ابوالفضل ظهره‌وند

ابوالفضل ظهره وند گفت: سردار شهید سلیمانی مصمم، با اراده در کار، منظم، کم حرف اما دقیق و مدیری شجاع و یکی از نمادها و نمونه های مدیریت انقلابی بود.

به گزارش مشرق، ابوالفضل ظهره وند، سفیر اسبق ایران در افغانستان گفت: سردار سلیمانی را نباید و نمی توانیم در چارچوبی خاص تعریف کنیم، آن شهید والا مقام صرفا در بعد نظامی تعریف نمی شود، وی از جنبه رسمی دیپلمات نبود، اما ظرافت های کار دیپلماتیک را خوب می فهمید و عمل می کرد و مسیر سیاسی را در موازی با نظامی جلو می برد.

وی ادامه داد: سردار سلیمانی یک عنصر فرهنگی نیز بود، چراکه به جنبه های فرهنگی توجه داشت، بخشی از ماموریت های سپاه قدس در این عرصه است که وی با نگاهی خاص و ویژه به این مسائل توجه می کرد و در موضوع های اقتصادی نیز این گونه بود.

ظهره وند با بیان این که سردار سلیمانی ترکیبی از ویژگی های مختلف بود، ادامه داد: مهم تر از همه این که وی مدیری شجاع و یکی از نمادها و نمونه های مدیریت انقلابی بود، فقط کار مدیریت را به دستور دادن و مطالبه گری ختم نمی کرد، خودش وارد عرصه می شد، پیشگام بود و دیگران در پی وی حرکت می کردند.

مدیری متحرک و انقلابی

وی با بیان این که شهید سلیمانی سیال بود، گفت: وی مدیری متحرک و انقلابی بود، اما در کشور با مشکل مدیریت مواجه هستیم، چراکه این مهم به خوبی تعریف نشده و مدیران ما خیلی کدر و کم تحرک هستند.

سفیر اسبق ایران در افغانستان اذعان کرد: همه این جنبه ها یک سو، آنچه اهمیت دارد راه سردار است، امثال شهید سلیمانی در کشور کم نداریم، فرصتی را که خدا برای وی فراهم کرد و با توجه به مسیری که طی کرده بود، توانست تراز مدیر انقلابی و مناسب برای جریان مقاومت را به نمایش بگذارد، اما اکنون سردار قاآنی نیز در همان تراز با ویژگی های خاص خودش عمل می کند.

وی اضافه کرد: آنچه که مهم تر از واکاوی ابعاد شخصیتی بزرگوارانی چون شهید قاسم سلیمانی است، جهت گیری های فکری و نوع تفکرشان و مسیری که رفته اند، باید این مسیر را به خوبی معرفی و رهروان آن را متکثر کنیم و رشد دهیم.

ظهره وند تصریح کرد: ما با ۲ پدیده مواجه هستیم، عده ای اعتقادی به مسیر مقاومت ندارند و انقلاب و تفکر ولایی را موضوعی تاریخ مصرف گذشته و مربوط به سال ۵۷ می بینند، اما اعتقاد تفکر انقلابی این است که انقلاب صرفا یک واقعه نبود، بلکه یک مسیر بود.

ضرورت معرفی درست مفهوم مقاومت به جوانان

وی با بیان این که مقاومت نیز یک مسیر است، افزود: مفهوم مقاومت یعنی حرکت فعال با توجه به رویارویی با دشمن، به این معنا که دشمن سعی دارد شما را متوقف کند اما در آن مسیر با مدیریت صحیح و انقلابی، از خودگذشتگی، تدبر و تدبیر و شیوه های ابتکاری موانع را حذف و به طرف مقصد حرکت می کنید و بر خلاف خواست دشمن به نقطه ای که می خواهید می رسید.

این دیپلمات با سابقه کشور ادامه داد: مفهوم مقاومت را باید به جوانان به درستی معرفی کنیم، زمانی که سردار سلیمانی وارد عرصه مقاومت و رویارویی با تهدیدات دشمن و در راس آن تروریسم داعشی می شود، آن ها تا نزدیک مرز ایران آمده بودند، اما زمانی که این بزرگ مرد به شهادت رسید بیش از ۸۵ درصد خاک سوریه آزاد شده بود.

وی تصریح کرد: از نقطه شروع تا نقطه ای که سردار سلیمانی به آن می رسد، بیش از ۸۰ درصد تغییر ایحاد شد، این است مفهوم مقاومت، وقتی نفتکش های ما تا ساحل ونزوئلا می رسند، نتیجه این مهم است.

ظهره وند اضافه کرد: دشمنان تصور می کردند که طی ۱۵ روز کار یمن را یکسره می کنند، اما ۶ سال گذشت و موفق نشدند، موضوع مقاومت و اتحاد جریانات انقلابی در این کشور نسبت به ۳ سال قبل با تغییر زیادی همراه شده است.

اهمیت واکاوی مفهوم مقاومت، تفکر و مدیریت انقلابی

وی تاکید کرد: مفهوم مقاومت، تفکر و مدیریت انقلابی باید دقیق واکاوی شود و از این مهم الگو بگیریم و بدانیم که سردار سلیمانی و همرزمانش در هشت سال دفاع مقدس کارآمدی شان را نشان دادند، در سال های اخیر هم کارآمدی خود را در عرصه سیاست خارجی به نمایش گذاشتند.

سفیر اسبق ایران در افغانستان گفت: باید افرادی که معتقد به تفکر و راه سردار سلیمانی هستند، همین مدیریت و رویکرد را در عرصه اقتصاد و معیشت مردم وارد کنند، در چنین رویکردی، ساختار و سیاست های پولی و مالی و نوع نظام بانکداری هم تغییر خواهد کرد.

وی افزود: در حوزه کشاورزی نیز باید این رویکرد به کار گرفته شود، همانطور که طهرانی مقدم ها هم که نمونه دیگری از این تفکر در عرصه دفاعی و موشکی هستند، توانستند چنین حماسه ای را خلق کنند.

ظهره وند اذعان کرد: در واقع با دو جریان فکری مواجه هستیم، یکی تفکر انقلابی است که عزیزانی مثل سلیمانی ها، فخری زاده ها و احمدی روشن ها در آن نمایندگی کردند و کارآمدی تفکرشان را در زندگی مردم نشان دادند، دیگری جریان سکولار واداده لیبرال است که متاسفانه همواره در متن یا حاشیه حکومت بودند و نتیجه آن وضعیت خراب کشور بوده و جز خسارت های محض مانند برجام، تورم، گرانی و مشکلات معیشتی برای ما نتیجه ای نداشته است.

لزوم جاری و ساری شدن تفکر سلیمانی در زندگی

وی با تاکید بر این که جوانان وظیفه دارند که مسیر شهید سلیمانی را برای دیگران تبیین کنند، اذعان کرد: وقتی شهدای این حوزه را مقایسه می کنیم، شخصیت ها، نوع زندگی و نگاهشان به مسئولیت ها، روابط اجتماعی، دوستی، دنیا و خانواده مشابه هم است، آن ها از یکسری قواعد و سنت های الهی پیروی می کنند، از سویی شخصیت های تفکر سکولار و شیطانی هم شبیه هم هستند.

این دیپلمات اضافه کرد: باید خوب بتوانیم در تراز ببینیم و کار را متوقف نکنیم به این که آثار سردار سلیمانی را در طاقچه ای بگذاریم، بلکه باید در متن و بطن زندگی ما این تفکر جاری و ساری باشد، چراکه شهدا زنده هستند و طبق آیات قرآن شهید سلیمانی در کنار ماست.

وی خاطرنشان کرد: وقتی با دید ایدئولوژیک هم نگاه می کنیم، می بینیم سردار سلیمانی با شهادتش راهش را تثبیت و خودش را تکثیر کرد که ویژگی تکثیر شوندگی این افراد اهمیت دارد، فخری زاده شهید شد و فخری زاده ها متولد شدند و خواهند شد، سردار دلها به شهادت رسید اما سلیمانی های زیادی در کشور داریم که آماده ایفای نقش و ادامه دهنده راه وی هستند.

شهید سلیمانی، مصمم و پیکیر بود

وی با اشاره به سابقه آشنایی اش با سردار سلیمانی در حوزه افغانستان و توفیق زیارت وی از نزدیک در جلسات دبیرخانه شورای امنیت، افزود: شهید سلیمانی شخصیت درخور توجهی داشت، مصمم، با اراده در کار، منظم، کم حرف اما دقیق بود، با دقت به مطالب توجه می کرد، موضوعی را که می پذیرفت که باید انجام دهد، بسیار منظم و قاطع پیگیری می کرد.

سفیر اسبق ایران در افغانستان اذعان کرد: برخی مدیران هستند که بین حرف و عملشان بسیار فاصله است، اما سردار سلیمانی درباره آنچه که اظهار نظر می کرد یا قول می داد، فاز اجرایی اش را شاهد بودیم.

وی ادامه داد: زمانی هم که در ایتالیا بودم، مواردی که در سطح ملی پیش آمد و بر اساس توافقی که با ایتالیا داشتیم، باید اقدام هایی را اینجا انجام می دادیم، از طریق دوستانی که در دبیرخانه شورای امنیت و با سردار مرتبط بودند، کار به خوبی انجام شد و تاثیراتش را دولت ایتالیا هم دید.

منبع: دانا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس