اشتهای سیری‌ناپذیر شرکت ملی نفت از سفره نفت و گاز!

از بین ۶۰ شرکت دولتی،بانک ومؤسسه غیرانتفاعی که میانگین حقوق و مزایای ماهانه کارکنان آن‌ها بین ۲۰ تا ۵۲ میلیون تومان در سال ۱۴۰۰ لحاظ شده، رد پای ۳۵شرکت مرتبط با حوزه نفت وگاز به چشم می‌خورد.

به گزارش مشرق، خرج و برج گزاف در وزارت نفت و مجموعه‌های مرتبط با حوزه نفت، گاز و پالایش فرآورده‌های نفتی در کشور بر کسی پوشیده نیست. گزارش اخیر دیوان محاسبات درباره میانگین حقوق و مزایای ماهیانه پیش‌بینی شده برای کارکنان شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات غیرانتفاعی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ نیز موید همین نکته است.

بیشتر بخوانید:

زاکانی: منابع رفع کسری بودجه ۱۴۰۰ غیرواقعی است

مطابق گزارش مذکور، از میان ۶۰ شرکت دولتی، بانک و مؤسسه غیرانتفاعی که میانگین حقوق و مزایای ماهیانه کارکنان آن‌ها بین ۲۰ تا ۵۲ میلیون تومان لحاظ شده، رد پای ۳۵ شرکت مرتبط با حوزه نفت و گاز به چشم می‌خورد. از جمله این شرکت‌ها می‌توان به پالایش گاز فجر جم، پالایش گاز پارسیان، نفت و گاز پارس، شرکت ملی نفت ایران و شرکت پالایش نفت آبادان اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:

نظر مجلس درباره میزان صادرات نفت در بودجه ۱۴۰۰

نکته تأمل‌برانگیز و تلخ‌تر آنکه برابر گزارش دیوان محاسبات برای کارکنان شرکت‌هایی نظیر شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران و شرکت پالایش گاز هاشمی‌نژاد نیز با وجود زیان‌ده بودن و قرار گرفتن ذیل ماده ۱۴۱ قانون تجارت هم در سال ۱۴۰۰ حقوق‌های نجومی در نظر گرفته شده است!

گفتنی است، شفافیت دخل و خرج شرکت ملی نفت به واسطه رابطه مالی که با دولت ناشی از صادرات نفت خام و میعانات گازی دارد، همواره مورد سوال و مطالبه عمومی بوده و استمرار استخدام نیروی انسانی، حقوق‌های نجومی و پول‌پاشی‌ها در دوران تحریم و فروش حداقلی نفت شائبه‌هایی را در اذهان متبادر کرده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، مطابق با تبصره (۱) لایحه بودجه و ماده ۲ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، سهم شرکت ملی نفت از منابع حاصل از صادرات نفت خام و میعانات گازی بر مبنای ۱۴.۵ درصد لحاظ می‌شود. خروجی این مبنای محاسبه در سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۸ که به ترتیب با ۱۰۷ و ۹ میلیارد دلار بیشترین و کمترین درآمد حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی و گاز طبیعی در سال‌های اخیر حاصل شده، ۱۵.۵ و ۱.۳ میلیارد دلار نصیب شرکت ملی نفت شده است.

مقایسه وضعیت شرکت ملی نفت در سال‌های مذکور حاکی است، نه تنها توسعه زیرساختی قابل توجهی در سال ۱۳۹۰ انجام نشده، بلکه در سال ۱۳۹۸ نیز شرکت با مشکلاتی نظیر بازپرداخت تعهدات و تأمین بودجه جاری مواجه بوده است.

از این‌رو، وابستگی شرکت ملی نفت به درآمدهای صادراتی نفت و میعانات گازی حتی در شرایط صادرات قابل‌توجه نفت خام و میعانات گازی به توسعه زیرساخت‌ها به ویژه در میادین مشترک منجر نشده و از ابتدای دهه ۹۰، تمرکز شرکت ملی نفت و مجموعه‌های مرتبط با فروش نفت و گاز را بر توسعه ساختار نیروی انسانی و تأمین هزینه‌هایی جاری نظیر جبران خدمت کارکنان در پی داشته است.

همچنین بررسی ساختار بودجه نشان می‌دهد، کیفیت رابطه مالی دولت و شرکت ملی نفت از یک سو و نقش شرکت ملی نفت در تحقق منابع تبصره ۱۴ بودجه (مرتبط با هدفمندسازی یارانه‌ها) از سوی دیگر، عدم شفافیت و عدم قطعیت را در این بخش از بودجه تشدید کرده است.

بر اساس آنچه مطرح شد، در کنار ضرورت افزایش شفافیت درباره آنچه در شرکت ملی نفت و سایر شرکت‌های دولتی می‌گذرد، اصلاح رابطه مالی دولت با شرکت ملی نفت به ازای واحد تولید و بر حسب هزینه‌های استخراج و توسعه در میادین مختلف می‌تواند در تنگنای کنونی، تمرکز شرکت ملی نفت بر شناسایی میادین جدید نفت و گاز و توسعه ابزار اکتشاف را به دنبال داشته باشد و اشتهای سیری‌ناپذیر شرکت ملی نفت را مدیریت کند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    4 2
    حتی درمانگاه های وابسته به شرکت نفت خصوصیه و افراد عادی رو هم راه نمی دهند. از ثروت ملت استفاده می کنند اما حاضر به کوچکترین خدمت به ملت نیستند.
  • محمودمحمودی IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    5 4
    کارکردن در شرایط سخت و دشوار همراه بازندگی در مناطق محروم وگرمای شصت درجه پول خونشونه واقعا وقاحت هم حدی داره
    • ارمان IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
      1 0
      بقیه مردم هم توی همون شرایط کار میکنن ، طرف پشت میز نشسته ماهی ۵۰ تومن حقوق میگیره
  • سید IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    3 3
    واقعن وقاحت هم حدی داری کارکنان شرکت نفت از زحمتکش ترین و متخصص ترین نهادهاشت بالاخره اون کسی که مهندس است و در بدترین شرایط آب و هوایی زندگی میکنه و کار میکنه باید یک فرقی داشته باش اگر شما از مزایا کم کنید اونا هم از کار کم میکنن
  • محمد IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    1 4
    . کیه که نفهمه تو نفت نزدیک 97 درصد باید نخبه علمی یا ادم های با تجربه غنی باشی کیه که ندونه ازمونشون پوست از سرت کنده میشه کیه که ندونه الان همه تو نفت قرادادی هستند با حقوق 6 تا 7 تومن این دروغا رو از کجا در میارید حالتون بهم نمیخوره
  • اسماعیل نوغانچی صالح IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    2 0
    آقایان نماینده همانهایی که حقوق نجومی میگیرندهمکاران .گرامی بازنشسته و فامیل های گرامی بعضی ازما بهتران است زیاد اطلاعات به بیرون ندهید بگذارید مردم با درد خود بسوزند نه با خوردن مسولین دردشان بیشتر شود...
  • IR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    2 2
    لطفا خوتون هم میدانید آدرس اشتباه ندهید کارکنان نفت در بدترین شرایط کاری وپراسترس ترین شرایط کاری مشغولند، واون رقم های ادعایی کاملا کذب است که امیدواریم توسط عوامل غیر مغرض و عادل هر چه سریع تر کذب حقوق های آنچنانی در نفت بررسی واطلاع رسانی شود.
    • IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
      0 0
      سلام.چیرو تکذیب کنن!؟ اون چیزی که ما به چشم خودمون می ببینم؟! می تون سر کار نرن! مگه کسی مجبورشون کرده؟! شما خودت بهتر میدونی،خیلی هاشون به زور سرکار اومدن. مثل مردم و با مردم زندگی کنی.نه لیبرال بازی دربیارید. نفت سرمایه که باید به مردم برسه،نه اینکه اکثرا خرج،حقوق و مزایا کارمندا! اینو ریس مجلس قبلی هم 3 و 4 سال پیش هم گفت!
  • IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    3 0
    این حقوق‌ها رو نمایندگان به استخدام درومده توسط وزیر نفت میگیرن.. کارمندای نفت بخاطر حقوقی پایین اکثرا از کشور خارج شدن
  • DE ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    0 1
    خوب جناب رسانه عزیز، خودت میگی از 60 شرکت، چرا فقط زوم روی نفت و گاز کردی؟ کاش اول شرایط کاری سخت سکوها، پالایشگاهها و کار در بیابان‌های خطوط انتقال را بررسی میکردی بعد به حقوق ومزایا می پرداختی که واقعا مبالغ ذکر شده نیست وان چیزی که عزیزان سختکوش نفت وگاز در مناطق عملیاتی میگیرن، حداقل است. امیدوارم عینک واقع بینی بزنین و ومستحق عقوبت افترا نشوید. یاعلی
    • IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
      0 0
      .اگر میخواستن،حداکثر بگیرن.حتما مردم دیگه باید برده اشون میشدن! عزیز،نفت سرمایه ملی! شما تویه ایران زندگی میکنی! پول نفت باید عادلانه برای کل کشور به صورت مزایا و درامد پخش بشه،با ایجاد کارخانه و کارگاه،زیرساخت ها شهری! من چند نفر با سن حدود 40 سال می شناسم(3 و 4 سال پیش)،که بچه هاشون اعتراف کردند،3 تا خونه دارند! تویه خونه سازمانی(شرکت نفت) شهر (گ) هم هستن!،تازه یکی دیگه میگفت،یه خونه اپاراتمانی(فکر میکنم مسکن مهری) در تهران بهشون واگذار میکنن.اگر نادانسته این حرف رو میزنی،که هیچ،ایرادی بهتون نیست!ولی از عمد میا این حرف رو میزنی،حق داری،با اون درامد و بالاو مزایی فوق زیادی که دارید.. پادشاهی میکنی برای خودتون..ولی دوره این حرفا گذشته،مردم اگاه شدن و متوجه میشن به زودی که شما و هم فکراتتون چه بریز و بپاشید کردید..انشالله.
  • DE ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    0 0
    عزیزان مشرق نیوز، بنده اگر می‌دانستم کار در محیط پراسترس گاز موجب دچار شدن به دیابت در سن 36 سالگی، فشار خون، دیسک کمر، مشکلات روحی وافسردگی و بسیار مسائل دیگر می‌شود به والله این شغل را انتخاب نمیکردم، بدتر از همه زمانی ناراحت میشوم که این حقوق های کذایی رسانه ای می‌شود ومتاسفانه توسط شما رسانه ها وبرخی عزیزان بی اطلاع بوق و کرنا می‌شود ولی بدانید این حرفا مستحق تهمت و دروغ است که فردای قیامت باید در درگه احدیت پاسخگو باشیم. بلی وقتی نماینده هایی توسط وزیر جذب میشه و ترفیعات که باید حداقل 10 ساله بگیره چند روزه میگیره، حتما حقوق ادعایی شما را هم میگیره. یاعلی
  • امیر IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    1 1
    شما حاضر هستید 3 هفته 150 کیلومتر از ساحل جنوبی ایران برید وسط دریا روی سکوهای نفتی دور از زن و بچه و بعد یک هفته بیایی استراحت کنی؟ حاضری جونت را کف دستت بگیری و با هواپیما و هلیکوپتر داغون بری روی سکو؟!؟! میدونی تا حالا چند نفر از همکاران نفت با هلی کوپتر در دریا سقوط کرده اند و حتی جنازه ای ازشون پیدا نشده که تحویل خانواده هاشون بدهند؟!؟! والا انگار نه گفتن به موقعیت های شغلی در میادین نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس یه چیزی هم بدهکار شدیم!!!! چرا هیچوقت شرایط سخت کار کردن در سکوهای اقماری را خبررسانی نمی‌کنید؟!؟! میدانید 10 سال لحظه تحویل سال کنار خانواده نبودن یعنی چه؟ میدانید بی پناه مورد تهدید ناو آمریکایی قرار گرفتن یعنی چه؟!؟! میدانید موقع تولد فرزند و یا فوت مادر وسط دریا گیر افتادن به خاطر طوفان و خرابی دریا یعنی چه؟!؟! وقاحت هم حدی داره در خبرسازی!!!! خیلی زرنگ هستید یقه مدیران ستادی و وزارت نشین را بگیرید نه برای کارمندان و کارگران عملیاتی خط مقدم جهاد اقتصادی، رگ گردن کلفت کنید...
    • IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
      0 0
      سلام.خیلی مسائل دیگه هم هست،که شما خبر نداری! یک فقیر بدبخت و بیچاره،که در محله خراب! که خیبانشون داغون،پارک ندارن،مردمانش کار ندارن!منطقه پر از ناامنی! چرا که یه عده،درست برعکس اون اینقدر دارن،که دارن،برای نوه و نتیجه خودشون خونه و .. میخرن! شما هم هیچ وقت درد و رنجر یک خانواده فقیر .. که پولش رفت در زندگی اشراف و مرفعین رو نچشیدید. نمی فهمی. همه ما تویه یک کشور زندگی میکنیم.با این توجیحات شما،حداقل 95 درصد مردم ایران می تونن عین همین چیزهای که گفتید رو بیارن! و همه طلب مال و ثروت زیاد کنند!.. شما بهتره اگر برای خدا کار میکنی،اینطور با کشیدن مال و ثروت باقی مردم ایران،خراب نکنی.با زندگی مردم بازی نکنی،مردم دیگه هم حق دارن زندگی کنند.
  • IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    3 1
    خندم گرفت.اکثرنیروهای شرکت گازکه زیرمجموعه نفت هست حقوقی بین2میلیون الی5میلیون دارن!!!واقعاباعث تحقیروسرشکستگیه خانوادهای اوناییه که توقوم وفامیل میگن شماحتمافلان تومن حقوق دارین ولی ازاصل مطلب خبرندارند.این حقوقهابرای حداقل1دهم افرادنفت هست که اونام حتماوحتماشایدحقشونه؟؟؟
    • IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
      0 0
      زیادی نخندید.هرکس شرکت نفت رو دیده باشه،میدونه، 2و 5 هیچی..! پاکبان های شهر ما بعید زیر 2 میلیون بگیرن.. اینو رو به کسی بگو که خبر نداشته باشه اونجا چه خبر ناقلا..!
  • محمد IR ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    1 0
    چرا دروغ همکارای نفتی فیش حقوقی به هم دیگه نشون نمیدن من یه کارگر پیمانکاری در یک شرکت نفتی حنوب هستم حقوق حدقلی رسمی کم سواد و ساده زیر ۱۵ ملیون نیست قراردادی هم ۸تا۱۰ ملیون ماهیانه و مدیرای بالاتر که بالای ۲۵ ملیون
  • همشهری IR ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    1 2
    کارکنان نفت چنان حقوق ومزایاوامکاناتی دارندکه گاهی فکرمیکنم چاه نفت درتک تک خانه هاشان پیداشده .درسال سه بارافزایش حقوق دارندآخه چرا. بلزنشستگان دیگرصندوقهابایدسماق بمکند
    • IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
      0 0
      سلام.خیلی راحت و بی سرصدا حقوقاشون افزایش پیدا میکنه! اینکه می ببینید،اینقدر نظر منفی اینجا هست! چرا که همانطور که گفتید،حس میکن،این چاه نفت و .. مال شخص خودشونه! و طمع کردن براش. خیلی از اینایی که درجات پایین در شرکت دارن! و باز اینجا نظر دارن! امید دارن! کسی متوجه نشه! و در اینده بتونه با تکمیل وضعیت درسی! یا رابطه! یا .. درجات بالاتر بگیرن و خونه و مزایا،ماشین و .. گیرشون .. و تا سن بازنشگستگی،در پول و ثروت باشن . اصلا تعجب نکنید،اگر همه نظرات منفی باشه و بدترین حرف ها بهتون زده بشه! ..مسئله پول است!
  • همشهری IR ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    1 0
    دوستان هیچکس منکرزحمات پرسنل نفتی که دربنادرودریاهاکارمیکنتدنیست ولی آیاکارمتددفتری هم دردریاکارمیکتدیاخانم تابپیست ودفترداروخیلی شغلهای دیگر.آیاشماهاحاضرهستیدباهزارتادانش آموزسروکله برنیدویاهزاران شغل دیگر.حقیقتاکه نفتی هالاکچری زندگی میکنتدوبه ریش مردم هم میخندند
  • محمود IR ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    0 0
    چرا یدفعه اینقد جبهه گرفتید شرکت نفت داره پول به دلار در میاره و به ریال خرج میکنه این ته بیگاری کشیدن از آدماست آره یه سری از مدیران با سابقه بالای بیست سال سقف حقوقی می‌گیرند که واقعا عمرشون رفته دیگه حالا با احتساب همین سقف که گفتید که نیست 52 میلیون به دلار میشه تقریبا 2080 دلار با دلار 25000 تومن خودتون کجای این دنیا به مدیران رده بالا با این درجه از سختی کار البته در مناطق و دریا اینقد کم حقوق میدن همین عراق که هیچی نداره به چنین نیروهایی در حد کارمند ماهی 15000 دلار میده که میشه ماهی تقریبا 375میلیون تومن خودمون به مدیرانش دیگه بماند حاشیه خلیج فارس رو هم یه نگاه بندازید ببینید چه خبره یه کارگر بیسواد هندی بالای 2500 دلار توی یه کشتی حقوق میگیره اونوقت نفر ما توی سکوی وسط دریا داره داره 6 میلیون یعنی 240 دلار به ماه میگیره اینقد خود زنی نکنیم و بدونیم داریم چی میگیم قدر نیروی کار نخبه و زحمت کش مون بدونیم
  • علی IR ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    0 0
    حاصل‌۳۰سال‌کاردرجنوب‌وزمان جنگ‌‌بیماری‌اسم‌دیسک‌کمرودردهای‌مختلف‌مستاجرودریافتیم‌بابت‌حقوق‌بازنشستگی‌۶۷۵۰۰۰۰ هزارتومنه‌کاش‌ لااقل۱۰ملیون‌بود‌که‌نیمه‌ماه‌کاسه‌چکنم‌دست‌نگیرم‌ازخدا‌بترسید‌چرانمایندگان‌تحمیلی‌جناب‌وزیرونورچشمی‌ها‌‌علی‌برکت‌الله
  • احسان IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    0 1
    آخه مردانگی تون کجاست.توای که این کزارش را نوشتی حاضری مثل من به صورت اقماری دور از خانواده و امکانات شهری ته ناکجا آباد توی ایستگاه گاز که مثل یه بمب هر لحظه امکان انفجار داره با استرس و نگرانی توی شرایط افتضاح آب و هوایی کار کنی؟؟؟فکر نکنم ... ما چاره ای نداریم،آخه با بیست سال سابقه کجا میتونم برم.
  • DE ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    0 1
    بخدا منم کارمندقراردادی شرکت نفت هستم،چهارده روز کار و دور از خانواده از تبریز میرم بندرعباس ولی حقوقم ۶الی ۷تومن متغیره به ما کارگرها نفت که از این این پولها نمیدن این پولها رو برخی رسمی ها و مدیران میگیرن،بعد به اسم مجموعه نفت تموم میشه.
    • IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
      0 0
      سلام.یک تحقیق ساده بکنید.. متوجه میشه،تعدادشون خیلی زیاده.. اگر مزایا و امکاناتش هم اضافه کنی،می ببینی که مزایا و امکانات دو تا پنج برابر بیشتر از حقوقی که میگیرن ارزش داره! و همه اینا از جیب مرد برداشته میشه.
  • Saeed LU ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    0 1
    اصلا منصفانه نیست که زحمت پرسنل نفت با کلی گوییهای کلیشه ای زیر سوال بره،پرسنلی که اکثریتشون زیر 10 میلیون حقوق میگیرن بجز پرسنل طرحهای اقماری که واقعا هر چیم میگیرن جبران مشقات کار و دوری از خانواده نیست.
  • کارمند پالایشگاه شهید هاشمی IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    0 0
    پالایشگاه شهید هاشمی تنها منطقه عملیاتی محروم و مرزی شمال کشور است که ضریب حقوقی آن مثل شهر های مناطق توسعه یافته محاسبه می شود تعدادی اندکی از مدیران انتقالی از جنوب به پالایشگاه حقوق بالای 20میلیون دریافت می کنند که با رعایت قانون مبلغ اضافه پرداختی هر ماه از حقوقشان کسر می گردد. حتی حق مرزی و فوق العاده منطه عملیاتی را به کارکنان مطابق مناطق جنوب پرداخت نمی کنند. ادعای شما در خصوص زیان ده بودن نیز کذب است به دلیل اینکه مایعات نفتی تولید شده این پالایشگاه توسط شرکت نفت فروخته می شود و درآمد آن برای پالایشگاه محسوب نمی شود. ساعت کاری پالاشگاه هاشمی نژاد روزکار می باشد در صورتی که همانند مناطق جنوب بصورت اقماری کار می کنند و حق اقماری نیز پرداخت نمی شود. لطفا بدون تحقیق جامع از درج خبرهای کذب خوداری فرمایید. شما با درج اینگونه خبر ها خود را مدیون پرسنل پالایشگاه هاشمی نژاد می کنید که اکثر زیر خط فقر حقوق دریافت می کنند.
    • IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
      1 0
      خبرهای کذب! منظورتون مجلس بود دیگه؟! یعنی کسانی که دارن بودجه نویسی میکن و امار و ارقام رو می ببینید،دارن خبر کذب میدن؟! اینکه سالهاست که میگن،بیشتر فروش نفت! صرف حقوق و مزایا کارمندان و .. میشه هم کذبه؟! با مردم زندگی کنیم،این خیلی قشنگ تره.همه میدون چه سرنوشت بدی در انتظار همین گروه کارمندها شرکت نفت که پول زیاد به جیب میزن! داستانش هم در شهر ماه معروف،و خیلی میدون.. که سرنوشت بدی برای خودشون و خانواده اشون رقم میخوره! چرا که مردم میشه گول زد! ولی خدا رو که نه! و آه و نفرین مردم شما رو خواهد گرفت..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس