گفت‌و‌گوی تفصیلی با دبیر ستاد انتخابات: ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری الکترونیکی است/افزایش شعبه‌های اخذ رای در خرداد ۱۴۰۰

موسوی با بیان این نکته که نظرسنجی‌های صورت گرفته درباره میزان مشارکت مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری رو به بالاست، گفت: ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری به صورت الکترونیکی خواهد.

به گزارش مشرق، سید اسماعیل موسوی دبیر ستاد انتخابات کشور، درباره آخرین وضعیت الکترونیکی شدن انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ و اینکه چه تصمیمی برای برگزاری الکترونیکی انتخابات  در استان تهران گرفته شده است، گفت:‌ همانگونه که مطلعید در سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغی مقام معظم رهبری، بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در جهت حداکثرسازی شفافیت، سرعت و سلامت در اخذ و شمارش آراء و اعلام نتایج انتخابات تکلیف شده است.

وی افزود: این بند از سیاست‌ها همچون سایر بندها بسیار هوشمندانه تدوین شده و بر سه موضوع مهم و اساسی شامل «شفافیت در اخذ و شمارش آراء و اعلام نتایج» و «سرعت در اخذ و شمارش آراء و اعلام نتایج» و «سلامت در اخذ و شمارش آراء و اعلام نتایج» تاکید شده است. یعنی با بکارگیری فناوریهای نوین به این سه هدف می توان رسید.

دبیر ستاد انتخابات کشور ادامه داد: ما در وزارت کشور به عنوان مجری قانون انتخابات و مجری سیاستهای کلی انتخابات همواره تلاش کرده‌ایم که در امر خطیر و حساس انتخابات از فناوری‌های روز نهایت بهره را ببریم. خوشبختانه اکنون به تعداد شعب اخذ رای در سراسر کشور دستگاه احراز هویت داریم و با دقت بالا و سرعت بالا افراد رای دهنده را شناسایی می‌کنیم و امکان شرکتشان در انتخابات را فراهم می‌کنیم. ضمناً این امکان هم برای ما مهیاست که فرایند رای گیری را نیز الکترونیک کنیم و از بسیاری از خطاها و تخلفات پیشگیری نماییم تا سلامت انتخابات بیش از پیش تامین شود.

موسوی گفت: با این هدف، بلافاصله بعد از پایان انتخابات مجلس شورای اسلامی، مقدمات بررسی و فراهم نمودن امکانات انتخابات الکترونیکی برای انتخابات ۱۴۰۰ را شروع کردیم و در قالب جلسات کارشناسی و مدیریتی متعددی که از سال گذشته شروع شده بود موضوعات فنی و حقوقی انتخابات الکترونیک را به صورت مشترک با شورای نگهبان به عنوان دستگاه ناظر بر انتخابات بررسی نمودیم ولی تاکنون به نتیجه‌ای که این مهم، محقق شود دست نیافته‌ایم و البته کمی دیر شده است چونکه ما برای ساختن صندوق‌های رای الکترونیک به چند ماه وقت نیاز داریم، لذا اگر ۶ ماه پیش تکلیف مشخص می‌شد و توافقات انجام می شد امروز راحت‌تر می‌توانستیم صندوق‌ها را بسازیم و مقدمات را فراهم کنیم.

* ترجیح ما این است که در کلانشهرها، انتخابات شوراها را به صورت الکترونیک برگزار کنیم

وی با اشاره به جلسه اخیر وزارت کشور با هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی تصریح کرد: در این زمینه جلساتی داشته‌ایم و موضوع را مطرح و پیشنهاد کرده‌ایم. ترجیح ما این است که در کلانشهرها، انتخابات شوراها را به صورت الکترونیک برگزار کنیم زیرا با توجه به تعداد بسیار زیاد نامزدها و تعداد زیاد شعب اخذ رای در کلانشهرها، عملیات اخذ رای و شمارش آراء به شیوه دستی و سنتی بسیار سخت و زمانبر است در حالیکه در صورت استفاده از فناوریهای نوین، سرعت و سلامت انتخابات دوچندان می شود.

دبیر ستاد انتخابات کشور درباره تدابیر وزارت کشور برای تامین امنیت سلامت رای‌دهندگان در پیشگیری از ابتلا به کروان در صف‌های رای‌گیری اظهار داشت: متاسفانه کرونا بر روی بسیاری از ابعاد زندگی اجتماعی و فردی ما تاثیر داشته است. یکی از موضوعات مهم متاثر از این پدیده، جریان انتخابات است. در برخی از کشورهای دنیا در اثنای کرونا، انتخابات برگزار شده و برخی دیگر از کشورها چون نگران تشدید و افزایش آمار مبتلایان بودند و امکان کنترل این بیماری را گاهاً نداشتند ترجیح دادند که انتخاباتشان را به تعویق اندازند و در زمان دیگری برگزار کند.

موسوی ادامه داد: ما در ماه‌های آینده دو هدف اساسی داریم. اول اینکه از تاثیر کرونا بر جریان انتخابات بکاهیم و دوم این که تاثیر انتخابات بر کرونا را مهار کنیم. بدین منظور با بسیاری از افراد باتجربه در حوزه انتخابات و فعالین سیاسی و اجتماعی و دستگاههای مرتبط با انتخابات هم اندیشی های مفصلی داشته ایم. از سوی دیگر با وزارت بهداشت به عنوان وزارتخانه تخصصی نیز در ارتباطیم تا برای حفظ سلامت مردم و پیشگیری از خطر شیوع مجدد کرونا بهترین تصمیمات را بگیریم. در همین راستا قطعاً و بدون شک، انتخابات ۱۴۰۰ را با رعایت دقیق پروتکلهای بهداشتی برگزار خواهیم کرد و تصمیمات ستاد ملی مدیریت کرونا را اجرا خواهیم کرد تا آسیبی به سلامت جامعه وارد نشود.

وی درخصوص احتمال برگزاری دو روزه انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ گفت: همه مراحل و فرایندهای انتخابات برگرفته از قانون است. قانونی که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفته است و ما اجرا می‌کنیم. ایده برگزاری انتخابات در دو یا چند روز را بر اساس نیازی که احساس می‌کردیم و نیز تجربه‌ای که در دنیا وجود داشت از ابتدا توسط وزارت کشور مطرح شد ولی اگر این ایده بخواهد جنبه عملیاتی پیدا کند قطعاً نیازمند اصلاح قانون و تدارک سازوکارهای آن است که تاکنون انجام نشده است. اما بیکار ننشسته‌ایم بلکه راهکارهای جایگزین خوبی یافته‌ایم مانند مواردی که شما اشاره کردید از جمله می‌توانیم ساعات رای گیری را بیشتر کنیم و یا به منظور سهولت دسترسی مردم به شعب اخذ رای و پیشگیری از شلوغی و ازدحام مردم در شعبه‌ها، تعداد شعب را افزایش دهیم. در این خصوص پیش بینی‌های خوبی در وزارت کشور انجام شده است.

موسوی درباره فراخوان اخیر وزارت کشور برای دریافت پیشنهادهایی در زمینه برگزاری بهتر انتخابات ریاست‌جمهوری در حین کرونا، اظهار داشت: با توجه به شرایط خاصی که در انتخابات ۱۴۰۰ به واسطه شیوع کرونا داریم، برای اولین بار، وزارت کشور طی فراخوانی از همه علاقمندان به مقوله انتخابات، فعالین سیاسی، حقوقدانان، اصحاب خبر و رسانه و ... خواست در خصوص چگونگی برگزاری انتخابات در شرایط کرونایی هم اندیشی کنند و ایده های خود را مطرح نمایند. خوشبختانه تعداد زیادی از افراد نظرات خود را ارسال کردند و ما استفاده کردیم.

* شعبه‌های اخذ رای را افزایش خواهیم داد و داوطلبان را نیز به صورت الکترونیک ثبت نام خواهیم کرد

دبیر ستاد انتخابات افزود: علاوه بر آن از همه استانداران و فرمانداران نیز خواستیم تجربیات موفق خود را همراه با پیشنهادات و ایده های نو به وزارت کشور ارسال کنند. همچنین با مجمع استانداران نیز نشستی را برگزار کردیم و از نظراتشان بهره مند شدیم. بر اساس این نظرخواهی‌ها، و برای تامین سلامت مردم شامل رای دهندگان و عوامل اجرایی و نظارتی انتخابات با همکاری وزارت بهداشت پروتکلهای بهداشتی را تدوین و بکار می‌گیریم. همچنان که گفته شد شعبه‌های اخذ رای را افزایش خواهیم داد و داوطلبان را نیز به صورت الکترونیک ثبت نام خواهیم کرد.

موسوی با اشاره به طرح اصلاح قانون انتخابات که در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است، نظر اظهار داشت: طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری مدتهاست در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است ولی تاکنون به نتیجه نهایی نرسیده است. با فرض اینکه این طرح در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد باید به شورای نگهبان ارسال گردد تا تایید شود. در صورت تایید، برای اجرا ابلاغ می‌گردد که هنوز به این مرحله نرسیده است.

وی از تشکیل هیئت اجرایی مرکزی انتخابات در اسفندماه سال جاری خبر داد و افزود: انشالله و به لطف خداوند هیات اجرایی مرکزی در اسفندماه امسال تشکیل خواهد شد. رییس این هیات وزیر کشور است و وزیر اطلاعات و دادستان کل کشور و یکی از اعضای هیات رییسه مجلس شورای اسلامی و هفت نفر از معتمدان در آن عضویت دارند.

دبیر ستاد انتخابات در پایان با اظهار امیدواری از مشارکت بالای مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت:‌ بدون تردید مردم ایران در هر نقطه‌ای که باشند نسبت به کشور و نظامشان تعلق خاطر دارند و برای تعیین سرنوشت خودشان در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی از جمله انتخابات شرکت می‌کنند. البته میزان مشارکت در انتخابات به مولفه‌ها و شرایط متعدد و متفاوتی وابسته است. وزن و درجه معروفیت و مشهوریت و محبوبیت نامزدها خیلی اثرگذار است. رقابتی شدن انتخابات بین اندیشه‌های سیاسی متفاوت و جریان‌های سیاسی نیز از عوامل موثر است. علاوه بر اینها وضعیت اقتصاد و معیشت جامعه، عملکرد مجموعه در مهار کرونا یا شیوع مجدد آن، برنامه های ارائه شده توسط نامزدها و ... از مولفه‌های دیگری است که بر ترغیب مردم برای مشارکت در انتخابات تاثیرگذار خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: نظرسنجی هایی توسط برخی مراجع در حال انجام است و نتایج آن به ما اعلام می‌شود. بررسی روندها نشان می‌دهد که گرایش و علاقه مندی مردم برای شرکت در انتخابات بر اساس این نظرسنجی ها رو به افزایش است.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
    2 0
    انتخابات شوراها الکترونیکی نبود نزدیک نصفشون دارن به جرم فساد بازداشت و زندانی می شوند وای به روزی که الکترونیکی هم بشود مجری آن هم دولت اعتدال!!! باشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس