کد خبر 117001
تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۴

دبیرعلمی "نخستین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی" با تشریح جزئیات برگزاری این کنگره در سه نشست؛ از اعطای جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی از سال 92 خبر داد.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، دکتر عطاء الله رفیعی آتانی دبیرعلمی "نخستین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی" از اعطای جایزه جهانی این کنگره خبر داد و گفت: به منظور تشویق نوآوری و نظریه پردازی در قلمرو علوم انسانی اسلامی و همچنین زمینه سازی برای نقد و بررسی نظریات نوپدید در این قلرو و زمینه سازی برای تضارب آرا و ارزیابی های جدی تر مقایسه ای برای نظریات علوم انسانی اسلامی شورای سیاست گذاری " کنگره علوم انسانی اسلامی" یک جایزه جهانی را طراحی کرد.

وی افزود: این جایزه جهانی به همه پژوهشگران و صاحبنظرانی تعلق خواهد گرفت که در سراسر جهان در حوزه علوم انسانی اسلامی نظریه پردازی کرده و یا نوآوری خواهند داشت.
 
وی فرایند داوری "جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی" را پلکانی خواند و گفت: در مرحله اول به صورت سایانه از همه مراکز علمی و صاحبنظران دعوت می شود که نظریات خود را در قالب مقاله یا کتاب به دبیرخانه کنگره بفرستند و در بدو امر در کمیسیونهای تخصصی کنگره که وظیفه کمیته علمی این جایزه را بر عهده دارند ارزیابی اولیه در مورد آثار ارسالی انجام می گیرد.
 
عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالیمه تأکید کرد: این آثار پس از ارزیابی اولیه برای 3 داور ارسال می شود و اگر میانگین ارزیابی این آثار از سوی 3 داور بالای 80 امتیاز را از 100 گرفت - وزن بالای نمره به نوآوری اختصاص دارد- آثار به مرحله بعدی ارزیابی وارد خواهد شد.
 
وی به مرحله سوم ارزیابی آثار ارسالی "جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی" اشاره کرد و افزود: آثار منتخب در مرحله سوم، در سه نشست علمی- تخصصی ارائه و ارزیابی خواهد شد و این نشستها هم کرسی داوری دارد و هم مدعوین این نشستها از صاحبنظران خواهند بود.
 
دکتر رفیعی در ادامه تصریح کرد: اگر نمره داوران اولیه طی این نشستهای تخصصی تأیید شد؛ این مقاله و نظریه برای دریافت جایزه کاندیدا می شود و در این مرحله آثار منتخب به هیئت داوری عالی دبیرخانه کنگره آثار رتبه بندی می شوند و دو مقاله یا کتاب که یکی حاوی نظریه و دیگری نوآوری است؛ کاندیدای نهایی دریافت "جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی" خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه همه رشته های علوم انسانی با رویکرد اسلامی می توانند در این جایزه جهانی شرکت کنند؛ اعلام کرد: بر اساس برنامه های پیش بینی شده فراخوان برگزاری "جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی" سالیانه از مهرماه آغاز می شود و در بهار و یا در جشنهای سالروز پیروزی انقلاب اسلامی هر ساله این جایزه اعطا می شود.

دبیرعلمی "نخستین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی" در ادامه به روند برگزاری این کنگره اشاره کرد و گفت: کنگره علوم انسانی اسلامی طی سه نشست برگزار می شود؛ نشست اصلی در 31 اردیبهشت در مرکز همایشهای صدا و سیما با سخنرانی یکی از مسئولان سه قوه افتتاح شده و با سخنرانی آیت الله مصباح یزدی نیز به پایان خواهد رسید.
 
وی افزود: همچنین در عصر روز 30 اردیبهشت نشست علمی- تخصصی با حضور بیش از 50 صاحبنظر داخلی و خارجی در مرکز همایشهای صدا و سیما برگزار می شود و نشست دیگری در روز 2 خرداد در مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) در شهر قم با حضور پژوهشگران داخلی و خارجی به زبان انگلیسی برگزار می شود.
 
دکتر رفیعی در پایان یادآور شد: چند کمیسیون در این کنگره علوم انسانی فعال هستند که کمیسیون فلسفه و روش شناسی علوم انسانی اسلامی، نقد علوم انسانی متداول، نظریه های مطرح در علوم انسانی اسلامی، رویکردهای رایج در علوم انسانی در جهان اسلام از جمله آنهاست که در هر کمیسیون حداقل 5 مقاله ارائه می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس