زمانی که یک بسته پستی به دست شما میرسد یا جعبه ای در روز تولدتان به شما هدیه میشود، اولین چیزی که نظر شما را جلب خواهد کرد، نوع بستهبندی است. در واقع ظاهر بستهبندی میتواند در رضایت شما از کیفیت کالایی که سفارش دادهاید یا هدیهای که دریافت کردهاید، تاثیرگذار باشد. امروزه به صنعت بستهبندی بسیار اهمیت داده میشود زیرا در جلب رضایت مشتری بسیار موثر است. بدون شک شما ترجیح میدهید که کالایی که خریداری کردهاید، با بستهبندی هر چه شکیلتر، به شما تحویل داده شود. از طرفی در صنعت بستهبندی، تنها بحث زیبایی مطرح نیست و نوع بستهبندی، در ایمنی و سلامت کالا نیز بسیار موثر است. در این مقاله در مورد بستهبندی، انواع آن و برخی مسائل دیگر مرتبط با صنعت بستهبندی صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.
تعریف بستهبندی
تعاریف متعددی از بستهبندی ارائه شده است. برای مثال، یک تعریف ساده و کلی، بستهبندی را استفاده از یک پوشش، برای پوشاندن کالا توصیف میکند. اما اگر بخواهیم تعریف دقیقتری بیان کنیم، میتوان بستهبندی را یک نوع هنر یا فناوری نامید که به منظور سلامت و ایمنی کالا در تمام مراحل حمل و نقل و توزیع، از کالا محافظت میکند.
اهمیت بستهبندی
واضح است که بستهبندی یک کالا، در ارزش کلی آن نقش مهمی دارد. امروزه شرکتها کاملا به اهمیت بستهبندی پی بردهاند و سرمایهگذاری زیادی روی این مسئله میکنند. در ادامه، تعدادی از مهمترین کاربردهای بستهبندی را بررسی میکنیم:
حفاظت از کالا: یک بستهبندی مقاوم میتواند از کالا در برابر ضربات احتمالی در هنگام حمل و نقل و توزیع محافظت کند.
سلامت کالا: علاوه بر حفاظت فیزیکی از کالا، بستهبندی در مورد برخی از کالاها، میتواند نقش مهمتری در زمینه حفظ و نگهداری کالا داشته باشد. تماس مستقیم برخی مواد غذایی با هوا، میتواند باعث خرابی و فساد آنها شود. برای برخی از مواد خاص نیز، در بستهبندی، از تکنولوژیهای ویژهای استفاده میشود تا طول عمر آنها تا حد امکان بالا رود.
شناسایی کالا: اطلاعاتی که روی بستهبندی وجود دارد، میتواند مشتریان را به طور کامل با کالا آشنا کند.
حمل آسان: برخی بستهبندیها به شکلی طراحی میشوند تا حمل کالا باعث دردسر مشتری نشود که همین عامل میتواند نقش مهمی در بازار فروش یک محصول داشته باشد. برای مثال در برخی بستهبندیها، یک دسته روی بستهبندی تعبیه شده است تا حمل کالا را برای مشتری، تا حد امکان آسان کند.
جلب مشتری: نوع بستهبندی میتواند مشتریان را به خرید کالا ترغیب کند. ایجاد یک حس مشترک با مشتریان، توجه به مسائل محیط زیستی در تولید بستهبندی و بسیار مثالهای دیگر، از جمله مواردی هستند که باعث جذب مشتری میشوند.
انواع بستهبندی چیست؟
از جهات مختلفی میتوان بستهها را دستهبندی کرد. در اینجا، انواع بستهبندیها را به لحاظ جنس آنها معرفی میکنیم.
جعبههای مقوایی
مقوا که با استفاده از چوب و کاغذهای زائد بازیافتی، تولید میشود، در عین سبک بودن، از مقاومت نسبتا خوبی برخوردار است. مقوا، قابلیت برش و دستکاری به اشکال و ساختارهای گوناگون را دارد که همین موضوع، آن را به یکی از مواد ایدهآل برای بستهبندی، تبدیل کرده است. از مقوا میتوان برای بستهبندی انواع مختلفی از کالاها از جمله مواد آرایشی بهداشتی، داروها، مایعات مانند آب میوه و شیر و مواد غذایی منجمد استفاده کرد. استفاده از مقوا برای بستهبندی، میتواند نگرانیهای ما در زمینه محیط زیست را نیز تا حدی برطرف کند. لازم به ذکر است که برخی از انواع مقواها، مقاومت کمی در برابر رطوبت دارند که همین امر، این نوع مقواها را برای بستهبندی مواد غذایی، نامناسب نشان میدهد. به طور کلی، مقوا را میتوان گزینهای ایدهآل و در عین حال ارزان، برای بستهبندی برخی مواد به حساب آورد.
جعبههای موجدار
جعبههای موجدار یا راهراه نیز از آن دسته از جعبهها هستند که بیشتر از کاغذهای بازیافتی در تولید آنها استفاده میشود و در واقع بیشتر به همان جعبههایی که به عنوان کارتن میشناسیم اشاره دارد. این نوع جعبهها انواع مختلفی دارند که هر یک از مقاومت متفاوتی برخوردارند. جعبههای راهراه، همانگونه که با استفاده از مواد بازیافتی تولید میشود، خود نیز میتوانند دوباره بازیافت شوند و مجددا مورد استفاده قرار گیرند. از این نوع جعبهها میتوان در بستهبندی انواع کالاهای کوچک مصرفی استفاده کرد.
جعبههای پلاستیکی
از پلاستیک در بستهبندی طیف گستردهای از محصولات استفاده میشود، از گیرههای کاغذی گرفته تا سفینههای فضایی. در صنعت بستهبندی نیز، پلاستیک بسیار پرکاربرد است. این نوع جعبهها نسبت به جعبههای مقوایی از مقاومت بیشتری برخوردارند. یک قابلیت بسیار مهمی که پلاستیکها دارند در این است که مشتری میتواند بدون باز کردن بستهبندی، کالای داخل آن را به وضوح ببیند. همچنین وزن کم و انعطافپذیر بودن پلاستیکها، آنها را به گزینهای ایدهآل در صنعت بستهبندی تبدیل کرده است. از طرفی، استفاده از پلاستیک در بستهبندی کالاها میتواند بسیار مقرون به صرفه باشد.
جعبههای سخت و محکم
حتما جعبههای گوشی آیفون را دیدهاید که به نظر، از جنس مقوا هستند اما بسیار محکمتر و مقاومتر. به این نوع جعبهها، جعبههای مقوایی سخت میگویند. این نوع جعبهها از مقوای متراکم شده، تولید شدهاند و تا 4 برابر از مقوای ساده ضخیمتر هستند. این جعبهها از مقاومت بسیار بالایی برخوردارند که همین موضوع منجر به گران شدن این نوع بستهبندی شده است. از طرفی انعطافناپذیری این جعبهها باعث میشود که در هنگام حمل و نقل، فضای بیشتری را اشغال کنند که منجر به افزایش هزینه حمل و نقل میشود. معمولا در بستهبندی کالاهای لوکس، جواهرات و لوازم آرایشی از این نوع جعبهها استفاه میشود.
بستهبندی چیپبرد
از این نوع بستهبندی در صنایع الکترونیکی، پزشکی، غذایی و برخی صنایع دیگر استفاده میشود. این نوع بستهها که از جنس کاغذهای بازیافتی هستند، قابلیت برش دارند و بسیار انعطافپذیرند. البته از این نوع بستهها نمیتوان در بستهبندی کالاهایی که وزن زیادی دارند استفاده کرد. همچنین تماس با رطوبت، میتواند باعث کاهش مقاومت این نوع بستهها شود.
Poly Bags
این نوع بستهها که به بستههای پلاستیکی نیز معروفاند یکی از انواع رایج بستهبندی هستند و میتوانند در بستهبندی طیف وسیعی از کالاها، از مواد غذایی و شیمیایی گرفته تا مجلات، مورد استفاده قرار گیرند. این نوع بستهها، با دوام، سبک، قابل بازیافت و انعطافپذیر هستند.
بستههای مهر و موم شده فویلی
از این نوع بستهها بیشتر در بستهبندی چای و قهوه استفاده میشود؛ زیرا این بستهها باعث حفظ عطر و طعم محصول بستهبندی شده میشوند، از آن در برابر باکتریها محافظت میکنند و ماندگاری آن را افزایش میدهند. همچنین برای بستهبندی البسه و ملافه نیز از این بستهها استفاده میشود زیرا مانع رشد قارچها و باکتریها، روی پارچه میشوند. آجیل، غلات، پنیر و گوشتهای پخته شده از جمله محصولات دیگری هستند که در بستهبندی آنها از این نوع بسته استفاده میشود.
در این قسمت به سه نمونه بستهبندی میپردازیم که اهمیت زیادی در این صنعت دارند. در صورتی که در زمینه تولید و فروش این نوع بستهبندیها، دارای کسب و کاری هستید و یا قصد خرید این محصولات را دارید، میتوانید به وبسایت ایستگاه مراجعه کنید. در این وبسایت، میتوانید با مجموعهای گسترده از فروشندگان و خدماترسانان در سراسر کشور در ارتباط باشید و هرگونه نیاز خود را در صنعت بسته بندی از این طریق برطرف کنید.
نایلون: یک طیف گسترده از محصولات را میتوان با نایلون بستهبندی کرد. بسته بندی نایلونی ، دارای مزیتهای بسیاری است که از آن جمله میتوان به ارزان بودن و قابلیت انعطاف بالای آن اشاره کرد. همچنین شفاف بودن آن، این امکان را به مشتری میدهد که بتواند بدون باز کردن بستهبندی، محصول داخل آن را ببیند.
فیلم استرچ: فیلم استرچ، نوعی لایه سلفونی است که برای بستهبندی بعضی وسایل الکتریکی و برخی کالاهای دیگر مورد استفاده قرار میگیرد. این لایه سلفونی که با استفاده از دستگاه استرچ، به دور محصول مورد نظر پیچانده میشود، علاوه بر اینکه باعث زیبا شدن محصولات میشود، از نفود آب به داخل محصول جلوگیری میکند.
استرچ پالتبند: این نوع بستهبندی در صنایع مختلفی از جمله مواد غذایی کاربرد دارد. از مزایای بستهبندی با استفاده از استرچ پالت بند، میتوان به این موارد اشاره کرد:
· ارزان بودن
· سرعت بالای بستهبندی
· مقاومت نسبتا بالا
جمعبندی
همانگونه که توضیح دادیم، بستهبندی انواع متفاوتی دارد و هر یک از آنها، ویژگی خاص خود را دارد. یک نوع بستهبندی شاید فاقد مزایای نوع دیگری از بستهبندی باشد. اما در عوض قابلیتهای خاص خود را دارد. پس نکتهای که باید کاملا مورد توجه قرار گیرد، این است که نیاز ما دقیقا به چه نوع بستهبندی است. برای مثال، شاید ضخامت بالای بستهبندی که به طور کلی یک نوع مزیت محسوب میشود برای کالای مورد نظر ما مزیت مهمی به حساب نیاید و نیازی به هزینه کردن زیاد در این زمینه نباشد. پس مهمترین نکته در زمینه بستهبندی محصولات، تناسب بین نیاز ما و قابلیتهای بستهبندی انتخاب شده است، به طوری که هزینه نیز تا حد امکان کاهش یابد.
** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است