اروپا

اکنون سال‌هاست ایران در برجام معطل اجرای تعهدات طرف‌های مقابل مانده اما این روزها با اجرای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی این تعلل پایان‌یافته و همین مسئله واکنش مقامات اروپایی و آمریکارا در پی داشت.

به گزارش مشرق، رسالت نوشت: بهانه‌تراشی‌های اروپایی‌ها و ادعای نقض برجام از سوی ایران ادامه‌دار شده است. اکنون سال‌هاست ایران در برجام معطل اجرای تعهدات طرف‌های مقابل مانده است اما این روزها می‌توان گفت با اجرای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی این تعلل پایان‌یافته و همین مسئله واکنش مقامات اروپایی و آمریکایی را در پی داشته است.  اما کاهش تعهدات برجامی ایران به دلیل بی‌عملی اروپا نسبت به اجرای تعهداتشان بوده  و انتقادات کشورهای اروپایی در این مورد وجاهتی ندارد.پس از آغاز فعالیت تأسیسات فردو در زمینه  غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم، تمام کشورهای مدعی اجرای برجام و ناقض حقوق بشر و تهدیدات هسته‌ای که سال‌ها درپی خرید زمان در قالب برجام بودند، زبان‌باز کردند و گام دوم پروژه آن‌ها، یعنی بهانه‌تراشی‌های برجامی شدت گرفت. در همین راستا چندی پیش، ۲۷ دی‌ماه ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه گفت: «ایران در مسیر تقویت توانمندی ظرفیت سلاح اتمی خود  بوده و ضروری است  آمریکا و ایران به توافق هسته‌ای موسوم به برجام برگردند.»

 او با انتقاد از سیاست‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا در قبال ایران گفت: «دولت ترامپ رویکردی را انتخاب کرد که به آن کارزار حداکثری علیه ایران گفته می‌شود. نتیجه‌اش این است که این استراتژی خطر و تهدید را افزایش داده است.»

بنابراین کاملا مشهود است که گام بعدی غربی‌ها برای انعقاد یک توافق دیگر حول محور توان موشکی و دفاعی آغازشده است، چراکه وزیر خارجه فرانسه با اشاره به نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری ایران در خرداد سال آینده، اظهار داشته است: «باید به ایرانی‌ها گفت که دیگر بس است و ایران و ایالات‌متحده را به برجام بازگرداند. اما بازگشت هردو طرف به برجام کافی نخواهد بود.»

لودریان مدعی شد که مذاکرات سختی می‌بایست درباره برنامه توسعه موشکی و فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران در کشورهای همسایه و منطقه صورت گیرد.

البته اظهارات لودریان بی‌پاسخ نماند و محمدجواد ظریف در پیامی در حساب کاربری خود در توییتر خطاب به وی تأکید کرد: «این شما هستید که منطقه ما را بی‌ثبات می‌کنید. همکار محترم؛ شما دوران کاری‌ات در کابینه را با فروش جنگ‌افزار به جنایتکاران جنگی سعودی آغاز کردی. از بیان حرف‌های پوچ و مهمل در مورد ایران دست‌بردار. یادآوری واقعیت: این شما هستید که منطقه ما را بی‌ثبات می‌کنید. از حفاظت جنایتکارانی که منتقدان خود را با اره تکه‌تکه می‌کنند و از جنگ‌افزارهای ساخت شما برای سلاخی کودکان در یمن استفاده می‌کنند، دست‌بردارید.»

 تروئیکای اروپایی: ایران بدون فوت وقت به تعهداتش ذیل برجام بازگردد!

از سوی دیگر دولت‌های انگلیس، آلمان و فرانسه با صدور بیانیه‌ای مشترک از اعلام مقامات جمهوری اسلامی مبنی بر آمادگی ایران برای تولید فلز اورانیوم، ابراز نگرانی کرده‌اند. آن‌ها در این بیانیه مدعی شده‌اند که ایران هیچ استفاده غیرنظامی معتبری برای فلز اورانیوم ندارد و تولید فلز اورانیوم به‌طور بالقوه با مسائل نظامی ارتباط زیادی دارد.

سه کشور اروپایی عضو برجام (انگلیس، فرانسه و آلمان) روز شنبه با صدور بیانیه‌ای که یک نسخه آن در تارنمای وزارت امور خارجه انگلیس منتشر شد در واکنش به آغاز فرآیند تولید اورانیوم فلزی توسط ایران اعلام کردند که توجیه معتبری برای استفاده از اورانیوم فلزی توسط ایران وجود ندارد.  

این بیانیه با طرح این ادعا که تولید اورانیوم فلزی به‌طور بالقوه می‌تواند پیامدهای نظامی داشته باشد، بدون اشاره به بی‌عمل اروپایی‌ها نسبت به تعهدات برجامی خود افزود: «ایران وفق برنامه جامع اقدام مشترک متعهد است که به مدت ۱۵ سال درگیر تولید اورانیوم فلزی و فعالیت‌های تحقیق و توسعه در این زمینه نشود.»

تروئیکا اروپایی از ایران خواسته‌اند که «اگر نسبت به حفظ برجام جدی است، این فعالیت‌ها را متوقف کند و بدون فوت وقت به تعهداتش ذیل برجام بازگردد.»

این ادعاها در حالی مطرح‌شده است که طرف‌های اروپایی برجام تاکنون به هیچ‌یک از تعهدات خود عمل‌نکرده‌اند.

  وزیر امور خارجه: یادتان باشد! ایران برجام را زنده نگه‌داشته است نه سه کشور اروپایی

در همین راستا محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشور در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «رهبران سه کشور اروپایی– که برای اجرای تعهدات خود ذیل برجام بر امضا و اجازه کارگزاران اوفک (دفتر کنترل دارایی‌های خارجی خزانه‌داری آمریکا) متکی هستند – هیچ کاری برای حفظ برجام انجام نداده‌اند. آیا ابتکار مرده زاده ‌شدهِ امانوئل ماکرون یا خودداری انگلستان از پرداخت بدهی مقرر در حکم دادگاه را به یاد دارید؟ این به خاطر ایران است که برجام زنده است، نه سه کشور اروپایی.»البته سازمان انرژی اتمی کشور نیز در پاسخ به سه کشور اروپایی در بیانیه‌ای تصریح کرد: موضوع کارخانه تولید اورانیوم فلزی مندرج در «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» با تولید سوخت پیشرفته(سیلیساید) برای استفاده در راکتور تحقیقاتی تهران دو موضوع کاملاً متفاوت است.

سازمان انرژی اتمی در این بیانیه اظهار امیدواری کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با پرهیز از ذکر جزئیات غیرضروری در گزارشات خود از بروز زمینه‌های سوء‌تفاهم جلوگیری کند.

 دل‌بستگان INSTEX و برجام اروپایی؛ کلاهتان را بالاتر بگذارید

با این اوصاف از ابتدا  مشخص بود که غربی‌ها به دنبال کارشکنی و عهدشکنی هستند و بیانیه این کشورها نیز در همین راستاست.

بنابراین بهتر است کسانی که به INSTEX و برجام اروپایی دل‌بسته بودند بیدار شوند و کلاهشان را بالاتر بگذارند چراکه برجام نه‌تنها برای جمهوری اسلامی ایران بلکه برای طرف‌های غربی مرده و بوی مردار آن بلند شده است. اکنون زمان چرخش رویکرد دیپلماسی به سمت دیپلماسی قدرت است.

واقعیت این است که اروپایی‌ها هرگز نخواستند و نتوانستند در این سال‌ها نقش مستقل و متناسب باقدرت خود را ایفا کنند. اکنون هم انتظار این است به‌تناسب نقش و جایگاهی که خودشان در طول مدت اخیر برای خود تعریف کرده‌اند، اظهارنظر کرده و نقش و آبروی مخدوش شده خود را بپذیرند.

واقعیت این است که رویکرد سال‌های اخیر اروپایی‌ها و تعلل آن‌ها در اجرای تعهدات برجامی خود به بهانه فشارهای ترامپ اعتبار این کشورها را تا حد زیادی مخدوش کرده است و ایران با عنایت به این تجربه در رویکرد خود در قبال برجام گام برمی‌دارد بنابراین طبق گفته وزیر امور خارجه کشورمان، رهبران سه کشور اروپایی هیچ کاری برای حفظ برجام انجام نداده‌اند و برجام را ایران زنده نگه‌داشته است نه سه کشور اروپایی.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 35
  • در انتظار بررسی: 12
  • غیر قابل انتشار: 17
  • IR ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    28 6
    جوابشون فقط کشیدهٔ نر و ماده و تودهنی هست، همین و بس!!!
    • بهمن IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
      12 0
      نر و ماده رو خوب اومدی
    • IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
      3 0
      تروئیکا = سه گانه!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    • محمود IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
      4 0
      جای یه کریم باقری توی دولت خالیه.تو دهنی اول رو بزنه
    • IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
      5 0
      تروئیکای اروپایی= 3 پشکل آمریکا !
    • هما IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
      0 0
      تودهنی را عالی فرمودید من هم مثبت میدم ای ول
  • IR ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    20 10
    به امید خدا شجاع مردان مجلس شورای اسلامی از این به بعد دهان همه ی یاوه گویان وقلدران کوچه خلوت و نوکران بی ارزش داخلی آنها را با مصوبات محکم تر و قوی‌تر خواهد بست /اروپایی ها وآمریکا از این به بعد با مجلس انقلابی ظرفند نه با مشتی ترسو
  • IR ۰۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    7 25
    عاخه شرافتاً روزنامه رسالت از موضوعات بين المللى سر درمياره ؟! چرا اين تراهات را منتشر نمودى مشرق ؟!
    • NL ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
      3 0
      نه فقط روزی نامه های ابتکار و مشرق و آفتاب یزد و مردم سالاری و سایر خس و خاشاک هایی از این دست که همیشه بلدند عناوین مشترک بزنند، از موضوعات بین المللی چیزی می فهمند! مثل آن چه که قبلاً در مورد برجام نافرجام فهمیدند!!!
  • بی نام IR ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    0 17
    قبلا دولت گمون کنم چند مرحله خودش برداشته بود و برجامو زیر پا گذاشته بود.مجلس این وسط چیکارس
  • IR ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    17 0
    جوابشان رو دیپلماسی مسخره آقای ظریف نتونست بده ولی مجلس با قانون اقدام راهبردی که شخص رئیس جمهور و آقای ظریف مخالف آن بودند دادو سپاه هم تکمیل کننده آن بود با اقداماتش (کشتی انگلیس و کره جنوبی و......) این اقدام راهبردی مجلس باید بطور کامل انجام بشه و خسارت‌هایی که با برجام به ایران تحمیل شده رو نیز پیگیری کنند
  • IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    0 16
    باورر کنید این مجلس کشور را به چنگ با تمام دنیا پیش خواهد برد با چهار تا موشک نمی شود در برابر دنیا ایستاد همان طور صدام نتونست
    • IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
      0 1
      درسته این بگیم همونطور که هیتلر نتونست
    • علی IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
      4 3
      جانم فدای رهبری و سپاه و مجلس انقلابی
  • patriot IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    14 0
    زبون این پفیوسها رو از حلقومشون می کشیم بیرون.
  • IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    0 8
    بایدن در نظر دارد با باز گشت به تعهدات بین المللی و تقویت روابط خود با دیگر کشورها سرد دمدار کشورهای جهان بشودبه احتمال زیاد کشورهای جهان سرباز بایدن خواهند شد مخصوصا اروپا و چین
  • رسول IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    5 0
    مرگ بر استکبارجهانی
  • محسن زاده IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    11 0
    دلبستگان نه!بلکه دل دادگان به غرب حل همه مشکلات کشوررا دردل دادگی به غرب می دانندذلت وکرنش درمقابل غرب رابرای خود افتخار می دانندوهیچ وقت نخواسته اندعظمت پیشرفت علمی ملت ایران راببینندوقدرت جهانی این ملت رابه رخ دشمنانش بکشندخون سردار سلیمانی؛ ترامپ سردمدارقاتل رادرکاخ سفید به خاک مذلت نشاندواین اغاز فروپاشی استکباروصهیونیسم جهانی است
  • جواد IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    12 0
    به اروپاییها که میگند ما و امریکا به برجام برگردیم میگویم. امریکا پیش کش، خود شما زحمت بکشید به برجام برگردید.، که خاصیت سیب زمینی در برجام از اروپاییها بیشتر بود
  • حسین ازارومیه IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    14 0
    هرچقدرمیتوانیددرصدراببریدبالاسه کشوراروپای غلط میکنه هیچ کارتوبرجام نکردندفقط ایران رابه عقب انداختنداورانیوم سه ماه دیگه 40درصدکنید
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    14 0
    چقدر پر رو و پرتوقع هستند!
    • احد محمدی IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
      11 0
      واقعا که احمق هستند ولی فکر میکنند مردم ایران متوجه احمق بودن آنها نیستند. بدون اجازه آمریکا تمبونشون رو نمیتونند بالا بکشند اونوقت ایران را متهم به نقض برجام میکنند.
  • خسرو IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    10 0
    اینهاتو راه نمی آیند تنها راهش ساخت سلاح هسته ای است
  • محمد IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    0 4
    اول برو ثبت نام کن نهضت سواد آموزی بعد قضاوت کن آخه
  • مهرداد IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    8 0
    غربی ها وامریکا بدنبال صلح وثبات در منطقه وحتی جهان نیستند،آنها فقط وفقط ازقدرت گرفتن اقتصادی ونظامی ایران درهراسند.چراکه ایران می تواند الگویی برای دیگرکشورها شود.دوران چپاول ثروت های ملت ها به پایان رسیده.
    • IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
      1 0
      احسنت. موافقم
  • فدائی حیدری IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    6 1
    باتوجه به فرمایشات مکرررهبری برجام هیچگونه دستاوردی برای مانداردواروپاازشیطنت دست نمیکشد چنانچه تمام کشورهااتمی دارند ولی ایران باوجودغیورمردان احتیاجی به اتمی ندارد اما بایدساخته شودتاادب گردند
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    1 0
    خیلی خودتون به وعده قولای که توی برجام دادین عمل کردین،که حالا زبون دراووردین اروپاییهای ترسو،حالا ماهم غنی سازی میکنیم تا برسیم بمب اتم،فضولی هم به شماها نیومده.
  • رضا US ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    1 0
    ظریف دلش میخواد برجام دوباره انجام بشه تا ۷۳۵ تاسکه دیگه گیرش بیاد
  • محمود IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    4 0
    کاش تو دولت یه کریم باقری داشتیم
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    1 0
    اینا حتی به اصولی که خودشونم نوشتن پایبند نیستن و باید دقیقا از همون جا به انها فشار بیاورید.تحریم ایران بر چه اساسی است؟ اروپا و امریکای هرج و مرج طلب باید پاسخگوباشند
  • محمود IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    0 0
    گرگی از دهی مرغی دزدید.صاحب مرغ دنبال گرگ کرد و داد زد مرغم رو بنداز.روباهی شل هم در کنارگرگ میدوید ومی گفت ما نمیندازیم.حالا تروئیکای اروپائی هم خودشو چسبونده به امریکا
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    1 0
    قبل ازتراپ خیلی ها وبعدازترامپ اکثریت مردم ایران بازنده ماندن برجام مخالف بودند ام ایرانی این مرده تعفن زده رانگه داشته تاحالا برای مردم شیر شود
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    1 0
    این سه کشور اروپایی خیلی شکر خوردند آنها که عرضه مقابله با آمریکا را نداشتند بیخود تعهد اجرای مفاد برجام را امضاء کردند.ازهربچه ای بپرسی می دونه تعهد دوطرفه است و دیوار را یک رویه کاهگل نمی کنند.
  • اَرمنی IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    1 0
    درتعجبم از کشورهای اروپایی ، که چرا چیزی را امضا می کنید که عُرضه عمل به آن را نداریدشما که نمی توانید بدون اجازه آمریکا آب بخورید ،آخه چرا متعهد می شوید وبرجام را امضا می کنید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس