کد خبر 1165694
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۵
شرایط حضور در هیات رئیسه فدراسیون فوتبال چگونه است؟

با اصلاحات اخیر در اساسنامه فدراسیون فوتبال و برداشتن محدودیت‌های دست و پاگیر و افزایش تعداد اعضای هیات رئیسه، چهره‌های فوتبالی شانس بیشتری برای موفقیت در انتخابات این فدراسیون دارند.

به گزارش مشرق، با اصلاحات اخیر در اساسنامه فدراسیون فوتبال، هیات رئیسه این فدراسیون از ۹ به ۱۱ نفر افزایش یافته و نقش باشگاه‌ها و هیات های فوتبال پررنگ‌تر شده است. طبق آخرین تغییر و تحولات که در هشتم آذر ۹۹ به تصویب مجمع این فدراسیون رسید، انتخابات پیش رو فرصت مناسبی برای حضور اهالی فوتبال، به خصوص فوتبالیست‌های سابق و مربیان و کارشناسان کنونی است تا آن‌ها هم با برداشتن محدودیت‌های قانونی مانند اخذ ۵ امضا از اعضای مجمع یا ارائه ۵ سال سابقه مدیریتی، وارد چرخه مدیریتی فوتبال شوند.

روز دهم اسفند ۹۹، اعضای مجمع فدراسیون فوتبال که نسبت به گذشته با افزایش خوبی مواجه شده و تنوع انتخابات را بالا برده، می توانند از میان گزینه های مختلف ۱۱ نفر را راهی ساختمان پلاک چهار واقع در کوچه سوم خیابان شیخ بهایی کنند.

از همین رو در حال حاضر زمزمه‌هایی برای حضور برخی چهره‌های سرشناس فوتبالی در انتخابات شنیده می‌شود که حضورشان در کرسی هیات رئیسه هم غنیمتی برای فوتبال است و می‌توانند با اشراف خود بر دنیای فوتبال، تبدیل به بازوی رئیس فدراسیون فوتبال شوند.

در ادامه نگاهی به وضعیت و شرایط نامزدهای کرسی هیات رئیسه در انتخابات فدراسیون فوتبال خواهیم داشت:

کاهش تعداد معرفی‌نامه از سوی اعضای مجمع

طبق اساسنامه مصوب سال ۹۰، نامزدهای پست هیات رئیسه فدراسیون فوتبال، در اولین گام باید از سوی ۵ عضو مجمع این فدراسیون پیشنهاد می‌شدند که در اصلاحات اخیر، این تعداد به ۲ معرفی نامه تقلیل یافته است.

محدودیت حضور در هیات رئیسه

یکی از اتفاقات مثبت در اساسنامه جدید، محدودیت شرکت در هیات رئیسه است که برابر این قانون، هیچ شخصی نمی تواند بیش از سه دوره عضو هیات رئیسه شود، در حالی که در اساسنامه قبلی انتخاب مجدد برای دوره های متوالی منعی نداشت. در حال حاضر چهره‌هایی مانند علی کفاشیان و مهدی تاج سه بار در هیات رئیسه حضور داشته‌اند و حیدر بهاروند و فریدون اصفهانیان در صورت تایید اصلاحیت، می‌توانند تنها یک بار دیگر به عضویت هیات رئیسه درآیند.

بیشتر بخوانید:

کفاشیان: هرکسی توانایی اداره فوتبال را دارد بیاید

حذف محدودیت سنی

در اساسنامه جدید، محدودیت سنی برای حداقل ۳۵ سال و حداکثر ۶۵ سال حذف شده و افراد با هر سن و سالی می‌توانند برای سمت‌های مختلف از جمله ریاست این فدراسیون نامزد شوند.

حذف مدرک تحصیلی

با توجه به اینکه خیلی از اهالی فوتبال به علت مشغله‌های دوران بازیگری و مربیگری فرصت حضور در دانشگاه و طی کردن دوره‌های آکادمیک را ندارند، مطابق پیشنهاد فیفا، در اساسنامه جدید، حداقل مدرک تحصیلی لیسانس برای رئیس و اعضای هیات رئیسه حذف شده است.

کاهش سابقه مدیریت از ۵ به ۴ سال

پیش از این کسانی می‌توانستند نامزد هیات رئیسه فدراسیون فوتبال شوند که حداقل ۵ سال سابقه مدیریتی داشته باشند. حالا در اساسنامه جدید  و طبق اعلام نظر فیفا این میزان سابقه باید به چهار سال کاهش پیدا کند، یعنی تمام ارکان مدیریتی فدراسیون فوتبال برای حضور در انتخابات باید چهار سال سابقه مدیریتی ورزشی داشته باشند.

معادل‌سازی سابقه مدیریت با دوران مربیگری، بازیگری و داوری

مهم ترین اتفاق در اساسنامه جدید، معادل سازی سابقه مدیریت برای اهالی فوتبال است. در واقع از دیگر مشکلات فوتبالیست‌ها، مربیان و داوران حرفه‌ای این بود که فرصت لازم برای طی کردن سمت‌های مدیریتی را نداشتند. در اساسنامه جدید ۴ سال سابقه مدیریتی معادل سازی شده که به این شرح است:

بازیکنان: حداقل ۴ فصل بازی در لیگ حرفه‌ای فوتبال مردان یا زنان و همچنین لیگ فوتسال یا بازی در تیم‌های ملی مردان و زنان فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی.

مربیان: حداقل ۴ فصل مربیگری در لیگ حرفه‌ای مردان یا زنان فوتبال و فوتسال یا مربیگری در تیم‌های ملی مردان و زنان فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی.

داوران: حداقل ۴ فصل حضور در لیگ حرفه‌ای مردان یا زنان یا لیگ فوتسال و یا ۴ سال حضور در لیست داوران بین المللی.

عدم سوء پیشینه کیفری و محرومیت اجتماعی و تابعیت ایرانی

از شرایط لازم برای نامزدی هیات رئیسه فدراسیون فوتبال، عدم هر گونه سوء پیشینه کیفری و محرومیت اجتماعی بر اساس حکم قضایی و تایید مراجع ذی‌صلاح و همچنین داشتن تابعیت ایرانی و سکونت در ایران است.

حذف کارت پایان خدمت

از دیگر اصلاحات اساسنامه جدید، عدم ارائه کارت پایان خدمت در هنگام شرکت در انتخابات است که این موضوع در صورت تایید کمیته انتخابات، در ادامه به علت ضرورت ارائه این مهم در ساختار اداری و قانونی ایران، دردسرساز می‌شود و احتمالا اعضای مجمع به چنین شخصی به علت نداشتن صلاحیت لازم برای امضای اسناد قانونی و خروج از ایران، رای نخواهند داد.

افزایش نماینده باشگاه‌ها و هیات‌های استانی در مجمع

به جز رئیس و نواب رئیس، هفت نفر از اعضای هیات رئیسه شامل دو نفر از بین هیات‌های فوتبال استان‌ها، دو نفر از بین مدیران عامل باشگاه‌های لیگ برتر و لیگ دسته اول و سه نفر از بین افرادی که سابقه مدیریت ورزشی دارند، انتخاب می‌شوند. افزایش سهمیه مدیران باشگاه و هیات‌های فوتبال می‌تواند منجر به تنوع نامزدهای انتخاباتی و افزایش قدرت هیات رئیسه شود.

در نتیجه مدارک لازم برای شرکت در انتخابات به این شرح است:

الف - مدارک عمومی

۱ -  اصل و تصویر کلیه صفحات شناسنامه و کارت ملی

۲ –  دو قطعه عکس ۶*۴ با زمینه روشن

۳ –  اصل و تصویر مدارک مثبته سوابق مدیریت ورزشی

۴ –  گواهی عدم سوء پیشینه کیفری (تبصره: اصل مدارک فوق پس از تطبیق با تصویر آن عودت می‌گردد)

ب – مدارک اختصاصی هر پست

۱ –  تکمیل فرم داوطلبی بر حسب پست انتخابی

۲ – فرم شماره ۳ توسط داوطلب نامزدی هیات رئیسه

اصلاحات اخیر راه را برای حضور فوتبالی‌ها در انتخابات هموارتر کرده و چهره‌های مختلف می‌توانند حداقل دو معرفی نامه را برای حضور در انتخابات به دست آوردند اما همچنان مساله اصلی جلب نظر اعضای مجمع و پیروزی در انتخابات است که لابی‌های سنگینی در این زمینه شکل می‌گیرد.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس