مصاحبه|سیدمحمد مرندی: اتفاقات واشنگتن دور از انتظار نبود

اشغال خشونت آمیز کنگره توسط کسانی که به روند و نتیجه انتخابات جنجالی ریاست جمهوری آمریکا اعتراض دارند باعث غافلگیری خیلی‌ها چه در آمریکا و در خارج از این کشور شد.

به گزارش مشرق،  این استاد دانشگاه تهران و کارشناس مسایل بین الملل به تسینم گفت: من فکر می کنم قبل از انتخابات پیش بینی می شد که تحولات آمریکا به اینجا برسد. بالاخره شکاف‌های داخل آمریکا هم نژادی، هم طبقاتی، هم هویتی بسیار عمیق است. ترامپ محصول این شکاف‌ها محسوب می‌شود و در دوران ترامپ این شکاف‌ها بسیار افزایش یافت.

بیشتر بخوانید:

اتحادیه اروپا از به رسمیت شناختن «گوایدو» عقب‌نشینی کرد

مرندی خاطر نشان کرد: با فضای که قبل از انتخابات به وجود آمد پیش بینی می ‌شد که این وضعیت پیش بیایید و دیدیم شب گذشته در کنگره چه اتفاقی افتاد. بنابراین فکر می کنم این اتفاقات دور از انتظار نبود.

بحث محاکمه  و یا استیضاح ترامپ  در بعضی محافل آمریکایی شنیده می ‌شود، در این باره مرندی معتقد است: معلوم نیست بحث محاکمه ترامپ چگونه پیش خواهد رفت. اگرچه مخالفان به دنبال محاکمه وی هستند ولی این اتفاق اگر بیافتد خود می‌تواند به یک انفجار دیگری منجر شود، چرا که طرفداران ترامپ بسیار سرسخت هستند که تعداد آنها بسیار زیاد است، در واقع نزدیک به نصف مردم آمریکا طرفدار ترامپ و تقریبا نصف دیگر با او دشمن هستند.

این استاد دانشگاه تهران افزود: همانطور که دیروز دیدیم، طرفداران ترامپ در واشنگتن زیاد نیستند و اتفاقا واشنگتن یک شهر ضدترامپ است و آدم‌های که دیروز شاهد تجمع آنها بودیم عمدتا از جاهای دیگر آمده بودند. آنها بسیار متعصب و به اعتقاد خود پایبند هستند و می توانند خشونت زیادی از خود نشان دهند در نتیجه اگر ترامپ محاکمه شود می‌تواند عواقب بسیار خطرناکی برای آمریکا داشته باشد.

درباره اینکه تحولات روز گذشته  چه چیزی درباره نظام حکومت داری آمریکایی‌ها نشان می‌دهد، نظامی که سیاستمداران آمریکایی همواره آن را الگویی برای سایر کشورها تبلیغ می‌کنند، مرندی اظهار داشت: فکر می کنم برای هر آدم منصفی روشن شده است که لیبرالیسم و سرمایه داری جوامع را به سمت بی عدالتی و شکاف‌های عمیق طبقاتی پیش می‌برد وقتی شکاف‌های طبقاتی زیاد ‌شود خود به خود بحث نژاد و هویت نیز تشدید می‌شود و در حال حاضر مشکل آمریکا همین است بنابرین به نظرم لیبرالیسم و سرمایه داری به بن بست رسیده اند. اساسا سرمایه داری و لیبرالیسم با دموکراسی در تعارض هستند به خاطر اینکه باعث می‌شوند ثروت و قدرت در دست عده‌ای محدود جمع شود که نتیجه آن را هم اکنون در آمریکا می بینیم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • US ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
    0 0
    دموکراسی و سرمایه داری بر پایه وطن گرایی اساس امریکاست و مربوط به دهه اخیر نیست. مشکل آمریکا روند آهسته اشغال ارکانهای قدرت سیاسی، اقتصادی و امنیتی توسط ایدئولوژی های چپ و گلوبالیستی با روتوش سوشیالیزم و لیبرالیسم، و این با سیستم ذاتی و اجتماعی اکثریت خاموش مردم آمریکا در تناقض هست. این اکثریت خاموش نادیده گرفته شده با ترامپ قوت و روحیه گرفتتد و در سالهای آتی تاریخ 1814 آمریکا را تکرار خواهند کرد وطومار همه این چپی ها و گلوبالیستها را خواهند پیچید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس