مکران

با رونمایی رسمی از ناوبندر مکران مشخص شد که این شناور بزرگ، به کلاس خاصی از لانچرهای موشکی مجهز شده که تا به امروز هیچ کشوری در جهان، نتوانسته آنرا به صورت عملیاتی وارد خدمت نیروهای مسلح خود کند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، با ورود موشک به عرصه رزم دریایی، شیوه نبرد در آب های جهان برای همیشه تغییر کرد و در جایی که اکثر اوقات توپ های سبک و سنگین و در نهایت اژدرها تعیین کننده طرف پیروز در نبردهای سطحی بودند، دهه های اخیر شاهد ورود یک سلاح جدید بود که با برد و دقت بیشتر کمک کرد تا شناورهای حتی کوچک تبدیل به تهدیدی بزرگ برای واحدهای غول پیکر در حال تردد در دیا شوند. به صورت کلی، موشک های ضد کشتی از نوع کروز بوده و توسط شناورهای سطحی رزمی و درون محفظه های عمدتا استوانه ای یا مکعبی شکل حمل و در صورت نیاز پرتاب می شوند.

بیشتر بخوانید:

ابتکار مهم سپاه برای صیانت از منافع ایران در آبهای بین‌المللی/ امکان اجرای حملات فوجی پهپادی در اقیانوس فراهم شد +عکس

تغییر مأموریت شناورهای غیرنظامی؛ نسخه مرسوم در نیروهای مسلح بزرگ دنیا/ استفاده نیروهای ویژه ارتش آمریکا از کشتی تجاری در رزمایش‌ها و عملیات‌ها +عکس

گام بلند نیروی دریایی ارتش برای نصب «موشک بالستیک» روی ناوها و زیردریایی‌ها/ تک تیراندازهای دوربرد ایرانی به آبهای آزاد می‌روند +عکس

البته در سالهای اخیر، برخی نیروهای دریایی مهم دنیا اوقات تفکر استفاده نظامی از پلتفرم های تجاری را دنبال کرده اند و یک کشتی نفتکش یا کانتینر بر بزرگ که به دلیل اندازه بالا می تواند میزبان نیروهای و تجهیزات زیادی باشد، تبدیل به مدل هایی با کارایی رزمی یا پشتیبانی رزمی شده اند که این ایده، چند سالی است که در جهان رونق گرفته و البته در کشور ما نیز نیروی دریایی سپاه با شناور شهید رودکی، چراغ اول را مدتی پیش در این زمینه روشن کرد.

در نداجا نیز ناو بندر مکران، شناور جدید نیروی دریایی ارتش است که با وزن ۱۲ هزار تن در حقیقت شناوری همانند شهید رودکی ولی در اندازه بزرگتر است که این شناور توان پذیرش بالگردهای سنگین مثل سری RH-۵۳ و پهپاد را داشته و بحث های پشتیبانی مثل حمل و بازیابی قایق های تندروی عملیات ویژه حمله نیروهای مخصوص و خدمات بیمارستانی از جمله توانایی های آن است. اما در مقایسه با ناو شهید رودکی، در نگاه اول خبری از موشک و تسلیحات سنگین خاصی روی ناو مکران نبود چراکه در شناور شهید رودکی پرتابگرهای موشک کروز و سامانه سوم خرداد به خوبی مشخص بودند.

دو کانتینر حامل موشک بر روی ناو مکران

کانتینرهای حامل موشک بر روی ناو مکران از زاویه بالا

اما با بررسی دقیق تر تصاویر منتشر شده از ناو مکران، متوجه دو کانتیر بزرگ بر روی عرشه کشتی می شویم که با فاصله و در مقابل یک دیگر بر روی صفحه فلزی قرار گرفته اند. با توجه به اینکه به نظر می‌رسد کانتینرهای مذکور از نوع استاندارد ۴۰ فوت هستند، ابعاد آنها طول ۱۲، عرض ۲.۳۴ و ارتفاع ۲.۲۸ متر خواهد بود. در نتیجه احتمال پذیرش ۴ موشک از نوع ابومهدی در هر یک از آنها قابل طرح است و حتی گزینه هایی مثل موشک های بالستیک از خانواده فاتح نیز قابل نصب در درون آنها هستند. این نوع سیستم حمل و پرتاب موشک تا به امروز در نیروی دریایی ارتش و یا سپاه سابقه نداشته و برای اولین بار در کشور اجرا می شود. باید به نوعی اعلام کرد که شاید جمهوری اسلامی ایران اصولا اولین کاربر عملیاتی این نوع حامل موشکی در جهان باشد. اما اگر بخواهیم نگاهی به طرح های مشابه در جهان داشته باشیم صرفا چند نام خاص به میان می آید.

اما قبل از پرداخت به بازیگران این مسئله به مزایای این طراحی خواهیم پرداخت.

زمانی که از یک حامل موشکی در شکل و ظاهر یک کانتینر صحبت می کنیم باید بگوییم که اصولا سرعت حمل و نقل و تبدیل کردن سریع یک شناور تجاری به یک کشتی با توان نظامی، فاکتور مهم و حیاتی در این زمینه است. تمام آنچه برای پرتاب این موشک لازم است، اعم از خود موشک ها، سیستم های راداری و کنترل و فرماندهی به لطف پیشرفت در صنایع الکترونیکی جهان و کوچک شدن آنها قابلیت جمع شدن در چند کانتینر را دارند. مسئله دیگر این که وقتی از یک کانتینر صحبت می کنیم اصولا هدف فقط یک کشتی نیست ، این حامل می تواند در پشت تعدادی کامیون کشنده بزرگ یا حتی قطار قرار گرفته و به سرعت به نقاط مختلف حمل و مورد استفاده قرار بگیرد. نهایتا به آنتن های ارتباطی یا کابل های فیبرنوری برای اتصال آنها به یکدیگر نیاز است و سپس شما یک آتشبار موشکی در اختیار داشته و هر موشکی که در آن باشد را می توانید به سمت هدف شلیک کنید.

روسیه و شروع رقابت با پیشنهاد کانتینری

یکی از اولین کشورهایی که به صورت جدی بحث کانتینرهای حامل موشک با قابلیت نصب بر روی کشتی های تجاری را مطرح کرد ارتش روسیه بود. این کشور دو موشک کروز معروف خود را برای بازار صادرات به شکل محمول در کانتینر عرضه کرده که یکی از آنها مدل صادراتی موشک کروز ضد کلاب و دیگری نیز موشک کروز ضد کشتی سری KH-۳۵ است. حامل موشک ها و اتاقک مربوط به سیستم کنترل و فرماندهی این موشک ها نیز در همین کانتینرها تعریف و ساخته شده و روسها اولین بار در سال ۲۰۱۲ این سامانه ها را در نمایشگاه هوایی معروف ماکس به نمایش گذاشتند.

موشک کلاب کانتینر پرتاب ساخت روسیه

موشک روسی KH-35 در درون کانتینر

چینی ها و یک ارتقاء برای موشک های کانتینری

در سال ۲۰۱۶ ، چینی ها یک ارتقاء برای این نوع طراحی در نظر گرفتن و علاوه بر توان پرتاب موشک های کروز بحث شلیک راکت های توپخانه ای را نیز برای پرتاب از درون کانتینر تعریف کردند. آنچه چینی ها به نمایش گذاشتند ترکیبی از پرتابگرهای موشک کروز کوتاه برد سری WS-۴۳ و راکت اندازهای توپخانه ای در کنار هم بود. این طراحی با توجه به ماهیت سلاح های تعریف شده برای آنها بیشتر مناسب نیروهای زمینی است. موشک کروز WS-۴۳ یک سلاح کوتاه برد و تاکتیکی با برد ۶۰ کیلومتر و سر جنگی به وزن ۲۰ کیلوگرم است که می تواند به مدت ۳۰ دقیقه نیز در یک منطقه مشخص به پرواز ادامه داده و منتظر هدف خاص خود باشد.

نمونه پیشنهاد شده توسط چین برای کانتینرهای مجهز به موشک و راکت

ارتش صهیونیستی و نمایش با بالستیک کوتاه برد

چند سالی است که رژیم صهیونیستی در حوزه توپخانه صحرایی در شکل راکت ها و موشک های بالستیک کوتاه برد سرمایه گذاری کرده و یکی از این محصولات موشک بالستیک تاکتیکی LORA نام دارد که اتفاقا به جمهوری آذربایجان نیز صادر شده و در جنگ اخیر قره باغ نیز در یک مورد استفاده شد و البته از رسیدن به هدف ساده خود که غیر عملیاتی کردن یک پل ارتباطی مهم بود نیز با وجود اصابت به آن باز ماند. اسراییلی ها مدتی است که آزمایش هایی را به صورت تبلیغاتی و برای جذب مشتری از روی دریا با این موشک انجام می دهنده و مدل های کانتیر پرتاب و کامیون سوار آن را نیز از روی کشتی و در دریا مورد آزمایش قرار می دهند که البته این مورد در فاز دریایی مشتری و طرفدار نداشته است.

شلیک موشک LORA در جریان یک آزمایش از روی کشتی

آیا آمریکا به دنبال ناوگان تجاری موشک انداز است ؟

شاید تا به این جا این سوال پیش آمده باشد که اگر اصولا این طرح گزینه مناسبی است چرا تا به امروز مشتریان کمی داشته است. باید در پاسخ گفت که نیاز کشور ما به حضور در آب های دور دست و در عین حال داشتن توان موشکی و آفند و پدافند باعث شده تا در طرح هایی مثل شهید رودکی یا طرح مکران به سراغ مسلح کردن شناورها برویم. بعد از رونمایی از طرح شهید رودکی برخی در فضای مجازی سوالات و ابهاماتی در خصوص آن طرح مطرح کرده اند که سرویس دفاع و امنیت مشرق در جواب به آن شرحی از شناورهای تجاری تبدیل شده با ماموریت های پشتیبانی رزمی را به رشته تحریر درآورد. اما به نظر می رسد ارتش آمریکا نیز به زودی به جمع دارندگان کشتی های تجاری مجهز به موشک هایی درون کانتینر اضافه می شود تا مشخص شود این بار، ارتش کشورمان زودتر از آمریکا وارد این حوزه خاص و مدرن شده است.

انسیتوی دریایی ایالات متحده ( USNI) که در سال ۱۸۷۳ میلادی توسط تعدادی از افسران نیروی دریایی آمریکا برای بحث و تبادل نظر در حوزه آینده نیروی دریایی آمریکا پس از جنگ های داخلی تشکیل شده بود و تا به امروز نیز به عنوان یک موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی به حیات خود ادامه داده ، اخیرا گزارش جالبی را در خصوص نیاز نیروی دریایی آمریکا به افزایش حجم موشک های خود با بهره گیری از شناورهای تجاری طرح کرده است. در این گزارش به نیروی دریایی آمریکا توصیه شده است که با خریداری کشتی های تجاری و توسعه موشک ها و سامانه های رزمی در شکل کانتینر بر با هزینه بسیار پایین تر به نسبت شناورهای رزمی و گروه های رزمی ناوهواپیمابر به ظرفیت حمل و پرتاب موشک نیروی دریایی آمریکا در مقابله با چین اضافه کند. این گزارش را می توانید در اینجا مطالعه کنید.

البته این اولین بار نیست که ایده موشک های پرتاب شونده از کانتینرها در آمریکا طرح می شود. اولین بار در سال ۲۰۱۶ میلادی طرحی ارائه شد تا شناورهای سری LCS که با کمبود شدید قدرت آتش مواجه بودند با کانتینرهای حامل موشک مجهز شوند. ایده مسلح کردن کشتی های بزرگ جنگی نیز ظاهرا در آمریکا در حال جدی شدن است و نیروی دریایی آمریکا اعلام کرده برای سال آینده میلادی حداقل یک فروند از شناورهای تهاجم آبی خاکی کلاس سن آنتونیو را به موشک های کروز ضد کشتی / حمله به اهداف زمینی سری NSM مجهز خواهد کرد.

طرح گرافیکی از پیشنهاد برای ارتقاء موشکی شناورهای LCS با کانتیرهای موشکی

در حقیقت باید توجه داشت که توسعه سلول های پرتاب عمودی و حالا موشک های کانتینر سوار، در کنار تبدیل شناورهای تجاری به گونه های پشتیبانی رزمی و موشک انداز، باعث شده تا کم کم کلاسی جدید در نیروهای دریایی جهان تعریف و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در این حوزه جزو کشورهای پیشرو با اولین شناور عملیاتی مجهز به موشک های کانتینر پرتاب باشد و با ادامه مقتدرانه این روند، نیروهای مسلح کشورمان تا حدود یک دهه دیگر، یکی از قدرت های مهم دریایی در آبهای بین المللی خواهند بود که امنیت و اطمینان از تردد آزادانه شناورهای تجاری از مبدا یا به مقصد جمهوری اسلامی را تضمین می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 66
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 13
  • Mjp. Shiraz IR ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    درودارتش دلاوروقدرتمندودرودبه سپاهیان عزیزوپرتوان ک امنیت واسایش برای نسلهابعدبه ارمغان اوردید.. درودبه تلاشت وپشتکارتون وشجاعتتون.. براتون اروزی قدرتی روزافزون دارم دلیرمردان شجاع
    • شاکی IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
      49 3
      با آرزوی توفیق و سرافرازی هر چه بیشتر برای مجموعه نیرو های دفاعی کشورمان . موفق و پیروز باشید.
    • IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
      21 4
      آقا خواهشا حداقل یه پدافند کوتاه برد در ناوگان نظامی وجود داشته باشه اولویت با پدافند است
  • IR ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    65 23
    رصد و توقیف کشتی های اندونزیایی فراموش نشه
    • IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
      12 12
      همین فقط مونده بود تو بگی
    • DE ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
      3 7
      چشم سردار
  • امیر IR ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    31 26
    عاااالی. مرسی بچه های سپاه. افتخار وطن هستید
    • ناشناس IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
      12 1
      البته این مال ارتش هستن
    • گرگ ارتش IR ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
      8 1
      جیگر این کشتی ارتشیه نه سپاه
  • IR ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    41 18
    درود بر دلاوران ارتش و سپاه، هر چه می تونید قوی بشید که سگ هار صهیونیست با صاحبش حساب کار دستشون باشه
  • مهدي عاطفت US ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    32 8
    درود بر شيرمردان دريادل و ازاد مردان دانشمندي كه عزت كشور عزيزمان را دنياي متلاطم امروز با قدرت به نمايش ميگذارند درود بر ارتش و سپاه
  • CA ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    17 21
    عجب، پس کارتون به جایی رسیده که اونا از شما کپی میکنن
    • GB ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
      10 9
      ببخشید مه بود ندیدیم شما رو اجازه بگیرم.
    • علیرضا IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
      4 4
      اگر امریکا خطای می کرد بعد معلوم می شد که کارتون است یا چشم دشمن کور کن سپاه مایه افتخار و عزت ایران است خدا قوت مردان ولایت مدار مرگ بر منافق پست وطن فروش
  • آرش کمانگیر IR ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    18 5
    به نام خدا . سلام . ناو بندر مکران و ناوهای مشابه آن باید دارای موشکهای با ماموریت دو گانه ( پدافند هوائی- ضد ناو ) باشند و بهترین موشکی که میتواند به طور همزمان پدافند هوائی و عملیات ضد ناو را به انجام برساند و در اختیار نداجا میباشد خانواده موشکهای استاندارد است . این موشک ظرفیت آن را دارد که با افزایش وزن کلاهک جنگی و تغییر در ابعاد و بعضی سامانه ها , هر دو ماموریت را با دقت و سرعت مافوق صوت به انجام برساند . قبلا نیز با همین هدف ناوشکنهای ببر و پلنگ و آرتمیز که یادشان به خیر به نمونه های اولیه موشک استاندارد مجهز شده بودند .
  • IR ۰۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    16 4
    باید آماده بود ودر صورت تهدید شجاعانه جنگید
  • IR ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    9 12
    تو از کجا میدونی تو این کانتینر موشکه اصلا ارتش موشک به غیر از فجر وزلزال اونم بدون هدایت دقیق مگه داره یک مشت خرما وگندم برای رزمندگان یمنی درونش است
  • مسعود IR ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    23 14
    بازم تقلید اصلا قابل قبول نیست فقط یک استتاره کار دیگه ای نکردین موشک تو کانتینر مخفی میکنن شاید با همون سیستم راداری و چند پهباد شناسایی پیدا کردنشون سخت نباشه به هر حال خسته نباشید ولی به اینا نمیگن ابتکار یه چیزی که تا صد سال آینده به ذهن دنیا نرسه اگه هم رسید صد سال دیگه فکر بکنن چیکار کردیم.
    • IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
      8 4
      میشود بخشی از ابتکارات و اخرتاعات شخصیت را بفرمائی؟ جوری پیام میدهی انگار قراره همیشه یک کار خارق العاده از سوی نظامیان ما انجام شود که همینکار هم خودش یک کار خاص است ...هر وقت توانستی پنچری ماشینت را بدون کمک گرفتن از دیگران انجام بدهی بیا و ایراد بگیر
  • مهدی رنجبر IR ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    5 4
    عالی عالی اصلاشما بی نظیری اول باید زدتودهن ابرهای داخلی که ماراقبول ندارند چون فتنه گرخائن وغرزورز هستندبعدتودهن دشمن خارجی چراچون بیشتربدبختی ومشکلات ماازترسوهاومهمترخائنین داخلی است خداهدایتشان کنداگه شدن چه بهترنشدن خدانابودشانکند
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    2 2
    کشتیهای نفتی تبدیل به جنگی و تبدیل نفت خام به فراورده هایی مثل بنزین
  • IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    1 4
    کشتی های نظامی آمریکا قدرت دفاع از خودشون رو ندارن حالا تجاری هاشون میخوان موشک انداز داشته باشند!!!!!!!
  • ایرانی GB ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    10 3
    همین درسته. باید تو دنیای امروز قوی باشی
  • جوجه تیغی بدنساز IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    4 7
    با هم دوست باشید و رقابت تسلیحاتی رو کنار بذارید
  • مهرناز IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    9 2
    ایران قدرتمند " ایران من.
  • محمد IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    6 3
    با سلام درود بر دلاوران بی ادعای ارتش ، در پناه حق باشید التماس دعا
  • Reza IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    3 0
    خوب وقتی نفت صادر نمیشه فکر خوبیه کشتی نفت کش رو تبدیل کرد به ناو جنگی چند منظوره لا اقل کشتیهای بلا تکلیف اینطوری سر سامان میگیرن
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    0 2
    ماشاءالله... خداقوت به نیروهای مسلح همیشه قهرمان ما... ای کاش مسئولین صنعتی و اقتصادی و دولتی و مسئولین خودروسازی هم از این عزیزان یاد می‌گرفتند...
  • ناشناس IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    2 6
    خوبه بدک نیست باید بیشتر پیشرفت کنید تا ب کشورهای غربی برسید این امریکا اسرائیل از هر نقطه ضعفی سو استفاده میکنن
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    1 2
    احسنت
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    2 2
    ما شالا
  • کوروش IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    6 7
    وای شما منفی میدید چه آشغالی هستید از روی این موضوع ثابت میشه توی ایران خائنین کم نیستن بخدا قسم که این آشغالها با حکومت مشکل ندارن بلکه با کشور ایران٬٬٬
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    3 2
    چه خوب میشود واسه نگهداری بالگرد آشیانه داشته باشد ایا دارد و من نمیدانم
  • نکیسا DE ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    2 2
    آفرین. همیشه مواظب آمریکائی ها باشید
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    3 3
    درصورتی که بودجه های لازم برای طرح های نیروی دریایی فراهم بشه میشه تا یک دهه آینده نداجا رو قدرتی جهانی در دریا دونست. اما تا وقتی بخاطر بحث بودجه فاتح دو و سه ساختشون 5 سال طول بکشه و یه ناوشکن یک و نیم هزار تنی 10 سال ساختش طول بکشه نمیتونیم به این هدف برسیم.
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    3 1
    درود بر نیروهای مسلح
  • IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    4 4
    عالی خدا قوت آمریکا باید پای ایران رو ببوسه
  • سامان IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    1 2
    احسنت
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    4 4
    ایکاش روزی برسه که دیگه تو دنیا هیچ جنگی نباشه و همه مردم دنیا در کنار هم در ارامش و صلح زندگی کنن
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    1 3
    الله اکبر احسنت
  • م ب IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    4 2
    جرم ناوبندر مکران 121هزار تن هست و فقط 82هزار تن آذوغه می تونه ببره.
  • حسین IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    1 2
    الحمد لله
  • علی US ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    4 3
    متاسفم که اینگونه طرح های دارای طبقه بندی بالا رسانه ای می شود! کدام کشور محل نصب موشک ها و‌تجهیزات استراتژیک را علنی می کند؟!
  • IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    3 1
    اصلا جالب نیست ، کانتینر باید در بدنه و زیر سطح جاسازی شود .
  • جمال IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    2 1
    درودبرنیروی دریایی ارتش خداقوت که برامازحمت میکشیدحافظان دریایی
  • IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    2 3
    به نظرم موشک های کانتینری عمرشان به 50 سال می رسد
  • IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    4 6
    همین که میگی آمریکا دنبال کپی کردنه اظهر من الشمسه که یه چیزی زدی و مشخصا بقیه مقاله ات اصلا ارزش خوندن نداره
  • IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    1 1
    سلام و دورد به همه شما دوستان که نسبت به کشورتان عشق می ورزید و تعصب دارید
  • جهان متحد IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    4 10
    به جای دشمنی کردن باسراسر جهان دست دوستی بدهید تا نیازی به موشک نداشته باشید
    • AT ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
      1 4
      مغلطه نکن روباه توده ای!>>هر چیزی به جای خودش.
  • ناشناس IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    2 1
    درود بر شما
  • IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    0 2
    بد نیست ابتکاریه ... بهش میگن جنگ نامتقارن
  • IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    6 12
    ناو بدون زره واقعا نوبره.شماتصور کنید این شناور بره جنوب اقیانوس هند فاصله پنج هزار کیلومتری ساحل با کلی تجهیزات وچند بالگرد وکلی خدمه با یک اژدر کوچک یا بمب شناور سرگردان یا یک پهباد اانتحاری برخورد کنه چه فاجعه ای رخ میده نه پوشش پدافندی ودفاع هوایی مناسب نه دفاع زیر سطحی نه زره مقاوم ...
  • دروووووود IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    0 1
    دروووووووود بر ارتش وارتشیان دروووووووود بر سپاه خصوصا سردار سلیمانی وسردار سلامی ای خواهشم از همشون دارم (اگر بتوانیم سلاحی بسازیم ک هرونوع سلاحی اعم از موشک تانک ماهواره زیردیایی و...... را بتواند نابود کند باید اعلام ابرقدرتی کل جهان راکنیم)
  • پیمان NL ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    0 1
    احسنت
  • IR ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    4 10
    نقطه ضعف بزرگ این کشتی نداشتن پدافند و توپ است .با توجه به وسعت کافی عرشه این کشتی استفاده از سامانه پدافند چند لانچری باور برای پوشش وسیع هوایی در محدود اطراف و پدافند دفاع نزدیک. گاتلینگ. برای مقابله با موشکهای تهاجمی ضروری است.بنظر می رسد داشتن سلاحهایی که امکان نصب آنها روی سایر ناوها وجود ندارد. و ناو و سایر ناوهای همراه را محافظت کند ضروری است .این ناو می تواند به یک پایگاه متحرک و شناور بسیارقوی پدافند هوایی تبدیل شود.
  • جاوید IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    2 16
    مگه نمیگین قویترین کشوریم و عامریکاه و عزراییل بد هستن، خب چرا جنگ نمی‌کنیم. حداقل ما مردم همیشه در صحنه گرسنه، شهید بشیم و از خجالت زن و بچه خلاص، یه ثوابی هم ببریم. اون پنج هزار تا آقازاده در عامریکاه هم حالشو ببرن .
  • رسول احمدی IR ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    0 4
    مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل درود بر رهبر کبیر انقلاب حضرت آیت الله سید علی خامنه ای انشالله به گفته حضرت امام اسرائیل نابود خواهد شد وعده خداوند که در قرآن فرمود کفر دائم نخواهد بود و کافران نابود خواهند شد قطعی است انشالله. لبیک یا خامنه‌ای
  • سیاوش RU ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    1 0
    ولی کافی نیست. چون ما ناوشکن درست و حسابی هنوز نداریم؛ موشک پدافند هوایی، سامانه دفاع نقطه ای کمند و یک توپ دریایی و حتی رادار به سبک ناوشکن جدید دماوند لازمه برای ناو مکران و کاملا با توجه به تناژ ناو نصبشون شدنیه...
  • رضا IR ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    3 0
    آمریکا میخواد کپی کنه.... از کجات در میاری اینارو
  • ایران من IR ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    0 2
    ایولله .حداقل از نفت کش های از رده خارج شده یه استفاده ای میشه کرد .اینجوری جای خالیه ناو هواپیما برهم پر میشه .البته سه چهارتا بالگرد میشینه روش که کلی به درد میخوره .اگه سه چهارتا از اینا به صورت ثابت وسط خلیج فارس جای کم عمق قرق کنیم میشه باهش یه پایگاه ای ثابت درست کنیم که کشتی های که واردتنگه میشن از ترس پرچم ایران رو بزنند حتی اگه بخوان بروند ته خلیج همیشه فارس ما . الله نگهدارتون باشه .دمتون گرم
  • فرید IR ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    0 1
    سلام و خسته نباشید بر دلاوران ایرانی برد موشک ها رو زیاد کنید با تشکر
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    0 2
    باید اقتدار ایران به کل دنیا نشون بدیم
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    0 2
    درود ارتش قهرمان
  • عباس IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    0 2
    درود بر دلاوران ایران زمین . در مورد مذاکره برجام هیچ گونه مذاکره در مورد موشک نخواهیم داشت و کوتاه نخواهیم اند .
  • مهدی IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
    0 1
    #ما_می_توانیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس