کد خبر 1169565
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳
مرغ نمایه

پس از گذشت چند روز ثبات در بازار مرغ و تخم مرغ در برخی از خرده فروشی‌ها مجدد قیمت‌ها با افزایش رو به رو بوده است. بررسی‌ها نشان میدهد نبود نهاده‌های دامی ارزان برای تولید کنندگان علت این اتفاق است.

به گزارش مشرق، قیمت هر شانه تخم‌مرغ در خرده‌فروشی‌ها به ۵۰ هزار تومان و هر کیلو مرغ به ۲۴ هزار تومان رسیده است. اینطور که پیداست مشکل بنیادین مرغدارها یعنی تامین نشدن نهاده دامی به صورت مقطعی حل شد، اما بار دیگر شاهد کاهش تولید در این زمینه هستیم. این شرایطی قیمتی در حال رخ داده که هنوز مراکز تحت نظر شهرداری‌ها مرغ را با قیمت مصوب ۲۰۵۰۰ تومان و تخم‌مرغ را شانه‌ای ۳۳ هزار تومان عرضه می‌کنند و نوسانات بازار خرده‌فروشی‌ها روی آن‌ها تاثیر نگذاشته است.  

بیشتر بخوانید:

چرا مرغ و گوسفند در ایران پرواز می‌کنند؟ +فیلم

قیمت مرغ و تخم‌مرغ از نیمه آبان ماه تا هفته اول آذرماه سال جاری روزهای عجیبی به خود دید. در این بازه زمانی قیمت هر شانه تخم‌مرغ به ۴۵ هزار تومان و قیمت هر کیلو مرغ به نزدیک ۳۵ هزار تومان رسید؛ اتفاقی که با توجه به اهمیت مرغ و تخم‌مرغ در سبد غذایی مردم ایران باعث اعتراض مردم در فضای مجازی شد.  

بیشتر بخوانید:

پسرخاله وزیر گوشت وارد می‌کند!

بررسی‌ها حاکی از آن بود اصلی‌ترین دلیل رشد قیمت مرغ و تخم‌مرغ نرسیدن نهاده‌های دامی ارزان (با ارز ترجیحی) به مرغداران بوده است. مرغداران با علم به این موضوع که باید محصول خود را با قیمت مصوب به فروش برسانند، ولی نهاده دولتی برای این کار نداشتند، ترجیح دادند از میزان تولید خود بکاهند و اساسا کمتر جوجه‌ریزی کنند و به نهاده کمتری احتیاج داشته باشند. کاهش جوجه‌ریزی باعث رشد قیمت مرغ و تخم‌مرغ در بازار آزاد شد؛ اتفاقی که دیگر مرغداران سهمی در آن نداشتند و صرفا ناشی از کمبود عرضه بود. دولت در این مقطع تصمیم به توزیع مرغ منجمد گرفت و سپس با استفاده از ذخایر استراتژیک نهاده‌های دامی سعی بر کنترل قیمت مرغ داشت که البته در این زمینه هم موفق بود و قیمت مرغ تا ۲۰ هزار تومان کاهش یافت. 

این اقدام دولت، اما چندان ادامه نیافت و دوباره مرغداران با مشاهده کاهش عرضه نهاده‌های دامی، میزان جوجه‌ریزی خود را کاهش دادند. باید به این نکته توجه داشت که صنعت مرغ و تخم‌مرغ صنعتی است که تاثیر سیاست‌های مخرب و نامناسب در آن، خود را پس از یک بازه حدود ۴۰ روزه نشان می‌دهد.  

چه کار باید می‌شد؟

دولت به جای پاک کردن صورت مساله نهاده‌های دامی و اجبار مرغداران به فروش با قیمت مصوب،   باید پیش از هر اقدامی تکلیف خود را با نهاده‌های دامی روشن می‌کرد. نخستین اقدام دولت در این زمینه تخصیص ارز بموقع برای واردات نهاده دامی و اطمینان از رسیدن آن به دست مرغدار است که هنوز در این زمینه اتفاقی رخ نداده است. وزارت صمت و بانک مرکزی باید رویکرد خودشان را در اولویت‌بندی نهاده‌های دامی تغییر دهند.  

قاچاق تخم‌مرغ!

اگرچه بی‌برنامگی وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صمت برای ساماندهی بازار تخم‌مرغ، دلال‌بازی، تامین بخشی از نهاده‌های مورد نیاز واحدهای تولیدی از بازار آزاد، افزایش قیمت نهاده‌ها و به طور کل افزایش هزینه‌های تولید علت اصلی افزایش قیمت تخم‌مرغ عنوان شده است، اما گفته می‌شود موضوع دیگری، چون قاچاق تخم‌مرغ به کشورهای همسایه هم بر بازار داخلی اثر گذاشته است. در این راستا و در پاسخ به این سوال که آیا تخم‌مرغ به کشورهای دیگر قاچاق می‌شود، هدایت اصغری، مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن گفت: در روزهای گذشته اخباری مبنی بر قاچاق تخم‌مرغ به کشورهای افغانستان و عراق به دست ما رسیده است.

در حال حاضر هر شانه تخم‌مرغ تولید شده در ایران با قیمت بیش از ۶۰ هزار تومان در افغانستان فروخته می‌شود. وی ادامه داد: برخی افراد سودجو و فرصت‌طلب به دلیل اختلاف قیمت تخم‌مرغ در داخل و خارج کشور اقدام به قاچاق آن می‌کنند و هر تریلی تخم‌مرغی که از کشور به صورت قاچاق خارج می‌شود، برای آن‌ها سود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومانی دارد، بنابراین لازم است دستگاه‌های نظارتی و امنیتی به این موضوع ورود کنند و جلوی قاچاق تخم‌مرغ گرفته شود. اصغری تصریح کرد: شاید مقدار قاچاق زیاد نباشد، اما جو روانی ایجاد شده ناشی از آن بازار داخلی را بهم می‌ریزد و باعث نابسامانی در بازار می‌شود.  

وی با اشاره به اینکه چرا باید تخم‌مرغ در بازار با قیمت بالا عرضه شود در حالی که اعلام کردیم می‌توانیم تخم‌مرغ بسته‌بندی شده را با قیمت ۳۶ هزارتومان به بازار عرضه کنیم، گفت: تخم‌مرغ ارزان‌ترین کالای پروتئینی است و بخش زیادی از نیاز مردم به پروتئین با تخم‌مرغ جبران می‌شود. اگر افزایش قیمت باعث حذف آن از سبد خانوار شود، آن وقت باید در بخش‌های درمانی هزینه بیشتری کنیم. مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن در پایان گفت: منتظر این هستیم تا ستاد تنظیم بازار قیمت تخم‌مرغ بسته‌بندی شده را به صورت کشوری اعلام و ابلاغ کند تا توزیع گسترده تخم‌مرغ بسته‌بندی شده با قیمت مشخص شده انجام شود.  

منبع: روزنامه وطن‌امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • ناشناس IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    20 1
    آقاي وزير صمت و آقاي روحاني چرا با حداقل هاي اين مردم بدبخت که از خريدن گوشت محرم شده اند و به خريد مرغهاي هورموني روي آورده اند اينگونه بر خورد نکنيد . اين مملکت در بخش نظارتي شمر مي خواهد نه شماها را. خدا بزرگ چاره شما را بکند . واسفا واسفا
    • IR ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
      0 0
      مجلس جهادی چه کرده دست مریزاد.
    • IR ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
      0 0
      این زبان دراز ها فقط و فقط برای زور گفتن به مردم آمده اند.
  • DE ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    7 0
    گرانی دوباره مرغ در راه است؟ گرانی دوباره دلار هم در راه است .برای شکستن و ویران کردن قئیترین اقتصاد های دنیا دوتا ومدیر و وزیر اصلاح طلب کافیه .ما ولی صدها تن از اونها داریم و کم کم داریم میریم کف همون دره ای که این 7.5 ساله خاکبرداری کردند . این صفت کن شل کن ها و تهلولهای مستانه و بستانه!! و منغَلیِ ممقُلی و شرکا در مورد دلار کشور را ویران کرد هروز با چرت و پرت گفتن در مورد ارز جیب ملت را خالی میکنند دلار میاد پایین خودشون میخرند میره بالا باز میفروشن به ملت .خدا به زمین داغ بزنه شما اصلاح طلبها و غربگداها را که دارید زمین سوخته تحویل دولت بعدی میدهید.
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    15 1
    یه املت ساده هم از ملت گرفته شد
    • DE ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
      4 13
      ۱۲:۴۰ - یه املت ساده هم از ملت گرفته شد.عوضش تا دلت بخواد همشون یه عمره دارن تئاتر هملت برامون بازی میکنند .اینکاره نیستند به ملت دروغ میگن ما بلدیم .فقط و فقط اقتصاد مقاومتی تنها راه است یعنی تکیه برخود نگاه به درون و داشته هایمان و نیروی جوانان این مرزو بوم.
    • بدبخت IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
      11 0
      دادش جان مردم دیگه خیلی بی عرضه ایم
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    16 1
    مردم مسلمانی که هنوز اعتقادی به خدا و حلال و حرامش دارید، مرغ صنعتی نخورید. این مرغها ذبح شرعی نمی شوند. حتی در آن کشتارگاههایی که به طور دستی مرغها را می کشند هم متاسفانه به دلیل آنکه پی در پی مرغ دارد می آید و می رود قصابان فرصت و حوصله پی در پی بسم الله گفتن را ندارند. حتی حوصله و فرصت ندارند از ذبح صحیح مرغ مطلع شوند و بسیاری از مرغها هنوز جان دارند که پر و بالشان کنده می شود. فیلمهایش هم هست. بروید ببینید. آن افرادی که خطر خوردن گوشت مردار را می دانند دیگر لب به مرغ صنعتی نزنند و ادعای دروغ اینکه در سوق و بازار اسلامی بنا بر حلیت است را هم باور نکنند. بازاری که 115 میلیون جوجه را خلاف مسلم دستور اسلام زنده به گور می کند اسلامی نیست. رحمت خدا بر علمای قدیم شیعه که چون از لقمه شبهه ناک پرهیز داشتند مردم روزگارشان از حرام پرهیز می کرد
  • IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    13 1
    به خدا به مرغ محل نذارید خودش به غلط کردن می افته.
  • مرصاد IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    3 4
    تمام این آشفتگی ها ، در بازار های مختلف ؛ با این هدف است ، که ؛ لیبرالها و اصلاح طلبان ، با فشار بر مردم ، میخواهند نظام را مجبور به سازش کنند !!
  • IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    6 0
    معلومه اول می‌نویسید گرونی تو راهه بعد هم عمل میکنید
  • IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    10 0
    ای بابا دلار۳۰ هزارتومانی که مرغ خیلی ارزانتر بود+؟حالا که۲۰هزارتومان شده،چرا؟اصلا دراین مملکت معلومه چه خبره!؟
  • IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    2 0
    ای بابا دلار۳۰ هزارتومانی که مرغ خیلی ارزانتر بود+؟حالا که۲۰هزارتومان شده،چرا؟اصلا دراین مملکت معلومه چه خبره!؟
    • US ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
      0 0
      تمامی مواد غذایی صادر میشوند چون دلار سازی اوجب واجبات است .
  • رضا IR ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    0 0
    ببینید اقا خانوم مخارج مرغ وگوسفند سر به فلک کشیده جنس 2000تومانی شده 5000 تومان میدونید این یعنی چه دیگه نمیگید مرغ گران شد
    • US ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
      0 0
      ببینید آقا خانوم میدونید صادرات چیه؟!
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
    0 0
    وزیر چیکار کنه
  • صبوری IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
    0 0
    خدا از این نامردها نگذرد که حتی یه تخم مرغ ساده رااز ملت گرفتن پس حکومت اسلامی چه میکند دنیا را آب ببرد اونهارا خواب برده والا ملت هم بی خیال شدن اونها پرروتر .الهی به تیر غیب گرفتار بشین که گرفتارمون کردین.
  • IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
    0 0
    ما به گرانی عادت داریم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس