حلقه وصل 88 - کراپ‌شده

شماره ۸۸ ماهنامه حلقه‌وصل در آستانه شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی، به شخصیت این شهید بزرگوار پرداخته و در صحبت با سه نفر از هم‌رزم‌های ایشان، وجوه جذاب و تازه‌ای از شخصیت این بزرگ‌مرد را بیان کرده است.

به گزارش مشرق، شماره ۸۸ ماهنامه حلقه‌وصل در آستانه شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی، به شخصیت این شهید بزرگوار پرداخته و در صحبت با سه نفر از هم‌رزم‌های ایشان، وجوه جذاب و تازه‌ای از شخصیت این بزرگ‌مرد را بیان کرده است. همچنین در این شماره با یکی از دوستان شهید فخری‌زاده نیز درباره شخصیت علمی این شهید بزرگوار گفت‌وگو شده و گفتاری منتشرنشده از ایشان به چاپ رسیده است.

فرمانده نظامی، الگوی فرماندهان فرهنگی

صادق یزدانی سردبیر ماهنامه حلقه‌وصل در سرمقاله این شماره با برشمردن چند ویژگی مهم در شخصیت رفتاری شهید حاج قاسم سلیمانی، آنها را با مختصات فرماندهان جبهه جنگ نرم فرهنگی انطباق داده و تاکید می‌کند: «حاج قاسم یک فرمانده نظامی بود اما سلوک و رفتار و منش او برای یک فرمانده جنگ نرم فرهنگی کاملا انطباق دارد.»

یزدانی ویژگی‌هایی چون ممحض و در میدان بودن، نیرو دادن به نیروها، آماده برای رفتن، دوری از ریا، رها از مرز، منظم و دقیق و چند خصوصیت دیگر را برای این شهید عزیز برمی‌شمرد و وجه وجودی آن را برای فعالان فرهنگی بیان می‌کند.

در این شماره نشریه، حجت‌الاسلام دکتر غفاری از دوستان شهید فخری زاده درباره ویژگی‌های علمی آن شهید بزرگوار سخن گفته است. او معتقد است که شهید فخری زاده «در علم فیزیک، شناخت خدا را دنبال می کرد» همچنین در این شماره، گفتاری منتشرنشده از شهید فخری زاده درباره اخلاص در فعالیت ها به چاپ رسیده است.

پیروزی واقعی هنگام انتقام

بخش «لعل» نشریه حلقه وصل، به شخصیت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی از زوایای مختلف پرداخته است. حجت‌الاسلام محمدجواد رهبر در این شماره از خاطرات خود در جبهه سوریه با حاج قاسم نکات جذاب و تازه ای بیان کرده است. او از عشق و علاقه و ارادت شدید حاجی به حضرت زهرا(س) نکات جالبی بیان کرده و رفتار او در مقابل همرزمان و دشمنان و اسرا را نمونه ای از یک فرمانده تراز دانسته است. رهبر معتقد است در انتقام گرفتن خون حاج قاسم، دچار مصلحت گرایی شدیم.

سردار ابوعلی از همرزمان و ملازمان حاج قاسم در جنگ سوریه هم در گفت و گو با حلقه وصل درباره منش و سلوک و ابتکارات جنگی حاج قاسم نکات مهمی بیان کرده و معتقد است «حاج قاسم را پس از شهادت به دست آوردیم!»

امیرحسین حیدری از نیروهای فاطمیون هم از خاطرات و ناب و تازه خود با حاج قاسم و ارتباط دلی سربازان با یک فرمانده، نکات شیرین و خواندنی بیان کرده است. او روایت های جالب و دست اولی از رفتار شخصی حاجی با نیروها در سوریه و به‌خصوص با نیروهای فاطمیون بیان کرده است.

بی‌بی‌سی هم نباشد، دی‌بی‌سی هست!

در بخش «رواق» این شماره، مجموعه برنامه طنز «دی بی سی» مورد کنکاش قرار گرفته است. تهیه کننده و کارگردان و نویسنده این مجموعه جذاب تصویری درباره فعالیتشان با حلقه وصل به گفت و گو نشسته اند.

رضا حاتمی وفا در این گفت و گو تاکید می کند که ما «مهم ترین دارایی بی بی سی را هدف قرار داده ایم.» او به تاریخچه و اهداف راه اندازی این مجموعه طنز اشاره می کند. ناصر جوادی نویسنده این مجموعه هم درباره ویژگی های متن این مجموعه نکاتی بیان کرده و تاکید دارد که این برنامه برای مقابله با دروغ های شیک و بسته بندی شده بی بی سی است.

مصطفی صاحبی کارگردان این مجموعه طنز هم از تغییرات تازه و ابتکارات جدید دی بی سی پرده برداری می کند و درباره رویکردهای بلندمدت این برنامه مواردی را مطرح کرده است.

روحیه مبارزه در فعالان فرهنگی

بخش «گره» حلقه وصل در این شماره به بررسی روحیه مبارزه در فعالان فرهنگی پرداخته و تلاش می کند از نگاه کارشناسان به این مساله بپردازد که آیا روحیه مبارزه در فعالان دهه ۹۰ کمرنگ شده است یا تفاوتی با نسل های گذشته ندارد؟

محمدحسن استرحام در مطلبی با عنوان «مبارزه و ما ادراک المبارزه؟!» به بیان عوامل انحراف از مسیر مبارزه پرداخته و سه عامل اساسی برای این انحراف برمی شمرد. او در انتها از مخاطبان می خواهد که برای ادامه کار، برای خودشان تعیین تکلیف کنند که کجای مبارزه با دشمن ایستاده اند.

حجت الاسلام شعبان‌زاده هم مثلث نابودیِ روحیه مبارزه طلبی انقلابی را «منفعت‌طلبی، مصلحت گرایی و نفوذ» برمی شمرد و در یادداشتی تلاش می کند این سه رکن را توضیح دهد. او معضل سواد فرهنگی پایین و نبود قرارگاه فعال را نیز از عوامل مهم نابودی روحیه مبارزه بیان می کند.

اما دکتر سعید خورشیدی در گفت وگو با حلقه وصل بر مساله هدر دادن انرژی ها در حوزه فرهنگ تاکید می کند و معتقد است روحیه مبارزه کاهش نیافته بلکه به مسیرهای دیگری هدایت شده است. او تفاوتی بین نسل فعلی با نسل های ابتدای انقلاب نمی بیند بلکه روشنفکربازی، سیاسی بازی و التقاط در فعالیت فرهنگی حزب اللهی ها را آفت های جدی مسیر مبارزه می داند.

این مسجد، مرکز دنیاست

معرفی یک مسجد متفاوت و ویژه در زنجان و گفت وگو با فعالان این مسجد، بخش «سرو» این شماره حلقه وصل را تشکیل می دهد. حجت‌الاسلام علی اصغر ولایتی امام جماعت مسجد داودقلی زنجان در گفت و گو با حلقه وصل از ظرفیت های عظیم و فعالیت های عجیب این مسجد پرده برداشته است. او از دردسرها و دعواهای تحویل گرفتن این مسجد تا برنامه های فرهنگی و اجتماعیِ فراوان این مسجد تصویری زیبا آفریده است.

حلقه وصل همچنین به سراغ خانم جوادی همسر حاجاقا ولایتی که مسئول واحد خواهران مسجد هم هست رفته و درباره فعالیت های این مسجد صحبت کرده است. پرویز حاجی حسنی، حسین جوادی و حسین زمانلو هم از دیگر فعالان این مسجد هستند که درباره فعالیت های مسجد و منش و روحیه حجت الاسلام ولایتی سخن گفته اند. آنها معتقدند که این مسجد خودش سراغ مردم می رود و منتظر نمی نشیند تا آنها به مسجد بیایند.

شیری که از خروش نیفتاد

بخش «خلوص» این شماره ماهنامه حلقه‌وصل هم به مناسبت سالگرد شهادت شهید نواب صفوی گفتگوی قدیمی نشریه پیام انقلاب با همسر این شهید بزرگوار را بازنشر کرده است. همسر شهید به نکات ارزشمند و تازه ای از روحیات شخصی و مبارزاتی ایشان پرداخته و از مشکلات و سختی های پس از شهادت نواب صفوی و تلاش های خودش به عنوان همسر شهید نکات جذابی بیان کرده است.

بازگشت پهلوی!

بخش «هلاهل» حلقه‌وصل هم در این شماره روایت یک خواب آشفته را به زبان طنز کشیده و قصه بازگشت ربع پهلوی به ایران و اتفاقاتی که پس از این حضور رخ می دهد را بیان کرده است. در این بخش، با تلاش «پهلبد» جهیزیه جزایر ایرانی آماده شده تا آنها را هم عروس کنند و در اختیار اجنبی قرار دهند.

نشریه حلقه‌وصل به مدیرمسئولی و سردبیری صادق یزدانی منتشر می‌شود. برای دریافت این نشریه می‌توانید با شماره تلفن ۸۸۳۹۵۳۲۴-۰۲۱ تماس بگیرید. همچنین برای اطلاع از آخرین خبرها و گزارش‌های جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، می‌توانید از سایت Hvasl.ir و بخش «قدح» نشریه استفاده کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس