کد خبر 1168614
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۱
عیدی کارگران

برای سال آینده تمام کارگران مشمول قانون کار بین ۳ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان تا ۵میلیون و ۷۳۰ هزار تومان عیدی خواهند گرفت.

به گزارش مشرق، براساس ماده واحده قانون کار که در پایان شهریور ماه سال ۱۳۷۰ اصلاح شد، تمام کارگاه‌های مشمول قانون کار مکلفند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار معادل ۶۰ روز آخرین مزد پایه، به عنوان عیدی و پاداش بپردازندف به شرطی که از سه برابر حداقل مزد کارگران فراتر نرود.

برای محاسبه حداقل عیدی باید دستمزد روزانه مصوب سال را در ۶۰ روز ضرب کنیم. در ماده واحده قانون کار آمده است که مبلغ پرداخت عیدی کارکنان نباید از ۹۰ روز حداقل مزد روزانه تجاوز کند.

بر این اساس، با توجه به حداقل دستمزد ۱ میلیون و ۹۱۰ هزار و ۴۲۷ تومانی کارگران در سال ۹۹، امسال تمام کارگران مشمول قانون کار بین ۳ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان تا ۵ میلیون و ۷۳۱ هزار تومان عیدی خواهند گرفت و هر نوع پرداختی کمتر از این رقم، غیرقانونی است و کارگران حق شکایت دارند.

*آغاز واریز عیدی کارگران با حقوق بهـمن ماه

فتح الله بیات، رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی درباره عیدی کارگران گفت: معمولاً عیدی و پاداش پایان سال کارگران بر اساس قراردادهای کار در اسفند ماه پرداخت می‌شود؛ به این نحو که با در نظر گرفتن تعطیلی بانک‌ها و شروع تعطیلات عید و انجام برخی حسابرسی‌ها تا ۲۰ اسفند ماه عیدی‌ها به حساب‌های کارگران مشمول قانون کار و بازنشستگان تأمین اجتماعی واریز می‌شود. اما عده‌ای از کارفرمایان آن را به روزهای آخر سال موکول نکرده و با حقوق بهمن واریز می‌کنند.

بیات با بیان اینکه منعی برای واریز عیدی و پاداش پایان سال کارگران در بهمن ماه وجود ندارد، گفت: کارفرمایانی که از تمکن مالی و نقدینگی لازم برخوردارند از بهمن ماه همراه با حقوق و دستمزد کارگران عیدی و پاداش پایان سال را هم می‌پردازند.

به گفته وی بسیاری از ادارات، سازمان‌ها و شرکت‌ها پرداخت عیدی کارگران را بهمن ماه انجام می‌دهند چرا که به لحاظ برخی حسابرسی‌ها، تراکنش‌های مالی و ازدحام بانکی برای کارفرمایان بهتر است و با توجه به مشکلات معیشتی کارگران، پرداخت عیدی شاید کمکی برای آن‌ها در پایان سال باشد. بسیاری از خانوارهای کارگری نیز با فراغ خاطر بیش‌تری نسبت به تهیه مایحتاج شب عید و اقلام مورد نیاز خود اقدام می‌کنند.

متن بخشنامه دستمزد سال ۹۹ کارگران به شرح زیر است:

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    6 4
    پس بیکارها وبیگارهاچیکار کنند که حقشونو این مفسدان،مفتخورها امتیازیها وبی لیاقتها باندبازیها وپارتی بازیهای(مسئولین وکارکنان حکومتی دولتی خصولتی ووابسته،رنهای برتر اقاها واقازاده ها ونجومیبگیرها خودیها و....)خورده اند هیچ کاری هم برای مملکت نکرده اند!؟باید تمام(عیدی،حقوق،مزایا،بیمه،انواع سمت ومشاغل وانواع امتیازها ونجومیها واموال انباشت شده شان بین تمام مردم بطور مساوی وبه عدالت تقسیم وتوزیع بشه
  • IR ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    3 6
    سلام جالبه بعد به بازنشستگان همین کارگران دولت نصف این عیدی رو هم نمی ده دولت همیشه برای بقیه خوب تعیین تکلیف می کنه ولی وقتی خودش می خواد پول بده هزار تا بند و تبصره می یاره که مبلغ پرداختی رو کم کنه
  • IR ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    3 6
    خرج که از کیسه مهمان بود، حاتم طایی شدن آسان بود‌‌‌! برای بخش خصوصی خوب بلدند تکلیف روشن کنند! خود دولت چقدر عیدی به کارمندانش می دهد و چه زمانی؟
  • سید رضا حسینی IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    4 0
    ما قراردادیهای انجام کار معین مشخص شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک وزارت راه شدیم شترمرغ نه کارگریم و نه کارمند مزایای کارمندها رو نمیگیریم چون قراردادی هستیم و بیمه تامین اجتماعی بعد سرسال که میخوان عیدی بدن چون قرارداد مستقیم با اداره داریم میشیم کارمند و عیدی تامین اجتماعی بهمون تعلق نمیگیره و...............
  • IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    4 0
    ما 11 ماه کارگریم ماه دوازدهم میشیم کارمند و عیدی کارگری به ما تعلق نمیگیرددر حالیکه تا پنج شش سال پیش عیدی کارگری را میگرفتیم خدا از این دولت نگذره که به ما خیانت کردند
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    3 0
    اول از هم سفته هایی را که از ما گرفتن درست کنید....حقوق پارسال را میدهند کجان بازرسان اداره کار
  • IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    6 0
    این همه رئیس جمهور،وزیر،مسئول،رئیس اداره کار معاون بازرس شورا وحیف نون ...-بعداز۴۰سال هنوز نتوانستندمسئله(انواع قرارداد،باندبازی پارتی بازی دراستخدامها واینهمه اختلاف و...را حل کننید!؟)
  • ایرج قلیزاده IR ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    0 0
    واقعااین دولت تدابیییییر شرمند میکووونه مارا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس