اختصاصی| دولت بایدن یکی از ضد ایرانی‌ترین اقدامات ترامپ را حفظ می‌کند

وزارت خزانه‌داری آمریکا قصد دارد یکی از ضد ایرانی‌های تحریم‌هایی را که دولت «دونالد ترامپ» علیه ایران اعمال کرده بود حفظ کند.

به گزارش مشرق، بررسی‌ها نشان می‌دهند دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد یکی از ضد ایرانی‌ترین سیاست‌های «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا علیه ایران را حفظ کند. 

آبان‌ماه سال ۱۳۹۸ در یک خبر اختصاصی گزارش داد وزارت خزانه‌داری دولت ترامپ با اعمال دستورالعمل‌هایی علیه ایران موسوم به «تدابیر خاص نوع ۵» تهران را در زمره قلمروهای قضایی موجد نگرانی‌های خاص از لحاظ پولشویی  قرار داده و نهادها و سازمان‌های مالی آمریکا را به اتحاذ تدابیری ویژه در مراودات مالی با طرف‌های مرتبط با ایران ملزم کرده است. 

بیشتر بخوانید

نخستین اظهار نظر سخنگوی جدید کاخ سفید درباره ایران

۳۰,۵۷۳ دروغِ ترامپ در طول ۴ سال ریاست جمهوری!

سیاست دولت بایدن

«ژانت یلن»، گزینه پیشنهادی «جو بایدن» برای تصدی سمت وزیر خزانه‌داری آمریکا در بخشی از یک سند ۱۱۴ صفحه‌ای که دو روز پیش منتشر شده ضمن تکرار ادعاها علیه ایران تصریح کرده که دولت جدید آمریکا این تصمیم را علیه ایران حفظ خواهد کرد. 

او به سئوالی مبنی بر اینکه آیا با توصیف «شبکه اجرایی جرائم مالی وزارت خزانه‌داری» (FinCEN) مبنی بر قرار دادن ایران جزو قلمروهای قضایی موجد نگرانی‌های پولشویی موافق است یا خیر، پاسخ مثبت داد و گفت: «بله، من معتقدم ایران جزو حوزه‌های قضایی اصلی موجد نگرانی‌های پولشویی است.»

یک نماینده مجلس سنا در ادامه با تکرار ادعاهای اثبات‌نشده علیه ایران از خانم یلن پرسیده است: «آیا شما تدابیر خاص معرفی شده توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا ذیل بند ۳۱۱ (قانون میهن‌پرستی) را تا زمانی که ایران اقدام به تأمین مالی تروریسم می‌کند و اقدامی در زمینه پاکسازی نظامی مالی‌اش انجام نمی‌دهد حفظ خواهید کرد؟»

یلن در پاسخ به این سئوال گفت: «من معتقدم باید محدودیت‌های شدیدی را که بابت حمایت مخرب این کشور از تروریسم وضع شده‌اند تا هنگام توقف این اقدامات حفظ کنیم. علاوه بر این معتقدم که ما باید تمامی  تدابیر اینچنینی را در فرایند بررسی‌ سیاست‌ها که قرار است دولت بایدن-هریس در خصوص موضع کلی ایالات متحده در قبال ایران انجام دهد، مورد بررسی قرار دهیم.» 

این اظهارات بخشی از پاسخ‌های مکتوب یلن به سئوالات نمایندگان مجلس سنا است که برای بررسی صلاحیت او برای سمت وزیر خزانه‌داری آمریکا در دوران بایدن مطرح شده است. این سند روز چهارشنبه، یعنی یک روز بعد از حضور یلن در جلسه استماع مجلس سنا، روی وب‌سایت کمیته مالی این مجلس قرار گرفته است.

اقدام خزانه‌داری ترامپ ضد ایران چه بود؟ 

خزانه‌داری دولت ترامپ در بخشی از بیانیه خود در سوم آبان‌ماه ۹۸ به صورت اعلام کرد «شبکه اجرایی جرائم مالی خزانه‌داری آمریکا» (FinCEN) با استناد به بند ۳۱۱ «قانون میهن‌پرستی»، مصوب سال ۲۰۰۱ قواعد جدیدی «برای محافظت از نظام مالی آمریکا در برابر فعالیت‌های مالی مخرب ایران» به کار گرفته و ایران را ذیل قوانین خاص موسوم به «تدابیر خاص نوع ۵» قرار داده است.

«شبکه اجرایی جرائم مالی وزارت خزانه‌داری» (FinCEN ) یکی از اداره‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا است که مأموریت خودش را گردآوری و تحلیل اطلاعات درباره مبادلات مالی با هدف ادعایی مبارزه با «پولشویی و تأمین مالی تروریسم» در داخل و خارج از آمریکا معرفی می‌کند. 

بند ۳۱۱ قانون میهن‌پرستی آمریکا به شبکه اجرایی جرائم مالی وزارت خزانه‌داری اجازه می‌دهد در صورتی که تشخیص دهد یک قلمرو قضایی یا نهاد مالی در خارج از ایالات متحده موجد نگرانی‌های عمده پولشویی است، نهادها و سازمان‌های داخلی آمریکا را به اتحاذ تدابیری خاص در برابر آنها ملزم کند.

به طور خاص، تدبیر خاص نوع ۵ به شبکه اجرایی جرائم مالی اجازه می‌دهد در صورتی که تشخیص دهد حساب کارگزاری یا حساب payable-through که قرار است برای یک بانک خارجی یا به نیابت از آن افتتاح شود به نحوی با یک قلمرو «موجد نگرانی‌های پولشویی» مرتبط است، برای افتتاح آن حساب‌ها در داخل آمریکا محدودیت‌هایی اعمال کند. 

«شبکه اجرایی جرائم مالی» در بیانیه آبان‌ماه خود درباره ایران، ضمن تکرار ادعاها گفته است: «شبکه اجرایی جرائم مالی این حکم نهایی را ذیل بند ۳۱۱ قانون میهن‌پرستی صادر می‌کند تا از افتتاح یا نگهداری حساب‌های کارگزاری در ایالات متحده برای نهادهای مالی ایران یا به نیابت از آن جلوگیری کرده و استفاده از حساب‌هایِ کارگزاریِ نهادهایِ مالیِ خارجی در بانک‌هایِ آمریکاییِ تحت پوشش، جهت انجام تراکنش‌های مربوط به نهادهای مالی ایران را ممنوع کند.»

کارشناسان چه می‌گویند؟ 

بسیاری از کارشناسان مسائل تحریمی در آن زمان تصریح کردند که اقدام دولت ترامپ می‌تواند باعث گردآوری اطلاعات بیشتر برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران شده و بانک‌هایی را که همین حالا هم از بیم جریمه‌های آمریکا از مبادله با ایران اجتناب می‌کنند محتاط‌تر و محافظه‌کارتر کرده و حتی مبادلات بشردوستانه با ایران را دشوارتر کند. 

در همین راستا، خبرگزاری فارس در گزارشی ۸ آبان‌ماه به نقل از کارشناسان تحریمی دولت‌های سابق آمریکا نوشته بود مکانیزم جدید می‌تواند به دولت آمریکا برای گردآوری اطلاعات جهت اعمال تحریم‌های جدیدتر کمک کند.

«تایلر کولیس»، کارشناس قوانین تحریم در موسسه «فراری اند اسوشیتس» در آن زمان گفت: «اصل ماجرای پشت اعلام این بیانیه اجرای بند ۳۱۱ قانون پاتریوت آمریکاست. بند ۳۱۱ قانون مذکور در واقع حکم قضایی لازم الاجرا بر مؤسسات مالی و بانک‌های آمریکایی است تا در زمان تعامل با بانک‌های خارجی که با ایران همکاری می‌کنند دقت خاصی داشته باشند. تاثیر این مسئله این است که بانک‌های آمریکایی به مؤسسات مالی پرسشنامه ارسال کرده و از آنها می‌خواهند در صورتی که با ایران تعامل دارند آن را ابراز کنند و در صورتی که جواب این مؤسسات مثبت باشد بانک‌های آمریکایی حساب خود را در آنها متوقف کرده و یا به طور کلی می‌بندند.»

در همان زمان، «پاول پیلار»، تحلیل‌گر سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، گفت: «بانک‌ها باید جزئیاتی از آنچه که در تجارت با افراد یا سازمان‌های ایرانی، انجام می‌دهند را گزارش دهند. وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌تواند از این اطلاعات برای انتخاب اهداف تحریم‌های بیشتر استفاده کند.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 50
  • غیر قابل انتشار: 7
  • کارشناس سیاسی IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
    0 0
    اگر واقعا آقای بایدن میخواهد با ایران تعامل سازنده داشته باشد باید تحریمها را لغو کند این تحریمها توسط یک فرد بیمار روانی صورت گرفت و پشت پا زدن به یک سند و توافق بین المللی وجهه آمریکا را خراب کرد .برداشتن تحریمها اولین گام و حسن نیت آقای بایدن است.
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
    7 2
    چند صد میلیارد دلار تسلیحات کشتارجمعی را مفتخرانه و علنی ارسال کرده اند بعد....! اسناد رو شود معلوم میشه که حتی همان اره خاشقچی بر هم Made in usa بوده است.
  • محمود IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
    5 3
    قابل توجه کسانی که با امیدبه دولت حدید امریکا دست کدایی‌ دراز‌کرده‌اند
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
    3 2
    حالا ظریف وروحانی جواب بدن به ملت .
  • امیرمهدی IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
    0 0
    ایران باید کشورش رو خودش بسازه و به هیچ وجه به خارج وابسته نباشه واسه همین میگیم رئیس جمهوری باید داشته باشه که از آمریکا نترسه و این رئیس جمهور کسی جز یک رئیس جمهور #جوان_انقلابی نیست
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
    0 0
    ای جو بتو نصیحتی دارم گوش کن به دوستت ترامپ نصیحت کردم گوش نکرد این شد عاقبتش هنگام رفتن خودوخانواده گریه میکردن امانصیحت سربسر ایرانیها نگدار زیرا ایرانیها مولای دارن کمر ظلم شیطان را میشکنه خون سردارما کمر ترامپ راشکست
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
    17 7
    دوستان سرچ کنین کلیپ من بایدن هستم رو ببینین ۲دقیقه و ۱۱ثانیه بیشتر نیست
    • المیرا IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
      0 0
      من دیدم دقیقاترامپه بدترازاون
    • مجید IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
      0 1
      نوشته من بایدن سگ دست آموزصهیونیستهاهستم وافتخارمیکنم به شیطان صفتیم. این متنش بود
    • US ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
      0 0
      بخاطر FATF هست. انشالله بهانه انهم از صهیونیستها گرفته می شود.
  • H IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
    0 1
    کجای شما بشر دوست هستید اون تحریم ملت ایران اون جنگ یمن و ناامنی در کل دنیا
  • محمد IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
    0 1
    پس نتیجه میگیریم از نظر بایدن سیاست ترامپ خیلی هم غلط نبوده خودشم اینو دوست داره ما که تا الان خوشی ندیدیم از الان هم نمیبینیم
  • علی IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
    1 0
    بعضی افراد در ایران منتظره این بایدن اشغال هستند که باشون همراه بشه ...این کثافت هم مثل ترامپ قمار بازه ...ایران قدرتمندم ارزوست ..فقط متکی به داخل
  • طفیلی IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
    3 2
    مایبم که با تمام دنیا مشکل داریم ؛ شعار همیشگی : همه میرن جهنم ما میریم بهشت
  • مریم IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
    3 0
    بایدن یا هر کس دیگری که در امریکا قدرت را بدست بگیرد اصول کاریشان مبارزه با کشورهای استقلال طلب و آزادیخواه هست مخصوصا بایدن که اکثریت اعضای کابینه اش یهودی و تابعیت اسرائیل دارند والبته تنی چند از وطن فروشان ایرانی
  • IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
    0 0
    چهره ها عوض میشن منتها روشنه که سیاست های امریکا تغییری نمیکنه.
  • A.R IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
    1 0
    هیچ غلطی نمی توانید بکنید این همه بلوف نیاید ایرانیان دست شما را خواندن.
  • Kahkeshan IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
    0 0
    بردرارباب بی مروت دنیا تاکی نشینی که خواجه به درآید
  • IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
    3 0
    خوب میکنه ... ۱۰۰ باریکلا بهشون
  • یدالله IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
    0 0
    سگ زردبرادر شغال است جنگ بشه خیلی بهتره حداقل شکست امریکایی قطعی میباشد
  • مجید FR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
    0 0
    اول از اینکه هر رئیس جمهور تو امریکا بیاد میتونه هر چیزی که در دولت قبلی لعو میشه میتونه در دولت بعدی لعو یا اجرایی باشه پس مخ مردم کار نگیرید دوما الان دست برتر با ایرانه دیگه ما باید شرط تعیین کنیم سگ زرد برادر شغاله بایدن یا ترامپ باید قدرتمند باشیم کسی نتونه تحریم رو بکار ببره باید ما هم حق وتو داشته باشیم
  • IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
    0 0
    دماغ سوخته ،خخخخخخخ5374
  • رضا IR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
    0 0
    مشرق هر چند دقیقه یکبار این خبرهای نا امید کننده رو میذاره که دلار پایین نیاد ! جریان چیه ؟؟!!!!!
  • ناشناس IR ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
    1 0
    خر همون خره فقط پالنش عوض شده . بایپن هم مثل ترامپ خر شده
  • حسام IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
    1 0
    قبلنا می‌گفتیم خداروشکر که استاد مشایخی و استاد شجریان عوضش تو ایران موندن و نرفتن و اونارو داریم، اما حالا که اونا رفتن به دیار باغی و ما موندیمو بدبختی و گرونی، بی حسی نسبت به اینده
  • ناشناس IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
    0 0
    خر همون خره فقط پالون اون عوض شده . بایپن هم مثل ترامپه
  • IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
    1 1
    سیاست زبان سیاست و دیپلماتیک میطلبه . با پنبه سر میبرند. حالا شما بیا هی داد بزن و شعار بده. هیچ فایده ای نداره که تازه دودش بچشم مردم میرت. بخدا حق این مردم به گردنتونه. مردم نون میخان رفاه میخان. آرامش میخان. سیاست میخان. نه درگیری. حق مردم بگردن تمام مسولینه‌. ظریف سرباز نظامه. بگذارید کارش رو بکنه
  • اسماعیل IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
    0 0
    فکر کنم سگ زرد برادرشغال باشه ای دولت مردان امید ب آمریکانبندید۹۸۸۵
  • Reza IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
    0 0
    به آمریکا وهیچ کشور دیگری نمیشود اعتمادکردبایدبه خودمان متکی باشیم
  • بدبخت IR ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
    0 0
    پس ترامپ موفق شد که افکارش را بر بایدن تحمیل کنند پس این ریاست جمهوری بایدن بخورد تو سرش که هیچ فهمی نداشته باشد وبا تصمیمهای غلط ترامپ ادامه راه بده
  • مجید IR ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    0 0
    بایدن هم به زباله دان تاریخ فرستاده میشود ، پاینده باد جمهوری اسلامی ایران
  • IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    1 0
    مگر چیزی غیر اینه....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس