1 0
    امام رحمه‌الله چه خوب گفتند اگر سپاه نبود کشور نبود. فدای هرچه انسان های با غیرت و با شرف انسان های که از اول خدمتشان برای کشور عزت آور بودند خدا حفظ شأن کند
  • سید حسینی IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    1 1
    هم باید امنیت نظامی بالا باشد هم دیپلماتیک، ظریف مرد درست این میدان است وسپاه هم مرد امنیت آفرین ،هرچه جای خودش !!! ما این را به خوبی می فهممیم. اگر برجام نبود اینجا هم لیبی یا سوریه یا عراق شده بود ،نمیفهمید یا خودتان را مثل بقیه کارها به نفهمی می زنید؟؟
  • IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    1 0
    تو رو خدا این انتخابات درست رای بدهید بیایید به وصیت امام خمینی که گفتند نگذارید انقلاب به دست نااهلان و نا محرمان بیفتد عمل کنیم
  • darkhah1 IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    0 1
    ظریف چگونه پاسخ حمایت‌های دیپلماتیک و اقتصادی سپاه پاسداران را داد؟ الان که ظریف داره دفاع میکنه
  • رضا IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    1 0
    درود بر سید علی.. درود بر سپاه
  • اسماعیل کاوسی IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    1 0
    درود خدا برسپاه، لعنت برهرچه خاءن به این مردم ومملکت
  • امیر IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    1 0
    اگرسپاه نبود،کشورهم نبود،روحت شادامام عزیز،خوب اینده رامیدیدی،مرگ بروطن فروشان دیپلماسی التماسی
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    0 1
    ظریف هم میره بعد یه وزیر خارجه میاد که روابطمون رو با تمام دنیا اصلاح می کنه ، رییس جمهور بعد که بیاد و از اصولگراها باشه ، دیگه نگران هیچ چیز نیستیم.مشکلاتمون برطرف میشه ..
    • IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
      0 0
      تا چشات دربیاد
  • IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    1 0
    زنده باد سپاه وارتش مرگ بر بی غیرتان
  • محمد IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    0 0
    اگر سپاه نباشد نامی ازایران نیست این بی مایه ها کشور رومیسپردند به جان کری.. ومیگفتن یکی از ایالت های شما باشد.. چنان این سختی منه کارگر رو با دوتابچه بااجاره خانه بالا وکار فصلی کمرشکن کرده که از بعضی چیزها خوراکی هاکه 3سال قبل می‌خوردیم چشم پوشی کردیم. ماشین داشتم فروختم برای پول پیش خانه.. ولی دشمنان بدانند من جوان دهه70ازهمه این چیزهای دنیوی دست میکشم ولی ازانقلاب سال 57 دست نمیکشیم ما به انقلاب در انقلاب اعتقاد داریم ما می‌گوییم باید تفکر کدخدا پرستی وخود کم بینی باید ازکشور جمع شود مهره های نفوذی که در راس قدرت هستن به دست سپاه حذف شود.. چوب ازداخل خود موریانه میزند والا چه باکی از باد وگردباد وطوفان محمد جمالی کارگر ساختمانی بیکار ازدامغان خیابان شهدا
  • ایرانی IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    0 0
    اگرسپاه نبود! کشورهم نبود!!! امام خمینی ره
  • IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    0 1
    ظریف بیادانتخابات رییس جمهورخواهدبود
  • جواد IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    2 0
    زنده باشی سپاه عزتت روز افزون پاسدار راهتان پر رهرو
  • محمدی FR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    0 1
    درود بر ظریف
  • حشمت اله هلالی IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
    0 0
    آقایان غربگراباپُرروئی فکر میکنند گذشته ورفتار غربپرستانه آنهاراملت فراموش کرده ودرجهت انتخابات ۱۴۰۰وبدست آوردن مجدد پست رئیس جمهوری دوآتیشه بردوستانشان (آمریکاواروپا)که برجام رابعدازپنجسال بی نتیجه به بازی گرفته بودن میتازندواز بدعهدیشان سخن میگویند. پس ملت بایدبه این دولتمردان بگوید ساعت خواب این پنجسال کجابودید برای انتخابات هم بهتره مثل کروبی خواب باشید وبدانید که ما از اول انقلاب اسلامی تا ظهور حضرت حجت(عج)پشت سر ولی فقیه به رهبرامام سیدعلی بیداریم.ان شاءالله.
  • IR ۰۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    0 0
    گروه اصلاحات مدعی هستند که زبان دنیا رو میفهمند و اون طور که زمان خاتمی و روحانی نشون دادن فک میکنند که دنیا اینطوری هست که اگر پیش قلدر یا به قول خودشون کدخدا بخندی و شوخی کنی و رئوف و مهربان باشی و خلاصه بچه ی خوبی باشی اونها هم تحریم ها رو برمی دارند و باهات دوست میشوند و این طرز تفکر تو اعماق وجودشان رخنه کرده به طوری که هر چقدر سرشون به سنگ میخوره سربه راه نمی‌شوند درحالی که واقعیت اینه که در دنیا تا قبل از ظهور آقا قانون قانون جنگل هستش یعنی هرمی زورش بیشتر باشه بردش بیشتره و مثلاً حق وتو داره و .‌‌.. و حقوق بشر و دموکراسی و ... هم برای فریب افراد ساده‌ای مثل اصلاحات هستش.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس