سعید نمکی نمایه

وزیر بهداشت دو روز قبل از سخنان رهبر انقلاب گفت: اینکه برخی عزیزان در واکسن خارجی تردید دارند، باید این نکته را عرض کنم که بنده که الان در خدمت شما هستم امکان ندارد زیربار چنین دریوزگی بروم.

به گزارش مشرق، سخنان رهبر معظم انقلاب درباره ممنوعیت خرید واکسن از از کشورهای آمریکا، ‌انگلیس و فرانسه به شدت در کانون توجهات رسانه ها قرار گرفت. این در حالی است که سعید نمکی وزیر بهداشت چهارشنبه هفته گذشته (دو روز قبل از سخنان مهم رهبر انقلاب درباره خرید واکسن) در یک نشست مجازی گفته بود:  در نزدیک به یکسال گذشته هرگز اجازه ندادیم ملت شریف ایران در رابطه با مدیریت کرونا و در شرایط سخت تحریم و فقدان منابع احساس حقارت کند. به محض اینکه دنیا اعلام کرده رمدسیویر، فاویپیراویر در کرونا تأثیر دارد، اقدام کردیم. هرچند که بعدها اعلام شد تاثیر مستقیم ندارد. 

بیشتر بخوانید:

کدام عقل سلیمی پیشکشی واکسن آمریکایی به ایران را می‌پذیرد؟

*۸۰ درصد مرگ‌های‌مان مربوط به افراد بالای ۶۵ سال است

وزیر بهداشت که در نشست مجازی که با حضور ۷۰۰ نفری ائمه جمعه سراسرکشور برگزار شد،‌ در ادامه افزود: در رابطه با واکسن هم ما همانطور که عرض کردم معتقدیم که ان‌شاءالله تا پایان بهار واکسن ملی به عرصه تولید خواهد رسید. اما ما دو بحث جدی داریم، یکی اینکه به هر حال قسمت‌هایی از دنیا و همسایگان ما شروع به واکسیناسیون کردند و این فشار عمده‌ای است که به افکار عمومی ما وارد می‌شود که شاید ما به دلیل فقدان منابع و یا به دلیل بی‌توجهی به مردم از این مقوله سرپیچی می‌کنیم و صرف‌نظر. دوم اینکه ما معتقدیم واکسن اگرچه با این تغییرات جدید می‌تواند درصد اثربخشی‌اش کاهش پیدا کند، ولی برای گروه‌های آسیب‌پذیر مثل جمعیت بالای ۶۵ سال و افرادی که دچار بیماری‌های خاص و زمینه‌ای هستند مؤثر است.

بیشتر بخوانید:

ریشه‌های «اسرائیلی» یک واکسن آمریکایی+تصاویر

نمکی گفت: مستحضر باشید که بالای ۸۰ درصد مرگ‌های‌مان مربوط به افراد بالای ۶۵ سال و افرادی که یک بیماری زمینه‌ای مثل دیابت یا فشار خون بالا دارند می‌شده است. فقط ۱۲ درصد از مرگ‌های ما افراد زیر ۶۰ سال و کسانی بودند که بیماری زمینه‌ای نداشتند. به همین دلیل ما هر چه زودتر بتوانیم این گروه آسیب‌پذیر را که در کشور ما جمعیتی در حدود ۱۳ میلیون نفر هستند را تحت پوشش واکسن قرار دهیم، میزان مرگ و میرهای ما به شدت کاهش پیدا می‌کند.

*اجازه نمی‌دهم زیربار دریوزگی بروم و بگذارم جان هموطنانم در معرض خطر قرار گیرد

نمکی در این نشست مجازی در پاسخ به سوال یکی از افراد در خصوص واکسن خارجی گفته بود: اینکه برخی عزیزان در واکسن خارجی تردید دارند، باید این نکته را عرض کنم که بنده که الان در خدمت شما هستم امکان ندارد زیربار چنین دریوزگی بروم و بگذارم جان هموطنانم در معرض خطر قرار گیرد. ما هرگز اجازه نمی‌دهیم فرآورده‌ای وارد کشور شود که کیفیت پایینی داشته باشد. این اولین اطمینانی است که بنده به عنوان اولاً متخصص این رشته و هم به عنوان کسی که تعهد اخلاقی به تک‌تک مردم این سرزمین دارم، می‌دهم. امکان ندارد اجازه بدهیم واکسنی وارد این کشور شود که برای مردم ضرر و زیان داشته باشد. اگر می‌خواستیم تاکنون هزار بار این کار را کرده بودیم و زیر بار این طوفان‌های توئیتری که طوفان راه می‌انداختند «چرا واکسن نمی‌خرید» و البته توسط برخی هدایت می‌شدند قد خم می کردیم. باید بگویم ما چنین بی‌غیرتی را تحمل نمی‌کنیم. هرگز دوست نداریم فرآورده‌ای وارد این کشور شود که با شئون این مردم سازگاری نداشته باشد. 

بیشتر بخوانید:

رهبر انقلاب: مراقبت‌های مردمی کرونا باید ادامه یابد

*کواکس مجموعه آمریکایی - اروپایی نیست

وزیر بهداشت همچنین تصریح کرد: نکته دیگر این است که یک سازوکاری تعریف شده در جهان به نام کواکس. کواکس مجموعه آمریکایی - اروپایی نیست، بلکه یک مجموعه‌ای از کشورهای جهان است که هیأت مدیره‌ای را تعیین کرده است که این هیأت مدیره به ساخت واکسن در دنیا  نظارت کند و اگر روزی روزگاری کسی واکسن ساخت و گفت برای خودم ساخته‌ام و به کسی نمی‌دهم، او را مجبور کنند به کشورهایی که در ساخت واکسن پیشرفتی ندارند، واکسن بدهند. ما در آن مجموعه هم شرکت کردیم اما تولیدکننده را خودمان انتخاب کردیم. ما از آمریکا و فرانسه به عنوان دو کشوری که عدم خرید از آنها مورد توجه هستند، خرید را ممنوع کرده‌ایم و برعکس، رفتیم به سراغ کشورهایی که از دیرباز با ما همکاری می‌کنند.

وی افزود: ما ساخت واکسن در پاستور و رازی را سالهاست بعد از انقلاب با برخی کشورها انجام می‌دهیم و سبد کالا و واکسنی که انتخاب کرده‌ایم، با اختیار خودمان از بین کشورهایی است که مردم تردیدی در سلامت آنها و سلامت واکسن‌شان و ارتباط‌شان با ما نکنید. 

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 45
  • در انتظار بررسی: 17
  • غیر قابل انتشار: 63
  • NZ ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    94 20
    پشتيبان رهبری باشيد تا کشور ايمن باشد.
    • IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
      10 3
      امام خمینی
    • حسین IR ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
      0 0
      نامه خطرناک نظام پزشکی به روحانی مبنی بر تهیه واکسن مورد تایید جهانی آن هم بعد از بیانات مقام معظم رهبری بسیار جای تامل دارد. مطمئنا انحصار و پول های بسیار هنگفت موجب سرکشی میشود.
  • FR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    28 28
    آقای نمکی تنها وزیر دلسوز ولایق و میهن دوست دولت روحانی
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    17 7
    عالی بود
  • LT ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    27 60
    شما بخر فراره رو بجلو نکن که منابع تأمینه گونه مردم رو هم سیاسی نکنین
    • IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
      30 8
      آقا پول مملکتو واسه خرید این آشغالهای غربی خطرناک دور نریزین!!!
  • DE ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    13 22
    وزیر دوست داشتنی
  • یک شهروند IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    16 2
    آره ، جونمونم‌ در نیومده‌ شما با واکسن های وارداتی تون این جون رو هم بگیرین ماشاالله یکی از یکی نوبرید‌ شما مسئولین
  • یاس نبی IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    44 3
    میخواستم بگم ،ما هیچوقت خونهای آلوده که از فرانسه وارد شده بود را فراموش نمی کنیم،
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    58 11
    بنازم رهبرم را که حیله واکسن آمریکایی وهمدستانشون راخوند واجازه نمیده واکسن آنها وارد ک‌شومون بشه خدا طول عمر سلامتی به رهبر عزیزمان بدهد جانم فدای رهبر مامنتظریم تاواکسن ایرانی خودمان تزریق بشه به همه هموطنان خدا خیرشون بده محققین وپزشکهایی که زحمت میکشن واین واکسن رادرست میکنن اینجا ایران است دولت صاحب الزمان ع. .همه ملت ایران پشت رهبرعزیز ..
  • امیر IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    54 6
    شما و ما مطیع امر رهبری باشیم مشکلی پیش نمیاد الحمدلله رهبری فرزانه .باهوش . تیز بین و آینده نگر داریم فقط باید گوش به فرمان ایشون باشیم مخصوصا دولتیها نه یک قدم جلوتر و نه یک قدم عقب تر از ایشون
  • علی US ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    63 31
    اطاعت از فرمایشات رهبر معظم انقلاب بر همگان واجب است برای مسولان کشور وظیفه است
    • رضا IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
      17 7
      سلام ودرودخدا بر رهبر عزیزمان امام خامنه ای. حفظه الله.
  • داود IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    74 29
    اطاعت از دستور رهبری واجب وحسن روحانی هرکاری دوست داره بکنه بنده وطایفم مطی رهبری هستیم ایشان تعیدکنن هرواکسنی رومامیزنیم
    • IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
      3 7
      مطیع وتاُ یید صحیح است
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    24 15
    درود بر وزیر با غیرت بهداشت
  • mohamad IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    6 17
    اقا شما واکسن رو بخر بیار این چه حرفیه شما میزنین که کسی میگه واکسن بخرین باید از طرف شخصی یا اشخاصی هدایت بشه
  • IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    14 10
    واکسن فقط واکسن ایرانی لبیک رهبر عزیز مرگ بر امریکا حنایتکار
  • داریوش IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    8 5
    من به واکسن های خارجی اطمینان ندارم چه آمریکا و انگلیس چه حتی روسیه و چین اگر واکسن ایرانی اومد فقط همون رو می زنم.بالاخره هنوز به آینده امیدوارم و دوست دارم آینده خانواده تشکیل بدم نمی خوام با یه واکسن مشکوک مثل این ها کل زندگیم رو خراب کنم.
  • جوجه تیغی بدنساز IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    5 6
    نه آمریکایی نه چینی نه ایرانی.. حق مالکیت بر بدن. نه به واکسن.
  • salim IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    73 11
    هرچه رهبر فرزانه بگویند همان است .ما هرچه داریم از برکت فرزانگی ایشان است .
  • دکتر یوسف اویسی IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    7 2
    1- بیماران فوت شده زیر 50 سال بظاهر غیر بیماری زمینه ای حتما skinny fat و بدون تحرک هستند. این افراد توفانی (طو) از سیتوکین ها در بدن دارند. کرونا نیز توفانی دیگر از سیتوکین در ان ایجاد می کند و اندام های حیاتی را تخریب می نماید. 2- کرونا در 80 درصد مردم که التهاب مزمن ندارند خیلی ساده تحمل می شود. 3- پس نیازی نه به دارو و نه به واکسن هست. باید التهاب مزمن را کاهش داد. یعنی باید به ملت اموزش بدهیم بطور خلاصه کمتر بخورند و بیشتر تحرک داشته باشند.
  • محسن IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    6 12
    هرچی رهبری امر کنه همون باید بشه.
  • مریم زارعی IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    4 12
    لبیک یا خامنه ای درود بر دکتر نمکی وزیر بهداشت با شرافت و ولایت مدار
  • IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    6 16
    بله آمریکا عیفه کوبا خوبه! واکسن تایید شدهکه خودشون هم میزنن بده موش آزمایشگاهی کوبا شدن خوبه! ایشون وزیر بهداشت هست یا ماسمالی؟ از قبل اطلاع نداشته؟!
    • IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
      23 9
      آخه شما که اطلاع ندارید چرا خودتون رو بازیچه رسانه ها می کنید تولید مشترک واکسن ایران و کوبا به هیچ عنوان روی مردم ایران آزمایش نمیشه این واکسن تحت نظارت انستیتو پاستور ایران در کوبا اجرایی شده و در ضمن با واکسن ملی که همون ایران برکت هست متفاوته
  • دکتر وحیده IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    18 7
    رهبری هر طور صلاح بدونند باید سمعا وطاعتا بگوییم.
  • گیتی IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    21 4
    با سلام و تشکر و عرض خسته نباشید از زحمات دکتر نمکی وزیر بهداشت.درود بر شرفتان .روح سردار سلیمانی را شاد کردین. راه شهید سپهبد سلیمانی را ادامه دهید پاک و بی غل و غش خداپسندانه.دکتر عمرتان سبز خدایارتان .موفق باشید.. پوزه ی آمریکا را بخاک مذلت بمالید.
  • ماریه IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    3 5
    درود بر نمکی وزیر جهادی و ولایت مدار و انقلابی
  • IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    4 3
    خدا را شکر که سایه ی رهبر رو سرمونه. و وزیر بهداشتمون ولایت مدار هست‌. خدا عاقبت به خیرتان کند. یا علی
  • حسن IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    21 3
    سلام، بااینکه خودم کرونا گرفتم ودرمنزل قرنطینه هستم،، با بیانات حضرت آقا دامت برکات موافقم تا فشارنباشد اختراع ویاساخت هرنوع واکسنی میسر نمی‌شود،، این هم یه نوع انقلاب است،، که معنای آن اقتدار است
  • محسن زارع IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    16 7
    من یک سرباز دروان جنگ هستم و خیلی زیاد در خدمت رهبر عزیز بودم در جبهه درود بر شرفش که هنو ز باهوش و تیز هوش هستند درضمن الان هم کشاورز هستم
  • IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    8 3
    درودبر رهبر فرزانه جهان تشیع ودرود بر وزیر بهداشت محترم ایران ما باید دست به دست هم دهیم و مشکلات جامعه راحل کنیم وپیرو رهبری باشیم
  • IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    0 0
    یادمان نرفته دو هواپیمادارو جرج بوش بی شرف برای زلزله بم فرستاد وگفت کمک انسان دوستانه میکنیم که متاسفانه همه داروها را به ویروس ایدز مبتلا کرده بودند فرستادند برای ملت ایران
  • محمد CA ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    0 0
    در انگلیس و آمریکا مردم کشورشان برای نزدن واکسن کرونا تظاهرات را انداختند و بعد مردم ما باید واکسن بی کیفیت اینها را بزنند به وزیر بهداشت میگم برو یک تحقیق کوچک کن ببین چند درصد از مردم انگلیس و آمریکا این واکسن‌های خودشان را می‌زنند و زدند چون چندتایی هم که زدند یا مرده اند یا مشکل جدی برایشان پیش آمده خبرنگار داخل اروپا از مردم میپرسه شما واکسن وایزر را تزریق میکنید اکثرا میگن مگه ما احمقی که این کار را کنیم. بعد دولت مردان ما خودشان را هلاک می‌کنند برای خرید این واکسن از آمریکا و اروپا. در تعجبم چرا مردم خودشان نمی‌زنند بعدا ما باید بزنیم.!!
  • محمد CA ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    0 0
    سلام :ما هنوز خونه‌ای آلوده اروپا را فراموش نکردیم که بهترین رفیق من ایدز گرفت. این بیشرفای غربی‌ها اصلا به فکر ما نیستند بروید تحقیق کنید ببینید مردم کشور خودشان چند درصد این واکسن‌ها را زده اند آنها تظاهرات می‌کنند برای نه گفتن به واکسن وایزر چون هر کسی زده یا کرونا گرفته ویا مرده و یا مشکلات دیگری برایش پیش آمده لطفا بروید تحقیق کنید عزیزان
  • مهدی IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    10 3
    درود بر رهبر فرزانه اصلا صحبت که میکنند حال آدم خوب میشه
  • IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    0 0
    لعنت بر کسانی که چشم امید به غربیها دارندتشکر از مسولین بهداشت ورهبری
  • علی IR ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    2 3
    درود برشما
  • Yeganeh IR ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
    1 0
    درود به رهبرم .منم ترجیح میدم تا تائیدیه کامل واکسن ایرانی صبر کنم .و. واکسن کشور خودم رو تزریق کنم .
  • ۰۰۰ IR ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
    0 0
    درود بر رهبر حکیم پشت ولایت خالی نکنیم تنها کسی ک قابل اعتمادهست
  • IR ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
    1 0
    مرحبا بر شما...
  • فرهنگی IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
    0 0
    واقعا دست مریزاد وزیر ولایی و دلسوز.الهی خیر دنیا و آخرت ببینی.نامت جاودان تاریخ.
  • سرباز رهبر IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
    0 0
    جانم فدای رهبرم درود بر اقای نمکی متعهد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس