زیان 26درصدی دارندگان پالایش یکم نسبت به روز عرضه

با توجه به کاهش ۲۶ درصدی قیمت واحدهای سرمایه‌گذاری پالایش یکم نسبت به روز عرضه، دارندگان این واحد پالایشی تاکنون ۲۶ درصد زیان دیده‌اند.

به گزارش مشرق، دولت در راستای اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و واگذاری تصدی‌های در اختیار خود به مردم، امسال اقدام به واگذاری باقی‌مانده سهام خود در چهار پالایشگاه تهران، اصفهان، بندرعباس و تبریز در قالب صندوق پالایش یکم نمود.

در ابتدا اعلام شد، واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری پالایش یکم با تخفیف ۳۰ درصد به مردم ارائه می‌شود، اما از همان ابتدا در تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری پالایش یکم اختلافاتی وجود داشت، به گونه‌ای که سازمان خصوصی‌سازی اعلام می‌کرد، تشکیل و بازارگردانی این صندوق ارتباطی به آنها ندارد و از طرفی وزارت نفت از طریق شرکت ملی پالایش و پخش اعلام می‌کرد، ما وظیفه‌ای برای تشکیل این صندوق نداریم و بالاخره وقتی این اختلاف به رسانه‌ها کشیده شد، دو وزیر نفت و امور اقتصادی و دارایی جلسه‌ای برگزار کردند و قرار شد صندوق پالایش یکم تشکیل و در بورس عرضه شود.

میزان مشارکت‌کنندگان برای خرید این واحدهای پالایشی نسبت به ارائه صندوق دارا یکم که مرکب از سهام سه بانک ملت، تجارت و صادرات و نیز ۲ بیمه البرز و اتکایی امین بود، کمتر بود.

از زمانی که پذیره‌نویسی صندوق پالایش یکم به پایان رسید قرار بود، این صندوق یک ماه پس از آن یعنی در انتهای شهریور باز شود، اما بازگشایی این صندوق هم با حدود یک ماه و نیم تأخیر انجام شد.

امروز بعد از ریزش ۴۳ هزار واحدی شاخص کل بورس قیمت واحدهای پالایشی یکم  نیز افت کرد، اما ظاهراً بدون نوسان بوده و امروز قیمت پالایشی یکم ۷.۸درصد نسبت به روز قبل کاهش داشت.

این در حالی است که امروز اطلاعیه‌ای در کدال منتشر شد، مبنی براینکه افزایش سرمایه شرکت پالایش نفت تهران در نماد شتران به ثبت رسیده و اعلام شده است.

در حالی که شتران هم یکی از پالایشگاه‌های حاضر در صندوق دارا دوم است، اما با این وجود قیمت پالایشی یکم باز هم کاهش پیدا کرد.

سرمایه پالایش نفت تهران که حدود ۹۰ درصد از سهام آن در اختیار شرکت‌های سرمایه‌گذاری عدالت استانی قرار دارند، طبق اطلاعیه جدید کدال از مبلغ ۴۴ هزار میلیارد ریال به مبلغ ۷۵۰۰ میلیارد ریال افزایش یافت.

خبرنگار پیش از این با یک مقام در صندوق پالایش یکم تماس گرفته و گفت قرار بود این صندوق بازارگردان داشته باشد و از این سهم در مقابل نوسان بازار حمایت شود که وی نیز گفت؛ پول بازارگردان تنها ۵ درصد منابع در اختیار بود که آن هم خرج شد و تمام شده است  و در واقع پولی نمانده که بخواهد از این سهام حمایت کند.

با توجه به روند ریزش شاخص بورس تهران که از نیمه دوم مرداد امسال شروع شد، اعتماد سرمایه‌گذاران حقیقی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری دولتی بسیار کاهش یافته و به خاطر این با وجود اینکه مقامات وزارت اقتصاد بارها قول داده‌ بودند از سهام دولتی حمایت می‌کنند و خریداران سهام دولتی زیان نمی‌بینند، ‌اما عملا مردم پس از چند ماه معطلی از اصل سرمایه خود هم دچار زیان شدند. همچنین گفته شده بود که صندوق دارا سوم مرکب از سهام دولت در سه بانک ملت، تجارت و صادرات به زودی در بورس اعلام می‌شود، اما این قول عملی نشد که در نهایت وقتی دولت دید مشتری ندارد بندی تصویب کرد که باقیمانده سهام پالایشی‌ها و باقیمانده سهام این بانک توسط سه بانک حاضر در بورس یعنی ملت، صادرات و تجارت خریداری شود.  


افزایش سرمایه شتران

به هر حال به نظر می‌رسد، حضور مردم در بورس فرصت مناسبی برای مشارکت واقعی در اقتصاد است که اگر دولت این حضور را قدر نداند، پول‌های مردم از بورس خارج شده و وارد بازارهای موازی مانند مسکن، طلا و یا دلار می‌شود که زیان آن به مراتب بیشتر از بورس است.

شاهد مثال برای خروج مردم از بورس این است که در گزارش شستا اخیرا اعلام شد، تعداد یک میلیون نفر از مردم سهامدار شستا هستند، ‌در حالی که موقع عرضه اولیه شستا در آخر فروردین سال جاری حدود ۴.۷ میلیون نفر شرکت کردند و سهام شستا خریداری کردند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
    44 0
    آهای مجلس آهای قوه قضاییه دولت ما سر ما کلاه گذاشت پالایش را 10هزار تومن به ما فروخت با قول 30 درصد رشد در یکماه اما 4ماه گذشته و ما 30 درصد هم نابود شدیم خدااااااااااااااااااا ناااااااااااااابودتااااااااان کند
  • IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
    10 2
    علی برکت الله
    • رستم سیستان IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
      2 0
      بقران من برا پنج میلیون پالایش یکم سهامم رو با چندمیلیون ضرر فروختم اینجا جبران بشه اینجام یک میلیون ضرر داد
  • هدر IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
    16 0
    برپدر دزدا وبی وجدانها لعنت
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
    7 0
    دولت بي تدبير از اين كه دو دستي جيب ملت رو خالي مي كنيد خوشحاليد نه!!!! دستگاه نظارت و مجلس هم كه ..................!!!! مگه نه!!!
  • رضا IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
    4 4
    خروج پول از بازارهای موازی از جمله ارز ، طلا و مسکن به سمت بازار بورس شدت گرفته است... بازار بورس در بلند مدت یکی از بهترین و پرسودترین بازارهاست..
    • کیان IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
      1 0
      ممنون از موج مثبت و روحیه دادنت.ولی خب اگه قرار بود میشد میشد.من خودم ۴ ملیون پولم رفته با سهام داری ۶ تا سهم.اونم سهمای بنیای و استخون دار.بورس سالم نیست مریضه اونم بخاطر ادمای مریضی که دست دارن داخلش.
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
    3 3
    خدا میدونه روحانی و اصلاح طلبان روز قیامت چه جوابی خواهند داد
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
    6 0
    شماها اگر ایرانی بودیدید از جیب مردم نمی دزدیدید
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
    5 2
    سلام. واقعا خدا لعنت کند کسی رو که به راحتی همیشه دست تو جیب این ملت میکنه.آخه وجدان و انصاف کو پس. انشا الله علی برکت الله بزن کمر اونی که اینجور به مردم ضرر میدن
  • GB ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
    2 0
    از همون اولش تمام سرمایه گذاران کهنه کار مردم رو از این که این سهم رو به این قیمت بخرند منع کردند . حتی با 30 درصد تخفیف . دلیل منطقی که داشتند این بود که حباب قیمتی این سهامها چیزی بیش از 100 درصد است و ممکن هست کل سرمایه افراد از بین برود . و متاسفانه بعد از گذشتن فقط چند ماه میبینیم که حقیقت است و باز هم دولت سر مردم مفلوک ایران کلاه گذاشته.تا همین الان با تخفیف دولت چیزی نزدیک به 50 درصد مردم زیان دیدن و از اصل سرمایه شون ظرف مدت بسیار کوتاه 2 ماه 20 درصد کم شده است. متاسفانه انگار ما دشمن داخلی داریم که مردم باید متحد بشن برای مقابله با نیرنگهای حکومت. متاسفم برای ملت ایران
  • اسدی IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
    1 1
    والا این روحانی خوب کسری بودجه ۹۹رو با بورس درست کرد حالا کسری بودجه۱۴۰۰رو میخواد چطوری درست کنه کلاه بردار
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
    4 1
    به زور زندگیمونو میگذرونیم اونوقت اینم ازاین یعنی خاک توسرتون بااین بورستون
  • بهرامی IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
    5 0
    دولتی که پالایش را گران به ملت انداختی. ملت با هزار امید اومدن توبورس، ملت تو این گرانی پول اضافی ندارن. اگه پولشون میرسید میدادن به طلا وخونه وماشین وپس کسی که اومده بورس. خواسته حداقل مایحتاج زندگی در بیاره. مگه نمی گی بورس جای سرمایه گذاریه. تو کو سرمایمون به صفر رسیدیم
  • علی خان IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
    3 0
    حالا به کجامون حنا بمالیم با این خبر ،
  • علی IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
    2 0
    دولت بی تدبیرناامید باهمدستی رسانه ملی برسرمردم گلاه گذاشت
  • 12345 IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
    2 0
    دولت محترم زحمت کشیده وپالایشی رو به ملت بدبخت ۱۰ هزار تومن فروخته با ۳۰ در صد تخفیف وباقیماندشو به ۳ بانک زیر ۵۰۰۰ تومن داده اخه این انصافه عمرا اگه ملت به پول خودشونم برسن بعد از چند ماه علی برکت الله
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
    1 0
    تا ما دشمن داخلی داریم به دشمن خارجی هیج نیازی نیست . چطوری شب سر راحت میزارن الله اعلم
  • محمد IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
    1 0
    یعنی هیچ کس درد پنج میلیون ادمی به قول روحانی و وزیر اقتصاد وزیر نفت قول ثروت ملی داده بودن سود پلایشو تضمین کرده بوده چرا پاسخگوی مردم نیستن اینا که بدتر از دولت امریکان چرا سود نمیدن بعداز شیش ماه چرا قوه قضائیه رئیس مجلس جوابگو نیست تجارت نیوز چرا مطلب منو پخش نمیکنی
  • اکبر IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
    2 0
    اگه دولت یه ذره دیگه آبرو و اعتماد پیش مردم داشت با این کلاه برداری پالایش یکم همه بر باد رفت
  • امیر IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
    1 0
    با این منفی های درشت 5میلیونو کردید 3 تومن حالا تا دوماهم مثبت 5 هم به 3 تومن بزنید تازه پولمون زنده میشه حداقل مابین این منفی ها چند روزم + کنید لااقل نابود نشه سهممون
  • موسی بادپا IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
    1 0
    آقایان دولتی ها با حیله ونیرنگ این سهام پالایش یکم راباهزارسازوتبلیغ های واهی هدفشان فقط خالی کردن جیب مردم بیچاره ایکه اکثرا این 5ملیون رابه امید مبلغی سود آنهم دراین روزهای بیکاری کرونا ازجایی قرض کرده بودن وحالا بااینکارآقایان وزرای کاخ نشین هم شرمنده خانواده خودشدندوهم بدهکار ب صاحب پولی که قرض گرفته بودن شدند/امیدوارم فردای قیامت جوابی برای این کارتان داشته باشید(منکه شمارا حلال نمیکنم ونمیبخشم چون تمام دارایی ام همین 5ملیون بود
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
    1 0
    دولت تزویرودروغ هرجاپاگذاشت نابود کرد علی برکت ا..
  • بهرام IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
    1 0
    یعنی پهن خر خریده بودیم از پالایش بنفش بهتر بود آخ کلیدت ....
  • محمد IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
    1 0
    وقتی سبد گردان آن باشه بهتر از این نباید توقع داشت چون از اقتصاد هیچی نمیدونه و...
  • پورامين IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
    2 0
    متاسفم واس دولتى كه كلاهبردارهخدا لعنتتون كنه
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    0 0
    اخه چرا دولت اینطوری سر مردم کلاه گذاشت یعنی حقوق بگیرای دولت حقوقشون یکم کم شده میخواست با ۵میلیون من که با بد بختی بدست اوردم جبران کنه بابا سود نخواستیم پول خودمونو بدن بخدا حرامه من راضی نیستم۴۳۶۸
  • DE ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    0 0
    من یه زن خانه دار با بدبختی یه مقدار پول جمع کردم انقدر تبلیغ بورس را کردن به امید سود اونم آوردیم بورس هرروز داره جلوی چشممون نابود میشه رفتیم پالایش خریدیم گفتیم دیگه این مستقیم زیر نظر دولته حتما سود خوبی میده بهمون الان یه جور شده میگیم سود نخواستیم لا اقل اصل پولمون برگرده اینه نتیجه اعتماد ما مردم بدبخت به دولت؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس