مرحوم زارعی حق‌خواه و حق‌طلب بودند/ مهندسی معکوس تجهیزات ناتو

یحیی نیازی گفت: تجهیزات سازمانی ناتو که در اختیار حزب بعث بود، توسط زارعی مهندسی معکوس قرار گرفت و تا بعد از سقوط صدام کسی از شکسته شدن آن‌ها اطلاع نداشت که مجاهدت عظیمی بود.

به گزارش مشرق، مراسم رونمایی از کتاب «تاریخ شفاهی جنگ الکترونیک به روایت مرحوم علی‌اصغر زارعی» به کوشش یحیی نیازی با حضور سردار احمد غلامپور، سردار محمداسماعیل کوثری، سردار یعقوب زهدی، سردار فتح الله جعفری و سردار علی محمد نائینی رئیس در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس و با حضور خانواده مرحوم دکتر زارعی برگزار شد.

در این مراسم در ابتدا سردار علی محمد نائینی رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس اظهار کرد: واقعیت این است مهمترین سرمایه انقلاب اسلامی، سرمایه‌های معنوی و انسانی هستند آن هم انسان‌های بزرگی که در مکتب امام تربیت شدند و در تراز انقلاب اسلامی قرار دارند، در واقع شخصیت و منش آنها در تراز انقلاب بوده و زندگی آنها درس‌آموز بود. انسان‌هایی که با حرکت انقلاب، در حال مجاهدت بودند و در امتداد انقلاب مجاهدت داشتند. متوقف نماندند و به نیازهای انقلاب در هر مقطع پاسخ دادند و همواره تأثیرگذار بودند.

وی ضمن اشاره به اینکه این افراد اگر می‌دیدند میدان نبرد تغییر کرده، در میدان جدید مجاهدت می‌کردند و به معنای کامل، پای انقلاب می‌ایستادند، گفت: این افراد از قدرت‌های مادی ترس نداشتند و در مواجهه با توطئه‌های انقلاب همیشه سربلند بودند و با فداکاری و وفاداری به انقلاب و ثبات قدم و روحیه شکست‌ناپذیری، برای مقابله با هر انحرافی در میدان بوده و جوشش داشتند، اینها قدرت انقلاب را باور داشتند و حقیقتاً مرحوم زارعی از این جمله بود.

مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران، مرحوم زارعی را یک رزمنده بلامنازع در میدان نبرد خواند و در خصوص نحوه آشنایی خود با ایشان اظهار کرد: در شهریور سال ۱۳۵۸ سیلی خوزستان را فراگرفت و ما به عنوان نیروهای جهادی در بلوچستان فعالیت می‌کردیم که در آن مقطع امام پیام دادند و فراخوانی منتشر شد تا نیروهای جوان به کمک بیایند. با فرمان امام راهی ماهشهر شدیم.

مرحوم زارعی به معنای اصیل در صحنه و در خط روشنگری حرکت می‌کرد

وی به فعالیت‌های مارکسیست‌ها در خوزستان اشاره کرد و گفت: در آن دوران اوج فعالیت چپ مارکسیستی و معارض نظام در خوزستان فعال بود که کانون آن آبادان محسوب می‌شد. ما در آنجا به فعالیت مشغول شدیم و کم‌کم به عنوان چهره فرهنگی معرفی می‌شدیم. در اسفند ۱۳۵۸ با آقای زارعی آشنا شدم، ایشان مسئول آموزش سپاه آبادان بود. هفت ماه با ایشان کار کردم و او را نیروی رشیدی برای سپاه دیدم، چرا که به معنای اصیل در صحنه و در خط روشنگری حرکت می‌کرد.

سردار نائینی افزود: سردار زارعی همیشه در رادیو آبادان صحبت می‌کرد، چرا که نیاز به تحلیل دادن و روشنگری مردم بود. آن دوران، آبادان دست منافقین بود و گاهی با مجادلات، شهر را به دست می‌گرفتند، اما محور حزب‌الله و نیروهای مردمی، مرحوم زارعی بود. با همین حس و حال روزهای قبل جنگ او را شناختم و با یکدیگر ارتباط داشتیم تا اینکه جنگ آغاز شد و در ماجرای حصر آبادان در کنار شهید جهان‌آرا فعالیت خود را آغاز کرد و بعد به عرصه‌های تخصصی جنگ ورود کرد.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سردار زارعی را یک پاسدار اصیل، رشید و انقلابی برشمرد و افزود: ایشان از همان ابتدا فعالیت‌های گسترده‌ای داشتند و علاوه بر فعالیت‌های پاسداری در رادیو آبادان نیز سخنرانی و روشنگری می‌کردند. ناگفته نماند که با توجه به فعالیت مارکسیست‌ها، جوانان گرد سردار زارعی جمع می‌شدند و ایشان محور اصلی شهر شده بود.

مرحوم زارعی یکی از مهره‌های راهبردی جنگال و شنود محسوب می‌شد

سردار نائینی با بیان اینکه ایشان در کنار شهید جهان‌آرا و سایر شهدا در شکستن حصر آبادان و سایر پیروزی‌های دفاع مقدس نقش داشتند، تصریح کرد: سردار زارعی در ۸ سال دفاع مقدس با خلاقیت‌های خود در برابر معارضین، در حوزه تخصصی مخابرات و رزمندگی دفاع مقدس فعال و نقش‌آفرین بودند و ایشان یکی از چند نفر اصلی سطح راهبردی مخابرات، جنگال و شنود دوران دفاع مقدس بود.

وی با تأکید بر اینکه دکتر زارعی همین روحیه را در بسیج اساتید و پس از دوران دفاع مقدس حفظ کردند، اظهار کرد: زمانی که به عنوان رئیس سازمان بسیج اساتید نیز برگزیده شدند و من در آن زمان معاون فرهنگی سازمان بسیج بودم، ایشان به ساماندهی اساتید حزب اللهی در دانشگاه‌ها پرداخته که این سازمان شکل گرفت و امروز تبدیل به یک پدیده شده است.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اشاره به فتنه ۱۳۸۸ یادآور شد: در ماجرای فتنه ۱۳۸۸ که با فتنه‌ای خطرناک‌تر از فتنه جنگ هشت ساله مواجه بودیم نیز سردار زارعی همه جا حضور داشت و در هر محفلی که در این خصوص برپا می‌شد حضور پیدا می‌کرد و ایده داشتند. در خاطر دارم در فتنه ۸۸، ایشان در صحنه و کف خیابان حضور داشتند و در برابر این فتنه ایستادگی کردند، چرا که حساسیت بسیار بالایی در دفاع از انقلاب داشتند. ایشان ایده‌های خوبی را در این رابطه پیگیری می‌کردند و در حوزه‌های دفاعی و امنیتی و جنگ نرم مؤثر بود.

در ادامه این مراسم، از همسر، خواهر و فرزند مرحوم زارعی تقدیر به عمل آمد و از کتاب «جنگ الکترونیک» به روایت مرحوم دکتر زارعی رونمایی شد.

سردار زارعی یک انسان باغیرت، متعصب آگاه و با بصیرت بود

همچنین سردار محمد اسماعیل کوثری رزمنده دفاع مقدس و دوست صمیمی مرحوم زارعی در مراسم رونمایی از کتاب تاریخ شفاهی مرحوم دکتر علی اصغر زارعی، ایشان را خستگی‌ناپذیر برشمرد و گفت: ایشان یک رزمنده و پدر مهربانی بودند که این روحیه از ایمان قوی و الهی ایشان سرچشمه می‌گیرد.

وی با بیان اینکه مرحوم زارعی دارای چهار پسر بود، گفت: گاهی حس می‌شود که نیروهای نظامی افراد خشنی هستند، اما او یک پدر بسیار مهربان بود. با فرزندانش با محبت رفتار می‌کرد و این محبت از رفتارش با خانواده مشهود بود که همه اینها برخاسته از ایمان قوی ایشان بود. او هیچ‌گاه نگفت مسئولیت بالایی در جنگال دارد.

سردار کوثری با بیان اینکه هر چند مسئولیت بالایی داشت اما می‌گفت پس از بیست سال موارد سرّی باید بازگو شود تا جوانان بدانند چقدر توانمند و چقدر پیشرفت کرده‌ایم، گفت: جنگ الکترونیک به فرماندهان ما کمک می‌کرد که خوب تصمیم بگیرند و در لحظه حاضر باشند که اینها همه از زحمات دکتر زارعی بود.

وی از تواضع سردار زارعی پرده برداشت و خاطرنشان کرد: با وجود آنکه سردار زارعی فعالیت‌های بسیار زیادی داشتند و در سمت‌های بالایی فعالیت می‌کردند اما همیشه متواضع بودند و با وجود آنکه همواره به اطلاعات سری دسترسی داشتند، اما حافظ اسرار بودند.

سردار کوثری با بیان اینکه فعالیت‌های ایشان باعث شد که پیشرفت‌های چشمگیری داشته باشیم، تصریح کرد: فعالیت‌های ایشان کمک شایانی به فرماندهان دفاع مقدس داشت و باعث شده بود که فرماندهان در لحظه از اقدامات رژیم بعث اطلاع داشته باشند.

وی سردار زارعی را یک متخصص در عملیات جنگال دانست و گفت: سردار زارعی از اینکه بسیاری از پیشرفت‌های کشور بیان نمی‌شد ناراحت بود.

دوست و همرزم مرحوم زارعی افزود: برخی از مواقع فرماندهان تشخیص می‌دادند که همان شب، عملیاتی را علیه رژیم بعث انجام دهیم که بعدها متوجه شدیم این اطلاعات را مرحوم زارعی و تیم ایشان در اختیار فرماندهان قرار می‌دادند.

وی یادآور شد: ایشان در دانشگاه امام حسین (ع) و مجموعه بسیج اساتید و مجلس یک فرد زحمت‌کش بود.

سردار کوثری با بیان اینکه برای وزارت نفت به مرحوم زارعی پیشنهاد داده بودند اما ایشان خودش قبول نکرد به ماجرای اشک‌های مرحوم زارعی در ماجرای تصویب برجام اشاره کرد و گفت: مرحوم زارعی برای روشنگری برجام بسیار فعالیت می‌کرد. او درباره برجام شب و روز مسائل را پیگیری می‌کرد که برای نمایندگان روشنگری کند تا بهترین نتیجه‌ها را رقم بزند. او مدام به دبیرخانه شورای امنیت ملی می‌رفت و تا پاسی از شب جلساتی داشت تا بخش‌های مهم را به نمایندگان در مجلس منعکس کند، اما چرا در عرض بیست دقیقه برجام تصویب شد؟ این مسئله به حدی برای مرحوم زارعی ناراحت‌کننده بود که به گریه افتاد.

وی با بیان اینکه سردار زارعی با غیرت بود و هیچگاه به دنبال توجیه مسائل نبود، تصریح کرد: ایشان به‌دنبال حق و حقیقت بود؛ او مصلحت‌اندیشی نمی‌کرد، در پی حق بود و حقیقتی را که دریافته بود بیان می‌کرد. ایشان یک انسان متعصب، با آگاه و با بصیرت بود و تمام عمر خودش را در حال جهاد سپری کرد و لذا در حد شهید است، چرا که همه عمرش جهاد کرد.

سردار زارعی حق‌خواه، حق‌گو و حق‌طلب بودند

در ادامه یحیی نیازی نویسنده کتاب «تاریخ شفاهی جنگ الکترونیک» به شکل‌گیری تدوین کتاب پرداخت و گفت: یکی از رده‌های تخصصی دفاع مقدس موضوع مخابرات و جنگ الکترونیک است که متأسفانه گمنام و ناشناخته است. شکل‌گیری این کتاب توفیقی بود که به‌دنبال انتشار تاریخ شفاهی سردار اسحاقی رخ داد.

وی به اهمیت این رده مهم پرداخت و گفت: در خاطرات فرماندهان دفاع مقدس داریم که با توجه به شنود سیستم مخابراتی رژیم بعث از تحرکات آنها مطلع می‌شدیم و همین موضوع باعث شد توپخانه آنها را هدف قرار دهد، همچنین در عملیات فاو نیز قبل از حضور گارد رژیم بعث آن منطقه گلوله‌باران شد و از حضور آنها ممانعت به عمل آمد.

نویسنده کتاب «تاریخ شفاهی جنگ الکترونیک» افزود: اگر در عملیات والفجر ۸ یگان‌های دشمن را زیر نظر داشتیم و لشکر گارد را زمین‌گیر می‌کردیم کمتر فرماندهی مطلع از فعالیت گروه شنود و عقبه آن بود که توسط نخبگان دانشگاهی صورت می‌گرفت تا تصمیم سازی در صحنه نبرد صورت گیرد.

نیازی به محرمانه بودن این موضوعات - شنود فعالیت رژیم بعث - پرداخت و گفت: تعداد محدودی از فرماندهان دفاع مقدس در آن دوران از این فعالیت آگاهی داشتند و تیم آقای زارعی به فرماندهی آقای وفای غفاریان این کدها را شکسته و در اختیار فرماندهان عالی قرار می‌دادند.

وی با بیان اینکه ۲۲ جلسه خاطرات سردار زارعی را جمع‌آوری کرده‌ایم؛ خاطرنشان کرد: سردار زارعی حق‌خواه، حق‌گو و حق‌طلب بودند و در بیان هیچ چیزی ابایی نداشتند و همه موضوعات را صادقانه بیان کردند که در نوع خود بی‌نظیر است.

نویسنده کتاب «تاریخ شفاهی جنگ الکترونیک» به برخی از موضوعاتی که در کتاب تاریخ شفاهی مرحوم دکتر زارعی مطرح شده اشاره و عنوان کرد: این کتاب یکی از جذاب‌ترین محتواها را دارا است چرا که خلاق و روایت کننده موضوعات از جمله افراد حاضر در صحنه و با ویژگی‌های منحصر به فرد است. کتاب خواستگاه اجتماعی، شرایط کودکی، ماجراهای مبارزات‌شان، شهادت برادرشان در دوران انقلاب، بودند. ایشان هم دانشگاهی شهید تندگویان بودند. آقای زارعی اولین نمازجمعه آبادان بعد از انقلاب را برپا می‌کند و خودشان سخنران پیش از نماز جمعه بودند.

وی با تاکید بر اینکه روایت مرحوم زارعی در این کتب یک روایت کاملاً صادقانه بود، افزود: همه راویان صادق هستند، اما صداقت مرحوم زارعی کاملاً مشهود است؛ ایشان دستاوردهای زیاد این حوزه را متوجه دیگران می‌دانست و کمتر به خودشان پرداختند.

نیازی با بیان اینکه موضوع جنگ الکترونیک یک موضوع پیچیده است، گفت: بنده با اینکه بیست و پنج سال در مخابرات سپاه مسئولیت داشتم، در جریان بسیاری از اطلاعات مرحوم زارعی نبودم و وقتی بازگو می‌کرد، برایم جالب بود. مثلاً در دوران تحریم‌ها و محاصره‌های سیاسی و اقتصادی تیم آقای زارعی و غفاریان توانستند یکی از پیچیده‌ترین سیستم‌های ارتباطی دشمن را در آن زمان نه تنها خنثی کنند، بلکه استفاده سازنده از آن به نفع جنگ تحمیلی داشته باشند.

وی اظهار کرد: تجهیزات سازمانی ناتو که در اختیار حزب بعث بود، توسط زارعی مهندسی معکوس قرار گرفت و تا بعد از سقوط صدام کسی از شکسته شدن آن‌ها اطلاع نداشت که مجاهدت عظیمی بود. ما تلاش کردیم این ماجرا را با جزئیات از ایشان سوال کنیم و در بسیاری از جلسات با اینکه خودشان فرمانده و مسئول عملیات جنگال بودند، اصرار به حضور دیگر نقش آفرینان این عرصه بودند.

وی در پایان گفت: در بسیاری از جلسات، مرحوم زارعی با اینکه فرمانده جنگال بود، ولی در موارد حساس، خود را صاحب‌نظر نمی‌دانست و بحث را به کارشناسان محول می‌کرد. شاید الان غبطه شدید من این باشد که حال او در اواخر عمر مساعد نبود و نتوانست کتاب را بخواند، چرا که شهریورماه نگارش کتاب تمام شد، اما همان زمان به بیماری مبتلا شد و خوانش نهایی کتاب صورت نگرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس