کد خبر 1165984
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۲
چاووش اوغلو: از خرید اس-۴۰۰ منصرف نمی‌شویم

رئیس دستگاه دیپلماسی ترکیه با اشاره به وجود اختلافات اساسی بین آنکارا و واشنگتن خواستار لغو تحریم‌ها علیه ترکیه از سوی رئیس جمهور منتخب آمریکا شد.

به گزارش مشرق، وزیر خارجه ترکیه با اشاره به وجود اختلافات اساسی با ایالات متحده  گفت، یافتن راه‌هایی برای حل اختلافات بین ترکیه و ایالات متحده یک ضرورت فوری است.

به نوشته روزنامه «ینی شفق» «مولود چاووش اغلو» وزیر خارجه ترکیه روز جمعه در گفت‌گو با یک شبکه خبری اسپانیایی گفت: «روابط عمیق و ریشه دار خود را با ایالات متحده ارج می‌نهد. ما اتحادی داریم که آزمون زمان را پشت سر گذاشته و در شکل گیری فضای سیاسی اروپا  و آمریکا  نقش مهمی داشته است.»

چاووش اوغلو گفت که آنکارا و واشنگتن در حال حاضر در مورد بسیاری از موضوعات مهم  به ویژه در مورد امنیت ملی ترکیه، از جمله کمک‌های ایالات متحده به گروه «پ‌ک‌ک» و عدم اقدام علیه سازمان «فتح الله گولن» و تحریم‌ها علیه ترکیه اختلاف نظر دارند .

چاووش اوغلو ابراز امیدواری کرد که «جو بایدن» رئیس جمهور منتخب آمریکا اقدامات فوری را در زمینه گروه فتح الله گولن (واعظ  ترکیه‌ای مخالف دولت حاکم) انجام دهد.

وی گفت: «اما مهمتر از همه، ما امیدواریم که دولت جدید ایالات متحده اهمیت راهبردی روابط ترکیه و آمریکا را تشخیص و اقدامات لازم را برای افزایش آن انجام دهد. راه کار رسیدگی به اختلافات ما از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی است.»

چاووش اوغلو گفت که اولین گام خوب برای انجام این کار حذف تحریم‌های دولت ترامپ (تحت قانون کاتسا) علیه ترکیه است.

وی گفت: «در میان متحدان جایی برای تهدید و تحریم وجود ندارد. این تحریم‌ها، هدف و مبنای آن هرچه باشد، توهین مستقیم به حاکمیت ترکیه است. »

چاووش اوغلو در زمینه همکاری با ناتو نیز گفت که ترکیه متحد برجسته ناتو است و به تلاش‌ها برای انجام وظایف اساسی، به ویژه در دفاع جمعی، مدیریت بحران و همکاری‌های امنیتی ادامه می‌دهد.

وی گفت: «امیدواریم که دولت بایدن این را ببیند و با ما درگیر گفت‌وگوهای معناداری شود که به ما کمک می کند تا به برنامه اصلی خود برگردیم و در زمینه های مختلف از سوریه تا لیبی همکاری موثرتری را آغاز کنیم.»

آنکارا در سال ۲۰۱۷ با مسکو توافقی برای خرید سامانه پدافند موشکی اس-۴۰۰ امضا کرد و در سال ۲۰۱۹ چندین محموله از این سامانه به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار را دریافت کرده است.

وزارت خزانه ‌داری آمریکا چندی قبل صنایع دفاعی ترکیه و «ابراهیم دمیر» رئیس آن را  تحریم کرد. «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا در این زمینه اعلام کرد، ترکیه به دلیل همکاری آگاهانه با شرکت تسلیحاتی روسی «روسبرون‌ اکسپورت» و خرید سامانه اس-۴۰۰ تحت تحریم‌های برآمده از قانون موسوم به «کاتسا» قرار گرفت.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • کاوه IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    1 9
    این تر کیه‌اس که در دوره توحش مغول گیر کرده، بقیه دنیا متمدن شدن و بدنبال حقوق بشر
    • سید IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      3 5
      حکومت ترکیه که در همکاری ـــ اگر نگوییم نوکری ـــ با یانکی ها و صهیونی ها هیچ کم نگذاشته است و از هیچ امری در این زمینه دریغ نداشته است اکنون باید التماس یانکی ها کند که تحریمش نکنند! این است پاداش به بردگی کشاندن یک ملت از سوی حکامش برای خدمت به یک قدرت شیطانی!!!
    • IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      5 1
      منظورم دفاع از ترکیه و نوع حکومتش نیست! اما تو که بقیه دنیا را متمدن می دانی مثلاً هم جنس بازی و تبعیض نژادی و استفاده ابزاری از زنان در رقاص خانه ها و قمارخانه ها و تبلیغات برای کسب سود و ساخت تسلیحات هسته ای و بسیاری موارد دیگر این ها را بخشی از تمدن در جهان غرب زده می دانی؟
    • IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      6 3
      ترکیه گردن کلفت ترین کشور کره زمین است همین آمریکا بزودی سیستم تاد و اف ۳۵ را دودسنی به ترکیه با تعظیم تقدیم خواهد کرد ببینید که گفتم
  • HR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    3 6
    خخخخخ!! آخر پاچه خواری.
  • IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    9 3
    ترکیه با سیاست کارهاشو پیش میبره از غرب و شرق امتیاز میگیره به حرف هیچکدامشان هم گوش نمیده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس