دولت در طرح ملی مسکن موفق نبود/ اعتبار ۱۴۰ هزار میلیاردی برای اجرای طرح مسکنی مجلس

در حالی ثبت‌نام مرحله جدید طرح ملی مسکن از دیروز آغاز شده است که تورم مصالح ساختمانی یک چالش اساسی برای متقاضیان طرح مذکور خواهد بود.

به گزارش مشرق، مرحله جدید ثبت‌نام طرح ملی مسکن در ۲۲ استان از ساعت ۱۰ صبح دیروز آغاز شده است و تا یک ماه ادامه خواهد داشت. طرح ملی مسکن برای ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی طی ۲ سال برنامه‌ریزی شده است که البته در خوشبینانه‌ترین حالت با یک سال تأخیر نسبت به برنامه وزارت راه و شهرسازی به اتمام خواهد رسید.

زمین مورد نیاز این طرح از سوی وزارت راه و شهرسازی در حال تأمین است و در این بخش مانع چندانی پیشِ‌روی طرح ملی مسکن نیست اما هزینه ساخت واحدهای این طرح مسئله‌ای است که به‌خصوص طی ماه‌های اخیر به چالشی مهم برای زمان اتمام آن تبدیل خواهد شد.

*هزینه ساخت "دیروز" تا "امروز"

آذرماه سال گذشته معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام میانگین قیمت ۳.۵ تا ۴ میلیون تومانی یک مترمربع زمین در طرح ملی مسکن گفته بود:‌ متقاضیان باید طی ۱۲ سال ۱۲۰ میلیون تومان برای زمین پرداخت کنند.

محمود محمودزاده با بیان این‌که در طرح ملی مسکن زمین‌های گران‌قیمت با شرایط خاص به‌صورت مشارکتی با سازندگان ساخته می‌شود، افزود: در شهرهای استان تهران میانگین یک مترمربع زمین ۳.۵ تا ۴ میلیون تومان است. برای آپارتمان‌های پرتراکم با مساحت  ۳۸ تا ۴۳ مترمربع در شهرهای استان تهران قیمت زمین ۱۲۰ میلیون تومان تخمین زده می‌شود که متقاضیان باید این مبلغ را در اقساط ۱۲ساله پرداخت کنند.

وی با بیان این‌که قیمت تمام‌شده ساخت نیز محاسبه و اطلاع‌رسانی خواهد شد، اضافه کرد: متقاضیان باید آورده‌ای بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان داشته باشند و پرداخت اقساط واحدهای مسکونی توسط متقاضیان بعد از تحویل واحد، آغاز می‌شود.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه میانگین مساحت واحدهای مسکونی طرح ملی مسکن را ۷۵ مترمربع اعلام کرد و گفت: هزینه ساخت هر مترمربع از واحدهای این طرح یک تا ۲.۵ میلیون تومان به‌صورت ناخالص بر اساس قیمت‌های امروز خواهد بود.

همان‌گونه معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی به‌طور تلویحی از افزایش هزینه ساخت  واحدهای طرح ملی مسکن در آینده نزدیک اشاره کرده است،‌ به‌دلیل تورم مصالح ساختمانی امکان ساخت واحدهای طرح مذکور با قیمت‌های دیروز وجود ندارد.

*انتقاد سازندگان از افزایش لجام‌گسیخته مصالح ساختمانی

به گزارش تسنیم، طی یک سال اخیر به‌ویژه در ماه‌های گذشته قیمت مصالح ساختمانی در کشور به‌شدت افزایش یافته و باعث نگرانی عمیق سازندگان شده است.

فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان به‌تازگی در گفت‌وگو با تسنیم با انتقاد از افزایش قیمت در بازار مصالح ساختمانی گفته است: مدت‌هاست بازار فولاد درگیر رانت، فساد، سوداگری، دلال‌بازی و سفته‌بازی است و از بدماجرا هم این است که کسی هم جلوی این نابسامانی را نمی‌گیرد.

وی با بیان این‌که متأسفانه نه فولاد ۹۰۰۰ تومانی به بازار آمد و نه خبری از کارت مصالح ساختمانی شد، ابراز کرد: بحث کارت مصالح ساختمانی فقط در حد صحبت‌های رسانه‌ای مسئولان باقی مانده است، مانند سایر شعارها در حوزه مسکن.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با یادآوری این‌که طی روزهای گذشته اعلام کرده‌اند مسکن در حال ارزان شدن است، افزود: این در حالی است که مصالح اصلی ساخت‌وسازها گران شده؛ به‌عنوان مثال قیمت بتن طی ۳ ماه اخیر حدود ۵۰ درصد افزایش یافته و فولاد نیز نسبت به سال گذشته بیش از ۳۵۰ درصد گران شده است.

پورحاجت با تصریح به "با این وضعیت باید در خواب، رؤیای ارزان شدن قیمت مسکن را ببینیم"، اضافه کرد: واقعیت کف بازار چیز دیگری را می‌گوید.

وی چالش اصلی بازار مسکن و ساخت‌وسازها در این بخش را نوسانات شدید قیمت فولاد عنوان کرد و گفت: این داستان تا چه‌زمانی باید ادامه داشته باشد، چرا فولاد در بورس عرضه نمی‌شود، نقش وزارت صنعت در این قضیه چیست؟

افزایش قیمت مصالح ساختمانی روی قیمت ساخت واحدهای طرح ملی مسکن تاثیرگذار بوده است. اواسط آذرماه امسال پروانه اصلانی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با اعلام این‌که قیمت ساخت واحدهای طرح ملی مسکن بر اساس فهرست بهای سازمان بودجه است، گفته بود: بر این اساس برای هرمترمربع  ۲میلیون و ۷۷۰ هزار تومان است، ولی تعدیل هایی هم مطابق اعلام سازمان برنامه و بودجه در جهت افزایش قیمت به آنها اصابت می کند.

هزینه ساخت واحدهای طرح ملی مسکن طبق گفته مسئولان وزارت راه و شهرسازی به حدود ۳ میلیون تومان نزدیک شده است بدون احتساب تعدیل‌های مدنظر خانم مدیرکل.

در زمان حاضر به گفته فعالان بازار ساخت و ساز مسکن،‌هزینه هر مترمربع واحد مسکونی نسبت به سال گذشته تقریبا ۲ برابر شده و به حدود ۵ میلیون تومان افزایش یافته است. این قیمت برای ساخت یک واحد معلومی مانند واحدهای طرح ملی مسکن است. با فرض خوشبینانه که هزینه ساخت تا پایان اتمام طرح مذکور افزایش نمی‌یابد و مردم شاهد رها کردن امور توسط دولت طی ۷ سال گذشته نخواهند بود. با توجه به این‌ مسئله هزینه ساخت یک واحد ۷۵ مترمربعی طرح ملی مسکن حدود ۳۷۵ میلیون تومان است. به این رقم اگر قیمت زمین نیز اضافه شود (با قیمت آذرماه سال گذشته)‌ حداقل قیمت تمام شده یک واحد مسکونی طرح ملی مسکن از ۵۰۰ میلیون تومان عبور خواهد کرد.

در طرح مذکور قرار است ۱۵۰ میلیون تومان وام با سود ۱۸ درصد پرداخت شود و متقاضی حداقل باید ۳۵۰ میلیون تومان نقدینگی داشته باشد. با احتساب سود وام مذکور که حدود ۱۷۵ میلیون تومان برای بازه زمانی ۱۰ ساله خواهد شد، یک واحد ۷۵ متری طرح ملی مسکن رای متقاضیان آن ۶۷۵ میلیون تومان با قیمت امروز تمام خواهد شد.

ضمن این‌که قسط ماهانه وام ۱۵۰ میلیون تومان طرح ملی مسکن ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است که به نظر نمی‌رسد پرداخت آن از توان متقاضیان طرح ملی مسکن با توجه آن‌که اکثر جزو قشر کم‌درآمد هستند، برآید.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 45
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • یک ایرانی IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
    28 0
    برن خودشون رو مسخره کنن با این طرح هاشون اقصاتی تعیین میکنن که خودشون با حقوق نجومی هم نتونن پرداخت کنن سود۱۸درصد اسلام بزنه به کمرتون نزول خورها این ربا خواریه مدرنه
    • IR ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      1 0
      عزیزان ایناتوضیح دادن که مانمیتونیم انجام بدیم بااین قیمتها، خودشونوکنارکشیدن، اون یه نفراحمدی نژادمیشه که میادمسکن میسازه، الان ریس جمهورداره تموم میشه چیکارکردتواین هشت سال، فقط تورم وگرانی که مردم دیگه شرمنده میشن جلوهمه، الان هم که دارن برارای گیری همه کارمیکنن، نماینده هامهربون شدن دارن برامون بهشت میسازن چه فعالیتی دارن میکنن تواینستا، عزیزان ژن خوب شماهابخورین ماهیچی نخواستیم
  • امین IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
    16 0
    نظر من اینه که اگر برای قشر کم درآمد داریدمسکن میسازید بیچاره از کجا بیاره برای پرداخت قسطهای آن
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
    10 0
    سلام با درآمد ماهی دو ملیون چجوری میشه ماهی دو ملیون و هفتصد قسط داد حالا اجاره و الباقی خرج های دیگر بماند
  • IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
    15 0
    واقعا خسته نباشند،این در راستای عمل به فرمان امام خمینی است که گفت همه محرومان باید خانه دار شوند؟ کاش کمی شرم می کردند!!!! حداقل دریافت پول زمین را حذف کنند،اینکه دیگر مال دولت است ودست خود دولت..... عجب خدمتگذارانی ، عجب!!!
  • آواره جنگ اقتصادی GB ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
    9 0
    با این توضیح این طرح شکست خورده است !متری ۴ میلیون برای واحد ۷۵ متری می شود سیصد میلیون اگر ۱۵۰ هم وام باشه که گفتند ۱۰۰ تومن است متقاضی باید ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون آورده داسته باشه با توجه به اینکه اکثر متقاضیان از قشر کم در آمد هستند و۲۰۰م ندارند وباز این واحد ها به افراد برخوردار واگذار میشه که ما مستاجر آن ها باشیم!!!
  • خانه دار IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
    8 1
    آخه خدا نگذره ازشون منی که با کلی مشکلات زندگی دلم خوش بود شاید بتونم خرد خرد پول جمع کنم و خانه دار بشم اگه داشتم تو دوسال ۶۰۰ میلیون جمع کنم مرض نداشتم که این طرح و ثبت نام کنم که. یکی به فکر افراد کم درآمد و بی خانه نیست؟ این مشکلات تو این دولت خراب شده تا کی باید ادامه داشته باشه؟ کی از پس این هزینه بر میاد جز دزدا و راندخوارها و دلالها که حتم دارم خود این دولت مردا هستن. که نباید اسمشونو مرد گذاشت...
  • ناشناس IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
    15 0
    بیچاره کردی ملت رو روحانی ... چه خبره؟
  • م.ج IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
    12 0
    این خونه ها برای پولداراس نه مستاجرا جالبه اونوقت میگن چرا آمار طلاق زیاد شده وچرا ازدواج کم شده با تشکر
  • محمد IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
    14 0
    ازماست که برماست.مامردم ایرانیم.
  • Omid IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
    7 0
    من ثبت نام کردم پشیمونم شدم ۶۰ هزار تومن پست بانک ۵۰ هزار تا محضر از کجا بیارم هر دو ماه یا اصن ۶ ماه یکبار ۴۰ یا ۳۰ میلیون بریزم اگه اینجور بود با این در آمدم سه ماه ۲۰ میلیون داشتم که الان خودم خونه میخریدم این طرح یک طرح شکست خوردس
  • IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
    6 1
    آخه این دولت بی تدبیر،که با شعار تدبیر و امید اومد ملت و بیچاره کرد،بابا من تازه زندگی تشکیل دادم پول عروسیمو دادم توده ی اولیه،ماشین زیر پامو هم فروختم برای قسط بعدش،بقیه را از کجا بیارم؟؟؟ای فریاد از بی عدالتی
  • علی DE ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
    6 0
    دولت خودش دلال معامله گره، بقولی بنگاه داری میکنه
  • محمد IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
    5 0
    روی یک قطعه زمین ده طبقه خانه درست میکنند زمین رامتر سی و پنج میلیون تومان با مردم حساب میکنند
  • یک جانباز IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
    5 1
    باز هم دروغ باز هم ریا با این قیمتها کارگری که هزینه روزانه زندگیش را ندارد چطور 2800 قسط بدهد و چرخ زندگیش را بچرخاند مگر مردم مثل شماها حقوق نجومی دارند مسکن مهر که با 25 میلیون تمام میشد مسخره میکردید آنقدر تکمیل آنها را عقب انداختید تا گران شود خدا لعنتتان کند
  • IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
    1 0
    اقا شما که هرروز دارین قیمت جدیدمیدین این دولت که تکلیفش معلومه کلا از بیخ وبن بی مغز تشریف داره بهتره مجلس ورود کنه وبه دولت فشار بیاره ودقیقا قیمت تمام شده مسکن ملی هارو مشخص کنه تا همه بتونن حساب کتاب کنن ببینن میتونن از عهده تامین پولش بربیان یا نه وگرنه اینطوری مردم بدبخت مجبورن چندین ملیون پول روبریزن به حساب دولت باهاش حال کنه وبعداز چندسال مردم میبینن نمیتونن باقی پولش رو تامین کنن ومجبورا انصراف بدن وچیزی هم دستشون رونگیره
  • عباسی IR ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
    0 0
    با سلام اگه میشه استان وشهرهای قم راهم تولیست بگذاریدتا ماهم ثبت نام کنیم ممنون وقیمت وقسط هارو کمتر کنید تااز پسشون بربیایم. 2700 زیاده به خدا.
  • IR ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
    6 1
    خودتون نمیدونید دارین جی نیگین‌ماهی ۲ تومن حقدق میکیریم ۲و۷۰۰ وام بدین خدا لعنتتون کنه ک مردم رو پولشونا میکیزین میخابونید تو بانک ایا عالم خونه بدن یا نه
  • حسین IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
    2 0
    گران است، گران است، گران
  • ه.ر IR ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
    0 0
    طرح طرح خوبی است اما واقعا تلاش شود که مثل مسکن مهر عدم نطارت باعث نشود پیمانکار هر مصالحی که دوست داشت به کار ببرد .چرا قیمت مسکن مهر ساخته شده در شهر ها نصف قیمت شخصی ساز است ؟
  • محمود رنجبر IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
    2 1
    نمی‌دونم چرا یه عده عادت دارن فقط مردم را ناامید کنن و چرا یه عده بعضی چیزها را زود فراموش میکنند یا نمی‌بینند زمان احمدی نژاد و مسکن ملی هم همینها همین حرفها را میزدن که مگه میشه کی میتونه پولشو جور کنه یا قسط بده ولی دیدیم که شد و خیلیا با کمترین هزینه صاحب خونه شدن که متاسفانه خیلیاشون الان جزو مخالفین اون دولت شدن و جالبتر اینکه با اینکه مشاهده شد ساخت مسکن مهر باعث تثبیت قیمت مسکن شده بود و همین مخالفها تمام تلاششان را کردن که با سد کردن مسیر مسکن مهر بالاخره موفق به شکستن رکود مسکن و رکورد زدن قیمتها بشن الآنم این عده دارن ضرر میکن و باید مردم را ناامید کنن ولی دولت که عوض بشه این سوداگران و محتکران مسکن هستن که ضرر میکنن نظر شخصی
  • ناشناس ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
    3 0
    پس ۷ ساله همه را گذاشتید سر کار اگر بشه اگر نشه چطور میشه بسه بخدا مردم سیاست شما را از بهرند
  • کاظم IR ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
    2 0
    خدایی خیلی گرون درمیاداگه این مبلغ رو که فرمایش کردن داشته باشیم خوب خونه دیگه میخوایم چکار، بمونه برا خونه دارا وپولداراتا یکی ۱۰تا شه خونه هاشون ما هم میریم مستاجری اونا،خنده داره خدایی
  • IR ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
    1 0
    واقعا خدا ازتون نگذره به ما هم گفتن سه ماه یکبار ۴۵ میلیون باید بدید بجز پول زمین متری ۵۲۰۰ پول ساخت مسکن من می‌خوام بدونم مستاجر باید از کجا بیاره ماهی ۱۵ میلیون پول مسکن بده اینا همه به فکر جیب خودشون هستن نه مردم
  • مریم IR ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
    6 0
    مافکرمیکردیم این طرح مثل مسکن مهر احمدی نژاده وبی دردسر صاحبخونه میشیم وباهزار بدبختی درست آخزین روز مهلت قرض کردیم واریز کردیم .قبلا که حرف از قیمت بالای ۵۰۰ نبود میگفتن ۱۰۰وام داره وتقریبا۱۵۰ هم ما واریز میکنیم.حالا این حرفای رنگی رنگی چیه قیمت بالای ۵۰۰میلیون یعنی چه؟ روحانی ذلیل شده جواب بده که خیلی اعصابمون داغون شد
    • مهدی IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      1 0
      سلام مگه به شما برای قسط های دیگر هم گفتن پول واریز کنید @اهل کدام شهر هستین
    • ابوالفضل IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      0 0
      کسی که بتونه دومیلیون و هفصد پس انداز کنه نیازی به مسکن مهر نداره
  • IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    0 0
    مااگه ۶۷۵ملیون میتونستیم جورکنیم که ۱۰سال مستاجرنمیموندیم
  • ارش IR ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    0 0
    خوب اگه ما ۳۵۰ میلیون داشتیم که مسکن ملی ثبت نام نمی کردیم بعدش چه پول زمینی مگه مرکز شهر ب رامون زمین میخرن میرن تو بیابون خونه درس میکنن پول زمینم میخوانمگه بیابون خدا ارث باباشونه که همه جوره به مردم بدبخت می چپونن
  • نادر IR ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    0 0
    الان دقیقا همین واحد ۷۵ متری تو پرند اماده اماده میگن ۵۰۰ چیجوری این قیمت الان قابل قبول باشه ، قبل قیمت گذاری یه دوری هم تو بازار زده شه بد نیستا
  • Ssßs IR ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    0 0
    بااین شرط و شروطایی که گزاشتین بیشتر به نفع خودتونه تا مردم بدبخت این همه پولو از کدوم گور بیاریم بریزیم تو جیب شما ده سال دیگه قوطی کبریت تحویلمون بدین
  • IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    0 0
    اگر این دولت 10 میلیون بشکه نفت هم صادر می‌کرد به دلیل بی‌کفایتی و نالایقی و اختلاس وضع مردم خیلی تغییری نمیکرد
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    0 0
    زمین رایگان باید دولت به مردم بده اینها اسمش خانه های تعاونیه این قدر شرایطشو برای مردم سخت نکنید مسکن مهر مردم به چه راحتی صاحب خانه شدن
  • سیداحمد IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    2 0
    ببینید فرق مرد بامرد وزیر باوزیر و ریس جمهورباریس جمهور اینجا مشخص میشود بابا کارهرکس نیست خرمن کوفتن گاو نرمیخواهدواحمدی نژادخوش عمل، مردباشید به ناتوانی خود اعتراف کنید واین مسولیت سنگین را بدین به مردش تا شاید خدا شمارا ببخشد که چه بلایی به سر این ملت نجیب اوردید..
  • علی زنگویی IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    0 0
    خدایش این درست نیست چرا با مردم بازی میکنید اصلا به فکر مردم نیستید همش سیاه کاریه این دولت بیخیال ترین دولت رو کره زمینه خدا کنه عمرش زود سر بیاد خسته شدیم منم بااین قیمت‌ها همین اولش انصراف بدیم نخواستیم خونه خدا لعنت کنه باعث وبانیشو
  • محمد IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    0 0
    مسکن ملی اهواز چرا نداره فقط یک دوره بوده ما باید چکار کنیم
  • مرتضایی IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    0 0
    خجالت بکشید و اسم طرح مسکن ملی را از روی ان بر دارید، اخه من و افرادی مثل من اگر همچین پولی را داشتیم به شما چه احتیاجی بود .البته از طرفی هم اگر همچین طرح های نباشد چه حوری دزدی کنند.
  • حسین ابراهیمی IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    0 0
    بخدا زیاده ما همه کارگریم حقوق ماهی ۲ملیون چطوری هم قسط بدیم هم زندگی رو بچرخونیم بابا یکم به فکر قشر ضعیف باشید دست خالیه این که نشد
  • رخشانی IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    0 0
    سلام.واقعا جای تاسفه ... چه بر سر مردم میاد... ۱۵۰ ت با ۱۸ درصد سود ماهیانه میشه ۳۸۰۰ ت
  • امیر IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    0 0
    با این وضع تو این مملکت امیدی نیست برای زندگی زمینی که خدا رایگان به بشر داده را گروگان گرفتن و به قیمتهای نجومی میفروشند کسی نیست جلوی اینها را بگیره زمین که هیچ ربطی به دلار و تحریم و مصالح ندارد چرا باید اینقدر گران شود خاک کشور خودمان را به پول دشمن ربط میدهند
  • NL ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    0 0
    انصاف نبستش افراد کم در امد دو هفتصد و از کجا بیاره بده فقط مردم و به بازی گرفتن این از گرفتاری نمات دادن نیستش بدتر گرفتار کردنه مردم کلا تو پول پیش پرداخت موندن چه مملکتی داربم
  • جواد یوسفی IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    0 0
    خوبه
  • علی IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    0 0
    خدایا به داد ما برس دیگه کم آوردیم تنها امید زندگیمون همین مسکن ملی بود دلخوشمون کردن الان ناامید شدیم با این قیمت وقسط،خدایا فقط مرگ میخوام
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    0 0
    زمین که مال دولته سیمان و سنگ و شن و ماسه هم درتمام این مملکت وجود داره شرکتهای فولاد و آهن هم که دولتی هستن پس این وسط میخواین ما مردم رو بدوشین ؟ که چی ؟ که فولاد و مصالح گرونه و شما باید بیشتر سود بدین و پول پرداخت کنید در یک جمله بهتون بگم که اونی که فکرمیکنید ماییم ، خورتونید
  • بیچاره IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
    0 0
    خدا ازتون نگذره اینو چرا اول طرح نمیگید ادم فکراشو کنه نمه نمه هر روز یه چیز میگید ما پول و ریختیم هر روز یه داستان فقط واگذارتون کردم به خدا دروغگو های نزول خور

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس