کتاب این است گرام - کراپ‌شده

چیستی اینستاگرام، تهدیدها و فرصت‌هایش سرفصل‌هایی هستند که هر شهروند ایرانی باید نسبت به آن آگاهی کامل داشته باشد تا هم از فرصت‌هایش بهرمند شود و هم از آفت و تهدیدهایش در امان بماند.

به گزارش مشرق، روزها و هفته‌های اخیر دو موضوع بسیار بر سر زبان‌ها افتاد و در فضاهای حقیقی و رسانه‌ای به گونه‌ای گسترده درباره‌اش حرف زدند و هشدار دادند. هر دو، موضوعی مهم بوده و هستند که بشر به نوعی همیشه با آن مواجه بوده، برای بشر تهدید و حتی گاهی مثل موارد اخیر برای برخی تبدیل به بحران شده است، هر دو نیز به نوعی نیاز جدی، حیاتی و حتی غریزی انسان است.

یکی مسئله جنسیت و مدیریت در ارضای آن و دیگری مسئله کسب در آمد است.

هر دویشان نیازهایی اساسی‌اند که باید از راه درست تامین شوند، افراد باید راه‌های رسیدن به رضایت در این موارد را درست تشخیص دهند. موضوع لایو جنسی نوجوان چهارده ساله با زن بلاگر و نیز مسئله قمار در فضای مجازی اتفاقات هفته‌های اخیر بودند که در فضای اینستاگرام اتفاق افتادند.

البته این موارد مشتی بودند از خروارها. روزانه ده‌ها نوجوان طعمه شیطان‌صفتان فعال در فضای اینستاگرام می‌شوند و نیز ده‌ها جوان طماع برای اینکه ره چند ساله در فعالیت اقتصادی را یک شبه طی کنند گرفتار صفحه‌های قمار در اینستا می‌شوند و سرانجامی می‌یابند که اخیرا در رسانه ملی درباره‌شان زیاد شنیدیم. جدا از این دو موضوع موضوعات فراوان دیگری هم هست که در این فضا برای رسیدن به آنها آدرس اشتباه داده می‌شود و به جای راهنمایی، چاه نمایی صورت می‌گیرد.

از این رو اینستاگرام تهدیدی جدی است که اگر به آن توجه نشود برای خیلی از فعالان در آن حوزه تبدیل به بحران جنسی، مالی و یا هویتی می‌شود و غیر قابل جبران است. به تبع این بحران غیر قابل جبران دامنش به وسعت جامعه هم می‌رسد و...

اما از طرفی همین فضایی که تهدیدهای زیادی را با خود همراه داشته و امکان بحران آفرینی دارد، فرصت‌هایی را نیز برای جوامع به همراه دارد که نمی‌توان نسبت به آن بی تفاوت بود، چرا که بی تفاوتی نسبت به فرصت‌هایی که فضاهای مجازی ایجاد می‌کند کم بودهای غیر قابل جبرانی را به ارمغان می‌آورد.

بی تردید فضای مجازی مخصوصا اینستاگرام فضایی رقابتی در بازاریابی‌ها و .... به وجود آورده است و کسی که در این عرضه بخواهد فعال باشد و نخواهد از این فضا استفاده کند نه تنها از رقبا عقب می‌افتد بلکه از گردونه رقابت حذف می‌شود. از این رو لازم و ضروریست که با شناخت کافی و عالمانه به سراغ این فضا برویم اصل و هویتش را به خوبی باید شناخت، بستر کار و نوع کارکرد و چگونگی کار با آن را باید دانست نسبت به عوارض و تهدیدهای آن باید آگاه بود نیز فرصت‌هایی که در این عرصه وجود دارد را باید خوب شناخت.

چیستی اینستاگرام، تهدیدها و فرصت‌هایش سرفصل‌هایی هستند که هر شهروند ایرانی باید نسبت به آن آگاهی کامل داشته باشد تا هم از فرصت‌هایش بهرمند شود و هم از آفت و تهدیدهایش در امان بماند.

«این است گرام» عنوان کتابی است که همه این موارد را با بیانی روان و قابل فهم ارائه می‌کند.

مصطفی امینی‌خواه در این اثر در سه بخش چیستی، آفت‌ها و فرصت‌های فضای اینستاگرام را با رویکرد ارتباط‌شناسی، روانشناسی ، جامعه شناسی و البته با بهره‌گیری از آموزه‌های دینی ارائه می‌کند که به نظر می‌رسد ضروریست به عنوان متنی بالینی برای شناخت درست از این فضا مورد استفاده همه افرادی قرار گیرد که نسبت به شخصیت فردی، هویت و جامعه خود حساس هستند و از طرفی فضای مجازی هم به نوعی به ناچار بخشی از ساحت آنها شده است.

کتاب «این است گرام» را نشر معارف در دویست و پنجاه و شش صفحه منتشر کرده است. لازم به ذکر است این کتاب در فروشگاهای پاتوق کتاب سراسر کشور و دیگر فروشگاه‌های جبهه فرهنگی انقلاب به مبلغ سی و پنج هزار تومان در دسترس است.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
    0 0
    تشکر از نویسنده گرامی و باتفکر
  • رضا IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
    0 0
    با سلام از نویسنده عزیز و دغدغه مند متشکرم و بخش هایی از کتاب را خواندم و بقیه را ان شاءالله خواهم خواند اما آنچه در کتاب روح من را آزار داد معادل های زیاد انگلیسی که به زبان فارسی نوشته شده و در کتاب به کار برده شده و گاهی اوقات هم فارسی آنها در پی نوشت آمده است. این هم سیطره امثال اینستاگرام بر میراث ارزشمند و کهن فارسی ماست که در درون یک کتاب این چنین ارزشمند به جای صوت نوشته شده ویس و به جای صفحه نوشته شده پیج و این هم تهدیدی جدی است که امیدوارم نویسنده دلسوز و خلاق و خوش فکر حتما در ویرایش بعد به آن توجه داشته باشد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس