کد خبر 1171153
تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۴
سبک زندگی نمایه افسردگی نمایه

انسان موجودی است اجتماعی و نداشتن رابطه با دیگران موجب بروز برخی مشکلات و اختلالات در افرادشده و احتمالا در آینده این مشکلات بیشتر خواهند شد.

به گزارش مشرق، از زمانی‌که جهان گرفتار ویروس کرونا شد، رابطه‌ها و تعاملات اجتماعی رنگ و بوی دیگری به خود گرفت. انسان موجودی است اجتماعی و نداشتن رابطه با دیگران موجب بروز برخی مشکلات و اختلالات در افرادشده و احتمالا در آینده این مشکلات بیشتر خواهند شد.

بیشتر بخوانید:

آزمایشی که افسردگی و اسکیزوفرنی را پیش‌بینی می‌کند

نتایج بررسی‌ها نشان داده است محرومیت از هر چیزی، نوعی ولع در افراد ایجاد می‌کند که عدم پاسخ‌گویی به آن ممکن است اختلالاتی را در ساختار شخصیتی فرد ایجاد کند. بر همین اساس آیا می‌توان این‌گونه بیان کرد که محرومیت از جامعه و ارتباط اجتماعی، مساله‌ای است شبیه به محرومیت از غذا؟

بررسی‌های مغز انسان نشان می‌دهد، یک روز فاصله و دوری از جامعه دقیقا نقاطی از مغز را فعال می‌کند که هنگام گرسنگی و ولع به غذا، شروع به فعالیت می‌کنند. طبق بررسی‌های مرکز تحقیقاتی مک گاورن، افرادی که مجبور به دوری از اجتماع می‌شوند به همان روشی که یک گرسنه غذا میل می‌کند، خواهان تعاملات اجتماعی هستند. تعاملات اجتماعی مثبت از نیازهای اساسی انسان است و تنهایی حالت منزجرکننده‌ای است که به افراد انگیزه می‌دهد تا با انسان‌های دیگر ارتباط برقرار کنند.

در مطالعه‌ای درسال ۲۰۱۶، محققان مرکز مک‌گاورن مجموعه‌ای از نورون‌ها را در مغز موش‌ها شناسایی کردند که وظیفه آن‌ها بروز حس تنهایی در افراد است و به دنبال این حس، انگیزه‌ای در فرد برای ایجاد رابطه اجتماعی ایجاد می‌کنند.

برای این بررسی و به‌منظور ایجاد حس تنهایی و انزوا در افراد، محققان داوطلبان سالم را که عمدتا دانشجوی دانشگاه بودند به خدمت گرفتند و آن‌ها را به مدت ۱۰ ساعت در یک اتاق بدون پنجره دردانشگاه ام‌آی‌تی قرار دادند. داوطلبان مورد آزمایش اجازه استفاده از تلفن را نداشتند، اما اتاق دارای رایانه‌ای بود که آن‌ها می‌توانستند از آن برای تماس با محققان در صورت لزوم استفاده‌کنند.

پس از پایان ۱۰ ساعت دوری و فاصله از جامعه، مغز هر شرکت‌کننده در دستگاه ام‌آرآی اسکن شد که البته این مورد نیز چالش‌های دیگری را به همراه داشت؛ زیرا هرگونه تماس اجتماعی در طول اسکن نیز ممنوع اعلام شده بود. قبل از شروع دوره آزمایش، هر فرد مورد آزمایش در مورد نحوه ورود به دستگاه آموزش دیده بود. به‌طوری‌که آن‌ها می‌توانستند این کار را به‌تن‌هایی و بدون کمک محققان انجام دهند. شرکت‌کنندگان دیگری در یک روز ۱۰‌ساعت از غذا محروم بوده و پس از ۱۰ ساعت گرسنگی این گروه با دستگاه ام‌آرآی اسکن شدند.

نتیجه حاصل از این آزمایش نشان داد هنگامی‌که افراد دورشده از جامعه، عکس‌هایی را مشاهده می‌کنند که بازگوکننده تعاملات اجتماعی است، «سیگنال ولع» در جسم سیاه مغز این افراد شروع به فعالیت می‌کند. این سیگنال، مشابه سیگنالی است که در جسم سیاه مغز افراد گرسنه هنگام دیدن تصاویر غذا بعد از محرومیت از آن ایجاد می‌شود. «جسم‌سیاه» ساختار کوچکی در مغز میانی است که با گرسنگی و ولع به مواد در ارتباط است و فعال‌شدن این مرکز موجب افزایش ولع در افراد می‌شود. به‌طور مثال، فعال‌شدن این جسم در مصرف‌کنندگان مواد مخدر موجب افزایش ولع برای مصرف مواد و در افراد گرسنه موجب ایجاد ولع در مصرف غذا می‌شود.

با توجه به آنچه گفته شد مشخص می‌شود عبارت «انسان موجودی اجتماعی است» پشتوانه علمی دارد و چیزی که انسان را از سایر موجودات جدا می‌کند ویژگی اجتماعی بودن افراد و نوع تعاملاتشان با یکدیگر است. با همه‌گیری بیماری کووید- ۱۹میزان محرومیت افراد از داشتن ارتباط با یکدیگر هر روز بیشتر می‌شود و احتمال می‌رود که اختلالات عصبی و شناختی ناشی از این فاصله‌ها در سال‌های آینده با شدت بیشتری در افراد ظهور و بروز یابد.

منبع: روزنامه جام جم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • سحر IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
    2 0
    مطلب مفیدی بود وعلت اعتیاد شدید به فضای مجازی رو متوجه شدم سپاس
  • madman IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
    1 0
    من کل مغزم از جسم سیاه تشکیل شده
    • IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
      0 1
      شایدم سفید
  • AT ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
    0 0
    زندگی در انزوا شبیه فیلم قدیمیه سمپیکله اون جوان ایتالیایی شورشی که به جرم سیاسی میفته توی سیاه چال به مدت پانزده سال و اون برای گریز از تنهایی مفرط نقش پنج نفر رو برای خودش بازی میکنه توی همش با خودش این آهنگ رو زمزمه میکنه؛ سم پیکله یک خروس داشت برای تربیتش بهش میداد شیر و عسل و نهایتا قاطی میکنه و دیوانه محسوب میشه و مورد ترحم واقع شده آزاد میشه و خودش رو از قایق پرت میکنه توی دریا! شاید امروز مردم به نوعی سمپیکله شدن از دست سیاست و کرونا!؟
  • AT ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
    0 0
    حالا اون زمین گیر و بیمار لاعلاج و بدبختی که به خاطر شغلش باید در انزوا باشه چه گلی به سرش بماله، توی جمع هم که فقط فحش و حرف بی تربیتی و رکیک و صحنه های زننده چندش میبینه بگذارید طبیعت راه خودشو بره!
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
    0 0
    دقیقا همین طور است وانزوا وگوشه گرفتن انسان را تا مرز جنون می کشاند..بنده شاهد بودم که طرف امده بودپیش پسر دایی ام روان پزشک اتد،و ازافسردگی شدید رنج می برد پسردایی ام براشون دارو نوشتند ولی بهشون گفتند هیچ دارویی همانند رفت وامد وعوض کردن سبک زندگیت ومشغول بودن به کاری وسرگرمی نیست..به این دلیل که وقتی انسان تنهاست به گذشته میرود بسیار فکر می کند وغم وغصه به سراغ ادم میاد ولی درجمع انسان مشغوله حرف میزنه ازمشکلاتش میگه و دلش خالی میشه..موسیقی ملایم بسیار تاثیر درروح وروان انسان دارد---

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس