کد خبر 1169457
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۷
زیان‌هایی که گیاه خواری به بدن می‌رساند!

یک متخصص تغذیه گیاه‌خواری را روشی مناسب برای درمان مبتلایان به کبدچرب می‌داند.

به گزارش مشرق، نرگس جوزدانی اظهار کرد: تجمع چربی به صورت غیرعادی در کبد که معمولا در اثر رژیم‌های پرانرژی و پرچرب صورت می‌گیرد، منجر به بیماری کبد چرب می‌شود. در واقع بدن نمی‌تواند این مواد پرچرب و انرژی را وارد چرخه سوخت و ساز کند و در نهایت در کبد تجمع می‌کنند و باعث می‌شوند کبد در حالت فیبروزه یا از بین رفتن قرار بگیرد.

این رژیم شناس و متخصصص تغذیه افزود: در واقع بیماری کبد چرب با ۴ مرحله ایجاد می‌شود که با عدم مصرف مواد بسیار چرب و پرانرژی، انواع نوشابه‌ها و فست فودها در مرحله اول، کبد چرب را درمان می‌کند. همچنین ورزش روزانه و پیشگیری از چاقی بسیار حائز اهمیت است.

بیشتر بخوانید:

ارتباط میان رژیم غذایی گیاهی و تقویت متابولیسم

وی بیان کرد: برای افراد مبتلا به بیماری کبدچرب در مرحله ۲ و ۳ توصیه می‌شود که تمرکز پایه رژیم غذایی خود را با رژیم معمول گیاه خواری در نظر بگیرند. این رژیم غذایی به افراد مبتلا در مرحله ۲ و ۳ کمک بسیاری می‌کند. همانطور که در قسمت بالا اشاره کردیم این افراد غذاهایی مثل فست فودها، روغن، نان‌های سفید، نمک، شکر و شیرینی را بیش از حد معمول استفاده می‌کنند. مصرف الکل هم یکی از عوامل تشدید کننده بیماری کبدچرب است. در واقع مصرف الکل در هر شرایطی باعث پیش روندگی کبدچرب می‌شود.

کبد چرب می‌تواند هر شخص در هر سنی را مبتلا کند

جوزدانی ادامه داد: چاقی شکمی و اضافه وزن در ابتلا به کبد چرب بسیار مهم تلقی می‌شود و مهم‌تر این است که در شرایط امروزی بیماری کبد چرب، مربوط به یک رده سنی خاص نمی‌شود و در صورت عدم رعایت نکات توصیه شده، می‌تواند هر شخص در هر سنی را مبتلا کند. حتی کبد چرب می‌تواند نوجوان دارای اضافه وزن را مبتلا کند. توصیه می‌شود افراد دارای اضافه وزن حتما با مشاوره تغذیه‌ای مورد اعتماد و فعالیت ورزشی، وزن خود را کاهش دهند.

او گفت: تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که به کبد چرب مبتلا هستند و از قهوه استفاده می‌کنند، تا حدودی می‌تواند نقش بازدارنده داشته باشد. در واقع کافئین موجود در قهوه اثرات تخریبی چربی بر روی کبد را کاهش می‌دهد. مصرف سبزیجات برگ سبز و ماهی‌ها در کاهش التهابات کبد چرب نقش بسیار موثری دارند. همچنین جایگزین کردن جو به خصوص جو دوسر به جای نان سفید و برنج یک کمک دهنده خوب در رژیم غذایی محسوب می‌شود.

این متخصص تغذیه افزود: گردو می‌تواند در بهبود عملکرد کبد نقش داشته باشد. البته به این معنا نیست که روزانه ۱۰ عدد گردو مصرف شود، بلکه همان ۲ عدد با صبحانه کفایت می‌کند. همچین استفاده از روغن آووکادو در برنامه غذایی بسیار مهم است. توصیه می‌شود مصرف کلی روغن‌های خوراکی را کاهش دهید و برای پایه مصرف از روغن آفتابگردان و زیتون استفاده کنید. همچنین می‌توانید آجیل به میزان متعادل در طول روز مصرف کنید. سعی کنید لبنیات مورد استفاده شما در حالت بدون چربی یا نهایتا کم چرب باشد.

جوزدانی بیان کرد: سیر و پودر آن اثرات مثبتی در عملکرد کبد ایجاد می‌کنند. همچنین تا حدودی در کاهش وزن موثر هستند. افراد مبتلا یا در معرض کبد چرب از گوشت قرمز تحت هیچ عنوان استفاده نکنند و حتی از گوشت سفید هم فقط قسمت سینه آن را مصرف کنند. یکی از منابعی که می‌توانند برای تامین پروتئین مصرف کنند، خوراک عدسی و لوبیاست. بهتر است افراد مبتلا، مصرف شیرینی را به طور کلی از برنامه خود حذف کنند چرا که اختلال و التهاب‌های متفاوتی در قسمت‌های مختلف ایجاد می‌کند.

این مشاور تغذیه مطرح کرد: در مورد میوه‌ها توصیه به مصرف انواع توت شده است، چرا که کم کالری هستند و در مقابل اثرات آنتی اکسیدان بالایی دارند. همچنین مصرف انگور یاقوتی برای کاهش التهابات کبدی توصیه می‌شود. در تحقیقات صورت گرفته افراد مبتلا به کبد چرب می‌توانند از عرق خارشتر استفاده کنند، زیرا می‌تواند اثرات مثبتی در عملکرد کبد داشته باشد.

جوزدانی در پایان تصریح کرد: بیان این نکته بسیار حائز اهمیت است که کمبود ویتامین D در بدن افراد باعث افزایش و تشدید بیماری کبد چرب می‌شود؛ بنابراین سعی کنید از منابع ویتامین D و مکمل‌های آن با دستور پزشک استفاده کنید. همچنین برای تامین پتاسیم می‌توانید از ماهی به خصوص سالمون و دریای جنوب، موز، کیوی و زردآلو استفاده و از کلم بروکلی، نخود سبز به عنوان منبع گیاهی مصرف کنید. باید به این نکته اشاره کرد رژیم غذایی گیاه خواری در صورتی که به صورت متعادل و تحت نظر مشاور تغذیه انجام شود، هیچ مشکلی برای افراد ایجاد نمی‌کند.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
    1 0
    فریب نخورید. تنها گیاهانی که مزاج گرم و خشک دارند برای کبد چرب مناسب هستند در حالی که بسیاری از سبزیجات و میوه ها مزاج سرد و مرطوب دارند که اصلا برای کبد مناسب نیست
  • IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
    1 0
    برای بهبود کبد چرب وعده نهار رو حذف کنید و شام سبک و بموقع و ورزش دو ماهه درمان میشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس