عکس/ جلسه شورای انقلاب فرهنگی

رئیس قوه قضاییه گفت: کسانی که می‌گویند مشکلات کشور را مذاکره حل می‌کند، اشتباه می‌کنند و اقتدار اقتصادی به عقب‌نشینی دشمن منجر می‌شود.

به گزارش مشرق،  آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی صبح امروز در جریان سفر به استان سمنان در جلسه شورای اداری این استان اظهار کرد: آنچه مبنا و اساس در اسلام است، اجرای عدالت است و در قانون اساسی، مبنای ارتباطات بر اساس عدالت است.

او اضافه کرد: آنچه امروز خواست مردم و جامعه اسلامی از دولتمردان به معنای عام کلمه و دست اندرکاران حکومت و نظام اسلامی است، توجه به عدالت به عنوان ارزش است.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه نظام اداری توأم با عدالت را باید دنبال کنیم، ادامه داد: توجه به قانون و قانون‌مداری باید اصل باشد و هیچ‌کس به خود اجازه ندهد که قانون و حقوق مردم را نقص کند و باید نسبت به حقوق مردم پایبند بود. 

رئیسی با بیان اینکه باید هم حق را شناخت و نسبت به آن گرایش داشت و هم پای حق ایستادگی کرد، اضافه کرد: برخی حق را شناختند و برخی گرایش پیدا کردند و در میانه راه دچار چرخش شدند؛ به دلیل هوای نفسانی انسان دچار چرخش می‌شود که هم در حوزه سیاسی، هم در حوزه اقتصادی، مسائل اجتماعی و ... اتفاق می‌افتد.

وی با بیان اینکه هم شناخت، هم گرایش و هم ایستادگی و پایداری در راه حق و دچار چرخش نشدن در زندگی اهمیت دارد؛ تصریح کرد: نقطه مقابل عدالت فساد است و خارج شدن از اعتدال را فساد می‌گویند که کم و زیاد دارد.

رئیس قوه قضاییه گفت: باید به عدالت عمل کرد و امروز ملاک در اجرای عدالت قانون‌مداری است و باید به قانون پایبند بود؛ مجلس قانون را می‌گذارد و دستگاه قضایی باید خود را موظف بداند که قانون تصویب‌شده را اجرا کند.

اجرای عدالت؛ ضامن افزایش اعتماد عمومی 

رئیسی تأکید کرد: اجرای قانون مهم است و اگر بخواهیم در نگاه مردم اعتمادآفرینی کنیم و افزایش سرمایه اجتماعی را داشته باشیم، اجرای عدالت تضمین‌کننده افزایش اعتماد عمومی در جامعه است و افراد باید خود را پایبند بدانند.

وی بیان کرد: هم‌اکنون زمینه برای کار و تلاش هم نیروی انسانی در کشور وجود دارد و هم نیروی جوان متراکم کارآمد آماده کار کردن هستند و هم ذخایر ارزشمندی داریم.

رئیس قوه قضاییه گفت: در استان سمنان هم ذخایر معنوی و هم ذخایر مادی در بخش معدن، کشاورزی و صنایع وجود دارد و می‌تواند بیش از میزان فعلی رونق پیدا کند و زمینه برای کار بسیار در حوزه‌های مختلف و کسب و کار سالم وجود دارد.

رئیسی افزود: شاخصی که نسبت به کسب و کار وجود دارد، مطلوب است و استان سمنان نیز شاخص خوبی دارد؛ اما باید از کارآفرین، تولیدکننده و سرمایه‌گذار پرسید که چه مشکلی دارند؛ رهبری تأکید دارند که باید موانع تولید برداشته شود که قاچاق یکی از مهم‌ترین موانع است.

لزوم حمایت همه‌جانبه از فعالان اقتصادی

وی با تأکید بر حمایت همه‌جانبه از فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان و بیان اینکه باید زمینه کار و تلاش برای این فعالان و تولیدکنندگان تسهیل شود، عنوان کرد: قوانینی در مجلس برای فضای کسب و کار و تولید تصویب شده است که دستگاه‌های اجرایی باید خود را موظف به عمل به آن کنند.

رئیس قوه قضاییه تأکید کرد: فعال اقتصادی باید وجود دستگاه قضایی را پشتوانه خود بداند و احساس کند دستگاه قضا پشتوانه‌ای محکم برای فعالان اقتصادی است؛ تسهیلات نباید به دلالی داده شود، بلکه باید به کسانی داده شود که می‌خواهند بخش تولید را فعال کنند؛ بنابراین تولیدکننده باید پشتوانه مالی داشته باشد و ابتدا باید تسهیلات به تولیدکننده داده شود.

رئیسی ادامه داد: فعال اقتصادی باید احساس پشتوانه حقوقی داشته باشد و در دستگاه قضایی باید پشتیبانی و حمایت قضایی، حقوقی و مالی از تولیدکنندگان چه در بازار داخلی و چه در بازار خارجی وجود داشته باشد تا زمینه برای عرضه به وجود آید.

وی با تأکید بر نظارت دقیق بر سیستم تولید تا مصرف گفت: این سیستم باید از تولید تا مصرف کاملاً مورد رصد و نظارت دقیق قرار گیرد؛ یعنی هم باید نفع مصرف‌کننده و هم تولیدکننده در نظر گرفته شود و اگر نظارت لازم صورت گیرد، حق تولیدکننده و مصرف‌کننده هرگز ضایع نمی‌شود.

باید عرصه را بر سوداگران و متخلفان تنگ کرد

رئیس قوه قضاییه افزود: از زنجیره تولید تا مصرف هر چه نظارت دقیق‌تر باشد، مردم احساس می‌کنند که توانایی برای کنترل بازار وجود دارد و این مسأله خارجی نیست و مسأله مربوط به زندگی و معیشت مردم کاملاً مدیریتی است و باید عرصه را بر سوداگران و متخلفان تنگ کرد و عرصه برای فعالان اقتصادی باز باشد.

وی با اشاره به راه‌اندازی دادگاه‌های تخصصی و تجاری گفت: راه‌اندازی این دادگاه‌ها امری قانونی است و در مرکز تشکیل شده و در استان‌ها نیز باید شعباتی ایجاد شود که اگر فعالان اقتصادی و تولیدی مشکل و مسأله‌ای داشتند، در این دادگاه‌ها با حضور کارشناسان زبده در بخش‌های مختلف پولی، مالی، واردات، صادرات و بازرگانی مسائل رفع شود و موردبررسی قرار گیرد.

رئیسی از دیگر تأکیدات دستگاه قضا را فعال کردن نظام داوری عنوان کرد و گفت: فعال شدن این نظام به‌مثابه بازویی برای دستگاه قضا است که کار را برای این دستگاه کم می‌کند و این داوران می‌توانند مسائل را حل و فصل کنند و مشکلات کمتر به دستگاه قضایی کشیده شود.

فعال کردن نظام داوری با جدیت دنبال می‌شود

وی همچنین بر فعال کردن شوراهای حل اختلاف نیز تأکید کرد و افزود: در سیاست‌های تحولی موضوع فعال کردن نظام داوری را با جدیت دنبال می‌کنیم.

رئیس قوه قضاییه در مورد واحدهای تولیدی که به تملک بانک‌ها درآمده‌اند نیز گفت: این تملک‌ها نباید توقفی در تولید ایجاد کند و باید ساز و کار آن تعریف شده و تملک منجر به تأخیر و متوقف کردن تولید نشود و واحد تولیدی باید فعال باشد و بانک باید زمینه فعال‌تر شدن این واحدها را پس از تملک دوچندان کند؛ نه اینکه موجب توقف واحد تولیدی شود.

رئیسی ادامه داد: اگر فردی جرمی مرتکب می‌شود و تحت تعقیب قانونی قرار می‌گیرد؛ این امر نباید منجر به توقف و کند شدن روند تولید در واحد تولیدی این فرد شود؛ بلکه باید واحد تولیدی پابرجا بماند و چرخ تولید همواره فعال به حرکت خود ادامه دهد و بخش کار، اشتغال و تولید نباید مورد بی‌مهری قرار گیرد.

وی اظهار کرد: عمل به قانون حرف درستی است و در نظام اداری باید کار مردم در روند و سیستم اداری تسهیل شود و ضمن قانون‌مندی، تسهیل‌گری امور موردتوجه قرار گیرد و نه اینکه کار از هفت‌خوان عبور کند یا مدت‌ها از روند رسیدگی به آن بگذرد؛ گاهی بعضی از طولانی شدن کارها موجب تضییع حق مردم می‌شود و این امر مورد گلایه‌مندی مردم از سازمان‌ها و ادارات شده است.

مسؤولان نسبت به گزارش فساد حساس باشند

رئیس قوه قضاییه بیان کرد: فعالیت اقتصادی و هر فعالیتی باید با نظارت و کنترل مورد مراقبت قرار گیرد و همراه با فساد نباشد و فساد نباید در هیچ سازمان و نظام اداری در کشور لانه کند و مسؤولان ادارات باید نسبت به گزارشات فساد حساس باشند؛ چراکه فساد حتی کم آن قابل‌تحمل برای مردم و نظام اداری سالم نیست.

رئیسی گفت: چرا باید صفحه سفید خدمتگزاری به مردم با یک نقطه سیاه مخدوش شود؛ فساد در نظام اداری نه‌تنها ضایع کردن حق مردم است؛ بلکه منجر به ضایع شدن حق کارمند نیز می‌شود؛ کارمندی که شب و روز کار می‌کند و اگر پیشنهاد رانت و فسادی هم به او می‌شود، زیر بار آن نمی‌رود؛ آنگاه یک آقایی با فساد خود این مجموعه را در ذهن مردم سیاه می‌کند و نباید اجازه داد، چنین شود.

وی تأکید کرد: مدیران باید چه در بازرسی‌های درون‌سازمانی و چه بیرون‌سازمانی به هر گزارشی نسبت به فساد حساس باشند و اجازه ندهند، حق مردم و کارکنان فدای یک نفر شود و این رویه ضامن سلامت سازمان اداری است.

وی به سفر رهبر معظم انقلاب به استان سمنان اشاره کرد و گفت: رهبری در این سفر بر محور تحول تأکید کردند؛ تحول یعنی وضع موجود را خوب شناختن و تفاوتش را با وضع مطلوب درک کردن و باید این فاصله را کم کرد تا وضع موجود به وضع مطلوب تبدیل شود و باید نواقص را دید و نسبت به رفع آن اهتمام جدی داشت.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به توانمندی نیروهای انقلابی بیان کرد: هر جا نیروی انقلاب وارد میدان شده است، منشأ اثر نیز بوده است.

رزمایش‌های نظامی نشانه اقتدار ایران است

رئیسی همچنین با اشاره به رزمایش‌های قدرتمند نظامی سپاه و ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: این رزمایش‌ها نشانه اقتدار ایران در حوزه دفاعی است.

وی با اشاره به توانمندی و اقتدار کشور در حوزه هسته‌ای گفت: مگر غیر از این است که در حوزه‌های دفاعی و هسته‌ای قله‌هایی را توسط نیروهای انقلابی فتح کرده‌ایم که به آن افتخار می‌کنیم و امروز جمهوری اسلامی ایران را تحسین می‌کنند که با وجود تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی چه قله‌هایی را فتح کرده است و امروز همه معتقدند که جمهوری اسلامی ایران حرف نخست را در منطقه می‌زند و این ‌یک شعار نیست؛ بلکه توانمندی است.

رئیس قوه قضاییه اظهار کرد: آنچه می‌تواند تحریم را خنثی کند، ایران قوی، قدرت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، نظام اداری سالم، کارآمد و قوی است و این‌ها می‌تواند دشمنان را به عقب براند.

رئیسی گفت: کسانی که می‌گویند مشکلات کشور را مذاکره حل می‌کند، اشتباه می‌کنند و در پاسخ به آنها باید گفت که قوی شدن در حوزه اقتصادی و ایران قوی می‌تواند منجر به عقب‌نشینی دشمنان شود.

مقاومت فشارهای حداکثری آمریکا را بی‌اثر کرد

وی خاطرنشان کرد: مقاومت حداکثری، فشارهای حداکثری آمریکایی‌ها را خنثی و بی‌اثر کرده و البته راه هم همین است و باید همه بخش‌ها و همه لایه‌های مدیریتی قوی شوند.

رئیس قوه قضاییه تأکید کرد: در کشور برخی شوراها روستاها را آباد کرده‌اند و برخی هم مشکل‌آفرین شده‌اند و اجازه داده‌اند که در بستر رودخانه ساخت و ساز انجام شود.

وی با بیان اینکه روستا مرکز تولید و تأمین نیازهای کشور از قدیم بوده است و دست‌های پینه‌بسته کشاورزان در روستاها کالاهای کشور را تأمین کرده‌اند، افزود: اگر کشاورزی مکانیزه شود و بر اساس اسلوب پیش رود، می‌تواند ارزش‌افزوده ایجاد کند.

رئیسی گفت: فرمایشات راهبردی رهبر معظم انقلاب در روز ۱۹ دی‌ماه پیش روی همه ما مسؤولان است و برای دولت، مجلس و دستگاه قضا بسیار مهم و راهبردی بود و این فرمایشات می‌تواند راهگشای مسائل کشور باشد و این راه می‌تواند موجب برون‌رفت کشور از همه مشکلات باشد.

وی با تأکید بر اینکه باید تلاش‌های‌ ما برای مردم امید ایجاد کند، اظهار کرد: ناامید کردن مردم از گناهان نابخشودنی است و مردم باید احساس عدالت و امنیت کنند.

رئیس قوه قضاییه گفت: سمنان از استان‌های کویری و امن کشور است و این امر به‌واسطه تلاش نیروهای مسلح و فرهنگ مردم این استان که دین‌مداری و مؤمنانه است، رقم خورد.

رئیسی گفت: احساس امنیت و عدالت امر بسیار مهمی است که مردم احساس کنند که هر چیزی در جای خودش و به‌موقع انجام می‌شود.

وی آیت‌الله شاهچراغی، نماینده ولی فقیه در استان سمنان را محور هماهنگی و همدلی موجود در استان سمنان دانست و افزود: وجود ایشان نعمت بزرگی است و هماهنگی‌ها و همدلی‌ها منجر به توسعه این استان می‌شود.

رئیس قوه قضاییه قول پیگیری مسأله آزادسازی کاروانسرای تاریخی سمنان را به مردم این شهر داد و گفت: در این سفر حتماً این مسأله را پیگیری می‌کنیم تا به نتیجه روشنی برسد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
    2 0
    چرا قاضی حکم به ظالم می دهد؟ یک مرجع که به فوریت این قاضی را محاکمه کند کجاست سری به مجتمع شهر زیبا بزنید.
  • رضوی IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
    2 0
    شهرستان گیلان غرب دومین شهر مقاوم کشور دردفاع مقدس است ولی کسی به فکرشهر نیست.نخبکان وجوانان از بیکاری مهاجرت می کنند.حق این شهر این نیست که رها شود معادن قیر وزغال سنگ شهربان سیران که با خون هزاران شهید از دشمن گرفته شد معلوم نیست درکجا هزینه می کند وبخش خصوصی بران چنگ انداخته است.از مدافعان میهن هواستاریم به این شهرمرزی سفر کنند ومشکلات جوانان را از نزدیک ببینند.
  • IR ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
    0 0
    اقتدار اقتصادی به پالایشگاه 2 میلیون بشکه ای بنزین و گازوئیل و همچنین خرید یا ساخت 40 نفت کش به ظرفیت یک میلیون بشکه نفت نیاز دارد تا این اقتدار فراهم شود و ما به دیگران و کشورهای ثروتمند نیاز نداشته باشیم و حتی بتوانیم دست دوستان ونزوئلایی را هم بگیریم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس