کد خبر 1165076
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۹

به گزارش مشرق، عبدالله شهبازی در کانال تلگرامی خود نوشت: شاید بتوان وضع کنونی حزب جمهوری‌خواه آمریکا را از جهاتی به حزب لیبرال بریتانیا در اوائل سده بیستم میلادی، دوران دولت دیوید لوید جرج، شبیه دانست.

از اواسط سده نوزدهم تا اوائل سده بیستم میلادی نظام سیاسی بریتانیا بر دو حزب لیبرال (ویگ) و محافظه‌کار (توری) مبتنی بود. در سده نوزدهم در رأس حزب لیبرال چهره‌های نامداری چون لرد جان راسل و ویلیام گلادستون قرار داشتند. در کوران جنگ جهانی اول، در دسامبر ۱۹۱۶، یکی از رهبران حزب لیبرال بنام دیوید لوید جرج زمام دولت ائتلافی تحت رهبری این حزب را به دست گرفت. لوید جرج عوامفریبی فاسد بود با رفتارهای پوپولیستی. در زمان دولت او رسوایی‌های مالی بزرگی چون فروش القاب اشرافی و زدوبند مالی با کمپانی مارکونی، جنجالی شد. پایان دولت لوید جرج (۱۹۲۲) پایان کار حزب لیبرال بعنوان یکی از دو حزب حاکم بر بریتانیا بود و حزب نوپدید کارگر جای این حزب را در ساختار سیاسی بریتانیا گرفت. از آن زمان تا به امروز رقابت حزب کارگر و حزب محافظه‌کار سیستم دوحزبی این کشور را شکل داده است.

اگر ترامپ پس از پایان دولتش بتواند به حیات سیاسی خود ادامه دهد، با توجه به بحران و دودستگی عظیمی که در درون حزب جمهوری‌خواه پدید آورده، محتمل است که این حزب دستخوش انشعاب شود و در انتخابات آتی جمهوری‌خواهان مخالف ترامپ راه خود را از ترامپیست‌ها جدا کنند. بهرروی، ترامپیسم ساختار سیاسی دوحزبی آمریکا را با چالش‌های جدید و ناشناخته مواجه کرده و خواهد کرد.


*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • رضا IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
    4 1
    روحت شاد سردار خون پاکت چی سر امریکا و ترامپ اورده داره دیوونه میشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس