کد خبر 1168231
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۴

به گزارش مشرق، محمد صادق علیزاده در کانال تلگرامی خود نوشت: ناوبندر یک شناورِ «پشتیبانیِ رزم» است. تصور کنید ناوچه‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران که شناورها و نفتکش‌های تجاری کشور را در خلیج عدن، دریای سرخ و یا حتی دریای کارائیب اسکورت می‌کنند. این ناوچه‌های نظامی خودشان نیاز به خدمات بندری(دریافت سوخت و مهمات و مواد غذایی، خدمات فنی، بهداشتی، درمانی و امثالهم) دارند. تصور کنید هیچ بندری به این ناوچه‌های نظامی سرویس نمی‌دهد. چه باید کرد؟! هیچ! ناوچه‌ای که در دریای سرخ مستقر است باید ماموریت خودش را نیمه‌تمام بگذارد به یکی از بنادر ایرانی در دریای عمان یا خلیج فارس برگردد. کارکرد ناوبندر دقیقا اینجا خودش را نشان می‌دهد. 

 مکران کجا مستقر می‌شود؟

ناوبندر مکران قرار است در راس‌الحد واقع در جنوب‌شرقی کشور عمان و ابتدای خلیج عدن مستقر شود. هر شش ماه یکبار به بندرعباس باز می‌گردد تا سرویس‌های دوره‌ای خود را انجام دهد و دوباره به نقطه ایستایی خودش برگردد. محض آنکه ناوچه‌های نظامی ایرانی در دریای سرخ نیاز به خدمات بندری داشته باشند،  مکران با حرکت به سمت آنها، خدمات مورد نظر را ارائه می‌کند. این یعنی اتخاذ تدابیر لازم برای ناقص نماندن ماموریت‌های رزمی ناوها و ناوچه‌های نظامی ایران.

 چرا ناوهای ایرانی برای خدمات بندری در بنادر دیگر کشورها پهلو نمی‌گیرند؟

بنادر دیگر کشورها به خصوص بنادر کشورهای عربی حاشیه خلیج عدن و دریای سرخ به ناوهای نظامی ایرانی خدمات نمی‌دهند. ناوها باید خودشان را به ابتدای دریای عمان می‌رساندند تا در بندر چابهار یا یکی از بنادر کشور عمان پهلو بگیرند. از ابتدای بحران کرونا، عمان هم از ارائه خدمات به ناوهای نظامی ایران خودداری می‌کند. مسئولان ایرانی در پی راه‌اندازی پایگاه دریایی در یکی از کشورهای حاشیه دریای سرخ بودند که با دخالت ایالات متحده و عربستان سعودی، کشور مورد نظر از رای خود برگشت و به ایران پاسخ منفی داد. 

 چرا شناورهای ایرانی باید در خلیج عدن و دریای سرخ اسکورت شوند؟

پاسخش ساده است. طی یک سال گذشته، مزاحمت‌های متعددی برای نفتکش‌های ایرانی ایجاد شده است. این مزاحمت‌ها از نوع دزدی‌های دریایی نیست. صریح‌ترش آنکه عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی از موقعیت سوق‌الجیشی دریای سرخ و کانال سوئر سوءاستفاده کرده و به شناورهای تجاری ایرانی تعرض می‌کردند. در پی تدابیر اتحاذ شده در ستاد کل نیروهای مسلح، مقرر شد شناورهای تجاری ایران توسط ناوها و ناوچه‌‎های نظامی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تا کانال سوئر اسکورت شوند. این ناوها و ناوچه‌ها خودشان هم نیاز به خدمات بندری دارند که ناوبندر مکران برای پاسخ به این نیاز تولید شده است. البته این اسکورت‌ها محدود به ماموریت‌های خلیج عدن و دریای سرخ نیست. نفتکشهای اعزامی به وئزوئلا در دریای کاراییب هم توسط ناوهای نظامی ارتش جمهوری اسلامی ایران اسکورت می‌شوند. 

 ناوبندرها مشابه خارجی هم دارند؟

بله. هم‌اکنون ارتش ایالات متحده از این گروه از شناورهای سنگین تحت عنوان ESB استفاده می‌کند که مخفف Expeditionary Sea Base به معنای «پایگاه دریاییِ اعزام‌شونده» است. اولین ESB ایالات متحده با تغییر کاربریِ از یک شناور تجاری ساخته شده. بعدی‌ها اما برای این کار ساخته شده‌اند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
    11 1
    باید بتونه در برابر حمله جنگنده و ناوهای دیگر ، دفاع کنه یا نه ؟؟؟؟
  • FR ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
    14 4
    درود بر سپاه اسلام
  • IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
    6 3
    الحمد للّٰٰه رب العالمین
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
    7 4
    جالب بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس