پارلمان انگلیس توافق تجاری برگزیت را تصویب کرد/ امضای توافق توسط سران اروپایی

نمایندگان پارلمان انگلیس امروز با اکثریت آراء به توافق تجاری برگزیت رای مثبت داده و رئیس کمیسیون و رئیس شورای اروپایی هم آن را امضا کردند تا راه برای خروج منظم انگلیس از این اتحادیه هموار شود.

به گزارش مشرق به نقل از روزنامه "تاگس شاو" آلمان، اکثر قریب به اتفاق نمایندگان پارلمان انگلیس امروز (چهارشنبه) به اتفاق آراء به توافق تجاری برگزیت رای مثبت داده و آن را تصویب کردند.

۵۲۱ نماینده انگلیس به این توافق رای مثبت دادند و ۷۳ نفر هم با آن مخالفت کردند. به این ترتیب نمایندگان ملت در انگلیس راه برای خروج منظم کشورشان از بازار داخلی اروپا و اتحادیه گمرکی در اول ژانویه را هموار کردند. بعد از رای گیری در مجلس نمایندگان مجلس اعیان انگلیس هم به این توافق رای خواهد داد و انتظار رای اکثریت به این توافق در این نهاد انگلیسی هم می رود.

بوریس جانسون در بحث ها در پارلمان انگلیس اعلام کرد که کشورش یک همسایه صمیمی و بهترین دوست و متحد برای انگلیس باقی می ماند. وی افزود: لندن و بروکسل تا زمانی که ارزش ها و علایق مشترکی دارند دست در دست هم کار می کنند.

"کر استامر"، رهبر اپوزیسیون انگلیس از حزب کارگر هم از نمایندگان حزب خود خواسته بود به این توافق رای مثبت بدهند. وی این توافق را ناچیز دانسته و در عین حال متن آن را بهتر از عدم توافق ارزیابی کرد.

بروکسل و لندن کم تر از یک هفته پیش در ۲۴ دسامبر بعد از چندین دور مذاکرات سخت درباره مناسبات تجاری آِینده به توافق رسیدند. این توافق مسائل گمرکی و تجاری فراوانی را تنظیم می کند تا از هرج و مرج در مناسبات تجاری آینده جلوگیری کند.

"اورزو لا فون در لاین"، رئیس کمیسیون اروپایی و "چارلز میشل"، رئیس شورای اروپایی هم این توافق تجاری را چند ساعت قبل از رای پارلمان انگلیس امضا کردند.

فون در لاین در پیامی توئیتری اعلام کرد: این یک راه طولانی بود و اکنون زمان آن است که برگزیت را پشت سر بگذاریم. وی افزود: آینده ما در ارووپا ساخته خواهد شد.

قرار است امشب این توافق به تصویب مجلس اعیان انگلیس هم درآید و ملکه هم آن را امضا خواهد کرد.

انگلیس به این ترتیب به حدود نیم قرن عضویت در اتحادیه اروپا پایان می دهد.

ترزا می، نخست وزیر سابق انگلیس انتقاد شدیدی به توافق جانسون با اتحادیه اروپا وارد کرده آن را بیشتر به نفع اتحادیه اروپا دانسته است.

توافق برگزیت با موافقت اعضای اروپایی از اول ژانویه سال ۲۰۲۱ به دلیل اینکه هنوز در پارلمان اروپا تصویب نشده است موقتا اجرایی می شود.

رئیس شورای اروپایی هم این توافق را متعادل و عادلانه ارزیابی کرده و گفت: این توافق از منافع اتحادیه اروپا حفاظت کرده و ثبات و اطمینان را برای شهروندان و مشاغل ایجاد می کند.

پارلمان اروپا قرار است سر فرصت متن این توافق را مورد بررسی قرار داده و بر اساس اطلاعات افراد آگاه احتمالا در فوریه و یا ماه مارس آینده درباره آن رای گیری کند. این توافق حداقل تا ۲۸ فوریه موقتا لازم الاجرا خواهد بود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس