کد خبر 1168856
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۱
ریسک عوارض واکسن فایزر بالاست/ویژگی واکسن ایرانی

یک داروساز با اشاره به اینکه واکسن فایزر و مدرنا با توجه به شرایط خاص کشورشان مجوز ساخت گرفته اند، گفت: ریسک عوارض این واکسن ها بالا است.

به گزارش مشرق، حسین شمالی، پزشک  داروساز، در خصوص تولید واکسن ایرانی، اظهار داشت: از نظر فنی و تکنیکال تولید واکسن ایرانی چیزی کمتر از واکسن‌های خارجی ندارد و اینکه یک پروژه‌ای شروع شود و در پایان منجر به موفقیت یا شکست شود، در دنیا طبیعی است.

بیشتر بخوانید:

بایدن: روزانه سه تا چهار هزار نفر بر اثر کرونا در آمریکا می‌میرند +فیلم

وی افزود: وقتی داروی جدیدی وارد بازا ر می‌شود در درجه اول ایمنی آن تأیید شده به طوری که نباید به کسی آسیبی وارد کند و در غیر این صورت به طور حتم مورد استقبال قرار نمی‌گیرد. به همین دلیل بسیاری از داروها به دلیل نداشتن ایمنی لازم از همان مراحل اولیه از چرخه تولید خارج شدند و این در خصوص واکسن کرونا مستثنی نیست.

شمالی ادامه داد: واکسن ایرانی در فازهای بالینی تست شده و در حال حاضر به مرحله تست انسانی رسیده و تاکنون عوارضی برای افرادی که واکسن را تزریق کرده اند، نداشته است.

ببینید:

فیلم/ چرا ایران از آمریکا و انگلیس واکسن نمی‌خرد؟

این داروساز گفت: زمانی که بعد جمعیت زیاد می‌شود عوارض واکسن نیز در جمعیت‌های بزرگ‌تر و نژادهای متفاوت و تنوع سنی در طول زمان احصا می‌شود و بسیاری از عوارض در دراز مدت خود را نشان می‌دهد و واکسن‌های فایزر و مدرنا در حالت اورژانس مجوز تولید آنها داده شده و متفاوت با سایر داروها به دلیل شرایط اقتصادی و خاص حاکم بر آن کشور درست یا غلط مجوز ساخت گرفته اند و آنها تصمیم گرفته اند که واکسن را وارد فاز ۳ و ۴ کنند و در این صورت است که ریسک بروز عوارض شأن بالا است.

وی افزود: به فرض اینکه ایمنی و کارایی این واکسن‌ها تأیید شده باشد باید بررسی کرد که آیا هزینه واردات این واکسن‌ها در مقابل کارایی که دارند ارزشمند است یا خیر.

شمالی گفت: متد واکسن ایرانی ویروس ضعیف شده و کشته شده است و این روش سال‌های سال است که برای تولید واکسن‌ها استفاده می‌شود و احتمال بروز عوارض جانبی ناخواسته کمتر است. اگر واکسن ایرانی تا ۶ ماه آینده مراحل تولید را پشت سر بگذارد ابتدا باید به گروه‌های پرخطر تزریق شود و سپس در دسترس عموم قرار گیرد.

این کارشناس سلامت تاکید کرد: حساسیت‌هایی که در قبال واکسن ایرانی وجود دارد، کاملاً طبیعی است اما متدی که در این واکسن استفاده شده در مقابل مدرنا و فایزر ثابت شد است و مشکلی تاکنون رخ نداده است اما این دو واکسن خارجی روش ساخت شأن جدید است و احتمال هر گونه عارضه و مشکلی در آنها وجود دارد.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    16 3
    فقط طبق معمول رو قنپز ترامپ عوضی دستور تولید گسترده این جنس بنجل رو داد
    • IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
      1 0
      عزیز جان زحمت همین دکترهای مملکت خوودته.حتما باید اجازه ورود ان واکسن امریکایی را میدادند.تازه بازی ترامپ شروع میشد بدیم یا ندیم.تازه اگر بدهند انوقت معلوم نبود اصل واکسن را میدادند.انهم واکسنی که تکنولوژی جدیدی هست و از عوارضش ناشناخته.به زور دستور ترامپ وارد فاز تولید شده
  • صادق IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    0 26
    خوش بحال ایرانی ها مشکل واکسن هم مثل بقیه مشکلها حل شد.علی یرکت الله..‌‌ههههههه
  • تابان IR ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    2 29
    این دارو ساز چرا بیکار نشسته!؟بگو آستین بالا بزن و توی آشپزخانه خونه تون واکسن رو تولید کن. تا واکسنو نگیریم،آروم نمی گیگیریم
    • حامد IR ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
      2 1
      پان ها کم بودن، آلبانی نشینها رو هم تایید کن.
  • حامد IR ۰۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    2 0
    این واکسن نیست سلاحه، مثل این میمونه بگی "ریسک" مردن بعد از شلیک گلوله از ژ3 زیاده!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس