به گزارش مشرق، سیدیاسر جبرائیلی، کارشناس مسائل سیاسی در کانال تلگرامی خود نوشت: ‏گزارش داده‌اند درآمد شرکت‌های دانش‌بنیان از ۲۰۰میلیارد تومان در سال ۹۲ به ۶۷هزار میلیارد تومان در سال ۹۹ رسید. این آمار کمی گمراه کننده است. باید اضافه کرد تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان هم از ۵۲ شرکت به نزدیک ۶ هزار شرکت رسیده است. شنیدم اخیرا یک تاکسی اینترنتی هم دانش‌بنیان و از مالیات معاف شده است.

این حجم از اعطای امتیاز دانش‌بنیانی به شرکت‌ها شاید به درد آمار دادن بخورد، اما معلوم نیست که در جهت منافع ملی باشد. کشور ما نیازهای جدی در حوزه‌های متعدد به فناوری‌های خاص دارد و منابع‌مان نیز محدود است. شما وقتی اسم یک شرکت را دانش‌بنیان می‌گذارید، یعنی از جیب مردم انواع تسهیلات و معافیت‌ها به آن پرداخت می‌کنید. حال پرسش اینجاست که نسبت منافعی که از محل منابع عمومی عاید این شرکت‌ها می‌شود، با منافع ملی چیست؟ آیا دریافت‌کنندگان این امتیازهای خاص، به پروژه پیشرفت کشور کمک می‌کنند و نیازهای اساسی ما در حوزه‌های دانش‌بنیان را رفع می‌کنند؟ حتما تعداد قابل توجهی از این شرکت‌ها که دستاوردهای شگرفی دارند، چنین هستند، اما افزایش بی‌حساب و کتاب تعداد این شرکت‌ها، با رویکرد تخصیص منابع برای به حرکت در آوردن لوکوموتیو پیشرفت کشور سازگار نیست.

یکی از اساسی‌ترین تحولاتی که ان‌شاءالله در دولت جوان حزب‌الهی رخ خواهد داد، تغییر رویکرد حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است. ما باید اولویت‌های خود در حوزه فناوری را در صنایع مختلف احصاء کنیم‌. سپس از شرکت‌هایی که برای رسیدن به این فناوری‌ها تلاش می‌کنند یا نیازهای کشور در آن حوزه را برآورده می‌کنند، تحت عنوان دانش‌بنیان حمایت کنیم. معنی ندارد مثلا صنعت خودروی کشور گیر ای.سی.یو یا ایربگ باشد و ما نهایتا از وزارت دفاع بخواهیم که این نیاز را رفع کند، اما در آن سو اسم یک شرکت تاکسی اینترنتی را دانش‌بنیان بگذاریم و از حمایت‌های خاص بهره‌مندش سازیم‌. اشکال دیگر این نحوه گسترش کمی شرکت‌های دانش‌بنیان این است که قاعدتا وقتی منابع ما کم و تعداد این شرکت‌ها زیاد است، حمایتی که میان اینهمه شرکت توزیع شود، عمق و اثرش کم می‌شود و نتیجه قابل توجهی به دست نمی‌آید. نظام مدیریتی ما نیازمند تغییر ریل است، نه تغییر سرعت. این تحول، صرفا از جوانان انقلابی برمی‌آید.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 10
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
    12 0
    ادم یاد ارز ۴۲۰۰ اصلاح طلبا میفته! همرا با معافیت مالیاتی!
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
    2 1
    با نويسنده موافقم در كليات بحش ولي يك نكته همه شركتهاي دانش بنيان مي بايست ماليات ارزش افزوده را پرداخت كنند. در خصوص ماليات بر درامد هم خدمتتان عرض كنم ما دونع شركت دانش بنيان سطح 1 و 2 داريم كه تعداد شركتهاي سطح 1 كه معاف از ماليات اند بسيار اندك اند. بعيد است تاكسي اينترنتي كه مي فرمائيد سطح 1 باشد.قوانين سطح 1 بسيار سختگيرانه است. ضمنا من با اين مفاهيم دانش بنيان و قوانين حمايت از انها 5 سالي هست ارتباط دارم چنان اش دهن سوزي هم نيست و بيشتر به درد پز دادن و گزارش عملكرد مي خوره
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
    3 0
    شش ماه قبل اینمورد را تذکر دادم
    • IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
      5 0
      اگر ملت گوش شنوا داشته باشد!!!
  • IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
    0 2
    دوست عزیز فرمایش شما صحیح و متین ولی مگر اساسنامه و مرام نامه ای در این رابطه وجود ندارد .و هیچ ضابطه قانونی در این حوزه حاکم نیست.
  • ڪیان IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
    3 0
    عالی
  • IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
    1 1
    90 درصد این شرکت ها دانش بنیان نوع 2 هستند و از مالیات معاف نیستند در خصوص وام هم به این سادگی نیست نیازمند طرح توجیهی بوده . البته هستن. شزکتهای سفارش شده ای که هم دانش پایه نیسند و هم معاف از مالیات هستند وهم همین طوری وام میگیرن. در کل شرکتهای نوع 2 معمولا چیزی نصیبشان نمیشه و فقط یک اسم رو یدک میکشن که نفع مالی چندانی براشون نداره
  • IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
    3 1
    والا ما یه بنده خدایی میشناسیم پول رهن و اجاره یک آپارتمان کوچیک هم نداشت, الان از برکت حضور در همین دانش بنیان ها منزل چندده میلیاری خریداری کرده, هیچکی هم نیست بپرسه آخه از کجا ظرف ۳ تا ۵ اینهمه ثروت بدست اورده.
    • IR ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
      1 0
      ایول

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس